Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663456_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Helle Bonnesen (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 197
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
101 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helle Bon-
nesen (KF).
Spørgsmål nr. 101:
”Kan ministeren bekræfte, at tillægget vil blive en del af ”den sædvanlige og fast-
påregnelige løn”, som den beskrives i ferielovens § 17, stk. 1, om løn under ferie?”
Svar:
Regeringen ønsker med lovforslaget at gøre store bededag til en almindelig ar-
bejdsdag. Formålet med lovforslaget er at sikre, at store bededag fra 2024 anses
som en almindelig arbejdsdag. hvor de løn- og ansættelsesvilkår, som i øvrigt gæl-
der på almindelige arbejdsdage, finder anvendelse. Lovforslaget sikrer desuden, at
lønmodtagere, der får forøget deres arbejdstid som følge heraf, får løn herfor.
Lovforslaget fastsætter i § 3, stk. 1, at lønmodtagere, der er månedslønnede eller
lønnes for anden fast periode og får forøget deres arbejdstid, får ret til løn for en al-
mindelig arbejdsdag, hvilket svarer til 0,45 pct. af årslønnen. Den årsløn, som løn-
tillægget efter § 3, stk. 1, skal beregnes af, er den sædvanlige og fastpåregnelige
løn for et år, jf. ferielovens § 17, stk. 1.
Ifølge ferielovens § 17, stk. 1, udgør løn under ferie, jf. ferielovens § 16, stk. 1, den
sædvanlige og fast påregnelige løn på ferietidspunktet. Det fremgår af bemærknin-
ger til § 17, stk. 1, (Forslag til lov om ferie, jf. Folketingstidende 2017-2018, A, L
116 som fremsat), at lønnen under ferie vil skulle udgøre lønmodtagerens aktuelle,
normale vederlag for arbejdsydelsen, som lønmodtageren er antaget til fast at ud-
føre. Lønmodtageren har således krav på den løn, som lønmodtageren ville have
fået, hvis lønmodtageren havde været på arbejde.
Løntillægget optjenes løbende og afregnes enten to gange årligt sammen med løn-
nen for maj måned og august måned eller løbende med udbetalingen af løn, jf. lov-
forslagets § 3, stk. 2. Optjeningen af løntillægget sker uanset, om lønmodtageren er
på arbejde eller afholder ferie.
Der er således med lovforslaget taget højde for, at lønmodtageren også under ferie
kompenseres for den forøgede arbejdstid. Udgangspunktet i ferieloven er som
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm., om tillægget vil blive en del af den sædvanlige og fastpåregnelige løn, som den beskrives i ferielovens § 17, stk. 1, om løn under ferie
nævnt, at løn under ferie efter ferielovens § 17, stk. 1, udgør den løn, som lønmod-
tageren ville have fået, hvis lønmodtageren havde været på arbejde. En antagelse
om, at løntillægget derudover er en del af den sædvanlige og fast påregnelige løn,
ville fravige dette udgangspunkt, hvilket ikke er hensigten.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2