Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 122
Offentligt
2707013_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 28. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til L 122
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til L 122:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange ansøgere på lovforslaget der er underlagt
lempeligere vilkår, for eksempel som statsløse, og oplyse hvilke krav disse ansøgere
ikke opfylder, som de øvrige ansøgere skal?
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, hvor mange ansøgere,
som er optaget på det lovforslag om indfødsrets meddelelse (L 122), der blev frem-
sat den 27. april 2023, som er omfattet af lempeligere vilkår, herunder børn af dan-
ske mødre (den såkaldte prinsesseregel), dansksindede sydslesvigere, der har bo-
pæl i Danmark, dansksindede sydslesvigere, der ikke har bopæl i Danmark, børn af
danske fædre og statsløse børn født i Danmark.
Jeg kan generelt oplyse, at Udlændinge- og Integrationsministeriet almindeligvis
ikke påser, om ansøgere, der er omfattet af lempeligere vilkår, opfylder de almin-
delige betingelser for optagelse på et lovforslag i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ministeriet har derfor ikke oplysninger om, hvorvidt
nedenstående grupper opfylder de betingelser i cirkulæreskrivelsen, som de er
undtaget fra.
2.
Nedenfor følger en gennemgang af de lempede vilkår samt oplysninger om an-
tallet af ansøgere på lovforslaget, der er omfattet af disse.
Børn af danske mødre
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 12, stk. 1, at ansøgere, der er født i perioden fra
den 1. januar 1961 til den 31. december 1978 af en dansk mor, og som kunne have
erhvervet dansk indfødsret, såfremt moderen i perioden fra den 1. januar 1979 til
den 31. december 1981 havde afgivet erklæring herom, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 117
af 29. marts 1978, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse uaf-
hængig af ophold her i landet.
15. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7293
2301114
Side
1/3
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange ansøgere på lovforslaget der er underlagt lempeligere vilkår
Det følger dog af cirkulæreskrivelsens § 12, stk. 2, at det er en betingelse, at ansø-
geren ville have bevaret sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, jf. § 8 i lov om
dansk indfødsret, hvis ansøgerens mor havde erklæret ansøgeren for dansk i den
pågældende periode. Endelig skal ansøgere efter denne bestemmelse, som har bo-
pæl i udlandet, dokumentere deres danskkundskaber på baggrund af en dansk re-
præsentation i udlandets vurdering af, at den pågældende uden brug af omskriv-
ninger eller andre sprog og med den accent, som er naturlig, kan deltage ubesværet
i en samtale på dansk, ligesom de er undtaget fra kravet om dokumentation for at
have bestået Indfødsretsprøven af 2021.
Denne ansøgergruppe er undtaget fra kravet om bopæl her i landet, jf. cirkulære-
skrivelsens § 5, stk. 2, samt kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. cirku-
læreskrivelsens § 5 A, stk. 2. Ansøgerne skal opfylde cirkulæreskrivelsens øvrige be-
tingelser.
Der er optaget syv ansøgere på lovforslaget efter reglerne for børn af danske
mødre, jf. cirkulæreskrivelsens § 12.
Dansksindede sydslesvigere, der har bopæl i Danmark
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 13, at for dansksindede sydslesvigere kan de
almindelige opholdskrav lempes.
Det følger derudover af cirkulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5.1, at dansksindede syd-
slesvigere med bopæl i Danmark kan optages på et lovforslag om indfødsrets med-
delelse, såfremt ansøgeren i en 2-årig periode har opholdt sig i Danmark uafbrudt,
ansøgeren er født eller opvokset i Sydslesvig, ansøgeren helt eller delvist har gået i
dansk skole, og ansøgeren som voksen har vist tilknytning til danske forhold ved
enten at være flyttet til Danmark eller ved under fortsat ophold i Sydslesvig udover
5 år efter endt skolegang at være aktiv i eller medlem af én eller flere af det danske
mindretals foreninger eller på anden måde at have vist tilknytning til danske for-
hold. Dansksindede sydslesvigere, som er omfattet af cirkulæreskrivelsens bilag 1,
nr. 5, skal ikke dokumentere deres danskkundskaber yderligere og er undtaget fra
kravet om dokumentation for at have bestået indfødsretsprøven af 2021.
Denne ansøgergruppe er desuden undtaget fra kravet om tidsubegrænset opholds-
tilladelse, jf. cirkulæreskrivelsens § 5 A, stk. 2. Ansøgerne skal opfylde cirkulære-
skrivelsens øvrige betingelser.
Der er optaget 21 ansøgere på lovforslaget efter reglerne for dansksindede sydsle-
svigere med bopæl i Danmark, jf. cirkulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5.1.
Dansksindede sydslesvigere, der ikke har bopæl i Danmark
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 13, at for dansksindede sydslesvigere kan de
almindelige opholdskrav lempes.
Det følger derudover af cirkulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5.2, at dansksindede syd-
slesvigere, der ikke har bopæl i Danmark, kan optages på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse uafhængigt af ophold her i landet, såfremt ansøgeren er født eller
opvokset i Sydslesvig og helt eller delvist har gået i dansk skole eller kan godtgøre
Side
2/3
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange ansøgere på lovforslaget der er underlagt lempeligere vilkår
danskkundskaber i skrift og tale på linje med de krav, der stilles til andre ansøgere
om dansk indfødsret ved naturalisation. Ansøgeren skal derudover enten være af
dansk afstamning, tidligere have haft bopæl i Danmark i mindst tre år i træk eller i
en periode på mindst 10 år sammenlagt have udført aktivt bestyrelsesarbejde, ud-
ført frivilligt arbejde eller på anden måde været aktivt medlem i én eller flere af det
danske mindretals foreninger. Dansksindede sydslesvigere, som er omfattet af cir-
kulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5, skal ikke dokumentere deres danskkundskaber
yderligere og er undtaget fra kravet om dokumentation for at have bestået indføds-
retsprøven af 2021.
Denne ansøgergruppe er desuden undtaget fra kravet om tidsubegrænset opholds-
tilladelse, jf. cirkulæreskrivelsens § 5 A, stk. 2. Ansøgerne skal opfylde cirkulære-
skrivelsens øvrige betingelser.
Der er optaget syv ansøgere på lovforslaget efter reglerne for dansksindede sydsle-
svigere, der ikke har bopæl i Danmark, jf. cirkulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5.2.
Børn af danske fædre
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 16, at børn født uden for ægteskab af en uden-
landsk mor og dansk far kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse
uden at opfylde de almindelige betingelser for naturalisation. Det følger desuden
af cirkulæreskrivelsens § 33, stk. 6, at bestemmelsen har virkning for personer født
efter den 11. oktober 1993, som ikke tidligere har erhvervet dansk indfødsret.
Der er optaget 32 ansøgere på lovforslaget efter reglerne for børn af danske fædre,
jf. cirkulæreskrivelsens § 16.
Statsløse børn født i Danmark
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 17, at i overensstemmelse med FN-konventio-
nen af 1989 om barnets rettigheder kan ansøgere, der er født statsløse i Danmark,
optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse uden at opfylde de almindelige
betingelser for naturalisation. Det er dog en betingelse for optagelse på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgningen om indfødsret indgives inden
det fyldte 18. år, og at ansøgeren har bopæl her i landet.
Der er optaget 56 ansøgere på lovforslaget efter reglerne for statsløse børn født i
Danmark, jf. cirkulæreskrivelsens § 17.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3