Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709518_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klare rammevilkår for CO2-fangst i affaldsforbrændingssektoren
31-03-2023
Affaldsforbrændingsanlæggene har et stort potentiale for at indfange såvel fossilt
som biogent CO
2
og kan dermed give et væsentligt yderligere bidrag til opnåelse
af Klimalovens 70 pct.-målsætning i 2030 og målsætningen om klimaneutralitet i
2050. Ud over fangst og lagring af CO
2
kan sektoren eksempelvis bidrage med
kulstofleverancer til PtX-brændstoffer, hvilket dog ikke vil bidrage til Klimalovens
mål. Den kapacitetstilpasning, der er aftalt i Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi, skal derfor ske i sammenhæng med klare rammer for CO
2
-
fangst i sektoren.
Rammevilkårene for affaldsforbrændingssektoren tager udgangspunkt i en mar-
kedsdrevet udvikling i tråd med de generelle rammevilkår for CCUS på tværs af
sektorer og følger dermed principperne i de aftaler om udrulning af CCUS, som
der er enighed om blandt et bredt flertal af folketingets partier. Det understøtter,
at drivhusgasreduktioner opnås, hvor det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.
Med de rette rammevilkår vil udbudsmodellen i forbrændingssektoren styrke det
økonomiske incitament til installation af CO
2
-fangstanlæg væsentligt. Derfor læg-
ges der med udbudsmodellen op til fire nye initiativer, der samlet set skal styrke
rammerne og skabe øget sikkerhed for markedsdrevne investeringer i CCUS på
forbrændingsanlæggene.
Disse initiativer er beskrevet nedenfor og vil blive drøfte med partierne.
Langsigtet løsning
Partierne forelægges et oplæg vedr. langsigtet løsning for CCUS for affaldsfor-
brændings- og biomassefyrede anlæg inden udgangen af 2023. For at sætte ram-
merne for arbejdet har KEFM i første kvartal 2023 haft en struktureret branchedi-
alog mhp. at skabe klarhed over de regulatoriske udfordringer, som aktørerne står
overfor. I arbejdet med en langsigtet løsning vil der blandt andet blive set på for-
dele og ulemper ved at have CO
2
-fangst som en del af hovedvirksomheden. End-
videre vil der blive set på fordele og ulemper ved at krav om CO
2
-fangst,
jf. notits
om Krav om CCS.
Analyse af markedsudvikling
Transport og mellemlagring er et nødvendig led i CCS-værdikæden og dermed
også en nødvendig betingelse for, at der kan skabes reduktioner via CCS. I begyn-
delsen af 2023 modtog regeringen CCS-klyngernes anbefalinger til udviklingen af
en infrastruktur til transport og mellemlagring af CO
2
, der vil på den baggrund
blive samlet op på behovet for ændringer af reguleringen om infrastruktur til
transport af CO
2
. Regeringen vil herudover udarbejde en analyse af den forven-
tede markedsudvikling for CO
2
-fangst og -lagringsprojekter på kort sigt. Analysen
vil skulle skabe overblik over forventede CO
2
-fangstpotentialer og punktkilder,
samt potentielle lagringslokaliteter. Formålet med analysen vil være at understøtte
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
hensigtsmæssig udbygning af rør og infrastruktur, forud for 2. udmøntning af
CCUS-puljen.
Analyse af prissætning af biogent CO2
Der foretages en analyse af rammerne for prissætning af biogent CO
2
. Potentialet
for negative udledninger gennem tekniske og biologiske processer vedrører bl.a.
affaldssektoren, men i særlig grad LULUCF-sektoren. Rammerne for regulering af
biogen CO2 skal derfor ses i sammenhæng med en eventuel regulering af land-
brugssektoren, herunder anbefalingerne fra Ekspertgruppen for grøn skattere-
form, der bl.a. skal vurdere fordele og ulemper ved henholdsvis en reguleringsløs-
ning for landbrugssektoren, en tilskudsløsning inden for EU’s landbrugsstøtte og
en CO2e-afgift for denne sektor eller en kombination af disse. Endelig har Eu-
ropa-Kommissionen den 30. november 2022 fremsat et forslag til en forordning
om frivillig certificering af kulstoffjernelse, der bl.a. forventes yderligere præciseret
i løbet af 2023. Derfor forventes analysen af rammerne for prissætningen af bio-
gen CO2 først at kunne færdiggøres i 2024.
Stock-take i 2024
I 2024 gøres status på planer for etablering af CO
2
-fangstanlæg på forbrændings-
anlæg med henblik på at kunne drøfte justeringer i rammevilkårene, der kan un-
derstøtte etablering af CCUS på de anlæg, hvor det er omkostningseffektivt.