Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709517_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Sammenhæng mellem konkurrenceudsættelse og import
12-04-2023
Der er spurgt til, hvorfor udbudsmodellen vurderes at medføre kapacitetstilpas-
ning og mindre import af forbrændingsegnet affald.
Svar
Med udbudsmodellen skal forbrændingsanlæggene fremover konkurrere om be-
handlingen af det forbrændingsegnede affald. Det indebærer en ændring i de nu-
værende rammebetingelser for affaldsforbrændingsanlæggene, hvor bl.a. det for-
brændingsegnede affald fra husholdninger skal sendes i udbud og anvisningsretten
for forbrændingsegnet erhvervsaffald ophæves. Dertil skal anlæggene selskabsgø-
res i aktie- eller anpartsselskaber, og eventuelt lånoptag skal ske på markedsvilkår.
Konkurrenceudsættelsen antages i beregningerne, at medføre fuldkommen kon-
kurrence for affaldsforbrænding i Danmark, hvormed dansk affald er i konkur-
rence med udenlandsk affald. Efter konkurrenceudsættelsen vil den samlede af-
faldsforbrændingskapacitet derfor i høj grad afhænge af konkurrenceforholdet til
udlandet, samt de nuværende anlægs fremtidige omkostninger.
Metode og antageler er desuden beskrevet i
Notits 2. Konsekvensvurdering af ny organi-
sering af affaldsforbrændingssektoren, 14. Følsomhedsanalyse af konsekvensvurdering
og
15.
Metode ved konsekvensvurdering af ny organisering af affaldsforbrændingssektoren.
Grundlæggende sammenhæng mellem konkurrenceudsættelse og import
Den grundlæggende sammenhæng mellem konkurrenceudsættelse og import er:
Den samlede affaldsforbrændingskapacitet i Danmark skønnes at afhænge af
det danske konkurrenceforhold til udlandet, samt de nuværende anlægs fremti-
dige omkostninger ved affaldsforbrænding.
Det antages, at det europæiske marked vil blive prissættende i Danmark, og at
det i fremtiden vil svare til udlandets betalingsvillighed.
Det skønnes med betydelig usikkerhed pba. data for omkostninger blandt de
nuværende anlæg, at en del af den danske kapacitet i de nye rammebetingelser
ikke
vil være konkurrencedygtig med udlandet. Dermed skønnes en del af den
danske kapacitet at lukke, og den samlede danske kapacitet reduceres som
følge af lovforslaget.
Det er i beregningerne antaget, at dansk affald har en konkurrencefordel sam-
menlignet med importeret affald grundet gennemsnitligt lavere transportom-
kostninger. Det betyder, at anlæggene antages at forbrænde alt det danske for-
brændingsegnede affald, for dernæst at fylde resterende kapacitet op med im-
porteret affald.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
En reduktion i den danske affaldsforbrænding skønnes dermed at reducere
importen af affald.
Det skal bemærkes, at det i beregningerne har været nødvendigt at foretage en
række antagelser om udviklingen i bl.a. de danske markedsforhold, udenlandske
priser, effektiviseringsmuligheder og fremtidige investeringer. Hertil skønnes data-
grundlaget for de nuværende affaldsanlæg mangelfuld, hvorfor beregningerne er
behæftet med betydelig usikkerhed.
Under de nuværende forudsætninger, hvor aftale om styrket affaldstilsyn og aftale
om grøn skattereform ikke er medregnet, skønnes der således samlet set med be-
tydelig usikkerhed, at udbudsmodellen vil medføre en reduktion i kapacitet, der
reducerer affaldsforbrænding med 0,6 mio. ton i 2030. Det medfører reduktion i
import svarende til 80 pct. i 2030.