Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709503_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
CO
2
-fangst på affaldsforbrændingsanlæg under udbudsmodellen
10. februar 2023
Der er spurgt ind til affaldsforbrændingsanlæggenes mulighed for at investere i
CCS-fangst under udbudsmodellen
Svar
Konkurrenceudsættelsen vil styrke det økonomiske incitament til installation af
fangstanlæg,
jf. notits 2 om konsekvensvurdering af ny organisering af affaldsforbrændingssek-
toren
Installation af fangstanlæg er behæftet med betydelige anlægsinvesteringer, der vil
skulle afskrives over en lang årrække. Derfor vurderes det, at de mest konkurren-
cedygtige forbrændingsanlæg med lang tidshorisont vil have større incitament til at
etablere CO
2
-fangstanlæg. Det kan bl.a. være nye anlæg med lang restlevetid, eller
effektive anlæg, der vil reinvestere, når eventuelt anlægsmateriel er udtjent.
Anlæg, der står over for at lukke, vil således have et væsentlig lavere incitament, da
den økonomiske omkostning alt andet lige må være højere for disse anlæg, som
følge af lavere restlevetid.
Konkurrenceudsættelsen vil samtidig sikre, at det er anlægget, som investerer i
CCS, der også tager risikoen for investeringen, hvilket grundlæggende vurderes
hensigtsmæssigt og tilsvarende de investeringsvilkår, som andre virksomheder har.
Der vil være en række incitamenter til at investere i CCS. Bl.a. er der på nuvæ-
rende tidspunkt afsat knap 40 mia. kr. til støtte af CO2-fangst med
aftale om en grøn
skattereform 2022, grøn delaftale til finansloven 2022,
og
Klimaaftale for energi og industri
2020.
Dertil kommer, at det ved opførelse af CO
2
-fangstanlæg umiddelbart vil
være muligt at afløfte både CO
2
-afgift og EU’s CO
2
-kvote for forbrændingsanlæg-
gene, såfremt CO
2
lagres permanent.
Det giver affaldsforbrændingsanlæggene et økonomisk incitament til at installere
fangstanlæg mhp. bl.a. permanent lagring af kulstof. Alternativt kan den fangede
CO
2
videresælges til PtX, hvilket dog ikke vil give mulighed for at afløfte CO
2
-af-
giften eller kvotebetaling. PtX-brændstoffer er afgiftsfritaget, da de i den nationale
emissionsopgørelse opgøres som neutrale,
jf. FN’s retningslinjer.
Hertil kommer, at de nuværende energi- og CO
2
-afgifterne på rumvarme med
Af-
tale om en grøn skattereform for industri mv.
omlægges fra energiafgift til CO
2
-afgift.
Det indebærer en betydelig forhøjelse for det fossile affald og en betydelig lem-
pelse for det biogene affald, da biogent affald i blandede læs i dag er pålagt energi-
afgift. Da hovedparten af det forbrændingsegnede danske affald på nuværende
tidspunkt er biogent, skønnes omlægningen af afgifter at medføre, at afgifterne på
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 3
affaldsforbrænding samlet set falder. Ændringer i affaldssammensætningen vil på-
virke den faktiske afgiftsbelastning.
Hjemmel til at investere i CCS
Kommunalt ejede affaldsforbrændings- og biomasseanlæg fik med bekendtgørel-
sesændring d. 8. juni 2022 lov til at etablere og drive CO
2
-fangst. Formålet var at
give kommuner og kommunalt ejede virksomheder hjemmel til at eje og drive
CO
2
-fangstanlæg som tilknyttet virksomhed på el- og varmeproduktionsanlæg,
herunder affaldsforbrændings- og biomasseanlæg.
Udformningen af hjemlen til at eje og drive CO
2
-fangstanlæg som tilknyttet virk-
somhed, indebærer, at omkostninger til CO
2
-fangstanlægget ikke kan overvæltes i
varmepriserne. Det er i overensstemmelse med de to delaftaler om CCS-strate-
gien, som blev indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternativet, hvor det blev besluttet at
”størstedelen af affaldsfor-
brændingsanlæg og enkelte biomasseanlæg med potentiale for CO₂-fangst er kommunalt ejede.
Der er behov for at sikre, at kommuner får en klar hjemmel til at deltage i konkrete aktiviteter
såsom CO₂-fangst. Aftalepartierne er derfor enige om, at kommunale aktører skal have en klar
hjemmel til at etablere og drive CO₂-fangstanlæg på affaldsforbrændings- og biomasseanlæg. Re-
geringen vil præsentere en konkret model i 2022. Modellen skal understøtte, at omkostninger til
CCS-anlæg ikke overvæltes på varme- og affaldsforbrugere og samtidig understøtte en grøn, effek-
tiv og sikker forsyningssektor”.
Det er fra d. 1. januar 2023 blevet muligt for kommuner at påtage sig økonomiske
forpligtelser i forbindelse med, at kommunale forsyningsvirksomheder deltager i
udbud af statslig støtte til CCUS. Dette havde til hensigt at sikre, at kommunalt
ejede anlæg reelt kan indgå kontrakt om første udmøntning af CCUS-puljen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har d. 25. januar fremsat et lovforslag, der
skal gøre det muligt, at overskydende gratis tildelte CO
2
-kvoter, hvor de oversky-
dende CO
2
-kvoter er opstået ved statslig støttet CO2-fangst, skal overføres til den
statsstøttede CO2-fangstenhed, som skal lade værdien af den eller de oversky-
dende CO
2
-kvoter indgå i beregningen af støttebeløbet. Dermed vil det blive mu-
ligt at anvende værdien af overskydende gratis CO
2
-kvoter til at medfinansiere
CO
2
-fangst i forbindelse med statslige støtteudbud og derved mindske støttebeho-
vet.
Det bemærkes afslutningsvist, at Vestforbrændingen er blevet prækvalificeret og
med i konkurrencen om midlerne i forbindelse med første udmøntning af CCUS-
puljen.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 3 af 3
Videre proces
Aftalepartierne bag CCS-strategien vil i 2023 blive præsenteret for et oplæg til ud-
møntning af anden fase, hvor erfaringerne fra første fase vil indgå i forhold til de-
signet af puljen.
Der er desuden igangsat et arbejde med de langsigtede rammer for CCUS på for-
brændingsanlæg, som undersøger rammerne for kommunal deltagelse i CCUS. Ar-
bejdssporet har ophæng i CCS-aftalerne fra 2020-2022, hvor der bl.a. vil ses på
fordele og ulemper ved et CCS-krav på forbrændingsanlæggene. Regeringen for-
venter senest at vende tilbage herom i 2024.