Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710182_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 61, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 61
Er ministeren enig i, at følgende tiltag skal drøftes, såfremt der ikke er udsigt til den
forventede reduktion i de forbrændte affaldsmængder, og/eller til at målsætningen
om en klimaneutral affaldssektor ikke nås?
o Krav om CO2-fangst
o Højere afgifter på affaldsforbrænding, herunder højere NOx- og SO2-afgift
o Højere generelle miljøkrav
Svar
Det følger af Klimaplanen, at forbrændingskapaciteten monitoreres med henblik på
at følge udviklingen forbrændingskapaciteten og de danske forbrændingsegnede
mængder. Med lovforslaget sikres hjemmel til monitoreringen.
Endvidere følger det af Klimaplanen, at ”såfremt
kapacitetsudviklingen ikke udvikler
sig i takt med affaldsmængderne, indføres en afgift på forbrænding (fx pr. ton affald
til forbrænding eller målrettet plastik), med mindre et alternativt virkemiddel viser
sig at være bedre egnet, herunder fx CO2-krav eller krav til plastikindhold i det sor-
terede affald til forbrænding”.
Der er blandt andet på den baggrund igangsat en analyse af afgifterne på affalds-
forbrænding, hvor der ses på effekterne ved ændring af afgifterne for affaldsfor-
brændingsanlæg med henblik på at belyse, hvordan afgifterne kan understøtte ka-
pacitetstilpasningen samt yderligere CO
2
-reduktioner i affaldssektoren. Analysen
forventes forelagt forligskredsen i 2024, hvor også første monitoreringen afrappor-
teres til forligskredsen
CO2-fangst
I forbindelse med arbejdet med de langsigtede rammevilkår for CO
2
-fangst i for-
brændingssektoren, vil fordele og ulemper ved krav om CO
2
-fangst blive afdækket.
Arbejdet skal drøftes politisk ultimo 2023.
Miljøkrav
Miljøstyrelsen er i øjeblikket ved at revurdere samtlige affaldsforbrændingsanlægs
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om en analyse af muligheden for at forhøje afgifter for NOx og SOx for forbrændingsanlæggene
2710182_0002.png
miljøgodkendelser med henblik på at efterleve EU's nye BAT-krav fra den 3. de-
cember 2019. Revurderingen betyder, at anlæggene senest fra den 3. december
2023 skal efterleve nye og skærpede miljøkrav.
Miljøministeriet bemærker derudover, at der ved en generel skærpelse af miljøkrav
vil skulle tages hensyn til forvaltningsretlige principper som saglighed og lighed. Det
betyder, at hvis der skal stilles skærpede miljøkrav til en særlig branche, skal det
ud fra princippet om lighed sikres, at også andre lignende brancher vil skulle have
tilsvarende miljøkrav.
Jeg vil herudover henvise til, at kommunerne under iagttagelse af de generelle ud-
budsregler vil have mulighed for at stille miljø- og klimakrav i deres udbud af det
forbrændingsegnede affald. Jeg henviser til svar på spørgsmål 58 til L115 for en
nærmere beskrivelse af, hvordan lovforslaget understøtter dette.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2