Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710166_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. maj 2023
J nr.
2023 - 2695
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgethar i brev af 27. april 2023 stillet mig følgen-
de spørgsmål L 115 Spørgsmål 2, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål L 115 Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for data og beregningsforudsætninger, som viser, at det
ikke vil være de miljøvenlige værker, der lukker ned med L 115?
Svar
Med aftalen om en
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, 2020
var aftalepartierne enige om at anmode KL om at udarbejde en konkret plan for
tilpasning af kapaciteten i forbrændingssektoren.
Myndighederne vurderede, at KL’s plan ikke levede op til en række kriterier, hvorfor
planen ikke blev godkendt,
jf. svar på KEF alm. del 161.
Af Klimaplanen fremgår det, at såfremt KL’s liste ikke blev godkendt, skal der im-
plementeres en udbudsmodel, hvor affaldsforbrændingsanlæggene konkurrerer om
affaldet. Det fremgår desuden, at miljøkravene dertil skal strammes for at opnå, at
de mindst miljørigtige anlæg lukker som følge af konkurrencen.
Ift. konsekvensvurderingen af konkurrenceudsættelsen vil jeg understrege, at der
er lavet en samlet vurdering af den danske affaldsforbrændingskapacitet, og det
ikke er muligt at skønne over, hvilke konkrete anlæg, der lukker.
Konkurrenceudsættelsen understøtter, at forbrugeren får behandlet sit affald der,
hvor det kan gøres bedst og billigst i markedet. Det er mekanismen bag en konkur-
rencemodel. Hvor husholdningsaffaldet konkret ender, afhænger dog også af, hvad
kommunen ønsker, og hvad de vil betale for – det kan fx være skærpede miljøhen-
syn.
Det følger dog af Klimaplanen, at den samlede udbudsbaserede løsning – dvs.
både lovforslaget her og Klimaplanens øvrige tiltag – baserer sig på, at forbræn-
dingsanlæggene skal konkurrere om affaldet, så det behandles, hvor det kan gøres
mest miljørigtigt, bedst og billigst.
To forhold kan bidrage til, at de miljømæssigt bedste anlæg kan klare sig i konkur-
rencen:
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvordan klimaplanens forudsætning om lukning af de miljømæssigt dårligste anlæg indgår i beregningerne
2710166_0002.png
BAT-krav
Miljøkrav fastsættes efter EU-direktiv om industrielle emissioner (IE-direktivet), som
definerer bedste tilgængelige teknologi (BAT), der skal anvendes til opnåelse af et
højt generelt beskyttelsesniveau for miljøet som helhed under hensyntagen til hvil-
ke teknikker, der er økonomisk og teknisk tilgængelige for virksomhederne.
Miljøstyrelsen er i øjeblikket er ved at revurdere samtlige affaldsforbrændingsan-
lægs miljøgodkendelser med henblik på at efterleve EU's nye BAT-krav fra den 3.
december 2019. Revurderingen betyder, at anlæggene senest fra den 3. december
2023 skal efterleve nye og skærpede miljøkrav.
Der vil fortsat efter denne revurdering være forskel på affaldsforbrændingsanlæg-
genes miljøkrav, da hvert anlæg får fastsat individuelle vilkår og grænseværdier for
forskellige miljøparametre på baggrund af en konkret vurdering af BAT på det en-
kelte anlæg. Anlæggets beliggenhed har bl.a. også betydning for den konkrete
vurdering og dermed fastsættelse af miljøkrav, da der skal tages hensyn til omgi-
velsernes sårbarhed.
Majoriteten af affaldsforbrændingsanlæg i Danmark er relativt ensartede i opbyg-
ning og teknologi. I de tilfælde, hvor et anlæg i dag ikke har en miljøperformance,
der kan leve op til nye skærpede BAT-krav, vil dette anlæg få skærpet vilkår, her-
under grænseværdierne, så det herefter lever op til BAT-konklusionen. I sådan et
tilfælde vil anlægget være nødt til at investere i ny teknologi. Et anlæg skal derfor
fremover mindst leve op til den miljøperformance, som anlægget har i dag.
Hvordan anlæggene rammes afhænger derfor af det enkelte anlæg. Implemente-
ring af BAT-kravene på de enkelte anlæg varetages af Miljøstyrelsen, der er miljø-
myndighed.
En del af denne nye organisering er bl.a. skærpede miljøkrav fra EU, der træder i
kraft fra december 2023 (BAT-krav). De nye BAT-krav skærper generelt de nuvæ-
rende emissionsgrænseværdier for udledning til luft, og der vil være forbrændings-
anlæg i Danmark, som skal investere i ny teknologi som følge heraf. Hvordan an-
læggene rammes afhænger af det enkelte anlæg. Den konkrete implementering af
BAT-kravene varetages af Miljøministeriet.
Hvis et anlæg allerede i dag har en miljøperformance, der er bedre end det tilladte
niveau i BAT-konklusionen, vil anlægget få en skærpet grænseværdi, der netop
svarer til det nuværende emissionsniveau. I de tilfælde, hvor et anlæg i dag ikke
har en miljøperformance, der kan leve op til nye skærpede BAT-krav, vil dette an-
læg få skærpet grænseværdierne, så det herefter lever op til BAT-konklusionen. Et
anlæg skal derfor fremover mindst leve op til den miljøperformance, som anlægget
har i dag.
Side
2/3
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvordan klimaplanens forudsætning om lukning af de miljømæssigt dårligste anlæg indgår i beregningerne
2710166_0003.png
Det vil således ikke være muligt for anlæg at slække på deres miljøperformance for
at klare sig bedre i en konkurrencesituation. Risikoen for, at anlæg slækker på mil-
jøperformance i en konkurrencesituation, vurderes derfor at være lille.
Miljøkrav i udbud
Når udbudsmodellen træder i kraft, vil den enkelte kommune desuden skulle tilret-
telægge sit udbud ud fra de forhold, som kommunen ud fra en samlet vurdering
finder giver den bedste, billigste og mest miljørigtige forbrænding af det kommunalt
indsamlede affald inden for de generelle udbudsregler.
I lovforslaget lægges der op til, at Forsyningstilsynet skal udarbejde understøttende
materiale og konkurrencefremmende tiltag til brug for afholdelse af udbud. Det un-
derstøttende materiale vil være vejledningsmateriale.
Der lægges op til, at udarbejdelsen af vejledningsmaterialet og de konkurrence-
fremmende tiltag skal ske i dialog med Miljøministeriet, som kan bistå med at ana-
lysere mulighederne for at arbejde med miljøperformance i udbudsforløbet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3