Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710165_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 57 til L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 57
Det fremgår på side 16 i ministeriets dokumentationsnotat fra 2. maj 2023, jf. L 115
– bilag 2, at der i beregningerne antages samme miljøudledning for alle anlæg.
Hvordan indgår klimaplanens forudsætning om lukning af de miljømæssigt dårligste
anlæg i beregningerne, jf. aftale af 16. juni 2020 om Klimaplan for en grøn affalds-
sektor og cirkulær økonomi?
Svar
Det følger af Klimaplanen, at den samlede udbudsbaserede løsning – dvs. både
lovforslaget her og Klimaplanens øvrige tiltag – baserer sig på, at forbrændingsan-
læggene skal konkurrere om affaldet, så det behandles, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst.
Beregningstekniske forudsætninger
I ministeriets beregninger er det lagt til grund, at miljøudledningerne forventes at
være konstante per ton forbrændt affald for et givent forbrændingsanlæg. Miljøud-
ledning anvendes i forhold til opgørelse af miljøafgifter, herunder afgifter på NOx og
Svovl,
jf. L 115 bilag 2 afsnit 2.1.
Dermed indgår udgifter til miljøafgifter som en del
af virksomhedens reservationspris, der er bestemmende for om anlægget bliver på
markedet eller ej. Miljømæssige konsekvenser indgår desuden også ved opgørelse
skyggeprisen,
jf. L 115 bilag 2 afsnit 3.
Miljøkrav i reguleringen
Uafhængigt af hvad der beregningsteknisk er antaget i forbindelse med konse-
kvensvurderingen, er der to forhold som understøtter, at de miljømæssigt bedste
anlæg kan klare sig i konkurrencen:
De såkaldte BAT-krav, der er miljøkrav til anlæggenes udledninger, som fast-
sættes efter EU-direktiv, strammes. De strammes fra 3. december i år.
Kommunerne kan tilrettelægge deres udbud ud fra de forhold, som kommu-
nen ud fra en samlet vurdering finder giver den bedste, billigste og mest miljø-
rigtige forbrænding af det kommunalt indsamlede affald inden for de generelle
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvordan klimaplanens forudsætning om lukning af de miljømæssigt dårligste anlæg indgår i beregningerne
2710165_0002.png
udbudsregler. Forsyningstilsynet vil hertil udarbejde en vejledning som under-
støtter kommunerne i bl.a. at kunne sætte krav til miljø.
Hertil bemærkes, at der ikke sker en forringelse af de eksisterende miljøkrav. Kon-
kurrenceudsættelsen ændrer således ikke på, hvilke miljøkrav de danske anlæg
skal overholde før og efter implementeringen af dette lovforslag.
Der henvises til svar på L 115 – spm. 2. Herudover henvises til svar på L 115 –
spm. 58 om Forsyningstilsynets vejledning.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2