Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710287_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. maj 2023
J nr.
2023-2807
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 35 til L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 35
Vil ministeren yde teknisk bistand til det/de nødvendige ændringsforslag, som
sikrer, at regler for garantiprovision ikke ændres som foreslået i § 2, nr. 3 og 4?
Svar
Det er meget vigtigt for mig at understrege, at der med lovforslaget ikke ændres
på nuværende retstilstand hvad angår opkrævning af garantiprovisioner på mar-
kedsmæssige vilkår ved kommunal garantistillelse.
Det vil jeg gerne uddybe:
Ændringsforslaget, som fremgår nedenfor, og som indebærer, at indsættelsen
af kravet om markedsvilkår i ordlyden af bestemmelsen tages ud af lovforslaget,
vil derfor ikke betyde, at der ændres i retsstillingen i gældende ret. Det er vigtigt
for mig at understrege.
Vedrørende fastsættelse af markedsmæssig garantiprovision ved kommunal ga-
rantistillelse
For kollektive varmeforsyningsanlæg efter lov om varmeforsyning skal en kom-
munal garanti stilles på markedsvilkår. I bemærkningerne til det fremsatte lov-
forslag fremgår det, at kravet om markedsvilkår indebærer, at kommunerne vil
skulle opkræve en garantiprovision på markedsmæssige vilkår. Kravet om, at en
kommune skal opkræve en garantiprovision på markedsmæssig vilkår stammer
oprindeligt fra kommunalfuldmagtsreglerne. Det daværende Økonomi- og Inden-
rigsministerium fremhævede i et brev af 4. juli 2013 til Energistyrelsen, at:
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som sikrer, at garantiprovisionsregler ikke ændres som foreslået i § 2, nr. 3 og 4
2710287_0002.png
”De almindelige principper om garantistillelse efter kommunalfuldmagtsregler, jf.
ovenfor, indebærer efter ministeriets praksis, at en kommune – i stedet for selv
at etablere en varmeforsyningsvirksomhed – på visse betingelser kan yde støtte
til en privat varmeforsyningsvirksomhed, herunder en kommunal varmeforsy-
ningsvirksomhed etableret på privatretligt grundlag, ved at stille en kommunal
garanti for virksomhedens lån til brug for etablering af en varmeforsyningsvirk-
somhed med henblik på varetagelse af kollektiv forsyningsvirksomhed.
Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets praksis betyder ovenstående, at en
kommune lovligt kan stille en kommunal garanti for et privat varmeforsyningssel-
skabs lån, såfremt varmeforsyningsselskabet betaler et vederlag herfor på mar-
kedsmæssige vilkår. En vederlagsfri garanti ville efter ministeriets opfattelse in-
debære, at kommunen yder et tilskud til varmeforsyningsvirksomheden, og en
sådan garanti vil betyde en forrykning af den byrdefordeling mellem kommunens
borgere, som hvile-i-sig-selv princippet forudsætter.
[...]
Det bemærkes videre, at også EU’s statsstøtteregler kan indebære, at en kom-
mune er forpligtet til at opkræve garantiprovision.”
Kravet om at en garantiprovision ved kommunal garantistillelse skal stilles på
markedsvilkår følger dermed af kommunalfuldmagtsreglerne, som er blevet vi-
dereført i varmeforsyningsloven. Ankestyrelsen har i flere afgørelser ligeledes
fremhævet dette krav.
Lov nr. 745 af 1. juli 2015 om ændring af lov om varmeforsyning og byggeloven
lovfæstede kommunalfuldmagtsregler vedrørende kommunernes mulighed for at
varetage kollektiv varmeforsyning, herunder kravene til garantistillelse. Kravet
om, at kommunal garanti skal stilles på markedsvilkår er derved videreført fra
kommunalfuldmagtsreglerne og følger af varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 1, og
§ 2 e, stk. 1.
Lovforslaget indebærer ikke en ændring af gældende ret. På baggrund af hø-
ringssvarene til det fremsatte lovforslag, blev Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet opmærksom på, at der fortsat eksisterer tvivl i branchen og enkelte kom-
muner om, hvorvidt kommunerne er forpligtede til at opkræve en garantiprovi-
sion. På den baggrund blev kravet, om at kommunerne stille garantien på mar-
kedsvilkår indsat direkte i bestemmelserne. Af bemærkninger til det fremsatte
lovforslag fremgår det, at for at en kommunal garanti kan siges at være givet på
markedsvilkår, skal kommunerne opkræve en garantiprovision på markedsmæs-
sige vilkår. Bestemmelserne i det fremsatte lovforslag havde til hensigt at lovfæ-
ste det, som allerede er gældende om garantiprovisioner i henhold til lov om
varmeforsyning.
Side 2/4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som sikrer, at garantiprovisionsregler ikke ændres som foreslået i § 2, nr. 3 og 4
2710287_0003.png
Det er således fortsat gældende ret, at kommunerne skal opkræve en garanti-
provision for at dække deres risiko i overensstemmelse med hvile i sig selv-prin-
cippet, uanset om ordlyden ændres, som foreslået i det fremsatte lovforslag, el-
ler ej.
Jeg kan forstå, at der er et ønske om, at præciseringen ikke indgår i lovforsla-
get. På den baggrund vil jeg gerne yde teknisk bistand til ændringsforslag.
Ændringsforslaget, som jeg kan bakke op om, fremgår nedenfor.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Ændringsforslag
3)
Nr. 3
og
4
udgår.
[Krav om markedsvilkår udgår af ordlyden]
Til nr. 3
Nr. 3 og 4 blev indsat
i det fremsatte lovforslag for at skabe klarhed
om gæl-
dende ret for kommunernes opkrævning af garantiprovisioner.
Formålet var at
præcisere det, som allerede er gældende ret omkring garantiprovisioner. Efter-
følgende er der opstået et politisk ønske om, at kravet om markedsvilkår ikke
fremgår udtrykkelig af bestemmelsernes ordlyd.
Det foreslås, at ordet
»
markedsvilkår
«
udgår af det fremsatte lovforslag og der-
med ikke kommer til at fremgå af bestemmelsernes ordlyd i varmeforsyningslo-
vens § 2 d, stk. 1 og 2 e, stk. 1, 1. pkt.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at kommunen efter gældende ret kan stille
en kommunal garanti for varmeforsyningsanlæggenes låneoptagelse til anlægs-
investeringer og driftsaktiviteter, imod opkrævning af en garantiprovision på
markedsmæssige vilkår.
Dette forhold er uagtet, om der foreligger en konkur-
rencesituation eller ej. Hvis en kommune yder en vederlagsfri garanti vil det in-
debære et tilskud til forsyningsvirksomheden, hvilket ville medføre en forrykning
af byrdefordelingen mellem kommunens borgere. Kommunen er dermed forplig-
tet til at opkræve en garantiprovision for at dække den risiko, som kommunen
påtager sig ved garantistillelsen. Det følger af hvile i sig selv-princippet, at kom-
munen ikke må tjene penge på at stille en garanti.
Side 3/4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som sikrer, at garantiprovisionsregler ikke ændres som foreslået i § 2, nr. 3 og 4
2710287_0004.png
Ved lov nr. 745 af 1. juli 2015 om ændring af lov om varmeforsyning og byggelo-
ven, blev kommuners adgang til varetagelse af kollektiv varmeforsyning regule-
ret udtømmende. Loven lovfæstede kommunalfuldmagtsregler vedrørende kom-
munernes mulighed for at varetage kollektiv varmeforsyning, herunder kravene
til garantistillelse. Kravet om, at kommunal garanti skal stilles på markedsvilkår
er derved videreført fra kommunalfuldmagtsreglerne og følger i dag af varmefor-
syningslovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e, stk. 1, selvom det ikke fremgår direkte af
bestemmelsernes ordlyd. Uanset at kravet om markedsvilkår med ændringsfor-
slaget ikke kommer til at fremgå direkte af ordlyden, vil det fortsat være gæl-
dende ret, at kommunen skal opkræve en markedsmæssig garantiprovision ef-
ter varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e, stk. 1. Der henvises til det
fremsatte lovforslags afsnit 3.2. for uddybning af gældende ret om kommunal
garantistillelse.
EU’s statsstøtteregler kan indebære, at en kommune er forpligtet til ligeledes at
opkræve garantiprovision, men dette er et særskilt krav, der beror på statsstøt-
teretlige betragtninger.
Side 4/4