Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709957_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 12. maj stillet mig følgende
spørgsmål KEF L 115 spm. 19, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 19
Vil ministeren give et overblik over, hvad CO2-effekterne vil være på henholdsvis
dansk og europæisk niveau som følge af (1) lovforslaget og (2) ved et eventuelt
krav om CO2-fangst på danske affaldsforbrændingsanlæg fra 2030?
Svar
Der henvises til svar på KEF L 115 spørgsmål 56 for en gennemgang af CO
2
-læ-
kage effekter, såfremt det importerede affald alternativt afbrændes i udlandet.
Affaldsforbrændingsanlæggene har et stort potentiale for at indfange såvel fossilt
som biogent CO
2
og kan dermed give et væsentligt yderligere bidrag til opnåelse af
70 pct.-målsætning i 2030. Det tekniske reduktionspotentiale ved CCUS er sekto-
rens samlede udledninger inkl. biogene udledninger – det er uafhængigt af konkur-
renceudsættelsen.
Med udbudsmodellen lægges der op til fire nye initiativer, der skal undersøge, hvor-
dan rammerne kan styrkes og skabe øget sikkerhed for markedsdrevne investerin-
ger i CCUS på forbrændingsanlæggene.
Langsigtet løsning
Partierne forelægges et oplæg vedr. langsigtet løsning for CCUS for affaldsfor-
brændings- og biomassefyrede anlæg inden udgangen af 2023. For at sætte ram-
merne for arbejdet har Klima-, energi- og forsyningsministeriet i første kvartal 2023
haft en struktureret branchedialog mhp. at skabe klarhed over de regulatoriske ud-
fordringer, som aktørerne står overfor. I arbejdet med en langsigtet løsning vil der
blandt andet blive set på fordele og ulemper ved at have CO
2
-fangst som en del af
hovedvirksomheden. Endvidere vil der blive set på fordele og ulemper ved et krav
om CO
2
-fangst.
Analyse af markedsudvikling
Transport og mellemlagring er et nødvendig led i CCS-værdikæden og dermed
også en nødvendig betingelse for, at der kan skabes reduktioner via CCS. I begyn-
delsen af 2023 modtog regeringen CCS-klyngernes anbefalinger til udviklingen af
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, hvad CO2-effekterne af lovforslaget vil være på dansk og europæisk niveau og ved et eventuelt krav om CO2-fangst på danske affaldsforbrændingsanlæg fra 2030
2709957_0002.png
en infrastruktur til transport og mellemlagring af CO
2
, der vil på den baggrund blive
samlet op på behovet for ændringer af reguleringen om infrastruktur til transport af
CO
2
. Regeringen vil herudover udarbejde en analyse af den forventede markeds-
udvikling for CO
2
-fangst og -lagringsprojekter på kort sigt. Analysen vil skulle skabe
overblik over forventede CO
2
-fangstpotentialer og punktkilder, samt potentielle lag-
ringslokaliteter. Formålet med analysen vil være at understøtte hensigtsmæssig ud-
bygning af rør og infrastruktur, forud for 2. udmøntning af CCUS-puljen.
Analyse af prissætning af biogent CO2
Der foretages en analyse af rammerne for prissætning af biogent CO
2
. Potentialet
for negative udledninger gennem tekniske og biologiske processer vedrører bl.a.
affaldssektoren, men i særlig grad LULUCF-sektoren. Rammerne for regulering af
biogen CO
2
skal derfor ses i sammenhæng med en eventuel regulering af land-
brugssektoren, herunder anbefalingerne fra Ekspertgruppen for grøn skattereform,
der bl.a. skal vurdere fordele og ulemper ved henholdsvis en reguleringsløsning for
landbrugssektoren, en tilskudsløsning inden for EU’s landbrugsstøtte og en CO2e-
afgift for denne sektor eller en kombination af disse. Endelig har Europa-Kommissi-
onen den 30. november 2022 fremsat et forslag til en forordning om frivillig certifi-
cering af kulstoffjernelse, der bl.a. forventes yderligere præciseret i løbet af 2023.
Derfor forventes analysen af rammerne for prissætningen af biogen CO
2
først at
kunne færdiggøres i 2024.
Stock-take i 2024
I 2024 gøres status på planer for etablering af CO
2
-fangstanlæg på forbrændings-
anlæg med henblik på at kunne drøfte justeringer i rammevilkårene, der kan under-
støtte etablering af CCUS på de anlæg, hvor det er omkostningseffektivt.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2