Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2719556_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 - endeligt svar på spørgsmål 70
Offentligt
Klima- , Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima- , Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj stillet mig f ølgende
spørgsmål KEF L 115 spm. 70, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let ef ter ønske f ra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 70
Det f remgår på side 4-6 i ministeriets dokumentationsnotat f ra 2. maj 2023, jf . L 115
– bilag 2, at anlæg med en reservationspris (def ineret som løbende omkostninger
f ratrukket indtægter) højere end markedsprisen, vil blive udkonkurreret. Forventer
ministeren, at lovf orslaget vil f øre til, at anlæg med højeste reservationspriser går
konkurs? Og vil en vedtagelse af lovf orslaget kunne indebære, at anlæg med hø-
jere reservationspriser end markedsprisen kan f orventes at vinde sager om ekspro-
priation?
Svar
Ef f ektvurderinger i L115 er holdt op mod de antagelser, der f remgår af Klimastatus
og -f remskrivning 2022. Det seneste opgørelsesår er i Klimas tatus og –f remskriv-
ning 2022 som udgangspunkt 2020, mens de resterende år er f remskrivninger.
Derudover er der anvendt BEATE-data om af f aldskarakteristika, herunder anlæg-
genes egne indberetninger af deres økonomis ke f orhold. BEATE data anvendes f or
2018-2019 pga. manglende datapunkter f or 2020. Data er heref ter f remskrevet. For
en nærmere gennemgang af øvrige anvendte kilder, henvises der til minister iets
dokumentionsnotat,
jf. L 115 bilag 2.
For at skønne over ef f ekterne af konkurrenceudsættelsen, er der anvendt en række
antagelser om markedsdynamikker, udbud af af f ald til f orbrænding og af f aldsf or-
brændingskapacitet mv.,
jf. L 115 bilag 2.
I nedenstående af snit gennemgås bereg-
ningsantagelser trin f or trin.
Konkurrenceudsættelsen antages i beregningerne at medf øre f uldkommen konkur-
rence f or af f aldsf orbrænding i Danmark, hvormed der antages at ske en prissæt-
ning i markedet på det f orbrændingsegnede af f ald i samspil mellem udbud og ef ter-
spørgsel, hvor dansk af f ald er i konkurrence med udenlandsk af f ald. Det betyder, at
dansk af f ald skal konkurrere med udenlandsk af f ald, og af f aldsf orbrændingsanlæg
skal konkurrere om at tiltrække f orbrændingsegnet af f ald f ra kommuner og erhverv.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T : +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm., om forligskredsen er blevet korrekt informeret i forhold til økonomiske data og risikoen for lukning af affaldsanlæg
2719556_0002.png
Danmark er en lille åben økonomi, og det er derf or lagt til grund, at Danmark ikke
kan påvirke markedsprisen, hvormed det lægges til grund, at det er udlandet, der
sætter markedsprisen på af f ald i Danmark (af f aldstaksten).
Det f orudsættes, at f orbrændingsanlæg ef ter konkurrenceudsættelsen vil agere
økonomisk rationelt og maksimere deres overskud. På den baggrund antages an-
læg at indgå på markedet, såf remt markedsprisen overstiger deres reservations-
pris, og udgå af markedet, såf remt markedsprisen er lavere end deres reservati-
onspris. Anlæggenes reservationspris angiver her anlæggenes løbende omkostnin-
ger f ratrukket indtægter, og af hænger således af deres f remtidige omkostninger og
energi-indtægter . Reservationsprisen opgøres således årligt pba. af de f rem-
skrevne energiindtægter og omkostninger, og beror således ikke på en gennem-
snitsbetragtning over anlægets af f aldstakster i dag.
Det antages desuden, at af f ald vil blive f orbrændt der, hvor det er billigst – dvs. ved
den del af f orbrændingskapaciteten med de laveste reservationspriser – og at om-
kostninger ved f orbrænding af det marginale ton af brændt af f ald vil svare til mar-
kedsprisen (af f aldstaksten).
Den af f aldsf orbrændingskapacitet, der har reservationspris under mar kedsprisen,
vil således være konkurrencedygtig, mens den af f aldsf orbrændingskapacitet, der
samlet set har højere reservationspris end markedsprisen, vil kunne udkonkurreres
af anlæg i Danmark og udlandet gennem lavere af f aldstakster. På sigt vil den kon-
kurrencedygtige kapacitet være den kapacitet, med de laveste omkostninger til f or-
brænding af af f ald ef ter indtægter f ra salg af energi. Eller med andre ord, den kapa-
citet med laveste reservationspris. Det er ministerens vurdering, at lovf orslaget ikke
i almindelighed vil indebære ekspropriation,
jf. svar på KEF L 115 spm. 8.
Det bemærkes, at der bl.a. anvendes anlægsspecf ikke data til at estimere udbuds-
kurven. Omvendt er det ikke muligt at lave individuelle vurderinger af de enkelte an-
lægs overlevelsessandsynlighed, ef f ektivisering eller tilpasning som f ølge af kon-
kurrenceudsættelsen. Det skyldes bl.a., at datagrundlaget f or de nuværende af -
f aldsanlæg er mangelf uldt, og at der er stor usikkerhed omkring, hvordan de en-
kelte anlæg vil agere i et f remadrettet konkurrenceudsat marked, ligesom lokale
f orhold og ejerkredsens konkrete beslutninger kan være af gørende f or de enkelte
anlægs konkurrencesituation. De økonomiske konsekvenser i analysen er således
opgjort f or sektoren som helhed, og kan betragtes som et skøn f or de samlede ef -
f ekter i branchen, herunder f orventning til kapacitetstilpas ning i sektoren.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2