Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1.
juni 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 31. maj 2023 stillet mig følgen-
de spørgsmål 121 til KEF L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 121
Vil ministeren uddybe, hvorfor Energistyrelsen har vurderet, at lovforslaget ikke skal
miljøvurderes, og hvilke konkrete overvejelser der ligger til grund for denne vurde-
ring? Der henvises til svar på KEF alm. del – spørgsmål 146. Og vil ministeren
redegøre for, om man vurderer at have informeret forligskredsen korrekt på dette
område i overensstemmelse med ministeransvarlighedsloven?
Svar
Lovforslaget ændrer ikke på, at nye anlæg og udvidelser eller ændringer på miljø-
godkendte anlæg skal miljøgodkendes forinden af miljømyndigheden. Energistyrel-
sen vurderer, at lovforslaget ikke er omfattet af miljøvurderingsdirektivets anven-
delsesområde og derfor er der ikke foretaget en miljøvurdering af lovforslaget i
henhold til miljøvurderingsloven.
Principperne for en ministers ansvar er helt grundlæggende elementer i det danske
folkestyre og beskrives både i grundloven og i ministeransvarlighedsloven. Mens
det politiske ministeransvar defineres i grundlovens § 15, er det retlige ministeran-
svar beskrevet i ministeransvarlighedsloven. Det følger af § 5, stk. 2, i ministeran-
svarlighedsloven, at en minister ikke må give Folketinget urigtige eller vildledende
oplysninger. En minister må heller ikke under Folketingets behandling af en sag
fortie oplysninger, der er af væsentlig betydning for, at Folketinget kan bedømme
sagen.
Det er min helt klare opfattelse, at Folketinget har fået korrekt og fyldestgørende
information i denne sag
Med venlig hilsen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/1
Lars Aagaard