Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 31. maj stillet mig følgende
spørgsmål L 115 spørgsmål 119, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (Alt.).
Spørgsmål 119
Hvis konkurrencemodellen måtte føre til, at fx de to anlæg med størst gæld går
konkurs, vil det indebære strandede omkostninger på op mod 4 mia. kr., samtidig
med at anlæggene efterfølgende kan genstartes med nye ejere. Ministeriets udmel-
dinger om, at der ikke kan blive tale om strandede omkostninger uden klimagevin-
ster, kan derfor også på dette punkt ende med at have været vildledende. Vil mini-
steren redegøre herfor, herunder lave en juridisk vurdering af om ministeransvarlig-
hedsloven er blevet brudt?
Svar
Af svar på KEF L 115 spørgsmål 64 fremgår det:
”Der er foretaget følsomhedsberegning af hhv. importprisen, niveau for VE-prisloft,
effektivisering og strandede omkostninger, da beregningerne er særligt følsomme
over for disse antagelser, og antagelserne er behæftet med betydelig usikkerhed,
jf. tabel 3.
[…]
Der er er stor forskel på, hvor gældsatte de enkelte affaldsforbrændingsanlæg er,
og deraf hvor meget restgæld, der ikke vil kunne tilbagebetales ved en potentiel
konkurs.”
På den baggrund kan det præciseres, at de strandede omkostninger vil afhænge af
hvilke konkrete anlæg, der lukker.
Af svar på KEF L 115 spørgsmål 64 fremgår det desuden, at det i beregningerne
lægges til grund at:
”En konkurrenceudsættelse vil medføre, at anlæg, der ikke er konkurrencedygtige
og dermed rentable, vil lukke. Det kan ske umiddelbart i forlængelse af konkurren-
ceudsættelsen eller løbende, hvis det er muligt for anlægget at reducere det sam-
lede tab ved at opretholde driften.”
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3