Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2719551_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1.ju ni2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 31. maj stillet mig følgende
spørgsmål L 115 spørgsmål 118, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (Alt.).
Spørgsmål 118
Der er i adskillige spørgsmål spurgt ind til, hvordan ministeriet har opgjort forbru-
gergevinster på 1 mia. kr. årligt som følge af konkurrencemodellen, selv om mini-
steriet forventer affaldspriser på 480 kr. pr. ton og et affaldsvarmeprisloft på 70 kr.
pr. GJ, der mere eller mindre svarer til de nuværende gennemsnitspriser. Hvis for-
klaringen på ministeriets beregning er lavere danske affaldsmængder, så er det
ikke en følge af konkurrencemodellen, men en følge af større udsortering, og mini-
steriets udmeldinger herom forekommer misvisende. Særligt fordi vi kan betragte,
at udsortering bliver mindre, når importen stiger. Vil ministeren redegøre for, om
man vurderer at have informeret forligskredsen korrekt på dette område i overens-
stemmelse med ministeransvarlighedsloven?
Svar
Af svar på KEF L 115 spørgsmål 64 fremgår det:
”Affaldstaksterne bliver indirekte betalt af borgere og erhverv, bl.a. gennem det
kommunale affaldsgebyr. Dertil vil konkurrenceudsættelsen påvirke husholdninger
og erhverv gennem ændrede varmepriser, som ved konkurrenceudsættelse skøn-
nes fastsat pba. af VE-prisloftet,
jf. L115 bilag 2 afsnit 2.2.
Ikke-konkurrencedygtige anlæg skønnes under nuværende hvile-i-sig-selv princip
at overvælte en del af deres omkostninger til affalds- og varmekunderne. Efter kon-
kurrenceudsættelsen antages varmeprisen givet ved VE-prisloftet, og affaldsgeby-
ret givet af markedsprisen for affaldstaksten,
jf. L115 bilag 2 afsnit 2.2 og 2.4.
Det
betyder, at konkurrenceudsættelsen vil medføre, at ikke-konkurrencedygtige anlæg
vil sænke deres varmepris og/eller affaldsgebyret.
Dertil betyder en højere kapacitetsudnyttelse, at en større del af det danske affald
kan behandles på de mest effektive anlæg. Samtidig vil de mest effektive anlæg
kunne opnå overskud ved at øge deres affaldstakst til markedsprisen,
jf. L115 bilag
2 afsnit 1.2.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om man har informeret forligskredsen korrekt i forhold til beregning af affaldspriser
2719551_0002.png
Overgangen til grønnere fjernvarmekilder og faldende fossilandel i affaldet grundet
mindre import betyder desuden, at der skønnes samlet set at blive betalt mindre i
afgifter og kvoter efter konkurrenceudsættelsen.
Samlet set skønnes husholdninger og erhverv at opnå en betydelig reduktion i de-
res udgifter til affaldshåndtering og varme som følge af kapacitetstilpasningen, hvor
ikke-konkurrencedygtige anlæg udkonkurreres,
jf. tabel 2.
Der kan dog være regio-
nale forskelle.”
Det kan hertil præciseres, at der således skønnes lavere omkostninger for hus-
holdninger og erhverv gennem lavere affaldstakster og/eller udgifter til varme, idet
de anlæg, der er blandt de dyreste til at behandle det forbrændingsegnede affald,
lukker, hvorfor det samme affald i stedet skønnes håndteret på mere effektive dan-
ske anlæg, der kan behandle affaldet med mindre omkostninger.
Hertil bemærkes, at selve konkurrenceudsættelsen antages ikke at påvirke de dan-
ske affaldsmængder. Klimaplanens initiativer om affaldsreduktion og udsortering
indgår således i effektberegninger både i grundforløb med nuværende regulering
samt forløb efter konkurrenceudsættelsen,
jf. L 115 bilag 2.
Dermed kan det ikke
bekræftes, at de reducerede omkostninger for husholdninger og erhverv kan tilskri-
ves større udsortering eller mindre dansk forbrændingsegnet affald. Endelig anta-
ges dansk affald at afbrændes før importeret affald, hvorfor der ikke i beregninger-
ne indgår den anførte sammenhæng mellem import og udsortering.
Principperne for en ministers ansvar er helt grundlæggende elementer i det danske
folkestyre og beskrives både i grundloven og i ministeransvarlighedsloven. Mens
det politiske ministeransvar defineres i grundlovens § 15, er det retlige ministeran-
svar beskrevet i ministeransvarlighedsloven. Det følger af § 5, stk. 2, i ministeran-
svarlighedsloven, at en minister ikke må give Folketinget urigtige eller vildledende
oplysninger. En minister må heller ikke under Folketingets behandling af en sag
fortie oplysninger, der er af væsentlig betydning for, at Folketinget kan bedømme
sagen.
Det er, jf. gennemgangen ovenfor vedr. gevinster for forbrugerne, min helt klare
opfattelse, at Folketinget har fået korrekt og fyldestgørende information i denne
sag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2