Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2713596_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 - endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 7 til L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 7
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, at garantiprovisioner ved lån til fjernvar-
me fremover skal fastsættes på markedsvilkår. I bemærkningerne til lovudkastet
fremgår, at markedsmæssige vilkår ”skal svare til det, som en privat garant, der
opererer under markedsøkonomiske vilkår, vil kræve under de tilsvarende betingel-
ser”. Der gives desuden indtryk af, at dette alene er en præcisering af gældende
ret. Det fremgår imidlertid af lovbemærkninger fra 2015 til gældende ret, at ”Op-
krævning af garantiprovisionen må alene ske til at dække kommunens risiko ved
garantistillelse, men det må ikke anvendes til at få en fortjeneste.”
1. Er ministeren enig i, at man med forslaget herom vil gå fra en retstilstand, hvor
garantiprovisioner alene må dække risikoen til, at den fremover skal dække
både risiko og den fortjeneste, som en privat garantistiller vil skulle tjene på at
stille garantien?
2. Er ministeren enig i, at forslaget herom vil indebærer en overimplementering
ift. EU-retten?
3. Hvor store ekstraomkostninger vil det efter ministerens opfattelse indebære
for fjernvarmeselskaberne, der i dag har lån på 30-40 mia. kr. og fremover vil
skulle foretage investeringer i grøn omstilling, udrulning af fjernvarme, CO2-
fangst osv. for et trecifret milliardbeløb?
Svar
Det er meget vigtigt for mig at understrege, at der med lovforslaget ikke ændres på
nuværende retstilstand hvad angår opkrævning af garantiprovisioner på markeds-
mæssige vilkår ved kommunal garantistillelse.
Det vil jeg gerne uddybe:
Ad 1) Kravet om, at en garantiprovision ved kommunal garantistillelse skal stilles på
markedsvilkår, er ikke nyt og følger allerede i dag af gældende ret. Økonomi- og
Indenrigsministeriet har i brev til Energistyrelsen i 2013 gjort det klart, at der ved
garantistillelse for låneoptagelse skal opkræves et vederlag på markedsmæssige
vilkår:
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvordan et brev fra et ministerium til en styrelse kan fastlægge gældende ret, når brevet kun omhandler ministeriets opfattelse og ikke retspraksis
2713596_0002.png
”De almindelige principper om garantistillelse efter k ommunalfuldmagtsregler, jf.
ovenfor, indebærer efter ministeriets prak sis, at en k ommune – i stedet for selv at
etablere en varmeforsyningsvirk somhed – på visse betingelser k an yde støtte til en
privat varmeforsyningsvirk somhed, herunder en k ommunal varmeforsyningsvirk -
somhed etableret på privatretligt grundlag, ved at stille en k ommunal garanti for
virk somhedens lån til brug for etablering af en varmeforsyningsvirk somhed med
henblik på varetagelse af k ollek tiv forsyningsvirk somhed.
Efter Øk onomi- og Indenrigsministeriets prak sis betyder ovenstående, at en k om-
mune lovligt k an stille en k ommunal garanti for et privat varmeforsyningsselsk abs
lån, såfremt varmeforsyningsselsk abet betaler et vederlag herfor på mark edsmæs-
sige vilk år. En vederlagsfri garanti ville efter ministeriets opfattelse indebære, at
k ommunen yder et tilsk ud til varmeforsyningsvirk somheden, og en sådan garanti vil
betyde en forryk ning af den byrdefordeling mellem k ommunens borgere, som hvile-
i-sig-selv princippet forudsætter.
Det bemærk es videre, at også EU’s statsstøtteregler k an indebære, at en k ommu-
ne er forpligtet til at opk ræve garantiprovision.”
Kravet om at en garantiprovision ved kommunal garantistillelse skal stilles på mar-
kedsvilkår følger dermed af kommunalfuldmagtsreglerne, som er blevet videreført i
varmeforsyningsloven. Ankestyrelsen har i flere afgørelser ligeledes fremhævet
dette krav.
På baggrund af høringssvarene til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyt-
telse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven, blev Kli-
ma-, Energi- og Forsyningsministeriet opmærksom på, at der fortsat eksisterer tvivl
i branchen og enkelte kommuner om, hvorvidt kommunerne er forpligtede til at
opkræve en garantiprovision på markedsmæssige vilkår. På den baggrund blev det
besluttet, at præcisere retstilstanden ved at tydeliggøre reglerne direkte i lovforsla-
gets bestemmelser omkring garantistillelse. Dette fremgår af høringsnotatet til lov-
forslaget. Bestemmelserne har til hensigt at præcisere det, som allerede er gæl-
dende om garantiprovisioner.
Dansk Fjernvarme har i brev af 2. maj 2023 udtrykt bekymring for, at hvis den mar-
kedsmæssige garantiprovision
”sk al svare til det, som en privat garant, der opere-
rer under mark edsøk onomisk e vilk år, vil k ræve under de tilsvarende betingelser”,
kan det fortolkes som, at man går fra én retstilstand til en anden ved at garantipro-
visionen fremover også skal omfatte fortjeneste.
Jeg bemærker først og fremmest, at den citerede sætning fra lovforslaget har til
hensigt at hjælpe kommunerne til at vurdere, hvornår garantiprovisionen kan siges
at være på markedsmæssige vilkår. Sætningen har ikke til hensigt at ændre på
retstillingen fastlagt ved lov nr. 745 af den 1. juli 2015, hvilket fremgår af de speciel-
Side
2/4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvordan et brev fra et ministerium til en styrelse kan fastlægge gældende ret, når brevet kun omhandler ministeriets opfattelse og ikke retspraksis
2713596_0003.png
le bemærkninger til forslagets § 2, nr. 3, og nr. 4. Det er således fortsat gældende
ret, at kommunerne skal opkræve en garantiprovision på markedsmæssige vilkår
for at dække kommunens risiko i overensstemmelse med hvile-i-sig-selv princippet.
Hertil bemærkes det, at citerede sætning fra bemærkningerne skal ses i sammen-
hæng med resten af afsnittet, hvori det bl.a. fremgår, at manglende opkrævning af
en garantiprovision vil være imod kommunens hvile-i-sig-selv princip. Det følger af
hvile-i-sig-selv princippet, at kommunen ikke må tjene penge på at stille en garanti.
Kommunen vil skulle vurdere niveauet af garantiprovisionen ud fra hvad en privat
garant, der opererer under markedsøkonomiske forhold, vil skulle opkræve under
tilsvarende betingelser. Tilsvarende betingelser indebærer de betingelser, som
kommunen er underlagt, herunder hvile-i-sig-selv princippet og de forvaltningsretli-
ge principper om saglig forvaltning, der bl.a. indebærer kravet om forsvarlig øko-
nomisk forvaltning og proportionalitetsprincippet.
Det er således fortsat gældende ret, at kommunerne skal opkræve en garantiprovi-
sion på markedsmæssige vilkår for at dække deres risiko i overensstemmelse med
hvile-i-sig-selv princippet.
Ad 2) Kravet om garantistillelse er national regulering, som stammer fra kommunal-
fuldmagtsreglerne, er der er derfor ikke tale om overimplementering af EU-ret. Kra-
vet om garantiprovision kan derudover være et krav efter EU-retten, men dette
beror på statsstøtteretlige betragtninger.
Ad 3) Kommunen er efter gældende ret underlagt kravet om opkrævning af en ga-
rantiprovision på markedsmæssige vilkår. Lovforslaget ændrer som sagt ikke på
gældende ret vedr. opkrævning af garantiprovisioner på markedsmæssige vilkår.
For så vidt angår ministeriets beregninger vedr. garantiprovisioner for kommunale
forbrændingsanlæg henvises til L 115 – spm. 12 for en nærmere beskrivelse af
dette. Jeg henviser endvidere til svaret på L 115 – spm. 35.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg har bedt mit ministerium om at indgå i dialog
med andre relevante aktører og myndigheder, og på den baggrund vil iværksætte
en kommunikationsindsats, som kan sikre, at kommuner og aktører ikke er i tvivl
om, hvad reglerne på området er.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg har bedt mit ministerium om, i samarbejde med
andre relevante aktører og myndigheder, at iværksætte en kommunikationsindsats,
som kan sikre, at kommuner og aktører på området ikke er i tvivl om, hvad reglerne
på området er.
Med venlig hilsen
Side
3/4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvordan et brev fra et ministerium til en styrelse kan fastlægge gældende ret, når brevet kun omhandler ministeriets opfattelse og ikke retspraksis
2713596_0004.png
Lars Aagaard
Side
4/4