Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2714047_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 - endeligt svar på spørgsmål 31
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 12. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 31, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 31
Det blev nævnt på åbent eksperthøring i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den
12. maj 2023, at det er helt åbenlyst, at man ikke havde CO2-fangst med i overve-
jelserne, da den politiske aftale for affaldsområdet blev indgået i 2020. Finder mini-
steren på denne baggrund, at det kunne være hensigtsmæssigt at udskyde beslut-
ningen af konkurrenceudsættelse af affaldsenergien, til efter regeringen har frem-
lagt sit udspil om CO2-fangst på affaldsområdet senere i år?
Svar
Ved indgåelse af aftale om en Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær øko-
nomi i 2020 igangsatte aftalepartierne en lang række initiativer, der skulle anskue-
liggøre vejen frem mod en klimaneutral affaldssektor. Det fremgår derfor af Klima-
planen, at ”der
igangsættes drøftelse af tiltag for at fremme Carbon Capture
Storage (CCS) i regi af forhandlingerne om sektorhandlingsplan for energi og indu-
stri, hvilket ligeledes kan være relevant i forhold til at fjerne den resterende CO2 fra
affaldsforbrændingsanlæg”.
Med de to delaftaler om CCS-strategien fra 2021/2022, som blev indgået mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet,
blev det besluttet, at
”kommunale aktører skal have en klar hjemmel til at etablere
og drive CO
-fangstanlæg på affaldsforbrændings- og biomasseanlæg. Regeringen
vil præsentere en konkret model i 2022. Modellen skal understøtte, at omkostninger
til CCS-anlæg ikke overvæltes på varme- og affaldsforbrugere og samtidig under-
støtte en grøn, effektiv og sikker forsyningssektor”.
Kommunalt ejede affaldsforbrændings- og biomasseanlæg fik med bekendtgørel-
sesændring d. 8. juni 2022 lov til at etablere og drive CO2-fangst. Formålet var at
give kommuner og kommunalt ejede virksomheder hjemmel til at eje og drive CO2-
fangstanlæg som tilknyttet virksomhed på el- og varmeproduktionsanlæg, herunder
affaldsforbrændings- og biomasseanlæg.
Det er fra d. 1. januar 2023 blevet muligt for kommuner at påtage sig økonomiske
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om konkretisering af diverse spørgsmål stillet på lovforslaget
2714047_0002.png
forpligtelser i forbindelse med, at kommunale forsyningsvirksomheder deltager i
udbud af statslig støtte til CCUS. Dette havde til hensigt at sikre, at kommunalt
ejede anlæg reelt kan indgå kontrakt om første udmøntning af CCUS-puljen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan desuden oplyse, at L 24 blev vedtaget
den 2. marts 2023. Loven gør det muligt, at anvende værdien af overskydende gra-
tis CO2-kvoter til at medfinansiere CO2-fangst i forbindelse med statslige støtteud-
bud og derved mindske støttebehovet.
For så vidt angår delen af spørgsmålet vedrørende udskydelse af lovforslaget, hen-
vises til svar på L 115 – spm. 29.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2