Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710889_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. maj 2023
J nr.
2023-2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 17. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 103 til L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 103
Vil ministeren som opfølgning på åbent samråd i Klima-, Energi- og Forsyningsud-
valget om L 115 den 16. maj 2023 redegøre for, om det er korrekt, at et forbræn-
dingsanlæg, som lukker som følge af konkurrenceudsættelse, vil kunne genåbne,
f.eks. såfemt miljøgodkendelsen overdrages til nye ejere, jf. L 115 –samråds-
spørgsmål A og B? I bekræftende fald, hvordan kan det så medføre et fald i import
af affald, som det forudsættes i lovforslaget?
Svar
Til besvarelse af spørgsmålet om, hvorvidt miljøgodkendelse kan overdrages til nye
ejere, har jeg til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Miljøministeriet, som oply-
ser mig, at:
”En miljøgodkendelse er en konkret afgørelse meddelt for en bestemt aktivitet på
en bestemt lokalitet. Det er dermed aktiviteten, som er knyttet til en ”fast ejendom”,
som godkendelsen knytter sig til. Miljøgodkendelsen er således uafhængig af de
selskabsretlige forhold. Et helt eller delvist ejerskifte og/eller omstrukturering af eje-
ren af aktiviteten er dermed som udgangspunkt uden betydning for miljøgodkendel-
sen. Det er den til enhver tid værende driftsherre, som er ansvarlig for overholdelse
af godkendelsens vilkår.
Ved ejerskifte eller omstrukturering indtræder en ny ejer i godkendelsens rettighe-
der og pligter, og aktiviteten kan derfor fortsættes under en ny driftsherre under
overholdelse af godkendelsens vilkår, hvis hverken aktivitet eller drift ændres.
Ejerskifte eller omstrukturering kræver ikke tilladelse fra miljømyndighedens side.
Miljømyndigheden bør dog underrettes ved ejerskifte, da myndigheden skal vide,
hvem der er ansvarlig for driften og dermed rette adressat for eventuelle påbudsaf-
gørelser mv. Der vil dog oftest være fastsat vilkår i en miljøgodkendelse om denne
underretningspligt ved ændringer i ejerforhold.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm., om det er korrekt, at et forbrændingsanlæg, som lukker som følge af konkurrenceudsættelse, vil kunne genåbne
2710889_0002.png
Ved salg eller opsplitning af en virksomhed skal miljømyndigheden påse om dette
betyder ændringer i driften. Nye anlæg, udvidelser eller ændringer på miljøgod-
kendte anlæg skal miljøgodkendes forinden af miljømyndigheden i henhold til kapi-
tel 5 i miljøbeskyttelsesloven
En miljøgodkendelse vil dog bortfalde, hvis driften indstilles og godkendelsen heref-
ter ikke har været udnyttet i tre på hinanden følgende år, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 78a om kontinuitetsbrud. Ønskes driften genoptaget, efter at godkendelsen er
bortfaldet, er der herefter tale om en ny aktivitet, som kræver en ny miljøgodken-
delse, inden driften kan igangsættes.”
Jeg vil hertil henvise til svar på L 115 – spm. 32 vedr. reglerne om majoritetskontrol
ved videresalg af anlæg.
Ministeriets konsekvensberegningerne af lovforslaget, herunder den forventede ef-
fekt for import tager udgangspunkt i, hvorvidt anlæggene er konkurrencedygtige el-
ler ej, og ikke hvorvidt anlæggene bliver videresolgt. Der henvises til svar på L 115
– spm. 64 samt L 115 – bilag 2.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2