Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2711642_0001.png
22. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 79 af 19. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om at redegøre for fordelingseffekterne i 2024 og 2026, jf. svar på spm. 7
2711642_0002.png
Spørgsmål
I svaret på L 113
spørgsmål nr. 7 har ministeren redegjort for fordelingseffekterne i
2030 og frem. Vil ministeren også redegøre for fordelingseffekterne i 2024 og 2026?
Spørgsmålet ønskes besvaret hurtigst muligt, således at i det tilfælde, at besvarelse evt.
ikke kan nås inden afslutningen af folketingsbehandlingen af lovforslaget, ønskes besva-
relsen oversendt til udvalget hurtigst muligt herefter. Det forventede svartidspunkt bedes
i så fald oplyst.
Svar
Af svaret til spørgsmål 7 til L 113 fremgår de efterspurgte fordelingsvirkninger i 2030 op-
delt efter hhv. boligtyper samt efter indkomstdeciler samt fordelingsvirkninger frem mod
2060.
I 2024 skønnes lovforslaget at medføre, at de disponible indkomster samlet set forøges
med ca. 0,6 pct.,
jf. tabel 1,
mens de i 2026 samlet set forøges med ca. 0,8 pct. De dispo-
nible indkomster skønnes at blive forøget mest for beboere af ejerboliger. Dette kan hen-
føres til, at ejerboliger generelt oplever grundskyldslempelser, der er større end stigningen
i deres ejendomsværdiskat.
Frem mod 2060 udfases skatterabatterne for ejerboligerne i takt med fraflytning, mens
stigninger i grundskylden for øvrige ejendomme gradvist indfases via stigningsbegræns-
ningsordningen. Grundskyldslempelserne fordeler sig mere jævnt over boligtyperne, mens
ophævelsen af skattestoppet for ejendomsværdiskatten reducerer de disponible indkom-
ster for beboere af ejerboligerne. I 2060 skønnes beboere af almene boliger og andelsboli-
ger således at stå til de største relative forøgelser af de disponible indkomster.
Tabel 1. Relativ forøgelse af disponible indkomster pba. L 113 opdelt på boligtyper (pct.)
Boligtype
Almen bolig
Andelsbolig
Ejerbolig
Øvrige, herunder lejeboliger
Samlet
2024
0,2
0,2
0,8
0,3
0,6
2026
0,3
0,3
1,0
0,4
0,8
2030
0,4
0,3
1,2
0,4
0,9
2040
0,9
0,6
1,5
0,5
1,2
2050
1,5
1,3
1,7
0,8
1,5
2060
2,3
2,2
1,8
1,2
1,7
Anm.: Ejerboliger inkluderer landbrug-/skovejendomme med beboelse samt erhvervsejendomme med ejendomsværdiskat.
Øvrige boligtyper inkluderer ejendomme med beboelse, der hverken ejes af et alment boligselskab eller en andelsforening
eller er en ejerbolig (dvs. primært lejeboliger). Det er lagt til grund, at grundskyldsændringer overvæltes fuldt ud i huslejen
for ikke-ejerboliger.
Kilde: Skatteministeriet.
I 2024 og 2026 skønnes lovforslaget at medføre, at de disponible indkomster forøges
med hhv. ca. 0,6 og 0,8 pct. for de højere indkomstdeciler, mens forøgelsen er mindre for
de lavere indkomstdeciler,
jf. tabel 2.
Det skyldes, at personer i de højere indkomstdeciler
oftere bor i ejerboliger, hvor lempelserne er større på kort sigt.
Side 2 af 3
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om at redegøre for fordelingseffekterne i 2024 og 2026, jf. svar på spm. 7
2711642_0003.png
Frem mod 2060 udfases skatterabatterne som følge af fraflytning, mens stigninger i
grundskylden for øvrige ejendomme gradvist indfases via stigningsbegrænsningsordnin-
gen. Grundskyldslempelserne fordeler sig mere jævnt over decilerne, og de højere ejen-
domsværdiskatter reducerer indkomsterne for særligt de øvre indkomstdeciler. I 2060
skønnes 1. decil således at stå til den største relative forøgelse af de disponible indkomster
med ca. 2,5 pct., mens der for de øvrige deciler skønnes forøgelser på mellem 1,6 pct. og
1,8 pct.
Tabel 2. Relativ forøgelse af disponible indkomster pba. L 113 opdelt på indkomstdeciler
Indkomst-
decil
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Samlet
2024
2026
2030
2040
2050
2060
- - - - - - - - - - - - - - - - - - pct. - - - - - - - - - - - - - - - - - -
0,4
0,4
0,5
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,4
0,5
0,6
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
0,9
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
0,9
1,0
1,0
1,1
1,2
1,2
1,3
1,4
1,3
1,2
1,5
1,3
1,3
1,3
1,3
1,4
1,5
1,6
1,6
1,5
1,5
2,5
1,8
1,7
1,6
1,6
1,7
1,7
1,8
1,8
1,7
1,7
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af disponibel indkomst inklusive grundskyld.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3