Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 102
Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg
Slotsholmsgade 10‐12
DK‐1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 15‐05‐2023
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAMN
Sagsnr.: 2306225
Dok. nr.: 2679031
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 102), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs‐ og sundhedsministeren den 2. maj 2023.
Spørgsmål nr. 2:
”Hvad er ministerens kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af
forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund‐
hedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage‐ og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet reelt er en lovliggørelse af omskæring af raske drengebørn?
Der henvises til s. 4 i Intact Denmarks præsentation af 13/9‐22, jf. SUU, alm. del – bi‐
lag 445 (20211).”
Svar:
Jeg deler ikke Intact Denmarks opfattelse.
Ikke‐terapeutiske omskæringer, dvs. hvor omskæringer sker uden medicinsk indika‐
tion, er lovlige i Danmark, hvis indgrebet sker i overensstemmelse med retningslin‐
jerne i Styrelsen for Patientsikkerheds vejledning om ikke‐terapeutisk omskæring fra
2020. Det indebærer bl.a., at omskæringerne skal foretages af en læge eller af lægens
medhjælp, og at lægen i givet skal fald være til stede.
Der er således ikke med lovforslaget tale om at lovliggøre ikke‐terapeutiske omskæ‐
ringer, da de allerede er lovligt at foretage.
Lovforslaget har derimod til formål at bekæmpe de ulovlige omskæringer, dvs. om‐
skæringer, som ikke foretages af en læge eller dennes medhjælp. Med forslaget vil vi
sikre en hårdere straf for disse ulovlige omskæringer.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde