Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 102
Offentligt
2707262_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 15-05-2023
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAMN
Sagsnr.: 2306225
Dok. nr.: 2679082
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (L 102), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 2. maj 2023.
Spørgsmål nr. 6:
”I
Intact Denmarks høringssvar af 14/8-22 til forslag til lov om ændring af lov om au-
torisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. SUU, alm. del
bilag 443 (20211), henviser Intact Denmark til, at alle former for omskæring af drenge
uden medicinsk indikation er ulovlige og et brud på straffelovens forbud mod vold og
legemsbeskadigelse, jf. straffelovens §§ 244-245 og i strid med børns konventionssik-
rede rettigheder. Hvad er ministerens kommentar til citat fra bogen Individets grund-
læggende rettigheder af professor Jens Elo Rytters, 4. udgave 2021, s. 272, Karnov
Group “Det legemsangreb
- med forældrenes samtykke, men uden barnets - som er
forbundet med religiøs omskæring, vil som udgangspunkt være omfattet af den al-
mindelige straffelovgivnings forbud mod vold og legemsbeskadigelse. Det må således
antages, at det ikke er i strid med artikel 9 [EMRK om religions- og tankefrihed] at
håndhæve et forbud mod omskæring (som ikke er medicinsk begrundet) af børn, selv
om et sådant forbud begrænser den fri religionsudøvelse for visse religioner. Beskyt-
telseshensynet er desuden tungtvejende, da omskæring er et indgreb i barnets inte-
gritet, jf. EMRK artikel 8 og måske endda artikel 3", som der henvises til på s. 5 i Intact
Denmarks præsentation af 13/9-22, jf. SUU, alm. del
bilag 445 (20211)?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Justitsministeriet. Justitsministeriet oplyser i den forbindelse følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Justitsministeriet
har forstået spørgsmålet sådan, at der spørges til den del af uddra-
get fra Jens Elo Rytters bog, hvor det fremgår, at omskæring som udgangspunkt vil
være omfattet af den almindelige straffelovgivnings forbud mod vold og legemsbe-
skadigelse.
I den anledning kan Justitsministeriet oplyse, at ikke-terapeutisk omskæring af
drenge efter ministeriets opfattelse er lovligt, hvis det udføres af en autoriseret læge
eller medhjælp til en sådan læge i overensstemmelse med Styrelsen for Patientsikker-
heds vejledning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge. Der kan herved henvises
til Østre Landsrets dom af 21. januar 2020, der er trykt i TfK 2020, side 345.
Ikke-terapeutisk omskæring af drenge, der ikke foretages i overensstemmelse med
vejledningen, vil efter omstændighederne i visse grove tilfælde kunne straffes som
vold efter straffelovens §§ 244 eller 245.
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om citat af professor Jens Elo Rytter i bogen "Individets grundlæggende rettigheder"
Hvorvidt omskæring af drenge, der ikke udføres i overensstemmelse med vejlednin-
gen, kan straffes som vold efter straffelovens §§ 244 og 245 beror på en konkret vur-
dering af den enkelte sags omstændigheder, herunder om der må antages at fore-
ligge et gyldigt samtykke efter de almindelige strafferetlige principper. Det bemærkes
i den forbindelse, at forældrene kan give gyldigt samtykke til omskæring af et mindre-
årigt drengebarn under forudsætning af, at omskæringen foregår under forsvarlige
forhold.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2