Tak for ordet. Så må vi hellere holde tungen lige i munden her. For vi har én lov, og den hedder PSI-loven, public sector information, som implementerer et EU-direktiv fra 2019, som hedder åbne data-direktivet, og som stiller krav til, hvordan offentlige dokumenter og datasamlinger gøres tilgængelige, hvis de stilles til rådighed. Lovforslaget, vi behandler her i dag, handler om, at den her PSI-lov ændres ved at tilføje de undtagelser fra åbne data-direktivet, som endnu ikke er indført i loven.
Så har vi også en anden lov, nemlig datastyringsforordningen, som træder i kraft til september. Den stiller betingelser for videreanvendelse af data, som offentlige myndigheder er i besiddelse af, og som er beskyttet, men som er undtaget fra åbne data-direktivet, som jeg lige nævnte før. Det går selvfølgelig ikke, for når datastyringsforordningen stiller krav til dokumenter og datasamlinger, som er undtaget fra åbne data-direktivet, men som ikke er undtaget fra PSI-loven, vil sådanne datasæt være omfattet af både PSI-loven og datastyringsforordningen, medmindre PSI-loven ændres.
Så det gør vi så – i hvert fald med Konservatives stemmer – for der skal selvfølgelig være overensstemmelse mellem den gældende lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, altså PSI-loven, og EU's forordning om europæisk datastyring, altså datastyringsforordningen. Der skal slet ikke kunne være tvivl om, hvorvidt det er den ene eller den anden lov, der gælder for data. Det er sådan, jeg har forstået det, og vi stemmer for.