Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98
Offentligt
2699547_0001.png
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023-1298
Doknr.
-
Dato
02-05-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 24. april 2023.
Spørgsmål nr. 8:
”Hvilken
vejledning og hjælp vil der være til målgruppen i processen med at ansøge om digital
fritagelse?”
Svar:
Kommunernes borgerservice administrerer fritagelse for Digital Post og vejleder borgerne i
den henseende. I implementeringen af loven opdaterer Digitaliseringsstyrelsen Digital Post-
vejledningen til sagsbehandlere, sådan at borgerne informeres om, at Digital Post-fritagelsen
også giver dem ret til at fravige krav om obligatorisk digital selvbetjening, når de har behov
for det.
Borgere, der bliver fritaget for Digital Post, får udleveret en kvittering for deres fritagelse.
Herpå vil det fremover fremgå, at Digital Post-fritagelsen også giver dem ret til at fravige krav
om obligatorisk digital selvbetjening.
Borgere, der ønsker vejledning om fritagelse, kan ringe til borger.dk’s kontaktcenter for hjælp.
Der henvises desuden til svaret på spørgsmål nr. 6.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre