Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98
Offentligt
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023-1298
Doknr.
-
Dato
02-05-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 24. april 2023.
Spørgsmål nr. 7:
”Er
ministeren enig i, at mens den foreslåede løsning muligvis er let at administrere for myn-
dighederne, så er den bureaukratisk at tilgå for borgerne i lyset af, at borgerne skal søge frita-
gelse hos hver enkelt myndighed, og der kan være procedureforskelle fra myndighed til myn-
dighed, og ligeledes i lyset af at målgruppen netop er digitalt udsatte, som må antages i et vist
omfang allerede at finde systemet svært?”
Svar:
Jeg er enig i, at en vis andel af de borgere, der er udfordret af det digitale, også finder selve
den offentlige sektor vanskelig at navigere i.
Jeg vil understrege, at der ikke er tale om, at borgere på formel vis skal ansøge om digital fri-
tagelse flere steder. Lovforslaget gør det netop enklere og lettere for borgere, der er fritaget
for Digital Post, at navigere i de forskellige myndigheders krav og at anmode om et alternativ
til digital selvbetjening. De vil blot kunne henvise til deres fritagelse og derved gå direkte til at
blive betjent på anden vis.
Der vil fortsat kunne være procedureforskelle for fravigelse fra krav om obligatorisk digital
selvbetjening fra myndighed til myndighed, fordi sagsgange i sagens natur kan være forskel-
lige fra område til område. Men procedureforskellene minimeres med lovforslaget, da frita-
gelse for Digital Post bliver et tværgående tilstrækkeligt kriterium for at få stillet et alternativ
til digital selvbetjening til rådighed. Det er ikke kun let at administrere for myndighederne;
det er også væsentligt nemmere for borgerne. Jeg vil understrege, at hensynet til borgernes
behov er det primære hensyn med lovforslaget, og at det samme har været tilfældet i dialo-
gen med de fællesoffentlige parter.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre