Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98
Offentligt
Justitia |
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Høringssvar den 1. februar 2023
Høringssvar til forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk
digital selvbetjening, Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
j.nr. 2022-2309
Det fremgår bl.a. af lovforslagets almindelige bemærkninger, at der er behov for enklere og mere
smidige regler for de personer, som ønsker at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital
selvbetjening. Derfor introducerer lovforslaget mulighed for, at fysiske personer, der er fritaget for
Digital Post fra offentlige afsendere, kan benytte denne fritagelse som eneste kriterium for at fravige
obligatorisk digital selvbetjening. Lovforslaget skal således gøre det nemmere for personer, der i
forvejen er fritaget for Digital Post, at blive undtaget fra obligatorisk digital selvbetjening. Herudover
skal lovforslaget skabe bedre sammenhæng i reglerne for personers digitale kommunikation med
offentlige myndigheder og lette administrationen for myndighederne.
Justitias bemærkninger:
Indledningsvist bemærkes, at digitaliseringen af den offentlige sektor utvivlsomt har et stort
potentiale, bl.a. fordi det kan skabe bedre tilgængelighed for borgerne, øget forudsigelighed i
sagernes afgørelse, væsentligt kortere sagsbehandlingstider og økonomiske besparelser på de
offentlige budgetter. Udviklingen rejser dog også en række væsentlige udfordringer i forhold til bl.a.
borgernes retssikkerhed og muligheder for at udøve deres rettigheder, når de mødes af digitale
processer. Disse udfordringer rammer digitalt udsatte borgere ekstra hårdt.
Overordnet set er det Justitias opfattelse, at lovforslaget er et skridt i den rigtige retning, men at
lovforslagets målgruppe er for snæver, at lovforslagets løsning er utilstrækkelig i forhold til dets
formål, og at der er behov løsninger, der i højere grad tilgodeser digitalt udsatte borgeres
retssikkerhed og rettigheder. Dette uddybes nærmere nedenfor.
Lovforslagets målgruppe er for snæver
Digitaliseringsstyrelsen og KL har i rapporten
Digital inklusion i det digitaliserede samfund
fra april
2021 vurderet, at de digitalt udsatte borgere udgør 17-22 procent af den voksne befolkning. I
rapporten bliver gruppen delt op i to undergrupper. Den første gruppe bestående af 10-15 procent
af den voksne befolkning anses for at befinde sig i en såkaldt digital gråzone, hvor de tilsyneladende
klarer sig digitalt, men har brug for hjælp i større eller mindre grad. Den anden gruppe bestående af
7,5 procent af den voksne befolkning er fritaget for Digital Post, og her vil de fleste ikke på egen
hånd kunne gennemføre en selvbetjeningsløsning.
I rapporten
Retssikkerhed for digitalt udsatte borgere
fra juli 2022 har Justitia vurderet, at den
sidstnævnte gruppe må anses for være noget større i praksis. Justitia har herved henvist til, at der
også er en del borgere, som er så digitalt udsatte, at de slet ikke er i stand til at ansøge om fritagelse
Justitia
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
23926100
1