Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 10. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
[af digitaliseringsministeren (Marie Bjerre)]
1. Ændringforslag
Der er stillet 2 ændringforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Allian-
ces, Enhedslistens, Radikale Ventres, Dansk Folkepartis, Al-
ternativets og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1. Digitaliseringsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af ministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, LA, EL, RV, DF, ALT
og NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 1.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige
Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Libe-
ral Alliances, Enhedslistens, Radikale Venstres, Dansk Fol-
kepartis, Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af
udvalget mener, at systemet og teknologien bør være til for
borgerne og ikke omvendt. Partierne noterer sig, at mange
organisationer i deres høringssvar til lovforslaget har givet
meget klart udtryk for, at der dels er behov for en løsning,
som omfatter en større målgruppe, idet 17-22 pct. af borger-
ne vurderes at være digitalt udsatte, mens lovforslaget alene
vedrører de 7 pct. af borgerne, der er fritaget fra Digital
Post, og dels er behov for en mere enkel løsning, idet den
med lovforslaget omfattede målgruppe på 7 pct. af borgerne
må antages i vid udstrækning også at finde det svært at
navigere i den offentlige sektor i almindelighed, og at den i
lovforslaget foreslåede løsning stadig vil være bureaukratisk
for borgerne, idet der skal ansøges om fritagelse for hvert
enkelt system hos de ansvarlige myndigheder, som ovenikø-
bet kan have forskellige procedurer.
Partierne noterer sig, at SF har anmodet digitaliserings-
ministeren om teknisk bistand til et ændringsforslag, der
medfører, at borgerne på en gang vil kunne ansøge om frita-
gelse for digital post og for alle nuværende og fremtidige
digitale selvbetjeningsløsninger, og som dermed vil tilstræbe
et digitalt fripas for målgruppen, som foreslået i Justitias
høringssvar. Partierne noterer endvidere, at ministeren har
afvist anmodningen om teknisk bistand. Partierne har derfor
selv udarbejdet og stillet et ændringsforslag, der medfører
en lettere og forenklet proces for digital fritagelse. Partierne
finder, det er ærgerligt, at ministeren ikke umiddelbart er
åben for dialog om en bedre løsning på sigt, og understreger,
at partierne er meget åbne for at drøfte andre modeller, jf.
ministerens svar på spørgsmål 2 og 3. Partierne opfordrer
kraftigt ministeren til at indkalde til drøftelser med henblik
på at finde en mere ambitiøs model.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, DD, LA, EL, RV, DF, ALT og NB):
Til § 2
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Anmodning efter stk. 1 anses for indgivet, hvis
den fysiske person ved fritagelse fra obligatorisk tilknytning
til Digital Post har meddelt, at vedkommende ønsker at være
fritaget fra alle offentlige myndigheders obligatoriske digita-
le selvbetjeningsløsninger.«
AX028736