Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98 Bilag 8
Offentligt
2707008_0001.png
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 10. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
[af digitaliseringsministeren (Marie Bjerre)]
1. Ændringforslag
Der er stillet 2 ændringforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Allian-
ces, Enhedslistens, Radikale Ventres, Dansk Folkepartis, Al-
ternativets og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1. Digitaliseringsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af ministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, LA, EL, RV, DF, ALT
og NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 1.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige
Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Libe-
ral Alliances, Enhedslistens, Radikale Venstres, Dansk Fol-
kepartis, Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af
udvalget mener, at systemet og teknologien bør være til for
borgerne og ikke omvendt. Partierne noterer sig, at mange
organisationer i deres høringssvar til lovforslaget har givet
meget klart udtryk for, at der dels er behov for en løsning,
som omfatter en større målgruppe, idet 17-22 pct. af borger-
ne vurderes at være digitalt udsatte, mens lovforslaget alene
vedrører de 7 pct. af borgerne, der er fritaget fra Digital
Post, og dels er behov for en mere enkel løsning, idet den
med lovforslaget omfattede målgruppe på 7 pct. af borgerne
må antages i vid udstrækning også at finde det svært at
navigere i den offentlige sektor i almindelighed, og at den i
lovforslaget foreslåede løsning stadig vil være bureaukratisk
for borgerne, idet der skal ansøges om fritagelse for hvert
enkelt system hos de ansvarlige myndigheder, som ovenikø-
bet kan have forskellige procedurer.
Partierne noterer sig, at SF har anmodet digitaliserings-
ministeren om teknisk bistand til et ændringsforslag, der
medfører, at borgerne på en gang vil kunne ansøge om frita-
gelse for digital post og for alle nuværende og fremtidige
digitale selvbetjeningsløsninger, og som dermed vil tilstræbe
et digitalt fripas for målgruppen, som foreslået i Justitias
høringssvar. Partierne noterer endvidere, at ministeren har
afvist anmodningen om teknisk bistand. Partierne har derfor
selv udarbejdet og stillet et ændringsforslag, der medfører
en lettere og forenklet proces for digital fritagelse. Partierne
finder, det er ærgerligt, at ministeren ikke umiddelbart er
åben for dialog om en bedre løsning på sigt, og understreger,
at partierne er meget åbne for at drøfte andre modeller, jf.
ministerens svar på spørgsmål 2 og 3. Partierne opfordrer
kraftigt ministeren til at indkalde til drøftelser med henblik
på at finde en mere ambitiøs model.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, DD, LA, EL, RV, DF, ALT og NB):
Til § 2
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Anmodning efter stk. 1 anses for indgivet, hvis
den fysiske person ved fritagelse fra obligatorisk tilknytning
til Digital Post har meddelt, at vedkommende ønsker at være
fritaget fra alle offentlige myndigheders obligatoriske digita-
le selvbetjeningsløsninger.«
AX028736
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 10. maj 2023
2707008_0002.png
2
[Mulighed for én samlet fritagelse fra digital selvbetjening,
digitalt fripas]
Af
digitaliseringsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M,
KF):
2)
I
stk. 2
udgår »om fravigelse«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget er at lette og forenkle
processen for anmodning om fritagelse fra digital selvbe-
tjening for personer, der er fritaget fra Digital Post. Med
ændringsforslaget vil borgerne på en gang kunne ansøge
om fritagelse fra Digital Post og for alle nuværende og
fremtidige digitale selvbetjeningsløsninger, og der tilstræbes
dermed et digitalt fripas for målgruppen. De borgere, der er
fritaget fra Digital Post, må antages i vid udstrækning også
at finde det vanskeligt at navigere i den offentlige sektor
i almindelighed, hvorfor det ligeledes må antages, at det
virker utilgængeligt at anmode om fritagelse flere steder.
Forslagsstillerne mener, at offentlige myndigheder bør
være til for borgeren og ikke omvendt. Forslagsstillerne har
noteret, at en række organisationer i høringssvarene har gi-
vet klart udtryk for et behov for en løsning, som i højere
grad imødekommer borgerne, således at borgerne ikke vil
være nødsaget til at søge om digital fritagelse hos hver en-
kelt myndighed, herunder har Justitia foreslået at indføre et
digitalt fripas. Med ændringsforslaget bliver det den offent-
lige myndigheds ansvar at undersøge, om en borger ønsker
fritagelse fra andre digitale selvbetjeningsordninger, når der
ansøges om fritagelse fra Digital Post. Samtidig forpligtes
offentlige myndigheder til at kontrollere, om en borger skal
kontaktes digitalt eller via det hjemlede alternativ, uden at
borgeren skal anmode herom.
I en overgangsperiode skal den relevante offentlige myn-
dighed rette henvendelse til de borgere, der er fritaget fra
Digital Post, med tilbuddet om at blive fritaget fra andre
offentlige digitale selvbetjeningsløsninger, så personer, der
allerede er fritaget fra Digital Post, ligestilles med personer,
der søger efter det nye regelsæt.
Til nr. 2
Det foreslås, at ordene »om fravigelse« udgår, så der
udelukkende står »Anmodning efter stk. 1« frem for »An-
modning om fravigelse efter stk. 1«.
Ændringen foretages alene for at præcisere og forenkle
lovforslagets ordlyd.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til 1.
behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Digitalisering
og It.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og digitaliseringsministeren sendte den 5.
januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. DIU alm. del –
bilag 2. Den 29. marts 2023 sendte digitaliseringsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål
til digitaliseringsministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Andersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jeppe Søe (M)
nfmd.
Mohammad Rona (M) Betina Kastbjerg (DD)
Dennis Flydtkjær (DD) Alexander Ryle (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Mona Juul (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
fmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Pelle Dragsted (EL) Stinus Lindgreen (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
23
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
7
6
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 10. maj 2023
2707008_0003.png
3
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
16
15
14
14
10
9
7
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1