Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98 Bilag 6
Offentligt
2703642_0001.png
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den XX. maj 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening.
[af digitaliseringsministeren (Marie Bjerre)]
1. Ændringforslag
Der er stillet 2 ændringforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis, Enhedslistens, Alternativets og Nye Bor-
gerliges medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1. Digitaliseringsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Nye
Borgerlige
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens, Alternativets og
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget, at systemet og
teknologien bør være til for borgerne og ikke omvendt. Par-
tierne noterer, at mange organisationer i deres høringssvar
til lovforslaget har givet meget klart udtryk for, at der dels
er behov for en løsning, som omfatter en større målgruppe,
idet 17-22 pct. af borgerne vurderes at være digitalt udsatte,
mens lovforslaget alene vedrører de 7 pct. af borgerne, der
er fritaget for Digital Post, og dels er behov for en mere en-
kel løsning, idet den med lovforslaget omfattede målgruppe
på 7 pct. af borgerne må antages i vid udstrækning også at
finde det svært at navigere i den offentlige sektor i alminde-
lighed, og at den i lovforslaget foreslåede løsning stadig vil
være bureaukratisk for borgerne, idet der skal ansøges om
fritagelse for hvert enkelt system hos de ansvarlige myndig-
heder, der ovenikøbet kan have forskellige procedurer.
Partierne noterer sig, at SF har anmodet om teknisk bi-
stand til et ændringsforslag, der medfører, at borgerne på én
gang vil kunne ansøge om fritagelse for digital post samt
for alle nuværende og fremtidige digitale selvbetjeningsløs-
ninger, og som dermed vil tilstræbe et »digitalt fripas« for
målgruppen, som foreslået i Justitias høringssvar. Partierne
noterer endvidere, at ministeren har afvist anmodningen om
teknisk bistand. Partierne har derfor selv at udarbejdet og
stillet et ændringsforslag, der medfører en lettere og for-
enklet proces for digital fritagelse. Partierne understreger,
med yderligere henvisning til besvarelsen af spørgsmål 2
og spørgsmål 3, at mens det er ærgerligt, at ministeren ik-
ke umiddelbart og er åben for dialog om en på sigt bedre
løsning, er partierne meget åbne for at drøfte andre model-
ler. Partierne opfordrer kraftigt ministeren til at indkalde til
drøftelser med henblik på at finde en mere ambitiøs model.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF, EL, ALT og NB), tiltrådt af <>:
Til § 2
1.
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2
Anmodning efter stk. 1 skal anses for indgivet,
hvis den fysiske person ved fritagelse fra Digital Post med-
DokumentId
Journalnummer
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Udkast til betænkning
2703642_0002.png
2
deler, at den pågældende ønskes fritaget for alle offentli-
ge myndigheders obligatoriske digitale selvbetjeningsløsnin-
ger.«
[Mulighed for én samlet fritagelse for digital selvbetjening,
digitalt fripas]
Af digitaliseringsministeren, tiltrådt af <>:
Til § 2
2.
I
stk. 2
udgår »om fravigelse«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget er at lette og forenkle
processen for anmodning om fritagelse for digital selvbe-
tjening for personer, der er fritaget for Digital Post. Med
ændringsforslaget vil borgerne på én gang kunne ansøge
om fritagelse for digital post samt for alle nuværende og
fremtidige digitale selvbetjeningsløsninger, og der tilstræbes
dermed et ”digitalt fripas” for målgruppen. De borgere, der
er fritaget for Digital Post, må antages i vid udstrækning
også at finde det vanskeligt at navigere i den offentlige
sektor i almindelighed, hvorfor det ligeledes må antages, at
det virker utilgængeligt at anmode om fritagelse flere steder.
Forslagsstillerne mener, at offentlige myndigheder bør
være til for borgeren og ikke omvendt. Forslagsstillerne har
noteret, at en række organisationer i høringssvarene, har
givet klart udtryk for et behov for en løsning, som i højere
grad imødekommer borgerne, således at borgerne ikke vil
være nødsaget til at søge om digital fritagelse hov hver
enkelt myndighed, herunder har Justitia foreslået at indføre
digitalt fripas. Med ændringsforslaget bliver det den offent-
lige myndigheds ansvar at undersøge, om en borger ønsker
fritagelse fra andre digitale selvbetjeningsordninger, når der
ansøges om fritagelse fra Digital Post. Samtidig forpligtes
offentlige myndigheder til at kontrollere, om en borger skal
kontaktes digitalt eller via det hjemlede alternativ, uden at
borgeren skal anmode herom.
I en overgangsperiode skal den relevante offentlige myn-
dighed rette henvendelse til de borgere, der er fritaget for
digital post, med tilbuddet om at blive fritaget fra andre
offentlige digitale selvbetjeningsløsninger, så personer der
allerede er fritaget fra Digital Post ligestilles med personer,
der søger efter det nye regelsæt.
Til nr. 2
Det forslås, at ordene »om fravigelse« udgår, så der ude-
lukkende står »Anmodning efter stk. 1,« frem for »Anmod-
ning om fravigelse efter stk. 1,«.
Ændringen foretages alene for at præcisere og forenkle
lovforslagets ordlyd.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til 1.
behandling den 18. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Digitalisering
og It.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og digitaliseringsministeren sendte den 5.
januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. DIU alm. del -
bilag 2. Den 29. marts 2023 sendte digitaliseringsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <8> spørgsmål
til digitaliseringsministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Andersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jeppe Søe (M)
nfmd.
Mohammad Rona (M) Betina Kastbjerg (DD)
Dennis Flydtkjær (DD) Alexander Ryle (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Mona Juul (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
fmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Pelle Dragsted (EL) Stinus Lindgreen (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Udkast til betænkning
2703642_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1