Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98 Bilag 1
Offentligt
2683954_0001.png
Lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Fremsat den 29. marts 2023 af Digitaliseringsministeren (Marie Bjerre)
Forslag
til
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
§ 1.
Loven finder anvendelse på alle offentlige myndighe-
ders obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger, hvor der
efter lovgivningen er mulighed for at fravige udgangspunk-
tet om obligatorisk digital selvbetjening for fysiske personer,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for domstolenes digitale porta-
ler.
§ 2.
Fysiske personer, der er fritaget fra obligatorisk til-
slutning til Digital Post efter regler udstedt i medfør af §
5, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere,
har efter anmodning ret til at benytte den pågældende lov-
givnings hjemlede alternativ til den obligatoriske digitale
selvbetjeningsløsning.
Stk. 2.
Anmodning om fravigelse efter stk. 1, skal indgi-
ves i overensstemmelse med de regler, der gælder for den
pågældende obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
DK000013
Ministeriet for Digitalisering og Ligestilling,
Digitaliseringsstyrelsen, j.nr. 2022-2309
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Digital selvbetjening giver borgere mulighed for at kommu-
nikere digitalt med myndighederne. Dette vil oftest ske via
selvbetjeningsløsninger på en myndigheds hjemmeside. En
borger kan fx melde flytning via borger.dk. For en række
offentlige serviceområder er der i den relevante lovgivning
fastsat krav om, at borgere skal anvende den digitale selv-
betjeningsløsning, som den relevante myndighed stiller til
rådighed. Dette benævnes obligatorisk digital selvbetjening.
På de fleste områder med obligatorisk digital selvbetjening
gælder det, at hvor myndigheden vurderer, at en borger må
forventes ikke at kunne anvende den obligatoriske digitale
selvbetjeningsløsning, er der i lovgivningen givet mulighed
for fx at undtage eller fritage borgere fra kravet om brug
heraf. Der kan i lovgivningen være brugt dispensation eller
lignende begreber for fravigelse af udgangspunktet om obli-
gatorisk digital selvbetjening.
Hvor der sker fravigelse fra obligatorisk digital selvbetje-
ning, skal borgere tilbydes et alternativ til obligatorisk digi-
tal selvbetjening. Alternativerne er beskrevet i lovgivningen.
I praksis er der dog konstateret udfordringer med de gæl-
dende regler. Dette ses både i relation til administration af
reglerne og borgernes forståelse af reglerne. Borgere skal
på nogle områder begrunde deres behov for et alternativ til
digital selvbetjening, som myndigheden kan vurdere anmod-
ningen ud fra. Det kan for nogle være til gene at begrunde
behovet ud fra personlige årsager, herunder helbredsoplys-
ninger. Kriterierne for denne vurdering er ikke hjemlet ens-
artet på tværs af lovgivningen og administreres forskelligt af
myndighederne. Borgerne kan derfor opleve at kunne blive
undtaget fra én selvbetjeningsløsning, men ikke fra en anden
selvbetjeningsløsning.
Endvidere er nogle borgere i den vildfarelse, at fritagelsen
fra Digital Post medfører en generel fritagelse eller undta-
gelse fra obligatorisk digital selvbetjening.
Det fremgår af regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark
(december 2022), at regeringen vil forenkle reglerne for
digital fritagelse, så ældre og socialt udsatte lettere kan blive
fritaget for digital selvbetjening og dialog med det offentli-
ge. Med lovforslaget gennemføres en forenkling af reglerne,
der imødekommer dette.
Formålet med lovforslaget er på denne baggrund at gøre det
nemmere for borgere, der i forvejen er fritaget fra Digital
Post, at blive undtaget fra obligatorisk digital selvbetjening,
samt at skabe bedre sammenhæng i reglerne for borgeres
digitale kommunikation med offentlige myndigheder. Der-
udover har lovforslaget til formål at gøre det lettere for
myndighederne at administrere reglerne.
2.1. Gældende ret
Undtagelse og fritagelse fra obligatorisk digital selvbetje-
ning er reguleret i de enkelte love, hvor selve den obliga-
toriske digital selvbetjeningsløsning er reguleret. Fx er bor-
gere forpligtet til at anmelde flytning ved hjælp af digital
selvbetjening, jf. CPR-loven § 12, stk. 3. Muligheden for
undtagelse fra kravet er her reguleret i samme bestemmelse.
Der er i hver enkelt lov anført de kriterier, som en myndig-
hed skal lægge vægt på i vurderingen af, om en borger
kan blive undtaget eller fritaget fra obligatorisk digital selv-
betjening. Fritagelse fra Digital Post kan indgå som ét af
kriterierne, men det er ikke givet på tværs af sagsområder, at
dette er et gyldigt kriterium for at fravige obligatorisk digital
selvbetjening. De enkelte love anvender forskellige termer,
herunder fritagelse og undtagelse, for borgerens fravigelse
fra krav om obligatorisk digital selvbetjening.
Det er mest udbredt, at de sektorspecifikke bestemmelser
om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening giver
borgere mulighed for at blive
undtaget
fra en obligatorisk
selvbetjeningsløsning. Hermed menes undtagelse fra at be-
nytte en selvbetjeningsløsning i en konkret situation, fx i
forbindelse med registrering af flytning. Det betyder også,
at borgeren skal anmode om undtagelse
hver gang
borgeren
skal benytte den pågældende selvbetjeningsløsning.
Der findes også mere varige muligheder for borgeres fravi-
gelse fra krav om obligatorisk digital selvbetjening. Fx kan
borgere på en række af Udbetaling Danmarks områder blive
undtaget fra obligatorisk digital selvbetjening gældende for
et sagsforløb, hvor man fx skal benytte en selvbetjeningsløs-
ning til at indsende dokumentation flere gange i det samme
sagsforløb, fx ved ændringer i indkomst eller lignende for-
hold i sagens grundlag.
Det er udbredt, at der med
fritagelse
refereres til en varig
eller længerevarende fritagelse fra at bruge en obligatorisk
digital selvbetjeningsløsning til en ellers gentagende aktivi-
tet, fx booking af pligtig samtale ved jobcenter gennem job-
centrenes digitale selvbetjeningsløsning, jf. bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsats § 45. En borger, der er
fritaget fra en bestemt digital selvbetjeningsløsning, er såle-
des fritaget fra al brug af den pågældende selvbetjeningsløs-
ning. De administrerende myndigheder kan foretage opslag i
Digital Post-løsningens kontaktregister for at kontrollere en
borgers tilmeldingsstatus til Digital Post.
Reglerne for fritagelse fra Digital Post er fastsat i medfør af
lov om Digital Post fra offentlige afsendere. Heraf fremgår
det, at det er obligatorisk at have en digital postkasse til post
fra offentlige myndigheder i den fællesoffentlige digitale
postløsning. Dog kan borgere fritages for Digital Post, hvis
2. Fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening for
fysiske personer, der er fritaget fra Digital Post
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0003.png
3
et af fritagelseskriterierne opfyldes. Disse kriterier vedrører
kognitiv og fysisk funktionsnedsættelse, manglende adgang
til computer i eget hjem eller opholdssted eller manglende
internetforbindelse, sproglige barrierer, udrejse af Danmark
eller ophør af fast ophold i Danmark, vanskeligheder med at
skaffe MitID samt eventuelle særlige forhold efter konkret
vurdering. For at blive fritaget for Digital Post, skal borge-
ren anmode kommunen herom. Borgeren er ikke forpligtet
til at oplyse, hvilket af kriterierne, der ligger til grund, og
borgerens anmodning efterprøves ikke.
2.2. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet finder det uhen-
sigtsmæssigt, at nogle borgere kan opleve, at deres fritagelse
fra Digital Post i nogle tilfælde kan benyttes som begrundel-
se for undtagelse eller fritagelse, men i andre tilfælde ikke
kan benyttes. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet vil
med lovforslaget introducere mulighed for, at borgere, der er
fritaget fra Digital Post fra offentlige afsendere, kan benytte
denne fritagelse som eneste kriterium for at fravige obligato-
risk digital selvbetjening.
Det er Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets vurde-
ring, at der er behov for enklere og mere smidige regler
for de borgere, som ønsker at fravige udgangspunktet om
obligatorisk digital selvbetjening. Ved at indføre et objektivt
kriterium vil reglerne blive mere gennemskuelige for den
enkelte borger og lettere at administrere for myndighederne.
De foreslåede bestemmelser gælder på tværs af de sek-
torspecifikke fravigelsesbestemmelser og skal supplere dis-
se. Den foreslåede bestemmelse i § 2 gælder parallelt med
fravigelsesbestemmelserne og skal ses i sammenhæng med
disse, da såvel øvrige kriterier for fravigelse fra samt alter-
nativerne til digital selvbetjening er hjemlet i de sektorspeci-
fikke fravigelsesbestemmelser. Dette vil medføre, at borge-
re, som er fritaget fra Digital Post, benytter den foreslåede
bestemmelse i sammenhæng med en fravigelsesbestemmel-
se i en sektorspecifik lov. Derved får den Digital Post-fri-
tagne borger mulighed for at benytte dét alternativ, som er
hjemlet i fravigelsesbestemmelsen. Et alternativ til digital
selvbetjening kan fx være en papirblanket eller fysisk frem-
møde.
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vil dog ikke kunne anven-
des til at fravige en obligatorisk selvbetjeningsløsning, hvis
der ikke allerede i loven eksisterer en fravigelsesbestemmel-
se på området. Det er ikke formålet med denne lov at ændre
retsstillingen i de tilfælde, hvor en myndighed har truffet
valg om, at digital selvbetjening er obligatorisk, og at der
ikke skal findes mulighed for at fravige dette krav. Dette
skyldes, at der i sådanne tilfælde ikke vil være hjemlet et al-
ternativ til den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning,
og det vil følgelig ikke være muligt at tilbyde borgeren et
alternativ. Lovforslaget vil derfor ikke introducere en ny
mulighed for at fravige krav om obligatorisk digital selv-
betjening for borgere, som er fritaget fra Digital Post, på
områder hvor borgere, som er tilmeldt Digital Post, ikke har
mulighed for samme.
Borgere, der er fritaget fra Digital Post, vil frit kunne vælge,
om de vil benytte en obligatorisk digital selvbetjeningsløs-
ning, eller om de vil anmode om fravigelse fra den obli-
gatoriske selvbetjeningsløsning. Med de foreslåede bestem-
melser kan udgangspunktet om obligatorisk digital selvbe-
tjening fraviges
alene
på baggrund af fritagelsen fra Digital
Post.
Såfremt udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetje-
ning fraviges, vil borgeren skulle tilbydes betjening på
anden vis, som er hjemlet i undtagelsesbestemmelsen i lo-
ven. Den foreslåede bestemmelse indeholder således ikke
i sig selv mulige alternativer. Alternativerne vil afhænge
af, hvilken lovgivning fravigelsen vedrører. Det er også lov-
givningens regler, der vil hjemle fx varighed og eventuelle
formkrav til borgerens anmodning.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesretten
I dag er det muligt for offentlige myndigheder, der er til-
sluttet Digital Post som offentlige afsendere, at foretage op-
slag i kontaktregisteret i Digital Post-løsningen med henblik
på afklaring af tilmeldingsstatus. Myndigheder med borger-
kontakt på områder med obligatorisk digital selvbetjening
kan fx foretage opslag med henblik på at afklare, hvorvidt
den pågældende borger er fritaget fra Digital Post. Det
kan blandt andet være relevant i tilfælde, hvor borgerens
tilmeldingsstatus til Digital Post indgår som ét af kriterierne
for undtagelse eller øvrige fravigelser fra offentlig digital
selvbetjening. Lovforslaget vil derfor
ikke
medføre en ny be-
handlingsaktivitet, men alene videreføre en allerede eksister-
ende behandling af personoplysninger med samme formål.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for kontaktregiste-
ret, mens offentlige myndigheder er dataansvarlige for be-
handlingen i forbindelse med registreringer og opslag i kon-
taktregisteret.
I forbindelse med den offentlige afsenders opslag i kon-
taktregisteret, vil der blive behandlet almindelige personop-
lysninger samt fortrolige oplysninger (CPR-nummer). CPR-
nummeret vil blive behandlet af den offentlige afsender med
henblik på entydig identifikation af den borger, hvis tilmel-
dingsstatus, som den offentlige afsender ønsker at afklare.
I forbindelse med den offentlige afsenders opslag i kon-
ktaktregisteret videregiver Digitaliseringsstyrelsen person-
oplysninger til den offentlige afsender. I det omfang, der
sker behandling af personoplysninger, sker det i overens-
stemmelse med de generelle databeskyttelsesregler.
Med lovforslagets § 2, stk. 1, forpligtes myndigheder, der
administrerer regler om fravigelse fra obligatorisk digital
selvbetjening, til at tilbyde fravigelse til borgere, der er fri-
taget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post. Den pågæl-
dende myndighed har herefter hjemmel i databeskyttelses-
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0004.png
4
forordningens artikel 6, stk. 1, litra e, til at foretage opslag
i kontaktregisteret som led i en kontrol af, om en borger er
fritaget fra Digital Post.
4. Konsekvenser for opfyldelse af FN’s verdensmål
Lovforslag vurderes ikke at have væsentlige og relevante
konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget kan potentielt medføre mindre, negative øko-
nomiske konsekvenser i kraft af udgifter til øget administra-
tion i form af analoge alternativer til de obligatoriske selv-
betjeningsløsninger, da der potentielt kan være flere borgere,
som ønsker at benytte et alternativ til den obligatoriske selv-
betjeningsløsning.
Samtidig forenkles sagsbehandlingen ved indførelsen af det
objektive kriterium, da der ikke længere skal foretages skøn
eller udarbejdes skriftlige afslag for anmodning om fravigel-
se fra krav om obligatorisk digital selvbetjening for så vidt
angår Digital Post-fritagne borgere.
De potentielle udgifter og besparelser forventes på denne
baggrund at udligne hinanden, og lovforslaget forventes der-
for ikke at medføre økonomiske konsekvenser for hverken
stat, kommuner eller regioner.
Lovforslaget vil forventeligt medføre begrænsede offentlige
implementeringskonsekvenser. Lovforslaget vil medføre po-
sitive implementeringskonsekvenser i kraft af at gøre det
lettere for borgere, som er fritaget fra Digital Post, at fravige
fra obligatorisk digital selvbetjening. Der kan dog være ne-
gative implementeringskonsekvenser, da der potentielt kan
være flere borgere, som ønsker at benytte et alternativ til
den obligatoriske selvbetjeningsløsning. Den alternative mu-
lighed kan medføre mere sagsbehandling hos de administre-
rende myndigheder.
Den potentielt øgede sagsbehandling vil angå de borgere,
som efter de eksisterende fravigelsesbestemmelser vil få
afslag på deres anmodning, men som på baggrund af den
foreslåede bestemmelse kan fravige obligatorisk digital selv-
betjening alene på baggrund af Digital Post-fritagelsen. Om-
fanget vurderes således at være begrænset, da en stor del
af borgerne allerede i dag vil blive tilbudt det analoge al-
ternativ i kraft af de eksisterende regler om fravigelse fra
obligatorisk digital selvbetjening.
Dertil vil det ikke være uden konsekvenser for borgere at
blive fritaget fra Digital Post
udelukkende
for at opnå lettere
adgang til blive undtaget eller fritaget fra obligatorisk digital
selvbetjening. Foruden ikke selv at modtage Digital Post vil
borgere, der er fritaget fra Digital Post, heller ikke kunne
give digital læseadgang til pårørende.
Samtidig vil den foreslåede ændring mindske behovet for
skønsvurdering af borgerens evner til at anvende digitale
selvbetjeningsløsninger og dermed af borgerens ret til et
alternativ, idet der alene skal foretages skønsvurdering for
de borgere, som er tilmeldt Digital Post. Dette vil skabe en
lettere afklaring og administration i de tilfælde, hvor borge-
ren er fritaget fra Digital Post.
Lovændringen har ikke tekniske afhængigheder til de digita-
le løsninger og vil ikke kræve selvstændig it-udvikling.
Der kan dog være myndigheder, som vil have behov for at
implementere en integration til Digital Posts kontaktregister,
så de kan kontrollere en borgers tilmeldingsstatus til Digital
Post. Dette vil kun være nødvendigt for myndigheder, som
har obligatoriske selvbetjeningsløsninger og som ikke alle-
rede har en integration. De seneste tal viser, at over 600
organisationer allerede har en integration til Digital Post, så
det estimeres, at der vil være tale om et lille antal myndighe-
der. En integration til Digital Post kan opnås hos over 70
udbydere af disse løsninger.
Lovforslaget er i relevant omfang udformet i overensstem-
melse med de syv principper for digitaliseringsklar lovgiv-
ning.
Lovforslaget efterlever princip 1 om enkle og klare regler,
da der fastsættes en hovedregel for identifikation og af-
grænsning af, hvilke borgere der er omfattet af de foreslåede
regler.
Det vurderes også, at lovforslaget er i overensstemmelse
med princip 2 om digital kommunikation, da lovforslaget
følger udgangspunktet om, at borgere som hovedregel skal
betjene sig selv digitalt, men at der kan gøres undtagelser
for borgere, som ikke vurderes at være i stand til dette.
Lovforslaget efterlever ydermere princip 3 om mulighed for
automatisk sagsbehandling, da der er fastsat et objektivt
kriterium om fritagelse fra Digital Post. Lovforslaget giver
ikke sig selv anledning til automatisk sagsbehandling, men
brugen af det objektive kriterium gør det lettere for sagsbe-
handlerne at træffe afgørelse om, hvorvidt en borger skal
tilbydes betjening på anden vis.
Da der ved administration af lovforslaget benyttes eksister-
ende data fra Digital Post-registeret, vurderes lovforslaget at
være i overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på
tværs ved genbrug af begreber og data.
De resterende principper for digitaliseringsklar lovgivning
er ikke relevante for dette lovforslag.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrati-
ve konsekvenser for erhvervslivet. Muligheden for fravigel-
se fra obligatorisk digital selvbetjening vedrører kun offent-
lige selvbetjeningsløsninger.
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0005.png
5
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre positive konsekvenser for de bor-
gere, som er fritaget fra Digital Post, og som har behov
for at fravige fra obligatorisk digital selvbetjening. Disse
borgere vil alene på baggrund af deres fritagelse fra Digital
Post kunne blive fritaget eller undtaget fra obligatorisk digi-
tal selvbetjening. Lovforslaget skaber lige og lettere adgang
til de offentlige myndigheder for de borgere, som ikke kan
benytte digital selvbetjening og som ikke i dag kan blive
undtaget herfra.
Borgere kan altid vælge at benytte obligatoriske digitale
selvbetjeningsløsninger, selvom de er fritaget fra Digital
Post.
For de borgere, som er tilmeldt Digital Post og som ikke
kan benytte en obligatorisk digital selvbetjeningsløsning, vil
reglerne være de samme som hidtil.
Da de foreslåede regler bygger på samme objektive kriteri-
um om fritagelse fra Digital Post, vil lovforslaget sikre en
ensartet og forudsigelig afgørelsespraksis på tværs af myn-
dighederne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indebærer ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indebærer ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konse- Lovforslaget forventes at forenkle den admi-
kvenser for stat,
nistrative sagsbehandling ved afslag på an-
kommuner og regio- modninger om undtagelse og fritagelse og
ner
dermed færre udgifter til sagsbehandlingen.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra den 5. januar
2023 til den 2. februar 2023.
De hørte parter er:
ATP, Udbetaling Danmark, Advokatsamfundet, AE – Ar-
bejderbevægelsen Erhvervsråd, BL – Danmarks almene bo-
liger, Danmarks statistik, Dansk IT, Dansk standard, Fo-
rum for digital sikkerhed, Danske advokater, DI Digital,
DKCERT, e-Boks A/S, FDIH – Foreningen for Danske
Internethandel, Finans Danmark, Finanstilsynet, Forbruger-
rådet Tænk, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension, Landsfor-
eningen Ældre Sagen, Landbrugsrådet, Landsforeningen for
førtidspensionister, LOS – De private Sociale tilbud, Mi-
crosoft Danmark, Nationalbanken, Nets DanID A/S, Rådet
for digital sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Telekom-
munikationsindustrien i Danmark, Psykiatrifonden, Lands-
foreningen Autisme, Hjernesagen, Danske Døvblinde, Dan-
ske Handicaporganisationer, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Data-
tilsynet, Den Danske Dommerforening, Det centrale Han-
dicapråd, Håndværksrådet, IBIZ-center, IT-Brancheforenin-
gen, Institut for menneskerettigheder, IT-Politisk Forening,
KMD, KL, KOMBIT A/S, Konkurrence- og forbrugerstyrel-
sen, Netcompany Group A/S, Prosa, Forbundet af IT-Profes-
sionelle, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsman-
den på Færøerne, Rigsrevisionen, Danske Annoncører og
Markedsførere, Danske A-Kasser, Dataetisk Råd, Faglige
Seniorer, Danske Ældreråd, Justitia og LEV.
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget kan potentielt medføre mindre,
negative økonomiske konsekvenser i kraft af
udgifter til øget administration i form af ana-
loge alternativer til de obligatoriske selvbe-
tjeningsløsninger, da der potentielt kan være
flere borgere, som ønsker at benytte et alter-
nativ til den obligatoriske selvbetjeningsløs-
ning.
Implementerings- Lovforslaget vil medføre positive implemen- Der kan dog være negative implementerings-
konsekvenser for
teringskonsekvenser i kraft af at gøre det let- konsekvenser, da der potentielt kan være flere
stat, kommuner og tere for borgere, som er fritaget fra Digital
borgere, som ønsker at benytte et alternativ til
regioner
Post, at fravige fra obligatorisk digital selvbe- den obligatoriske selvbetjeningsløsning. Den
tjening.
alternative mulighed kan medføre mere sags-
behandling hos de administrerende myndig-
heder.
Økonomiske kon- Ingen
Ingen
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0006.png
6
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil medføre positive konsekven- Ingen
ser for de borgere, som er fritaget fra Digital
Post, og som har behov for at fravige fra
obligatorisk digital selvbetjening.
Lovforslaget skaber lige og lettere adgang
til de offentlige myndigheder for de borgere,
som ikke kan benytte digital selvbetjening og
som ikke i dag, kan blive undtaget herfra.
Klimamæssige kon- Ingen
Ingen
sekvenser
Miljø- og naturmæs- Ingen
Ingen
sige konsekvenser
Forholdet til EU-ret- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
ten
Er i strid med de
fem principper for Ja Nej
implementering af
erhvervsrettet EU- X
regulering / Går vi-
dere end minimums-
krav i EU-regule-
ring (sæt X)
Post kan indgå som ét af kriterierne, men det er ikke givet
på tværs af sagsområder, at dette er et gyldigt kriterium for
at fravige obligatorisk digital selvbetjening.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 1,
at loven vil finde
anvendelse på alle obligatoriske digitale selvbetjeningsløs-
ninger hos offentlige myndigheder, hvor der efter lovgivning
er mulighed for at fravige udgangspunktet om obligatorisk
digital selvbetjening for fysiske personer.
Loven vil kun finde anvendelse på de obligatoriske digita-
le selvbetjeningsløsninger, hvor der allerede eksisterer en
fravigelsesmulighed samt et tilhørende alternativ til den ob-
ligatoriske selvbetjeningsløsning. I de tilfælde, hvor det i
lovgivningen er reguleret, at en selvbetjeningsløsning ikke
kan fraviges, vil denne lov ikke omfatte disse løsninger.
Loven vil finde anvendelse på alle obligatoriske selvbetje-
ningsløsninger, hvor det er muligt for borgerne at fravige
udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. Der
kan i lovgivningen være anvendt andre betegnelser for fravi-
gelse, fx dispensation. Der vil kunne fremgå både undtagel-
se, fritagelse, dispensation eller lignende begreber af lovgiv-
ningen. Uanset hvilke af disse begreber, der anvendes, vil de
alle være omfattet af denne lov.
Loven vil kun finde anvendelse på offentlige obligatoriske
digitale selvbetjeningsløsninger. Loven vil derfor ikke om-
fatte private selvbetjeningsløsninger, som fx banker eller
forsikringsselskaber tilbyder kunder.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Digital selvbetjening giver borgere mulighed for at kommu-
nikere digitalt med myndighederne. Dette vil oftest være
selvbetjeningsløsninger på en myndigheds hjemmeside. Fx
kan borgere melde flytning via borger.dk. For en række
offentlige serviceområder er der i den relevante lovgivning
fastsat krav om, at borgere skal anvende den digitale selv-
betjeningsløsning, som den relevante myndighed stiller til
rådighed til formålet. Dette benævnes obligatorisk digital
selvbetjening.
Med de gældende regler kan man understøtte transitionen til
digital kommunikation i befolkningen ved at fremme brugen
af de selvbetjeningsløsninger, borgerne konkret er i stand til
at anvende. For digital selvbetjening gælder, at det er borge-
ren, der retter henvendelse til myndigheden, og at borgeren
under alle omstændigheder skal kontakte myndigheden for
at blive stillet et alternativ til digital selvbetjening til rådig-
hed. Således kan fravigelse ske på borgerens anmodning.
I dag er reglerne således, at kriteriet for Digital Post fritagel-
se tillægges forskellig vægt i de enkelte lovgivninger. Der er
i hver enkelt lov anført de kriterier, som en myndighed kan
lægge vægt på i vurderingen af, om en borger kan fravige
fra obligatorisk digital selvbetjening. Fritagelse fra Digital
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0007.png
7
Loven vil ikke finde anvendelse på brug af digitale selvbe-
tjeningsløsninger for juridiske personer eller i forbindelse
med fysiske personers erhvervsaktiviteter.
Loven vil heller ikke finde anvendelse på selvbetjeningsløs-
ninger, som ikke er gjort obligatoriske. Da disse løsninger
ikke er obligatoriske, vil der ikke være behov for regler om
fravigelse herfra.
Beslutninger om anvendelse af eller undtagelse fra dom-
stolenes it-systemer er judicielle afgørelser, som det ale-
ne tilkommer en dommer eller dommerfuldmægtig at afgø-
re. Dette kan eksempelvis ske i henhold til retsplejelovens §
148 a, stk. 4.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke gælder for domstolenes
digitale portaler.
Forslaget vil medføre, at loven ikke vil gælde for domsto-
lenes digitale sagsportaler til behandling af civile sager
(minretssag.dk), skifteportalen (minskiftesag.dk) eller andre
nuværende og kommende portalløsninger ved domstolene.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at loven er i over-
ensstemmelse med det grundlæggende princip om retternes
uafhængighed., i det det i modsat fald ville være en konse-
kvens af lovens henvisning til § 5 i lov om Digital Post
fra offentlige afsendere, at kommunalforvaltninger i praksis
ville træffe afgørelse om sagsbehandlingen i konkrete retssa-
ger, da kommunalforvaltningerne administrerer fritagelserne
fra Digital Post.
Borgere, som er fritaget fra Digital Post, vil derfor med for-
slaget kunne blive undtaget fra obligatorisk digital selvbetje-
ning på domstolenes område efter de regler, som gælder for
domstolene.
Til § 2
I dag er det på en række områder obligatorisk for borgere
at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder. Der
gælder samtidig regler og praksis for, at der kan fraviges fra
udgangspunktet om obligatorisk digital selvbetjening. I den
enkelte lov er det reguleret hvilke kriterier, som en myndig-
hed kan lægge vægt på i vurderingen af, om udgangspunktet
om obligatorisk digital selvbetjening kan fraviges. Fritagelse
fra Digital Post kan indgå som ét af kriterierne, men det er
ikke givet på tværs af sagsområder, at dette er et gyldigt
kriterium for at fravige obligatorisk digital selvbetjening.
Det følger af det foreslåede
§ 2, stk. 1,
at hvor der i lov-
givning findes regler om fravigelse fra obligatorisk digital
selvbetjening, har fysiske personer, der er fritaget fra obliga-
torisk tilslutning til Digital Post efter § 5, stk. 1, i lov om
Digital Post fra offentlige afsendere, efter anmodning ret til
at blive tilbudt det i den pågældende lovgivning hjemlede
alternativ til digital selvbetjening.
Efter den foreslåede bestemmelse vil fysiske personer, der
er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter
§ 5, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere,
få ret til at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital
selvbetjening hos offentlige myndigheder alene på baggrund
af fritagelsen fra Digital Post og får dermed efter anmodning
ret til at blive tilbudt det i den pågældende lovgivnings
hjemlede alternativ til digital selvbetjening. Hvorvidt der
i ordlyden i undtagelsesbestemmelserne angives at kunne
undtages, fritages eller lignende vil være underordnet.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde på tværs af de sek-
torspecifikke undtagelsesbestemmelser og skal supplere dis-
se. Bestemmelsen vil derfor gælde parallelt med fravigel-
sesbestemmelserne og skal tolkes i sammenhæng med dis-
se. Dette vil medføre, at borgere, som er fritaget fra Digital
Post, vil kunne benytte den foreslåede bestemmelse i sam-
menhæng med en fravigelsesbestemmelse i en sektorspeci-
fik lov. Fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening kan
ske på baggrund af den foreslåede bestemmelse, mens mu-
lighederne for betjening på anden vis er hjemlet i fravigel-
sesbestemmelsen i den relevante lovgivning.
Det er formålet med den foreslåede bestemmelse at gøre
reglerne enklere og mere smidige regler for de borgere, som
ønsker at fravige udgangspunktet om obligatorisk digital
selvbetjening. Ved at indføre et objektivt kriterium gøres
reglerne mere gennemskuelige for den enkelte borger og
lettere at administrere for myndighederne.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2,
at de
fysiske personer skal indgive deres anmodninger i overens-
stemmelse med regler i den pågældende lovgivning. Dette
vil for en lang række selvbetjeningsløsninger være de kom-
munale borgerservicecentre, men der er også andre myn-
digheder, som administrerer obligatoriske selvbetjeningsløs-
ninger. Der kan være andre love, hvoraf det følger, at en
anmodning skal indgives til en anden myndighed, end den
myndighed, som administrer det pågældende sagsområde.
Loven vil ikke fastsætte formkrav til borgerens anmodning
om betjening på anden vis. Hvor øvrig lovgivning tillader
det, vil loven kunne administreres således, at borgerens
henvendelse i sig selv er en anmodning om fravigelse fra
obligatorisk digital selvbetjening.
Der vil kun skulle tilbydes et alternativ til obligatorisk digi-
tal selvbetjening, såfremt borgeren anmoder om dette. For
de myndigheder, som registrerer fravigelser fra obligatorisk
digital selvbetjening i egne it-systemer, vil denne registre-
ring skulle foregå som hidtil. Der vil ikke med loven være
krav om en ændret praksis for dette.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2023. Det
vil give myndighederne mulighed for at indrette sig efter de
nye regler. Loven vil også gælde for ansøgninger, som er
indgivet før lovens ikrafttræden.
L 98 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringssvar og høringsnotat
2683954_0008.png
8
Til § 4
Det foreslås, at loven skal ikke gælde for Færøerne og Grøn-
land. Dette skyldes at lov om Digital Post fra offentlige
afsendere ikke gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor
Digital Post-løsningen ikke er til rådighed på Færøerne eller
i Grønland.