Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 94 Bilag 8
Offentligt
2711284_0001.png
Enhed
Jura og International
Sagsbehandler
Maria Schultz
Koordineret med
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige andre love
Af
social- og boligministeren
tiltrådt af […]:
Sagsnr.
2021 - 6322
Doknr.
701573
Dato
22-05-2023
Til § 1
1)
I den under
nr. 37
foreslåede affattelse af
§ 176, stk. 2,
ændres »§ 198, stk.
2« til: »§ 198, stk. 1 og 2«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
2)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 5 b, stk. 1, nr. 1,
ændres »§§ 5 og 5 a« til: »§
5, stk. 1, og § 5 a«.
[Præcisering]
Til § 4
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 9, stk. 3., 2. pkt.,
ændres »særlige« til:
»ekstraordinære«.
[Præcisering af anvendelsesområdet]
Til § 52
4)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar 2024«.
[Udskydelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt med 3 måneder]
5)
I
stk. 9
ændres »arbejdsevne« til: »funktionsevne«.
[Rettelse af fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 176 i lov om social service (serviceloven) vedrører statsrefusion i særligt dyre
enkeltsager. Med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås § 176, stk. 2, i affattet
således, at det fremgår af bestemmelsen, at i udgifterne, der kan søges
statsrefusion for efter § 176, stk. 1, indgår kommunens udgifter til efterværn
efter §§ 114 og 120 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, medmindre
kommunen har anmodet om refusion for udgifterne efter § 198, stk. 2, i det
samtidigt fremsatte forslag til barnets lov. Henvisningen til § 198, stk. 2, i det
samtidigt fremsatte forslag til barnets lov har til formål at sikre, at kommunen
1
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2711284_0002.png
ikke kan opnå statsrefusion for de samme udgifter efter både serviceloven og
det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov. Der bør dog retteligt henvises til
både § 198, stk. 1 og 2, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov. Den
manglende henvisning til § 198, stk. 1, i det samtidigt fremsatte forslag til
barnets lov foreslås rettet med ændringsforslaget. Den foreslåede ændring er
således af teknisk karakter.
Til nr. 2
Med § 3, nr. 9, foreslås i lov om socialtilsyn indsat en ny bestemmelse
vedrørende en fast-trackordning for godkendelse af plejefamilier. Med den
foreslåede bestemmelse i § 5 b, stk. 1, nr. 1-4, foreslås en række betingelser
for at ordningen kan finde anvendelse. Af § 5 b, stk. 1, nr. 1, er det således en
af betingelserne, at barnet eller den unge er anbragt uden for hjemmet ved en
afgørelse truffet efter § 143, stk. 1, i barnets lov i en plejefamilie, jf. § 12, stk. 3,
i barnets lov, der ikke er godkendt af socialtilsynet efter §§ 5 og 5 a.
Henvisningen til, at plejefamilien ikke er godkendt af socialtilsynet burde rettelig
være til § 5, stk. 1, og § 5 a. Denne fejl foreslås rettet med ændringslaget. Den
foreslåede ændring har således karakter af en præcisering.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 3, 2. pkt., i
adoptionsloven om muligheden for at frigive et barn til adoption uden samtykke
inden fødslen ændres således, at det er en betingelse for at anvende
bestemmelsen, at der i den konkrete sag er tale om et helt ekstraordinært
tilfælde.
Med den foreslåede ændring understreges det, at en afgørelse om adoption
uden samtykke inden fødslen er en yderst indgribende afgørelse, der kun kan
træffes i situationer, hvor der er tale om forhold, der er yderligere skærpede i
forhold til de gældende betingelser for adoption uden samtykke i lovens § 9,
stk. 3. Samtidig afspejler ændringen sprogbrugen i Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols retspraksis i sager om adoption uden samtykke.
Den foreslåede ændring præciserer, at det i de omhandlede situationer ikke er
tilstrækkeligt, at de gældende betingelser i § 9, stk. 3, er opfyldt, men at der vil
skulle være tale om helt ekstraordinære tilfælde.
Sådanne helt ekstraordinære tilfælde vil eksempelvis kunne foreligge i
situationer, hvor forældrene inden for de seneste få år tidligere har fået
bortadopteret et barn uden samtykke efter § 9, stk. 3, i adoptionsloven under
henvisning til, at de varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet. Når der skal tages stilling til bortadoption uden samtykke, af det barn,
som forældrene nu venter, vil der således allerede være foretaget en
omhyggelig forældrekompetenceundersøgelse, der har sandsynliggjort, at de
varigt er uden forældreevne. Den undersøgelse vil skulle suppleres af en aktuel
forældrekompetence- undersøgelse. Dermed vil afgørelsen om adoption inden
fødslen blive truffet på grundlag af flere undersøgelser, der samlet set dækker
et længere tidsinterval, og således både konsoliderer og aktualiserer vurdering
af, at forældrene varigt er uden forældreevne.
Der vil også kunne være tale om helt ekstraordinær tilfælde i situationer, hvor
forældrene har et barn, der er blevet anbragt uden for hjemmet, og hvor
forældrene vedvarende ikke har vist interesse i at have kontakt med barnet,
heller ikke selvom kommunen har arbejdet for at etablere kontakten. I denne
situation har forældrene over en længere periode udvist mangel på
forældreevne i et omfang, der betyder, at der er formodning og nærliggende
risiko for, at dette også vil gøre sig gældende i forhold til det barn, som
forældrene nu har på vej. Understøttes dette af en ny undersøgelse, der viser,
at forældrene varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet,
er der tale om et helt ekstraordinært tilfælde, hvorfor betingelserne for inden
2
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2711284_0003.png
fødslen at træffe afgørelse om at frigive barnet til adoption uden samtykke er
opfyldt.
Det skal understreges, at den omstændighed, at forældrene tidligere har fået
bortadopteret et barn, eller at de har et anbragt barn, som de ikke har kontakt
med, ikke på nogen måde kan danne selvstændigt grundlag for, at der træffes
afgørelse om frigivelse til adoption af det barn, som de nu venter.
Er der tale om forældrenes første barn, vil kravet om, at der skal være tale om
et helt ekstraordinært tilfælde, eksempelvis være opfyldt, når det på grund af
en ekspertvurdering allerede inden fødslen er helt klart, at forældrene varigt vil
være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet, og at der derfor ikke er
behov for at vurdere relationen mellem barnet og forældrene.
I de nævnte situationer vil afgørelsen om frigivelse af barnet til adoption
forudsætte, at adoptionen vil være den bedste løsning for barnet, og der vil
blive stillet meget store krav til grundlaget for afgørelsen. Samtidigt vil det
skulle sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til barnets bedste og retten til
familieliv efter FN's konvention om barnets rettigheder og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention er overholdt.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 52, stk. 1, foreslås, at loven træder i kraft den 1. oktober
2023, jf. dog § 52, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås, at ikrafttrædelsestidspunktet udskydes med
tre måneder, således at ikrafttrædelsesdatoen vil være den 1. januar 2024, jf.
dog lovforslagets § 52, stk. 2. Den foreslåede ændring er begrundet i, at
ikrafttrædelsestidspunktet for forslaget til barnets lov (L 93) med et
ændringsforslag hertil foreslås udskudt til den 1. januar 2024.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 52, stk. 9, foreslås, at ved administrationen af § 13 f, stk.
12, nr. 3, § 32, § 68 a, stk. 4, 1. pkt., § 69 j, 11, 1. pkt., og § 75, stk. 4, i lov om
aktiv socialpolitik efter lovens ikrafttræden indgår udbetaling af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk arbejdsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse efter den hidtil gældende § 42 i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022.
Ved en fejl fremgår det, at bestemmelsen, at der er tale om et barn med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk arbejdsevne. Der skulle rettelig
stå betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Med
ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet.
3