Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 94 Bilag 12
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 30. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige andre love
(Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på
kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.)
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
2. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, KF, EL og RV) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, DF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at landets statsminister
i sin første nytårstale som politisk leder for Danmark den 1.
januar 2020 varslede, at der er forældre, der får for mange
chancer, og at flere børn derfor skal tvangsfjernes fra deres
familie i fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundste-
nen til, at vi her 3 år senere står med lovforslaget til barnets
lov, hvor statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser
er en central del. LA, DF og ALT var en del af aftalen
»Børnene Først«, som ligger til grund for lovforslaget, men
LA, DF og ALT kan oven på det sidste års afdækning af
kommuners lovbrud på området, kritiske høringssvar og en
lukket eksperthøring, som rejste alvorlige spørgsmål og hård
kritik, ikke længere se sig selv i aftalen. Partierne har ople-
vet processen og udvalgsbehandlingen af barnets lov som
værende utrolig lukket, hård i retorikken og en kende ude-
mokratisk. Partierne har desuden fundet det bekymrende, at
social- og boligministeren i Folketingssalen har anvendt tal
som argumentation for at fjerne flere børn, der senere viste
sig at indeholde en »formidlingsmæssig fejl«.
LA, DF og ALT mener, at barnets lov forringer børnenes
og forældrenes retssikkerhed, og patierne bekymrer sig lige-
ledes for, om loven i sine mest vidtgående passager risikerer
at kompromittere menneskerettighederne. LA, DF og ALT
mener, at udsatte børn og familier er bedre stillet med den
nuværende lovgivning, og at problemet i virkeligheden har
været, at kommunerne ikke overholder den nuværende lov-
givning. I stedet for at skabe incitamenter, der løser den
problematik, fjerner man med barnets lov i stedet dele af
den lovgivning, som kommunerne i forvejen ikke kan finde
ud af at overholde. Med barnets lov giver man ligeledes
kommunerne friere rammer for at bruge anbringelse som
forebyggende indsats. Samtidig gør man i større grad sags-
behandlere og socialrådgivere til gidsler, da de skal hånd-
tere sagerne hurtigere og bruge og vægte de socialfaglige
AX028927