Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 94 Bilag 12
Offentligt
2716860_0001.png
Til lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 30. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige andre love
(Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på
kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.)
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
2. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, KF, EL og RV) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, DF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at landets statsminister
i sin første nytårstale som politisk leder for Danmark den 1.
januar 2020 varslede, at der er forældre, der får for mange
chancer, og at flere børn derfor skal tvangsfjernes fra deres
familie i fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundste-
nen til, at vi her 3 år senere står med lovforslaget til barnets
lov, hvor statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser
er en central del. LA, DF og ALT var en del af aftalen
»Børnene Først«, som ligger til grund for lovforslaget, men
LA, DF og ALT kan oven på det sidste års afdækning af
kommuners lovbrud på området, kritiske høringssvar og en
lukket eksperthøring, som rejste alvorlige spørgsmål og hård
kritik, ikke længere se sig selv i aftalen. Partierne har ople-
vet processen og udvalgsbehandlingen af barnets lov som
værende utrolig lukket, hård i retorikken og en kende ude-
mokratisk. Partierne har desuden fundet det bekymrende, at
social- og boligministeren i Folketingssalen har anvendt tal
som argumentation for at fjerne flere børn, der senere viste
sig at indeholde en »formidlingsmæssig fejl«.
LA, DF og ALT mener, at barnets lov forringer børnenes
og forældrenes retssikkerhed, og patierne bekymrer sig lige-
ledes for, om loven i sine mest vidtgående passager risikerer
at kompromittere menneskerettighederne. LA, DF og ALT
mener, at udsatte børn og familier er bedre stillet med den
nuværende lovgivning, og at problemet i virkeligheden har
været, at kommunerne ikke overholder den nuværende lov-
givning. I stedet for at skabe incitamenter, der løser den
problematik, fjerner man med barnets lov i stedet dele af
den lovgivning, som kommunerne i forvejen ikke kan finde
ud af at overholde. Med barnets lov giver man ligeledes
kommunerne friere rammer for at bruge anbringelse som
forebyggende indsats. Samtidig gør man i større grad sags-
behandlere og socialrådgivere til gidsler, da de skal hånd-
tere sagerne hurtigere og bruge og vægte de socialfaglige
AX028927
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2716860_0002.png
2
kompetencer mindre. Dette mener LA, DF og ALT ikke
er til børnenes bedste. Barnets lov giver børnene en række
nye rettigheder, som dog ikke kan påklages. Dette kan kun
skyldes manglende finansiering, og at man fokuserer mere
på populistiske budskaber end på egentlige rettigheder med
klageadgang, som jo sikrer børns og familiers retssikkerhed.
LA, DF og ALT mener, at regeringen og de øvrige af-
talepartier er kørt ud på et ideologisk sidespor, hvor man
ikke levner plads til at stoppe op og ændre sin holdning,
end ikke i lyset af nye væsentlige oplysninger, som har
enorm betydning for den lov, man her er ved at vedtage. For
det må aldrig blive et krav i sig selv, at et vist antal børn
absolut skal tvangsfjernes. Det vigtige er, at de rigtige børn
tvangsfjernes. LA, DF og Alternativet stemmer derfor ikke
for barnets lov.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget konsta-
terer, at der med lovforslagene L 93 og L 94 udmøntes
dele af den politiske aftale »Børnene Først«, som blev ind-
gået af en bred politisk kreds i maj 2021. SF er en del
af aftalen bag »Børnene Først«, hvor partiet har haft fokus
på afsættelse af midler til forebyggelse, udbredelse af fami-
liehuse, etablering af børnebaser, styrkelse af kvaliteten i
sagsbehandlingen ved at sikre to socialrådgivere i de svære
sager, en ny børne- og familierådgiveruddannelse til at styr-
ke sagsbehandlernes kompetencer, forbedring af kvaliteten
i anbringelserne og et bedre og mere rettighedsbaseret efter-
værn. Kommunerne og regionerne er således nu i gang med
at styrke den tidlige forebyggende indsats med familiehuse
for småbørnsfamilier, jf. besvarelsen af spørgsmål 39. Der
er endvidere nedsat en arbejdsgruppe til at se på vilkårene
i plejefamilier og en arbejdsgruppe, der ser på en model
for en ny børne- og familierådgiveruddannelse, ligesom
der er lagt op til drøftelser om efterværn og kvaliteten i
anbringelserne på døgninstitutioner og opholdssteder. Drøf-
telserne om efterværn og kvalitet i anbringelserne er dog
udestående, og SF opfordrer på det kraftigste ministeren
til hurtigst muligt at indkalde til disse drøftelser og til at
planlægge drøftelser på baggrund af afrapporteringen i de
nedsatte arbejdsgrupper. SF henviser til, at forhandlingerne
efter planen i aftalen burde være påbegyndt på nuværende
tidspunkt.
SF konstaterer samtidig, at behandlingen af lovforslage-
ne L 93 og L 94 har været kompleks. SF understreger, at
det er positivt, at børn og unge får flere rettigheder, og at
bestemmelsen om to socialrådgivere på svære sager udmøn-
tes. SF er endvidere positive over for, at man i aftalekredsen
er enig om at fremsætte et ændringsforslag om at udvide
bestemmelsen om hjælp til børn i misbrugsramte familier,
så den også skal gælde børn i voldsramte familier. SF er
desuden positive over for, at man i aftalekredsen er enig
om et ændringsforslag vedrørende tvangsbortadoption før
fødslen, således at det indskærpes, at en afgørelse om at
frigive et barn til adoption uden samtykke kun kan træffes,
når der i helt ekstraordinære tilfælde er grundlag herfor. SF
understreger, at det er helt afgørende at følge udviklingen
på området tæt, da flere organisationer har udtrykt kritik af
bestemmelsen i deres høringssvar.
SF understreger i forlængelse heraf, at det ligeledes er
vigtigt at følge udviklingen i forhold til de øvrige bestem-
melser om tvangsbortadoption, herunder i forhold til barnets
eget samtykke, i forhold til VISO’s kommende rolle, i for-
hold til bortadopterede unges mulighed for at have kontakt
med deres øvrige biologiske familie såsom søskende eller
bedsteforældre, jf. spørgsmål 7, og i forhold til L 93 § 69,
stk. 1, nr. 1, hvoraf det fremgår, at kommunerne også skal
overveje adoption ved anbringelser med samtykke efter den
foreslåede bestemmelse i lovens § 46. SF har spurgt til sidst-
nævnte bestemmelse, idet det af aftaleteksten i »Børnene
Først« alene fremgår, at kommunerne skal have pligt til lø-
bende at overveje, om adoption er den bedste løsning i sager
om anbringelse uden samtykke, i forbindelse med at anbrin-
gelsen skal genbehandles. SF understreger, jf. besvarelsen
af spørgsmål 32-34, at der med § 69, stk. 1, nr. 1, er tale
om videreførelse af gældende ret og ikke en udvidelse af
kommunernes pligt til at overveje bortadoption ved frivillige
anbringelser, hvilket således heller ikke følger af aftalen
»Børnene Først«.
SF understreger endvidere, at det i det hele taget er afgø-
rende at følge implementeringen af og den praktiske brug
af lovgivningen uhyre tæt, herunder konsekvenserne af de
generelt færre tidsfrister og indholdskrav. Det gælder særlig
inddragelsen af barnet eller den unge. Det er afgørende, at
man i praksis sikrer, at barnet eller den unge er bekendt med
sine rettigheder, herunder også retten til en bisidder, og at
inddragelsen og informationen om rettigheder reelt foregår
i øjenhøjde. Det gælder ligeledes børn og unges mulighed
for let at kunne komme i kontakt med kommunen, herunder
uden for almindelig arbejdstid, jf. besvarelsen af spørgsmål
41. SF påpeger, at det desuden er vigtigt, at anbragte børn og
unge også inddrages og lyttes til, såfremt de anmoder om,
at en anbringelse afbrydes eller skiftes, eller anmoder de
om mere samvær med forældrene på samme måde, som de
kan anmode om at blive anbragt eller at få begrænset eller
suspenderet samværet med forældrene.
SF påpeger, at det ligeledes er afgørende at følge op på
forældresamarbejdet og brugen af forældrehandleplaner, jf.
besvarelsen af spørgsmål 36, at disse altid bør vedlægges i
sager om anbringelser uden samtykke, og at det endvidere
fremgår eksplicit af aftalen »Børnene Først«, at »Aftalepar-
tierne bemærker, at forældrehandleplanerne også er vigtige
i ikke-obligatoriske sager«, ligesom det fremgår af L 93
i § 103, stk. 4, om samvær og kontakt med forældre og
netværk under anbringelsen, at kommunen under hensyn til
barnets og den unges bedste skal understøtte, at forældrene
kan spille en positiv rolle i barnets eller den unges liv, jf.
besvarelsen af spørgsmål 14. SF opfordrer endvidere kraftigt
til, at der følges op på, og at det sikres, at forældre, som får
anbragt eller bortadopteret et barn uden samtykke, får den
fornødne støtte.
SF konstaterer, at der har været en række bekymringer fra
flere organisationer, i forhold til hvorvidt der i kommunerne
tages tilstrækkelig højde for, at mistrivsel og skolevægring
kan skyldes eksempelvis adhd eller autisme. Det bør derfor
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2716860_0003.png
3
følges, om lovgivningen medfører, at de rigtige støttebehov
afdækkes, således at støtten ydes og at lovgivningen ikke får
utilsigtede konsekvenser.
SF noterer endvidere, at det fremgår, at kommunerne kan
kommunikere digitalt, herunder via sms, med børnene og de
unge, men at brugen af digitale platforme i sagsbehandlin-
gen og forhold vedrørende GDPR ikke er særskilt reguleret
i barnets lov, jf. besvarelsen af spørgsmål 50 og 51. SF
opfordrer derfor kraftigt ministeren og KL til konkret at gå
i dialog med Datatilsynet om det digitale spor, og at det
sikres, at databeskyttelsesreglerne overholdes.
SF understreger, at de i betænkningsteksten nævnte om-
råder både bør følges løbende i aftalekredsen og indgå i
vejledningen til og evalueringen af barnets lov. SF opfordrer
i forlængelse heraf kraftigt til, at det i forbindelse med
evalueringen af barnets lov drøftes at udarbejde en ændret
formålsparagraf i barnets lov med mere fokus på omsorg
og forventninger til omgivelserne i anbragtes børns børneliv,
eksempelvis med inspiration i Norges Barnevernslov, hvor
der står følgende: »Loven skal sikre at barn og unge som
lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven
skal bidra til at barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet
og forståelse og at alle barn og unge får gode og trygge
oppvekstvilkår«.
Med disse bemærkninger kan SF støtte lovforslagene L
93 og L 94.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget noterer
sig, at lovforslaget, der skal udmønte aftalen »Børnene
Først«, bygger på gode intentioner, som DD bakker op
om, men partierne er i tvivl om, hvordan intentionerne vil
udmønte sig i praksis, når loven implementeres, og om lov-
forslaget fremover vil bidrage til et bedre børne- og ungeliv.
DD bemærker samtidig, at partiet ikke deler regeringens
intention om, at flere børn og unge skal anbringes eller
bortadopteres, for det må ikke handle om antal. DD henviser
i den henseende til statsministerens nytårstale i 2020.
DD ønsker bedre anbringelser, hvor der er et større fokus
på kvaliteten, end tilfældet er i dag.
Når man fra systemets side tyer til indgreb i en familie,
som kan være helt nødvendige for at beskytte børn og unge,
skal der være styr på retssikkerheden, og det skal sikres, at
børnene og de unge bliver anbragt til noget bedre end det, de
kommer fra. I dag er det desværre ofte sådan, at dette ikke
sker i praksis.
Med dette lovforslag lægges der op til, at børn og unge
under 18 år skal ses som selvstændige individer. Lovforsla-
get skal sikre, at børns og unges retssikkerhed prioriteres, at
børn og unge får flere rettigheder og bliver hørt og inddraget
i de beslutninger, der vedrører deres eget liv. I den forbindel-
se bemærker DD, at det allerede i dag er sådan, at børn
og unge skal inddrages og høres. Der henvises til »Barnets
Reform«, som blev gennemført i 2011.
I den forbindelse noterer DD sig også de mange hørings-
svar, der er kommet forud for behandlingen af forslag til
barnets lov, bl.a. fra Justitia, der påpeger, at det er positivt,
at børn får flere rettigheder, at barnets og den unges stemme
tillægges mere vægt, men at barnets ret til f.eks. at fremsæt-
te ønsker og anmodninger allerede indgår i myndighedernes
sagsbehandling i dag. Udfordringen er, at børnene ofte ikke
inddrages i praksis, jf. f.eks. undersøgelsen »Svigt af børn
i Danmark« fra Børns Vilkår og Tryg Fonden 2022, hvor
hvert andet barn i alderen 11-17 år svarer, at de ikke tages
med på råd i forhold til valg af f.eks. anbringelsessted.
I den forbindelse finder DD, at der bør være øget fokus
på familieanbringelser og netværksanbringelser. Inden man
foretager en anbringelse eller adoption, bør netværkets og
barnets relationer afdækkes med mulighed for, at barnet kan
anbringes hos nære relationer.
Det er bekymrende, at dette med lovforslaget blot er en
overvejelse, kommunen kan gøre sig. Der henvises til lov-
forslagets § 8, stk. 3, hvoraf det fremgår at kommunen skal
overveje, »hvordan der kan ske en systematisk inddragelse
af barnets familie og netværk«. Det er uforpligtende for
kommunen, og der bør sikres en bedre inddragelse af foræl-
drene og netværket svarende til ordlyden i lovforslagets § 8,
stk. 1, om inddragelse af børnene.
DD konstaterer også, at der er ændret en række bestem-
melser i lovgivningen fra »skal« til »kan«, som DD ikke
oplever som værende i overensstemmelse med intentionen
bag den politiske aftale »Børnene Først«, jf. svar på spørgs-
mål nr. 16.
DD noterer sig og deler desuden den bekymring, der rej-
ses af adskillige høringsparter, om muligheden for at træffe
beslutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser op til
3 måneder før termin. Det er problematisk af flere årsager,
dels fordi forældrene ikke får en chance for at bevise deres
forældreevne, dels fordi det kan medføre, at moderen ople-
ver øget stress under graviditeten, hvilket i sig selv kan
skade barnet. Endelig kan kommunerne opleve det som et
økonomisk incitament at bortadoptere et barn fra fødslen,
fordi det i modsætning til forebyggende indsatser eller en
anbringelse er billigere for kommunen. Vi har desværre tid-
ligere set eksempler på, at økonomi risikerer at trumfe fag-
lighed og barnets behov, jf. f.eks. artiklen »Kommune sætter
turbo på tvangsadoptioner«, www.dr.dk, den 19. december
2018.
DD ser med bekymring på muligheden for at træffe be-
slutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser før føds-
len i lyset af de mange eksempler på fejl og lovbrud i
anbringelsessager, vi har været vidne til de senere år, hvor
børn er blevet fjernet på et fejlagtigt grundlag, og hvor kom-
munerne ikke har levet op til de lovfastsatte krav i forhold
til faglig udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølg-
ning, jf. f.eks. »Børnesagsbarometret 2022«.
DD mener, at der fremfor et fokus på at øge tvangsan-
bringelser og bortadoptioner først og fremmest bør være
fokus på at iværksætte den rette hjælp og støtte til familierne
og sikre kvaliteten i de forebyggende indsatser. Når en an-
bringelse er aktuel, skal vi som samfund sørge for, at det er
de rette børn, der bliver anbragt, at det er på et dokumenteret
og oplyst grundlag, og at anbringelsen bidrager til et bedre
børneliv. Det er vi ikke gode nok til i dag, jf. f.eks. undersø-
gelser fra De Anbragtes Vilkår, hvor omtrent halvdelen af
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2716860_0004.png
4
de adspurgte medlemmer svarer, at de ikke blev anbragt til
noget bedre, jf. artiklen »Vi skal være sikre på, at fjernede
børn bliver anbragt til noget bedre«, www.berlingske.dk,
den 13. februar 2023.
I den forbindelse bemærker DD, at loven bør forpligte
kommunen til rent faktisk at inddrage og undersøge netvær-
ket og ikke blot at overveje netværket, som det fremgår af
lovforslagets nuværende ordlyd og bestemmelser. Det bør
f.eks. ske forud for en beslutning om anbringelse uden for
hjemmet. Ofte kan det resultere i bedre løsninger for bar-
net. I dag er det desværre sådan, at netværket ofte heller
ikke bliver inddraget. Der er altså behov for at kvalitetssikre
de tidlige, forebyggende indsatser.
Det er samtidig DD�½s holdning, at børn fortsat skal have
ret til at kende deres biologiske ophav, og DD mener i den
forbindelse, at det er uhensigtsmæssigt, at et barn på ned til
10 år kan anmode om at blive anbragt uden for hjemmet,
men at barnet skal være 15 år, før kommunen er forpligtet
til at behandle en anmodning om hjemgivelse af barnet, hvis
det er barnets ønske.
DD bemærker desuden, at hele efterværnsindsatsen sam-
men med plejefamilieområdet er en mangel i lovforslaget og
opfordrer regeringen til at indkalde til drøftelser herom.
I DD anerkender vi, at der er børn, som ikke kan eller
skal bo hjemme. Men vi må ikke risikere, at der bliver an-
bragt børn, som ikke skulle have været det. Det skal sikres,
at anbringelser uden for hjemmet fører til et bedre børne-
liv. Det er DD ikke overbeviste om vil være resultatet af
barnets lov. Derudover er det DD�½s opfattelse, at regeringen
ikke har været lydhør over for de mange bekymringer, der er
rejst i de indkomne høringssvar til barnets lov.
DD er også bekymret for, om loven er opmærksom nok
på børn med specielle behov og funktionsnedsættelser, og
DD henviser i den forbindelse til Danske Handicaporganisa-
tioners høringssvar.
DD er ikke på noget tidspunkt blevet inddraget eller hørt
i forbindelse med loven eller i processen trods ministerens
besvarelse af spørgsmål 19 og kan på den baggrund hverken
støtte lovforslaget om barnets lov og følgelovforslaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 37
foreslåede affattelse af
§ 176, stk. 2,
ændres »§ 198, stk. 2,« til: »§ 198, stk. 1 og 2,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
2)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 5 b
ændres i
stk. 1, nr. 1,
»§§ 5 og 5 a« til: »§ 5, stk. 1, og § 5 a«.
[Præcisering]
Til § 4
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 9, stk. 3, 2. pkt.,
ændres
»særlige« til: »ekstraordinære«.
[Præcisering af anvendelsesområdet]
Til § 52
4)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar 2024«.
[Udskydelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt med 3 måne-
der]
5)
I
stk. 9
ændres »arbejdsevne« til: »funktionsevne«.
[Rettelse af fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 176 i lov om social service (serviceloven) vedrører
statsrefusion i særlig dyre enkeltsager. Med lovforslagets
§ 1, nr. 37, foreslås § 176, stk. 2, affattet således, at det
fremgår af bestemmelsen, at i udgifterne, der kan søges
statsrefusion for efter § 176, stk. 1, indgår kommunens
udgifter til efterværn efter §§ 114 og 120 i det samtidig
fremsatte forslag til barnets lov, medmindre kommunen har
anmodet om refusion for udgifterne efter § 198, stk. 2, i
det samtidig fremsatte forslag til barnets lov. Henvisningen
til § 198, stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til barnets
lov har til formål at sikre, at kommunen ikke kan opnå
statsrefusion for de samme udgifter efter både serviceloven
og det samtidig fremsatte forslag til barnets lov. Der bør dog
rettelig henvises til både § 198, stk. 1, og 2, i det samtidig
fremsatte forslag til barnets lov. Den manglende henvisning
til § 198, stk. 1, i det samtidig fremsatte forslag til barnets
lov foreslås rettet med ændringsforslaget. Den foreslåede
ændring er således af teknisk karakter.
Til nr. 2
Med § 3, nr. 9, foreslås i lov om socialtilsyn indsat en ny
bestemmelse vedrørende en fasttrackordning for godkendel-
se af plejefamilier. Med den foreslåede bestemmelse i § 5 b,
stk. 1, nr. 1-4, foreslås en række betingelser for, at ordningen
kan finde anvendelse. I § 5 b, stk. 1, nr. 1, er det således en
af betingelserne, at barnet eller den unge er anbragt uden for
hjemmet ved en afgørelse truffet efter § 143, stk. 1, i barnets
lov i en plejefamilie, jf. § 12, stk. 3, i barnets lov, der ikke
er godkendt af socialtilsynet efter §§ 5 og 5 a. Henvisningen
til, at plejefamilien ikke er godkendt af socialtilsynet, burde
rettelig være til § 5, stk. 1, og § 5 a. Denne fejl foreslås ret-
tet med ændringslaget. Den foreslåede ændring har således
karakter af en præcisering.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 9, stk.
3, 2. pkt., i adoptionsloven om muligheden for at frigive
et barn til adoption uden samtykke inden fødslen ændres,
således at det er en betingelse for at anvende bestemmelsen,
at der i den konkrete sag er tale om et helt ekstraordinært
tilfælde.
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2716860_0005.png
5
Med den foreslåede ændring understreges det, at en afgø-
relse om adoption uden samtykke inden fødslen er en yderst
indgribende afgørelse, der kun kan træffes i situationer, hvor
der er tale om forhold, der er yderligere skærpede i forhold
til de gældende betingelser for adoption uden samtykke i
lovens § 9, stk. 3. Samtidig afspejler ændringen sprogbrugen
i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis i
sager om adoption uden samtykke.
Den foreslåede ændring præciserer, at det i de omhandle-
de situationer ikke er tilstrækkeligt, at de gældende betingel-
ser i § 9, stk. 3, er opfyldt, men at der vil skulle være tale
om helt ekstraordinære tilfælde.
Sådanne helt ekstraordinære tilfælde vil eksempelvis
kunne foreligge i situationer, hvor forældrene inden for de
seneste få år tidligere har fået bortadopteret et barn uden
samtykke efter § 9, stk. 3, i adoptionsloven under henvis-
ning til, at de varigt vil være ude af stand til at varetage om-
sorgen for barnet. Når der skal tages stilling til bortadoption
uden samtykke af det barn, som forældrene nu venter, vil der
således allerede være foretaget en omhyggelig forældrekom-
petenceundersøgelse, der har sandsynliggjort, at de varigt er
uden forældreevne. Den undersøgelse vil skulle suppleres
af en aktuel forældrekompetenceundersøgelse. Dermed vil
afgørelsen om adoption inden fødslen blive truffet på grund-
lag af flere undersøgelser, der samlet set dækker et længere
tidsinterval og således både konsoliderer og aktualiserer en
vurdering af, at forældrene varigt er uden forældreevne.
Der vil også kunne være tale om helt ekstraordinære
tilfælde i situationer, hvor forældrene har et barn, der er
blevet anbragt uden for hjemmet, og hvor forældrene vedva-
rende ikke har vist interesse i at have kontakt med barnet,
heller ikke selv om kommunen har arbejdet for at etablere
kontakten. I denne situation har forældrene over en længere
periode udvist mangel på forældreevne i et omfang, der
betyder, at der er formodning og nærliggende risiko for,
at dette også vil gøre sig gældende i forhold til det barn,
som forældrene nu har på vej. Understøttes dette af en ny
undersøgelse, der viser, at forældrene varigt vil være ude af
stand til at varetage omsorgen for barnet, er der tale om et
helt ekstraordinært tilfælde, hvorfor betingelserne for inden
fødslen at træffe afgørelse om at frigive barnet til adoption
uden samtykke er opfyldt.
Det skal understreges, at den omstændighed, at forældre-
ne tidligere har fået bortadopteret et barn, eller at de har et
anbragt barn, som de ikke har kontakt med, ikke på nogen
måde kan danne selvstændigt grundlag for, at der træffes
afgørelse om frigivelse til adoption af det barn, som de nu
venter.
Er der tale om forældrenes første barn, vil kravet om, at
der skal være tale om et helt ekstraordinært tilfælde, eksem-
pelvis være opfyldt, når det på grund af en ekspertvurdering
allerede inden fødslen er helt klart, at forældrene varigt vil
være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet, og at
der derfor ikke er behov for at vurdere relationen mellem
barnet og forældrene.
I de nævnte situationer vil afgørelsen om frigivelse af
barnet til adoption forudsætte, at adoptionen vil være den
bedste løsning for barnet, og der vil blive stillet meget store
krav til grundlaget for afgørelsen. Samtidig vil det skulle
sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til barnets bedste
og retten til familieliv efter FN�½s konvention om barnets ret-
tigheder og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
er overholdt.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 52, stk. 1, foreslås det, at loven
træder i kraft den 1. oktober 2023, jf. dog § 52, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ikrafttrædelses-
tidspunktet udskydes med 3 måneder, således at ikrafttræ-
delsesdatoen vil være den 1. januar 2024, jf. dog lovforsla-
gets § 52, stk. 2. Den foreslåede ændring er begrundet i,
at ikrafttrædelsestidspunktet for forslaget til barnets lov (L
93) med et ændringsforslag hertil foreslås udskudt til den 1.
januar 2024.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 52, stk. 9, foreslås det, at ved admi-
nistrationen af § 13 f, stk. 12, nr. 3, § 32, § 68 a, stk. 4, 1.
pkt., § 69 j, stk. 11, 1. pkt., og § 75, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik efter lovens ikrafttræden indgår udbetaling af
tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger
et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk arbejdsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse efter den hidtil gældende § 42 i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar
2022.
Ved en fejl fremgår det af bestemmelsen, at der er tale
om et barn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk arbejdsevne. Der skulle rettelig stå betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Med ændringsfor-
slaget foreslås denne fejl rettet.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Ministeren har ikke oversendt udkast til lov-
forslag til udvalget i forbindelse med høringen. Den 29.
marts 2023 sendte social- og boligministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2716860_0006.png
6
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M)
fmd.
Nanna W. Gotfredsen (M)
Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF)
Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL)
Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1