Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 94 Bilag 11
Offentligt
2715881_0001.png
Til lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 00. maj 2023
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forskellige andre love
(Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på
kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.)
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget]
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
2. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet [5] ændringsforslag
til lovforslaget.
3. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstate-
rer, at med L 93 og L 94 udmøntes dele af den politiske afta-
le Børnene Først, som blev indgået af en bred politisk kreds
i maj 2021. SF er en del af aftalen bag Børnene Først, hvor
partiet har haft fokus på at afsætte midler til forebyggelse
og udbredelse af familiehuse og etablering af børnebaser,
på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen ved at sikre to
socialrådgivere i de svære sager, på en ny børne- og fami-
lierådgiveruddannelse til at styrke sagsbehandlernes kompe-
tencer, på at forbedre kvaliteten i anbringelserne og på et
bedre og mere rettighedsbaseret efterværn. Kommunerne og
regionerne er således nu i gang med at styrke den tidlige
forebyggende indsats med familiehuse for småbørnsfamilier,
jf. besvarelsen af spørgsmål 39 (L 93). Der er endvidere
nedsat en arbejdsgruppe til at se på vilkårene i plejefamilier,
en arbejdsgruppe der ser på en model for en ny børne- og fa-
milierådgiveruddannelse, ligesom der er lagt op til drøftelser
om efterværn og om kvaliteten i anbringelserne på døgnin-
stitutioner og opholdssteder. Drøftelserne om efterværn og
kvalitet i anbringelserne er dog udestående, og SF opfordrer
på det kraftigste ministeren til hurtigst muligt at indkalde til
disse drøftelser samt til at planlægge drøftelser på baggrund
af afrapporteringen i de nedsatte arbejdsgrupper. SF henvi-
ser til, at forhandlingerne efter planen i aftalen burde være
påbegyndt.
SF konstaterer samtidig, at behandlingen af L 93 og L
94 har været kompleks. SF understreger, at det er positivt,
at børn og unge får en flere rettigheder, og at bestemmelsen
om to socialrådgivere på svære sager udmøntes. SF er end-
videre positive overfor, at man i aftalekredsen er enige om
at fremsætte et ændringsforslag om at udvide bestemmelsen
om hjælp til børn i misbrugsramte familier, så den også skal
gælde børn i voldsramte familier. SF er desuden positive
overfor, at der man i aftalekredsen er enige om et ændrings-
forslag vedrørende tvangsbortadoption før fødslen, således
at det indskærpes, at den foreslåede bestemmelse ændres
sådan, at en afgørelse om at frigive et barn til adoption
DokumentId
Journalnummer
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 4. udkast til betænkning
2715881_0002.png
2
uden samtykke kun kan træffes, når der i helt ekstraordinære
tilfælde er grundlag herfor. SF understreger, at det er helt
afgørende at følge udviklingen på området tæt, da flere
organisationer har udtrykt kritik af bestemmelsen i deres
høringssvar.
SF understreger i forlængelse heraf, at det ligeledes er
vigtigt at følge udviklingen i forhold til de øvrige bestem-
melser om tvangsbortadoption, herunder i forhold til barnets
eget samtykke, i forhold til VISO’s kommende rolle, i for-
hold til bortadopterede unges mulighed for at have kontakt
med deres øvrige biologiske familie som søskende eller bed-
steforældre, jf. spørgsmål 7 (L 93), samt i forhold til L 93
§ 69, stk. 1, nr. 1, hvor det fremgår, at kommunerne også
skal overveje adoption ved anbringelser med samtykke efter
den foreslåede bestemmelse i lovens § 46. SF har spurgt
til sidstnævnte bestemmelse, idet det af aftaleteksten om
Børnene Først alene fremgår, at kommunerne skal have pligt
til løbende at overveje, om adoption er den bedste løsning
i sager om anbringelse uden samtykke i forbindelse med, at
anbringelsen skal genbehandles. SF understreger, jf. besva-
relsen af spørgsmål 32-34 (L 93), at der med § 69, stk. 1,
nr. 1, er tale om videreførelse af gældende ret og ikke en
udvidelse af kommunernes pligt til at overveje bortadoption
ved frivillige anbringelser, hvilket således heller ikke følger
af aftalen Børnene Først.
SF understreger endvidere, at det i det hele taget er afgø-
rende at følge implementeringen af og den praktiske brug
af lovgivningen uhyre tæt, herunder konsekvenserne af de
generelle færre tidsfrister og indholdskrav. Det gælder end-
videre særligt også inddragelsen af barnet eller den unge,
og at det er afgørende, at man i praksis sikrer, at denne
er bekendt med sine rettigheder, herunder også retten til
en bisidder, og at inddragelsen og informationen om rettig-
heder reelt foregår i øjenhøjde. Det gælder ligeledes børn
og unges mulighed for let at kunne komme i kontakt med
kommunen, herunder uden for almindelig arbejdstid, jf. be-
svarelsen af spørgsmål 41 (L 93). SF påpeger, at det desuden
er vigtigt, at anbragte børn og unge også inddrages og lyttes
til, såfremt de anmoder om, at en anbringelse afbrydes eller
skiftes eller anmoder om mere samvær med forældrene, på
samme måde som de kan anmode om at blive anbragt, at
begrænse eller suspendere samværet med forældrene.
SF påpeger, at det ligeledes er afgørende at følge op
på forældresamarbejdet og brugen af forældrehandleplaner,
herunder jf. besvarelsen af spørgsmål 36 (L 93), at disse
altid bør vedlægges sager om anbringelser uden samtykke,
og at det endvidere fremgår eksplicit af aftalen om Børnene
Først, at »Aftalepartierne bemærker, at forældrehandlepla-
nerne også er vigtige i ikke-obligatoriske sager«, ligesom
det fremgår af L 93 § 103, stk. 4 om samvær og kontakt
med forældre og netværk under anbringelsen, at kommunen
under hensyn til barnets og den unges bedste skal understøt-
te, at forældrene kan spille en positiv rolle i barnets eller
den unges liv, jf. besvarelsen af spørgsmål 14 (L 93). SF
opfordrer endvidere kraftigt til, at der følges op på og sikres,
at forældre, som får anbragt eller bortadopteret et barn uden
samtykke, får den fornødne støtte.
SF konstaterer endvidere, at der har været en række be-
kymringer fra flere organisationer i forhold til, hvorvidt der
i kommunerne tages tilstrækkelig højde for, at mistrivsel og
skolevægring kan skyldes eksempelvis ADHD eller autisme,
og at det bør følges, at lovgivningen medfører, at de rigtige
støttebehov afdækkes, således at støtten ydes, og at lovgiv-
ningen ikke får utilsigtede konsekvenser.
SF noterer endvidere, at det fremgår, at kommunerne
kan kommunikere digitalt, herunder via SMS, med børnene
og de unge, men at brugen af digitale platforme i sagsbe-
handlingen og forhold vedrørende GDPR er ikke særskilt
reguleret i barnets lov, jf. besvarelsen af spørgsmål 50-51
(L 93). SF opfordrer derfor kraftigt ministeren og KL til at
gå i dialog med Datatilsynet konkret om det digitale spor,
således at det sikres, at databeskyttelsesreglerne overholdes.
SF understreger, at de i betænkningsteksten nævnte om-
råder både bør følges løbende i aftalekredsen og indgå i
vejledningen til og evalueringen af Barnets lov. SF opfor-
drer i forlængelse heraf kraftigt til, at det i forbindelse med
evalueringen af Barnets lov drøftes at udarbejde en ændret
formålsparagraf i Barnets lov med mere fokus på omsorg
og forventninger til omgivelserne i anbragtes børns børneliv
eksempelvis med inspiration i Norges Barnevernslov »Lo-
ven skal sikre at barn og unge som lever under forhold som
kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp,
omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven skal bidra til at barn
og unge møtes med trygghet, kjærlighet og forståelse og at
alle barn og unge får gode og trygge oppvekstvilkår«.
Med disse bemærkninger kan SF støtte lovforslagene L
93 og L 94.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget noterer
sig, at lovforslaget, der skal udmønte barnets lov, bygger på
nogle gode intentioner, som Danmarksdemokraterne bakker
op om, men DD er i tvivl om, hvordan den vil udmønte sig
i praksis, når loven implementeres, og om den fremover vil
bidrage til et bedre børne- og ungeliv.
DD bemærker samtidig, at partiet ikke deler regeringens
intention om, at flere børn og unge skal anbringes eller
bortadopteres, det må ikke handle om antal. Vi henviser i
den henseende til statsministerens nytårstale i 2020.
DD ønsker bedre anbringelser, hvor der er et større fokus
på kvaliteten, end tilfældet er i dag.
Når man fra systemets side tyer til indgreb i en familie,
som kan være helt nødvendigt for at beskytte børn og unge,
så skal der være styr på retssikkerheden, og det skal sikres,
at børnene og de unge bliver anbragt til noget bedre end det,
de kommer fra. I dag er det desværre ofte sådan, at dette
ikke sker i praksis.
Med dette lovforslag lægges der op til, at børn og unge
under 18 år skal ses som selvstændige individer. Lovforsla-
get skal sikre, at børns og unges retssikkerhed prioriteres, at
børn og unge får flere rettigheder og bliver hørt og inddraget
i de beslutninger, der vedrører deres eget liv.
I den forbindelse bemærker DD, at det allerede i dag er
sådan, at børn og unge skal inddrages og høres. Der henvi-
ses til Barnets reform som blev gennemført i 2011.
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 4. udkast til betænkning
2715881_0003.png
3
I den forbindelse noterer DD sig de mange høringssvar,
der er kommet forud for behandlingen af barnets lov, bl.a.
fra Justitia, der påpeger, at det er positivt, at børn får flere
rettigheder, at barnets og den unges stemme tillægges mere
vægt, men at barnets ret til f.eks. at fremsætte ønsker og
anmodninger allerede indgår i myndighedernes sagsbehand-
ling i dag. Udfordringen er, at børnene ofte ikke inddrages i
praksis, jf. f.eks. »Svigt af børn i Danmark« fra Børns Vilkår
og Tryg Fonden 2022, hvor hvert andet barn i alderen 11-17
år svarer, at de ikke tages med på råd i forhold til valg af
f.eks. anbringelsessted.
I den forbindelse finder DD, at der bør være øget fokus
på familieanbringelser og netværksanbringelser. Inden man
foretager en anbringelse eller adoption, bør netværkets og
barnets relationer afdækkes med mulighed for, at barnet kan
anbringes hos nære relationer.
Med lovforslaget er det bekymrende, at dette blot er en
overvejelse, kommunen kan gøre sig. Der henvises til lov-
forslagets § 8, stk. 3, hvoraf det fremgår af bestemmelsen,
at kommunen skal overveje, »hvordan
der kan ske en syste-
matisk inddragelse af barnets familie og netværk«.
Det er
uforpligtende for kommunen, og der bør sikres en bedre ind-
dragelse af forældrene og netværket, svarende til ordlyden i
lovforslagets § 8, stk. 1, om inddragelse af børnene.
DD konstaterer også, at der er ændret en række bestem-
melser i lovgivningen fra »skal« til »kan«, som vi i DD ikke
oplever som værende i overensstemmelse med intentionen
bag den politiske aftale om Børnene Først jf. svar på spørgs-
mål nr. 16 (L 93).
DD noterer sig og deler desuden den bekymring, der
rejses af adskillige høringsparter, om muligheden for at træf-
fe beslutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser op
til 3 måneder før termin. Det er problematisk af flere årsa-
ger. Dels fordi forældrene ikke får en chance for at bevise
deres forældreevne, dels fordi det kan medføre, at moderen
oplever en øget stress under graviditeten, der i sig selv kan
skade barnet. ¬¬Endelig kan kommunerne opleve det som
et økonomisk incitament at bortadoptere et barn fra fødslen,
fordi det i modsætning til forebyggende indsatser eller en
anbringelse er billigere for kommunen. Vi har desværre tid-
ligere set eksempler på, at økonomi risikerer at trumfe fag-
lighed og barnets behov, jf. f.eks. »Kommune sætter turbo
på tvangsadoptioner«, DR.dk, 19. december 2018.
DD ser med bekymring på muligheden for at træffe be-
slutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser før føds-
len i lyset af de mange eksempler på fejl og lovbrud i
anbringelsessager, vi har været vidne til de senere år, hvor
børn er blevet fjernet på et fejlagtigt grundlag, og hvor kom-
munerne ikke har levet op til de lovfastsatte krav i forhold
til faglig udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølg-
ning, jf. f.eks. Børnesagsbarometret fra 2022.
DD mener, at der fremfor et fokus på at øge tvangsan-
bringelser og bortadoptioner, først og fremmest bør være
fokus på at iværksætte den rette hjælp og støtte til familierne
og sikre kvaliteten i de forebyggende indsatser. Når en an-
bringelse er aktuel, så skal vi som samfund sørge for, at det
er de rette børn, der bliver anbragt, og at det er på et doku-
menteret og oplyst grundlag, samt at anbringelsen bidrager
til et bedre børneliv. Det er vi ikke gode nok til i dag, jf.
f.eks. undersøgelser fra De Anbragtes Vilkår, hvor omtrent
halvdelen af de adspurgte medlemmer svarer, at de ikke blev
anbragt til noget bedre, jf. »Vi skal være sikre på, at fjernede
børn bliver anbragt til noget bedre«, Berlingske.dk, den 13.
februar 2023.
I den forbindelse bemærker DD, at loven bør forpligte
kommunen til rent faktisk at inddrage og undersøge netvær-
ket, og ikke blot at overveje netværket, som det fremgår
af lovforslagets nuværende ordlyd og bestemmelser. Det
bør f.eks. ske forud for en beslutning om anbringelse uden
for hjemmet. Ofte kan det resultere i bedre løsninger for
barnet. I dag er det desværre sådan, at netværket ofte heller
ikke bliver inddraget. Der er altså behov for at kvalitetssikre
de tidlige, forebyggende indsatser.
Det er samtidig DDs holdning, at børn fortsat skal have
ret til at kende sit biologiske ophav, og noterer i den forbin-
delse, at det er uhensigtsmæssigt, at et barn ned til 10 år
kan anmode om at blive anbragt uden for hjemmet, men at
barnet skal være 15 år, før kommunen er forpligtet til at
behandle en anmodning om hjemgivelse af barnet, hvis det
er barnets ønske.
DD bemærker desuden, at hele efterværnsindsatsen er en
mangel i lovforslaget sammen med plejefamilieområdet og
opfordrer regeringen til at indkalde til drøftelser herom.
I DD anerkender vi, at der er børn, som ikke kan eller
skal bo hjemme. Men vi må ikke risikere, at der bliver
anbragt børn, som ikke skulle have været det. Og det skal
sikres, at anbringelser uden for hjemmet fører til et bedre
børneliv. Det er vi i DD ikke overbeviste om vil være re-
sultatet af barnets lov. Derudover er det DDs opfattelse, at
regeringen ikke har været lydhør over for de mange bekym-
ringer, der er rejst i de indkomne høringssvar til barnets lov.
DD er også bekymret for, om loven er opmærksom nok
på børn med specielle behov og funktionsnedsættelser, DD
henviser til DH’s høringssvar.
DD er ikke på noget tidspunkt blevet inddraget eller
hørt i forbindelse med loven eller i processen, trods mini-
sterens besvarelse på spm. https://www.ft.dk/samling/20222/
lovforslag/L93/spm/19/svar/1956042/2704191/index.htm og
kan på den baggrund ikke støtte lovforslaget om barnets lov
samt følgeloven.
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at landets statsminister
i sin første nytårstale som politisk leder for Danmark 1.
januar 2020 varslede, at der er forældre, der får for mange
chancer, og at flere børn derfor skal tvangsfjernes fra deres
familie i fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundste-
nen for, at vi her 3 år senere står med lovforslaget til barnets
lov, hvor statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser
er en central del. Dansk Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance var del af aftalen Børnene Først, som ligger til
grund for lovforslaget, men ALT, DF og LA kan ovenpå
det sidste års afdækning af kommuners lovbrud på området,
kritiske høringssvar, en lukket eksperthøring som rejste al-
vorlige spørgsmål og hård kritik, ikke længere se os selv i
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 4. udkast til betænkning
2715881_0004.png
4
aftalen. Vi har oplevet processen og udvalgsbehandlingen af
barnets lov som værende utrolig lukket, hård i retorikken og
en kende udemokratisk. Vi har desuden fundet det bekym-
rende, at social- og boligministeren i Folketingssalen har
anvendt tal, som argumentation for at fjerne flere børn, der
senere viste sig at indeholde en »formidlingsmæssig fejl«.
Alternativet, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance me-
ner, at barnets lov forringer børnenes og forældrenes rets-
sikkerhed, og vi bekymrer os ligeledes for, om loven i
sine mest vidtgående passager risikerer at kompromittere
menneskerettighederne. Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet mener, at udsatte børn og familier er bedre
stillet med den nuværende lovgivning, og at problemet i vir-
keligheden har været, at kommunerne ikke overholder den
nuværende lovgivning. I stedet for at skabe incitamenter, der
forbedrer den problematik, fjerner man med barnets lov i
stedet dele af den lovgivning, som kommunerne i forvejen
ikke kan finde ud af at overholde. Med barnets lov giver
man ligeledes kommunerne friere rammer for at bruge an-
bringelse som forebyggende indsats. Samtidig gør man i
større grad sagsbehandlere og socialrådgivere til gidsler, da
de skal håndtere sagerne hurtigere samt bruge og vægte de
socialfaglige kompetencer mindre. Dette, mener vi i ALT,
DF og LA, ikke er til børnenes bedste. Barnets lov giver
børnene en række nye rettigheder, som dog ikke kan påkla-
ges. Dette kan kun skyldes manglende finansiering, samt
at man fokuserer mere på populistiske budskaber end på
egentlige rettigheder med klageadgang, som jo sikrer børns
og familiers retssikkerhed.
Alternativet, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti me-
ner, at regeringen og de øvrige aftalepartier er kørt ud på et
ideologisk sidespor, hvor man ikke levner plads til at stoppe
op og ændre sin holdning. End ikke i lyset af nye væsentlige
oplysninger, som har enorm betydning for den lov, man her
er ved at gennemføre. For det må aldrig blive et krav i sig
selv, at et vist antal børn absolut skal tvangsfjernes. Det
vigtige er, at de
rigtige
børn tvangsfjernes. Liberal Alliance,
Dansk Folkeparti og Alternativet stemmer derfor ikke for
barnets lov.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 37
foreslåede affattelse af
§ 176, stk. 2,
ændres »§ 198, stk. 2,« til: »§ 198, stk. 1 og 2,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
2)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 5 b
ændres i
stk. 1, nr. 1,
»§§ 5 og 5 a« til: »§ 5, stk. 1, og § 5 a«.
[Præcisering]
Til § 4
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 9, stk. 3, 2. pkt.,
ændres
»særlige« til: »ekstraordinære«.
[Præcisering af anvendelsesområdet]
Til § 52
4)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar 2024«.
[Udskydelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt med 3 måne-
der]
5)
I
stk. 9
ændres »arbejdsevne« til: »funktionsevne«.
[Rettelse af fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 176 i lov om social service (serviceloven) vedrører
statsrefusion i særligt dyre enkeltsager. Med lovforslagets
§ 1, nr. 37, foreslås § 176, stk. 2, affattet således, at det
fremgår af bestemmelsen, at i udgifterne, der kan søges
statsrefusion for efter § 176, stk. 1, indgår kommunens
udgifter til efterværn efter §§ 114 og 120 i det samtidig
fremsatte forslag til barnets lov, medmindre kommunen har
anmodet om refusion for udgifterne efter § 198, stk. 2, i
det samtidig fremsatte forslag til barnets lov. Henvisningen
til § 198, stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til barnets
lov har til formål at sikre, at kommunen ikke kan opnå
statsrefusion for de samme udgifter efter både serviceloven
og det samtidig fremsatte forslag til barnets lov. Der bør dog
retteligt henvises til både § 198, stk. 1 og 2, i det samtidig
fremsatte forslag til barnets lov. Den manglende henvisning
til § 198, stk. 1, i det samtidig fremsatte forslag til barnets
lov foreslås rettet med ændringsforslaget. Den foreslåede
ændring er således af teknisk karakter.
Til nr. 2
Med § 3, nr. 9, foreslås i lov om socialtilsyn indsat en
ny bestemmelse vedrørende en fast track-ordning for god-
kendelse af plejefamilier. Med den foreslåede bestemmelse
i § 5 b, stk. 1, nr. 1-4, foreslås en række betingelser for at
ordningen kan finde anvendelse. Af § 5 b, stk. 1, nr. 1, er
det således en af betingelserne, at barnet eller den unge er
anbragt uden for hjemmet ved en afgørelse truffet efter §
143, stk. 1, i barnets lov i en plejefamilie, jf. § 12, stk. 3, i
barnets lov, der ikke er godkendt af socialtilsynet efter §§ 5
og 5 a. Henvisningen til, at plejefamilien ikke er godkendt
af socialtilsynet burde rettelig være til § 5, stk. 1, og § 5
a. Denne fejl foreslås rettet med ændringslaget. Den foreslå-
ede ændring har således karakter af en præcisering.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 9, stk.
3, 2. pkt., i adoptionsloven om muligheden for at frigive
et barn til adoption uden samtykke inden fødslen ændres
således, at det er en betingelse for at anvende bestemmelsen,
at der i den konkrete sag er tale om et helt ekstraordinært
tilfælde.
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 4. udkast til betænkning
2715881_0005.png
5
Med den foreslåede ændring understreges det, at en afgø-
relse om adoption uden samtykke inden fødslen er en yderst
indgribende afgørelse, der kun kan træffes i situationer, hvor
der er tale om forhold, der er yderligere skærpede i forhold
til de gældende betingelser for adoption uden samtykke i
lovens § 9, stk. 3. Samtidig afspejler ændringen sprogbrugen
i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis i
sager om adoption uden samtykke.
Den foreslåede ændring præciserer, at det i de omhandle-
de situationer ikke er tilstrækkeligt, at de gældende betingel-
ser i § 9, stk. 3, er opfyldt, men at der vil skulle være tale
om helt ekstraordinære tilfælde.
Sådanne helt ekstraordinære tilfælde vil eksempelvis
kunne foreligge i situationer, hvor forældrene inden for de
seneste få år tidligere har fået bortadopteret et barn uden
samtykke efter § 9, stk. 3, i adoptionsloven under henvis-
ning til, at de varigt vil være ude af stand til at varetage om-
sorgen for barnet. Når der skal tages stilling til bortadoption
uden samtykke af det barn, som forældrene nu venter, vil der
således allerede være foretaget en omhyggelig forældrekom-
petenceundersøgelse, der har sandsynliggjort, at de varigt er
uden forældreevne. Den undersøgelse vil skulle suppleres
af en aktuel forældrekompetenceundersøgelse. Dermed vil
afgørelsen om adoption inden fødslen blive truffet på grund-
lag af flere undersøgelser, der samlet set dækker et længe-
re tidsinterval og således både konsoliderer og aktualiserer
vurdering af, at forældrene varigt er uden forældreevne.
Der vil også kunne være tale om helt ekstraordinære
tilfælde i situationer, hvor forældrene har et barn, der er
blevet anbragt uden for hjemmet, og hvor forældrene vedva-
rende ikke har vist interesse i at have kontakt med barnet,
heller ikke selvom kommunen har arbejdet for at etablere
kontakten. I denne situation har forældrene over en længere
periode udvist mangel på forældreevne i et omfang, der
betyder, at der er formodning og nærliggende risiko for,
at dette også vil gøre sig gældende i forhold til det barn,
som forældrene nu har på vej. Understøttes dette af en ny
undersøgelse, der viser, at forældrene varigt vil være ude af
stand til at varetage omsorgen for barnet, er der tale om et
helt ekstraordinært tilfælde, hvorfor betingelserne for inden
fødslen at træffe afgørelse om at frigive barnet til adoption
uden samtykke er opfyldt.
Det skal understreges, at den omstændighed, at forældre-
ne tidligere har fået bortadopteret et barn, eller at de har et
anbragt barn, som de ikke har kontakt med, ikke på nogen
måde kan danne selvstændigt grundlag for, at der træffes
afgørelse om frigivelse til adoption af det barn, som de nu
venter.
Er der tale om forældrenes første barn, vil kravet om, at
der skal være tale om et helt ekstraordinært tilfælde, eksem-
pelvis være opfyldt, når det på grund af en ekspertvurdering
allerede inden fødslen er helt klart, at forældrene varigt vil
være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet, og at
der derfor ikke er behov for at vurdere relationen mellem
barnet og forældrene.
I de nævnte situationer vil afgørelsen om frigivelse af
barnet til adoption forudsætte, at adoptionen vil være den
bedste løsning for barnet, og der vil blive stillet meget store
krav til grundlaget for afgørelsen. Samtidigt vil det skulle
sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til barnets bedste
og retten til familieliv efter FN�½s konvention om barnets ret-
tigheder og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
er overholdt.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 52, stk. 1, foreslås, at loven træder i
kraft den 1. oktober 2023, jf. dog § 52, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås, at ikrafttrædelsestids-
punktet udskydes med tre måneder, således at ikrafttrædel-
sesdatoen vil være den 1. januar 2024, jf. dog lovforslagets
§ 52, stk. 2. Den foreslåede ændring er begrundet i, at ikraft-
trædelsestidspunktet for forslaget til barnets lov (L 93) med
et ændringsforslag hertil foreslås udskudt til den 1. januar
2024.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 52, stk. 9, foreslås, at ved admini-
strationen af § 13 f, stk. 12, nr. 3, § 32, § 68 a, stk. 4,
1. pkt., § 69 j, 11, 1. pkt., og § 75, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik efter lovens ikrafttræden indgår udbetaling af
tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger
et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk arbejdsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse efter den hidtil gældende § 42 i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar
2022.
Ved en fejl fremgår det af bestemmelsen, at der er tale
om et barn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk arbejdsevne. Der skulle rettelig stå betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Med ændringsfor-
slaget foreslås denne fejl rettet.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [5] møder.
Høringssvar
[Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Ministeren har ikke oversendt udkast til lov-
forslag til udvalget i forbindelse med høringen. ] Den 29.
marts 2023 sendte social- og boligministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [10] bilag på lovfor-
slaget.
L 94 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 4. udkast til betænkning
2715881_0006.png
6
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [4] spørgsmål
til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M)
fmd.
Nanna W. Gotfredsen (M)
Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF)
Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL)
Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1