Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93
Offentligt
2711064_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3440
Doknr.
710722
Dato
22-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 16. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 97
(L 93) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 97:
”Vil ministeren fremsætte et ændringsforslag, hvor den foreslåede § 50, stk. 7,
udgår af lovforslaget sammen med andre krav om overvejelse af permanent
anbringelse, og i benægtende fald vil ministeren da yde teknisk bistand til et
sådant ændringsforslag med tilknyttede bemærkninger?”
Svar:
Et udkast til ændringsforslag er vedlagt i bilag 1.
Med lovforslaget om barnets lov indføres som noget nyt i lovforslagets § 50,
stk. 7, at kommunalbestyrelsen forud for børne- og ungeudvalgets
genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet efter § 50, stk. 1, skal
overveje, om hensynet til barnets bedste taler for, at der udarbejdes en
indstilling om permanent anbringelse efter den foreslåede § 67, stk. 4. Har
barnet eller den unge på tidspunktet for genbehandlingen efter § 50, stk. 1,
været anbragt uden for hjemmet i mindre end 3 år, er kommunalbestyrelsen
ikke forpligtet til at overveje en permanent anbringelse efter 1. pkt.
Alt for mange anbragte børn oplever alt for mange skift i deres
anbringelsessted. Derfor var det i forbindelse med indgåelsen af aftalen om
Børnene Først vigtigt for aftalepartierne bag, at anbragte børn i højere grad
end i dag får en stabil og sammenhængende anbringelse.
Anbragte børn skal ikke gå rundt med en knude i maven og bekymre sig om,
hvorvidt de nu også kan blive boende dér, hvor de føler sig hjemme.
Derfor indgår det også i aftalen om Børnene Først, at flere anbringelser skal
overgå til at være permanente, hvis barnets tilknytning fx til sin plejefamilie over
tid er blevet så stærk, at det er bedst for barnet at blive der.
I forlængelse deraf indgår det også i aftalen, at kommunerne skal have pligt til
løbende at overveje, om en anbringelse skal gøres permanent i sager om
anbringelse uden samtykke, i forbindelse med at en anbringelse skal
genbehandles.
Det vedlagte ændringsforslag vil betyde, at kommunalbestyrelsen ikke bliver
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at stille et ændringsforslag, hvor den foreslåede § 50, stk. 7, udgår af lovforslaget sammen med andre krav om overvejelse af permanent anbringelse
2711064_0002.png
forpligtet til at overveje, om hensynet til barnets bedste taler for, at der skal
udarbejdes en indstilling om permanent anbringelse efter § 67, stk. 4, forud for
børne- og ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet
efter § 50, stk. 1.
Det vedlagte ændringsforslag vil dermed betyde, at anbragte børn risikerer skift
i deres anbringelse, og ikke opnår den ro og stabilitet i deres anbringelse, som
den forslåede § 50, stk. 7, har til formål at give. Samtidig vil den foreslåede
ændring stride imod aftalen om Børnene Først.
Jeg kan på baggrund af ovenstående ikke bakke op om at lade bestemmelsen
om kommunernes forpligtelse til at overveje permanent anbringelse udgå.
Det bemærkes, at en fjernelse af § 50, stk. 7, skønnes at medføre
mindreudgifter, idet ændringen bl.a. vil fjerne en forpligtelse i kommunernes
sagsbehandling.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. Udkast til ændringsforslag til svar på spm. 97
2