Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93
Offentligt
2715862_0001.png
Enhed
Udsatte Børn
Sagsnr.
2023 - 3440
Doknr.
713194
Ændringsforslag
til
Forslag
til
Barnets lov
Af
[…],
tiltrådt af
[…]:
Til § 51
1)
I stk.
1
indsættes som nyt nr.:
»5) Forældreplanen, jf. § 77, stk. 2, skal vedlægges en indstilling om anbringelse
efter §§ 47 og 49.«
[Krav om, at forældrehandleplanen skal indgå i indstillingen om anbringelse uden
samtykke efter §§ 47 og 49]
2)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3 og 4 bliver herefter til stk. 2 og 3.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 77
3)
I
stk. 2
indsættes efter » hos forældrene« ordene: »og i forbindelse med en
anbringelse efter §§ 47 og 49«.
[Krav om udarbejdelse af en forældrehandleplan ved afgørelse om anbringelse af et
barn eller en ung med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der
er fyldt 15 år]
4)
I stk.
3
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for en indstilling om anbringelse efter §§ 47 eller 49.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Efter den foreslåede § 47 i lovforslaget kan børne- og ungeudvalget uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, når der er åbenbar risiko for, at
barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af f.eks.
utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge, overgreb, som
barnet eller den unge har været udsat for, misbrugsproblemer eller andre svære sociale
vanskeligheder hos barnet eller den unge. Det er en forudsætning for en sådan
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at forældreplanen altid udarbejdes og vedlægges indstillingen til en anbringelse
2715862_0002.png
afgørelse, at der er er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under
barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Efter den foreslåede § 49 i lovforslaget kan børne- og ungeudvalget i helt særlige
tilfælde uden samtykke fra de kommende forældre træffe afgørelse efter den foreslåede
bestemmelse § 47, stk. 1, i lovforslaget om at et ufødt barn umiddelbart efter fødslen
anbringes uden for hjemmet. En sådan afgørelsen kan træffes tidligst 3 måneder inden
kvindens terminsdato, når der er åbenbar risiko for, at det ufødte barns sundhed eller
udvikling vil lide alvorlig skade i tiden efter fødslen på grund af de kommende
forældres manglende evner eller ressourcer til at tilbyde barnet tilstrækkelig omsorg
eller behandling. Det er en forudsætning for en sådan afgørelse, at problemerne ikke
kan løses inden barnets fødsel eller ved barnets kommende ophold i hjemmet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 1, i lovforslaget vil
kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og ungeudvalget om anbringelse uden for
hjemmet efter §§ 47 og 49 skulle omfatte en række nærmere fastsatte elementer,
herunder den børnefaglige undersøgelse efter § 20 eller undersøgelsen efter § 26 og en
beskrivelse af, at betingelserne i §§ 47 eller 49 er opfyldt, samt barnets plan eller
ungeplanen. Efter den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 2, i lovforslaget skal
forældrehandleplanen, efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovforslaget
eller begrundelsen efter den foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget vedlægges
indstillingen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovforslaget skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan for støtten til forældrene, når der
iværksættes støtte i form af en støtteperson efter den foreslåede § 75 i lovforslaget eller
anden støtte efter den foreslåede § 76 i lovforslaget til forældrene under barnets eller
den unges anbringelse uden for hjemmet. Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk.
2, i lovforslaget skal der udarbejdes en forældrehandleplan i forbindelse med en
indstilling om anbringelse af et barn eller en ung uden samtykke, uanset om forældrene
har afvist støtte under anbringelsen, når der er søskende under 18 år i husstanden, og
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold hos
forældrene. Kommunalbestyrelsen kan efter det foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget
undlade at udarbejde en handleplan efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i
tilfælde, hvor det er åbenlyst unødvendigt, og skal i så fald begrunde, hvorfor der ikke
udarbejdes en plan for støtten til forældrene.
Ændringsforslagene indebærer, at kommunalbestyrelsen altid vil skulle udarbejde en
forældrehandleplan, når kommunalbestyrelsen indstiller til børne- og ungeudvalget, at
der træffes afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter de
foreslåede §§ 47 og 49 i lovforslaget om anbringelse uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år eller fra de kommende
forældre. Forældrehandleplanen vil dermed skulle udarbejdes uanset, om forældrene
eller de kommende forældre ønsker en sådan plan, og uanset om
forældremyndighedsindehaveren eller de kommende forældre takker nej til en
støtteperson, eller forældrene takker nej til anden støtte under anbringelsen.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at der skal udarbejdes en forældrehandleplan,
uanset om der iværksættes støtte efter §§ 75 eller 76 i lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer videre, at kommunalbestyrelsen altid vil skulle vedlægge
forældrehandleplanen til indstillingen til børne- og ungeudvalget om anbringelse uden
for hjemmet uden samtykke.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke til at løse de problemer, som
har været årsag til anbringelsen, med henblik på at støtte forældrene eller de kommende
forældre i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel hjemgivelse
eller i at have samvær med barnet eller den unge under anbringelsen.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle forhandles med KL.
2