Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93
Offentligt
2715861_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3440
Doknr.
713194
Dato
29-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 23. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
119 (L 93) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 119:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at
forældreplanen altid udarbejdes og vedlægges indstillingen til en anbringelse,
jf. § 51?”
Svar:
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Jeg kan dog ikke støtte forslaget.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 2, at hvis der er
udarbejdet en forældrehandleplan efter den foreslåede bestemmelse i § 77,
stk. 1, eller en begrundelse efter det foreslåede stk. 3, i samme bestemmelse
skal denne vedlægges indstillingen til børne- og ungeudvalget.
Den foreslåede § 77 i Barnets lov fastsætter, at når der iværksættes hjælp eller
støtte til forældre i forbindelse med en anbringelse af et barn eller en ung uden
for hjemmet, vil kommunen i alle tilfælde være forpligtet til at udarbejde en
særskilt plan for denne støtte. Det fremgår videre af den foreslåede
bestemmelse, at der i forbindelse med en indstilling om anbringelse uden
samtykke efter den foreslåede § 47 i Barnets lov, altid skal udarbejdes en
forældrehandleplan, hvis der er søskende under 18 år i husstanden, og hvis
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold
hos forældrene. Det gælder også, hvis forældrene har afvist at modtage støtte
efter de foreslåede bestemmelser i §§ 75 og 76 om støtteperson eller anden
støtte til forældrene under anbringelsen.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke til at løse de
problemer, som har været årsag til anbringelsen, med henblik på at støtte
forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel
hjemgivelse eller i at have samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
Som udgangspunkt vil kommunen således have en pligt til at udarbejde en
forældrehandleplan i alle sager, hvor kommunen iværksætter hjælp eller støtte
til forældrene i forbindelse med en anbringelse af deres barn. Det følger dog af
den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 3, at dette ikke vil gælde, hvis det er
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at forældreplanen altid udarbejdes og vedlægges indstillingen til en anbringelse
2715861_0002.png
åbenlyst unødvendigt at udarbejde en forældrehandleplan. I sådanne tilfælde
vil kommunen dog være forpligtet til at begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes
en plan for støtten til forældrene.
Jeg skal i forlængelse heraf bemærke, at hvis en ung, der er fyldt 15 år, ikke
samtykker til en anbringelse, vil en afgørelse herom skulle ske efter reglerne i
den foreslåede § 47 i barnets lov. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor det er
forhold hos barnet eller den unge, herunder barnets eller den unges
misbrugsproblemer eller andre adfærds- og tilpasningsproblemer, der ligger til
grund for en afgørelse om anbringelse uden samtykke. Der kan således være
tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaveren samtykker til en anbringelse, og
hvor det ikke er forhold hos forældemyndighedsindehaveren, der ligger til
grund for en afgørelse om anbringelse uden samtykke.
Det er på den baggrund min opfattelse, at den foreslåede bestemmelse om en
forældrehandleplan i barnets lov afspejler en fornuftig balance i reglerne. Den
foreslåede bestemmelse afspejler ønsket om at stille krav om en
forældrehandleplan, når der iværksættes støtte til forældrene under
anbringelsen – uanset om anbringelsen er med eller uden samtykke, samt det
særlige behov for en forældrehandleplan i sager, hvor et barn eller en ung er
anbragt uden samtykke på grund af omsorgssvigt, og hvor der er søskende i
husstanden. I sidstnævnte tilfælde er behovet særligt stort for at sætte
målrettet ind med hjælp til hele familien og til at arbejde målrettet med
forældrene, herunder også for at understøtte et bedre samarbejde om
indsatsen samt trygt og stabilt samvær.
Forslaget vil indebære merudgifter for kommunerne. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at der ikke er anvist finansiering af forslaget.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. Udkast til ændringsforslag til svar på spm. 119
2