Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93
Offentligt
2715864_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3440
Doknr.
713194
Dato
29-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 23. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
118 (L 93) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 118:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det til et krav,
at der også udarbejdes en forældrehandleplan i forbindelse med en
anbringelser med samtykke, jf. § 46?”
Svar:
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Jeg kan dog ikke støtte forslaget.
Den foreslåede bestemmelse i § 77 i barnets lov fastsætter, at når der
iværksættes hjælp eller støtte til forældre i forbindelse med en anbringelse af et
barn eller en ung uden for hjemmet, vil kommunen i alle tilfælde være forpligtet
til at udarbejde en særskilt plan for denne støtte.
Det fremgår videre af bestemmelsen, at der i forbindelse med en indstilling om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke efter den forslåede § 47 i
Barnets lov, hvor der er søskende under 18 år i husstanden, og hvor
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold
hos forældrene, altid skal udarbejdes en forældrehandleplan, uanset om
forældrene har afvist at modtage støtte efter de foreslåede bestemmelser i §§
75 og 76 om støtteperson eller anden støtte til forældrene under anbringelsen.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke til at løse de
problemer, som har været årsag til anbringelsen, med henblik på at støtte
forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel
hjemgivelse eller i at have samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
Som udgangspunkt vil kommunen således have en pligt til at udarbejde en
forældrehandleplan i alle sager, hvor kommunen iværksætter hjælp eller støtte
til forældrene i forbindelse med en anbringelse af deres barn. Det følger dog af
den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 3, at dette ikke vil gælde hvis det er
åbenlyst unødigt at udarbejde en forældrehandleplan. I sådanne tilfælde vil
kommunen dog være forpligtet til at begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes en
plan for støtten til forældrene.
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør en forældrehandleplan i forbindelse med en anbringelser med samtykke til et krav
2715864_0002.png
I de tilfælde, hvor en anbringelse sker med forældrenes samtykke, og hvor
forældrene ikke ønsker en støtteperson eller har behov for, at der iværksættes
anden hjælp eller støtte til dem under barnets eller den unges anbringelse,
finder jeg det ikke relevant at påtvinge forældrene en forældrehandleplan,
sådan som spørgeren ønsker med ændringsforslaget.
Det gælder f.eks. i de tilfælde, hvor det er forhold hos barnet eller den unge,
der ligger til grund for en afgørelse om anbringelse af barnet eller den unge
uden for hjemmet med samtykke, herunder eksempelvis på grund af barnets
eller den unges funktionsnedsættelse.
Samtidig finder jeg, at forslaget vil indebære en skævhed i forhold til kravet om
forældrehandleplaner, idet der ikke med den foreslåede § 77 er fastsat et
generelt krav om forældrehandleplaner i alle indstillinger om anbringelse uden
samtykke.
Det er min opfattelse, at den foreslåede bestemmelse om forældrehandleplan i
afspejler en fornuftig balance i reglerne. Den foreslåede bestemmelse afspejler
ønsket om at stille krav en forældrehandleplan, når der iværksættes støtte til
forældrene under anbringelsen – uanset om anbringelsen er med eller uden
samtykke, samt i sager, samt det særlige behov for en forældrehandleplan,
hvor et barn eller en ung er anbragt uden samtykke på grund af omsorgssvigt,
og hvor der er søskende i husstanden. I sidstnævnte tilfælde er behovet særligt
stort for at sætte målrettet ind med hjælp til hele familien og til at arbejde
målrettet med forældrene, herunder også for at understøtte et bedre
samarbejde om indsatsen samt trygt og stabilt samvær.
Ændringsforslaget vil indebære merudgifter for kommunerne. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at der ikke er anvist finansiering af forslaget.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. Udkast til ændringsforslag til svar på spm. 118.
2