Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93 Bilag 6
Offentligt
2694628_0001.png
Partierne bag aftalen om
Børnene Først
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2006
Doknr.
553940
Dato
28-04-2022
Kære socialordførere
Trine Torp (SF) har stillet en række spørgsmål vedrørende dels sager om
adoption uden samtykke efter adoptionsloven og dels udkast til konkrete
bestemmelser i den kommende Barnets Lov, som drejer sig om kommunernes
pligt til at overveje bortadoption i konkrete situationer.
Da spørgsmålene bl.a. vedrører udkastet til Barnets Lov, der som bekendt
udspringer af aftalen om Børnene Først, sender jeg hermed svarene til alle
partierne bag aftalen.
I forhold til sager om adoption uden samtykke efter Adoptionsloven er der stillet
i alt 12 konkrete spørgsmål, som besvares nedenfor.
Spørgsmål 1:
”Hvor mange børn blev indstillet til adoption efter
adoptionslovens § 9, stk. 3 og § 9, stk. 4 i 2021?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2021 har truffet afgørelse i 39
sager om bortadoption uden samtykke.
Tabel 1
Antal realitetsbehandlede sager om frigivelse til adoption uden samtykke fordelt på bestemmelse
og sagsudfald
2021
Tvangsbortadoption § 9, stk. 3
Afslag på tvangsbortadoption
Hjemvisning
Tvangsbortadoption
Tvangsbortadoption § 9, stk. 4
Afslag på tvangsbortadoption
Hjemvisning
Tvangsbortadoption
I alt
Kilde: Ankestyrelsen
32
2
5
25
7
1
2
4
39
Spørgsmål 2: ”Hvor
mange adoptioner blev endeligt bevilget efter
Adoptionslovens § 9, stk. 3 og § 9, stk. 4 i 2021?”
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0002.png
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at der i 2021 er udstedt adoptionsbevilling
vedrørende 31 børn, der er frigivet til bortadoption uden samtykke.
Tabel 2
Antal udstedte adoptionsbevillinger fordelt på bestemmelse
2021
Tvangsbortadoption § 9, stk. 3
Tvangsbortadoption § 9, stk. 4
I alt
Kilde: Ankestyrelsen.
25
6
31
Spørgsmål 3:
”Hvor mange af indstillingerne til adoption efter Adoptionslovens
§ 9, stk. 3 og 4 blev afvist af Ankestyrelsen i 2021?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen gav afslag på frigivelse til
bortadoption i 3 tilfælde og hjemviste sagen til kommunen til yderligere
behandling i 7 tilfælde, jf. tabel 1 ovenfor.
Spørgsmål 4:
”Hvor mange af indstillingerne efter Adoptionslovens § 9, stk. 3
og 4 blev afvist af retten i 2021?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen har fået medhold i alle de
adoptionssager, der er indbragt for domstolene efter Ankestyrelsen den 1. juli
2019 fik kompetence til at træffe afgørelse om frigivelse til bortadoption uden
samtykke.
Der er i 2021 blevet indbragt 38 afgørelser om frigivelse til bortadoption uden
samtykke for domstolene.
I 2021 blev der afsagt dom i 46 retssager vedrørende frigivelse til bortadoption
uden samtykke.
Nogle sager bliver indbragt først for byretten og derefter landsretten. I enkelte
sager har Procesbevillingsnævnet også givet tilladelse til 3. instansbehandling.
Samme adoptionssag kan derfor indgå flere gange i tallene.
Derudover har Ankestyrelsen gjort opmærksom på, at der ikke er sammenfald
mellem de sager, der er indbragt et år, og afsagte domme samme år, da
retssagerne har en vis gennemløbstid.
Spørgsmål 5:
”Hvor mange sager, der blev indstillet efter Adoptionslovens § 9,
stk. 3 og 4 i 2021, er stadig i proces?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2021 traf afgørelse om frigivelse
til bortadoption uden samtykke i 29 sager. Af disse 29 sager er der i 2021 og
frem til 6. april 2022 udstedt adoptionsbevilling i 17 sager.
Det betyder, at 12 sager, hvor Ankestyrelsen i 2021 traf afgørelse om frigivelse
til bortadoption, stadig verserer. Det skyldes, at langt hovedparten af sagerne
indbringes for domstolene, og der ikke kan udstedes adoptionsbevilling, før
retssagen er afsluttet (dog senest når der er afsagt dom i Landsretten).
2
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0003.png
Det kan supplerende oplyses, at med ændringen i 2019 af processen for sager
om adoption uden samtykke placeres barnet hos den familie, Adoptionsnævnet
har matchet barnet med, når Ankestyrelsen har truffet afgørelse. Barnet skal
således ikke afvente domstolsprocessen, før det kommer til sin kommende,
nye familie.
Spørgsmål 6:
”Hvordan er aldersfordelingen af de børn, der i 2021 blev frigivet
til adoption efter Adoptionslovens § 9, stk. 3?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at i 2021 var de børn, der blev frigivet til
adoption efter Adoptionslovens § 9, stk. 3, i gennemsnit 11,8 måneder gamle.
Det yngste barn var 5 måneder, mens det ældste var 24 måneder.
Spørgsmål 7:
”Hvordan er aldersfordelingen af de børn, der i 2021 blev frigivet
til adoption efter Adoptionslovens § 9, stk. 4?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at i 2021 var de børn, der blev frigivet til
adoption efter Adoptionslovens § 9, stk. 4, i gennemsnit 5,5 år gamle. Det
yngste barn var 4,5 år, mens det ældste var 9,3 år.
Spørgsmål 8:
”Fordelingen på kommuner i 2021 (der ønskes konkrete tal for
de enkelte kommuner):
a) Hvordan fordelte antallet af indstillinger til adoption efter
Adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4 sig på de enkelte kommuner?
b) Hvordan fordelte antallet af endelige bevillinger til adoption efter
Adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4 sig på de enkelte kommuner?”
Svar:
Ankestyrelsen har udarbejdet nedenstående tabel 3 og tabel 4 til
besvarelse af spørgsmålet.
3
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0004.png
Tabel 3
Antal børn indstillet til adoption uden samtykke efter § 9, stk. 3, og § 9, stk. 4, fordelt på
kommune (realitetsbehandlede sager i Ankestyrelsen)
År
Dragør Kommune
Favrskov kommune
Faxe Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev kommune
Hvidovre Kommune
Ikast-Brande Kommune
Kalundborg Kommune
Københavns Kommune
Køge Kommune
Langeland Kommune
Lolland Kommune
Middelfart Kommune
Nordfyns Kommune
Næstved Kommune
Odense Kommune
Ringkøbing-Skjern
Kommune
Skive Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg kommune
Viborg Kommune
Vordingborg Kommune
Aarhus Kommune
I alt
Kilde: Ankestyrelsen.
2021
1
1
1
4
1
1
4
1
1
2
1
6
2
1
1
1
3
1
1
1
1
2
1
39
4
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0005.png
Tabel 4
Antal børn frigivet til adoption uden samtykke efter § 9, stk. 3, og § 9, stk. 4, fordelt på
kommune
År
Favrskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Ikast-Brande Kommune
Kalundborg Kommune
Københavns Kommune
Køge Kommune
Langeland Kommune
Lolland Kommune
Middelfart Kommune
Nordfyns Kommune
Næstved Kommune
Odense Kommune
Ringkøbing-Skjern
Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Aarhus Kommune
I alt
Kilde: Ankestyrelsen.
2021
1
3
1
3
1
1
2
1
6
2
1
1
1
2
1
1
1
29
Spørgsmål 9:
”Hvor mange børn ville være adopteret i Danmark i 2021 efter
Adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4, hvis alle kommuner brugte adoption efter
disse paragraffer i samme omfang som Lolland?”
Svar:
Der var i alt 6 adoptioner uden samtykke i Lolland Kommune i 2021,
hvilket omfattede børn i alderen 0 til 10 år (jf. tabel 4). Hvis det
beregningsteknisk antages, at andelen af adoptioner uden samtykke i forhold til
den samlede gruppe af anbragte børn i alderen 0-10 år var den samme i andre
kommuner som i Lolland Kommune i 2021, kan det mekanisk beregnes, at de 6
adoptioner uden samtykke ville svare til ca. 290 adoptioner uden samtykke på
landsplan i 2021.
Det skal understreges, at denne mekaniske beregning ikke kan anses for et
estimat for den efterspurgte opgørelse over antallet af børn, der ville være
adopteret uden samtykke.
Der vil for det første kunne gøres andre beregningstekniske antagelser. For det
andet, og helt afgørende, er det, at en række betingelser i forhold barnets
samlede situation, herunder i forhold til barnets forældre, skal være opfyldt for
at gennemføre en adoption uden samtykke. Et egentligt estimat ville således
forudsætte viden om, i hvilket omfang betingelserne for adoption uden
samtykke er opfyldt for børn i landets øvrige kommuner.
Af tabel 5 fremgår en opgørelse over antal og andel anbragte børn i alderen 0-
10 år ultimo 2020 for de 5 kommuner med henholdsvis den højeste og laveste
andel anbragte børn i kommunen. Her fremgår det, at Lolland Kommune har
5
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0006.png
den næstehøjeste andel af børn i alderen 0-10 år, som er anbragt uden for
hjemmet, hvilket svarer til 2,4 pct. af alle børn i aldersgruppen. Det er samtidig
betydeligt højere end landsgennemsnittet. For hele landet gælder det, at ca.
0,6 pct. af alle børn i aldersgruppen 0-10 år var anbragt uden for hjemmet
ultimo 2020.
Tabel 5
Kommunefordelt opgørelse over anbragte børn i alderen 0-10 år ultimo 2020
Kommune
Langeland
Lolland
Tønder
Guldborgsund
Norddjurs
Egedal
Allerød
Fredensborg
Solrød
Gentofte
Antal anbragte børn
26
83
62
89
50
Andel anbragte børn
2,9
2,4
1,6
1,5
1,4
12
7
10
6
11
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
Hele landet
3.999
0,6
Anm.: 5 kommuner med hhv. den højeste og laveste andel af børn mellem 0-10 år, der var anbragt uden for
hjemmet pr. 31. december 2020. Grundet diskretionshensyn ved færre end 5 anbragte børn i kommunen,
indgår Dragør, Fanø, Læsø og Samsø ikke i opgørelsen. Opgørelsen er baseret på handlekommunen, dvs.
den kommune, der har truffet afgørelsen om anbringelsen.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Spørgsmål 10:
”I hvor mange af de i 2021 besluttede adoptioner efter
Adoptionslovens § 9, stk. 3 er der efter Forældreansvarslovens § 20 a etableret
kontakt mellem forældre og det adopterede barn? Hvor mange af børnene har
kontakt til deres søskende og/eller bedsteforældre? Hvilket omfang har
kontakten?
Svar:
Familieretshuset har oplyst, at der i sager, hvor den biologiske slægt har
søgt om samvær med et barn, hvor der er i 2021 er truffet beslutning om
adoption efter adoptionslovens § 9, stk. 3, ikke på nuværende tidspunkt er
fastsat samvær i nogen tilfælde. En del af de sager, hvor der er truffet
afgørelse om adoption i 2021 er fortsat under behandling i Familieretshuset
eller familieretten.
Familieretshuset har videre oplyst, at det ikke kan udelukkes, at der uden om
det familieretlige system er indgået aftaler om samvær.
Spørgsmål 11:
”I hvor mange af de i 2021 besluttede adoptioner efter
Adoptionslovens § 9, stk. 4 er der efter Forældreansvarslovens § 20 a etableret
kontakt mellem forældre og det adopterede barn? Hvor mange af børnene har
kontakt til deres søskende og/eller bedsteforældre? I hvor mange af sagerne
6
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0007.png
har der været samvær under anbringelsen, som er fortsat efter adoptionen?
Hvilket omfang har kontakten?”
Svar:
Familieretshuset har oplyst, at der ikke sker en særskilt opgørelse af, om
adoptionen bag en sag om samvær efter forældreansvarslovens § 20 a er sket
efter adoptionslovens § 9, stk. 3 eller § 9, stk. 4. Der henvises derfor til svaret
på spørgsmål 10.
Spørgsmål 12:
”Efter Adoptionslovens § 6 bør adoption ikke bevilges,
medmindre der er et samtykke fra børn, der er fyldt 12 år. Er der i 2021
gennemført nogen adoptioner efter § 9, stk. 3 eller 4 på trods af et manglende
samtykke fra børnene?”
Svar:
Ankestyrelsen har oplyst, at ingen af de børn, der er frigivet til
bortadoption uden samtykke i 2021, var 12 år eller derover.
Styrelsen har videre oplyst, at ved indstillinger om bortadoption vedrørende
børn under 12 år gennemfører Ankestyrelsen inden adoptionsmødet en
samtale med barnet, hvis barnets modenhed og sagens omstændigheder taler
herfor. Formålet med samtalen er at høre barnets holdning til adoptionen.
I 2021 har Ankestyrelsen gennemført tre af disse børnesamtaler. Samtalerne
var med børn på hhv. 6, 7�½ og 9 år, og alle var indstillet til bortadoption efter §
9, stk. 4. Det var på baggrund af samtalerne vurderingen, at børnene gerne
ville adopteres af deres plejeforældre.
I forhold til udkastet til Barnets Lov er der stillet fire konkrete spørgsmål
vedrørende den foreslåede bestemmelse i § 69, hvorefter kommunerne i
konkrete situationer vil være forpligtet til at overveje, om hensynet til kontinuitet
og stabilitet i barnets eller den unges opvækst taler for, at barnet eller den unge
gennem adoption får en ny familie, når det må antages, at barnet eller den
unge vil være anbragt i en længere årrække. Spørgsmålene besvares
nedenfor.
Spørgsmål 1:
”Efter § 69, stk. 1, pkt. 1 i udkast til Barnets Lov skal
kommunerne overveje tvangsadoption ved indstilling om anbringelse af et barn
eller ung efter §§ 47 og 49. Cirka hvor mange sager vil denne bestemmelse
omfatte på årsbasis?”
Svar:
For så vidt angår henvisningen til § 47 i Barnets Lov (afgørelse om
anbringelse), er der tale om en videreførelse af gældende ret. Det fremgår
således også i dag af servicelovens § 68 d, at i forbindelse med en afgørelse
om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet (med eller uden
samtykke), hvor det må antages, at barnet eller den unge vil være anbragt i en
længere årrække, skal kommunalbestyrelsen overveje, om hensynet til
kontinuitet og stabilitet i barnets eller den unges opvækst taler for, at barnet
eller den unge i stedet bliver adopteret. Det kan oplyses, at der ikke foreligger
centralt indsamlede data om, hvorvidt en kommune i forbindelse med
sagsbehandlingen har vurderet, om der kan være tale om en anbringelse i en
længere årrække, og om det i så fald vurderes relevant at overveje adoption af
hensyn til kontinuitet og stabilitet i barnets opvækst.
For så vidt angår henvisningen til § 49 i Barnets Lov er der tale om en ny
forpligtelse, idet kommunerne med den foreslåede bestemmelse vil have pligt
til også at overveje adoption ved indstilling om anbringelse af et endnu ufødt
7
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0008.png
barn umiddelbart efter fødslen, når betingelserne jf. det foreslåede § 69 i øvrigt
er opfyldt. Denne forpligtelse foreslås på baggrund af aftalen om Børnene
Først.
Der er ikke foretaget et skøn over antallet af sager, der vil blive omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Spørgsmål 2.
”Efter § 69, stk. 1, pkt. 2 i udkast til Barnets Lov skal
kommunerne overveje tvangsadoption ved indstilling om opretholdelse af en
anbringelse efter § 50. Cirka hvor mange sager vil denne bestemmelse omfatte
på årsbasis?”
Svar:
Med den foreslåede bestemmelse vil kommunerne få pligt til at overveje
adoption ved indstilling til børne- og ungeudvalget om opretholdelse af en
anbringelse efter den foreslåede § 50, dvs. ved genbehandling af en sag om
anbringelse uden samtykke, når betingelserne jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 69 er opfyldt. Denne forpligtelse foreslås på baggrund af aftalen om Børnene
Først.
Det skønnes, at der årligt skal genbehandles sager vedrørende 710 børn og
unge, der er anbragt uden samtykke. Bestemmelsen kan derfor være relevant
for en del af de 710 børn og unge, idet betingelserne i øvrigt skal være opfyldt,
dvs. at barnet eller den unge skal antages at være anbragt i en længere
årrække, og hensynet til kontinuitet eller stabilitet i barnets eller den unges
opvækst skal tale for, at en adoption overvejes. Det vil altid bero på en konkret
og individuel vurdering, om adoption må anses for den rette løsning for barnet
eller den unge.
Spørgsmål 3.
”Efter § 69, stk. 1, pkt. 3 i udkast til Barnets Lov skal
kommunerne overveje tvangsadoption, når der er truffet afgørelse om
anbringelse efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Cirka hvor
mange sager vil denne bestemmelse omfatte på årsbasis?”
Svar:
Der er tale om en videreførelse af gældende ret, jf. svar på spørgsmål
1 ovenfor. Det kan oplyses, at der i 2020 har været 83 unge, som er blevet
anbragt efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Der skal dog
tages forbehold for, at kravet til kommunerne om at indberette anbringelser jf.
§14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet først er trådt i kraft 1. januar
2020, hvorfor antallet er forbundet med en vis usikkerhed. Jf. svar på
spørgsmål 1 foreligger der ikke data om, hvor mange af disse sager, hvor det
skønnes, at der kan være tale om en anbringelse i en længere årrække, og
hvor betingelserne for at overveje adoption i øvrigt er opfyldt.
Spørgsmål 4.
”Efter § 69, stk. 2 i udkast til Barnets Lov skal kommunerne
overveje tvangsadoption, når en forælder til et barn, der er anbragt eller
bortadopteret på grund af manglende forældreevne, venter endnu et barn.
Cirka hvor mange sager vil denne bestemmelse omfatte på årsbasis?”
Svar:
Det vurderes, at forslaget potentielt vil omfatte omkring 300 sager årligt,
hvor det er relevant at overveje adoption af et endnu ufødt barn, fordi
forældrene allerede har fået anbragt eller bortadopteret et barn på grund af
manglende forældreevne. Dog bemærkes, at der ikke forventes at ske
bortadoption af barnet i samtlige tilfælde, hvor en adoption overvejes. Det
bemærkes i øvrigt, at det altid vil bero på en konkret og individuel vurdering,
8
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 20/4-23 fra FBU ForældreLANDSforeningen
2694628_0009.png
om adoption må anses for den rette løsning for barnet eller den unge.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
9