Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93 Bilag 16
Offentligt
2718260_0001.png
OMTRYK
Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
(Omtryk - 31-05-2023 - Korrektion af 2. afsnit) L 93 - Bilag 16
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2022-23 (2. samling)
OMTRYK
Korrektion af 2. afsnit
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 30. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til barnets lov
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 49 ændringsforslag til lovforslaget. Dan-
marksdemokraternes, Liberal Alliances, Dansk Folkepartis
og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, 4, 9-12, 15, 16, 18, 23-26, 28-30 og
36-38, og social- og boligministeren har stillet ændringsfor-
slag nr. 2, 3, 5-8, 13, 14, 17, 19-22, 27, 31-35 og 39-49.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, KF, EL, RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 2, 3, 5-8, 13, 14,
17, 19-22, 27, 31-35 og 39-49 stillede ændringsforslag. Fler-
tallet vil stemme imod de under nr. 1, 4, 9-12, 15, 16, 18,
23-26, 28-30 og 36-38 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA, DF, ALT) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 5-7. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-4 og 8-49.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at landets statsminister
i sin første nytårstale som politisk leder for Danmark den 1.
januar 2020 varslede, at der er forældre, der får for mange
chancer, og at flere børn derfor skal tvangsfjernes fra deres
familie i fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundste-
nen til, at vi her 3 år senere står med lovforslaget til barnets
lov, hvor statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser
er en central del. LA, DF og ALT var del af aftalen »Børne-
ne Først«, som ligger til grund for lovforslaget, men LA,
DF og ALT kan oven på det sidste års afdækning af kommu-
ners lovbrud på området, kritiske høringssvar og en lukket
eksperthøring, som rejste alvorlige spørgsmål og hård kritik,
ikke længere se os selv i aftalen. Vi har oplevet processen
og udvalgsbehandlingen af barnets lov som værende utrolig
lukket, hård i retorikken og en kende udemokratisk. Vi har
desuden fundet det bekymrende, at social- og boligministe-
ren i Folketingssalen har anvendt tal som argumentation for
at fjerne flere børn, der senere viste sig at indeholde en
»formidlingsmæssig fejl«.
LA, DF og ALT mener, at barnets lov forringer børnenes
og forældrenes retssikkerhed, og vi bekymrer os ligeledes
for, om loven i sine mest vidtgående passager risikerer at
kompromittere menneskerettighederne. LA, DF og ALT me-
ner, at udsatte børn og familier er bedre stillet med den
nuværende lovgivning, og at problemet i virkeligheden har
været, at kommunerne ikke overholder den nuværende lov-
givning. I stedet for at skabe incitamenter, der løser den
problematik, fjerner man med barnets lov i stedet dele af
den lovgivning, som kommunerne i forvejen ikke kan finde
ud af at overholde. Med barnets lov giver man ligeledes
AX028930
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0002.png
OMTRYK
2
kommunerne friere rammer for at bruge anbringelse som
forebyggende indsats. Samtidig gør man i større grad sags-
behandlere og socialrådgivere til gidsler, da de skal håndtere
sagerne hurtigere og bruge og vægte de socialfaglige kom-
petencer mindre. Dette mener vi i LA, DF og ALT ikke
er til børnenes bedste. Barnets lov giver børnene en række
nye rettigheder, som dog ikke kan påklages. Dette kan kun
skyldes manglende finansiering, og at man fokuserer mere
på populistiske budskaber end på egentlige rettigheder med
klageadgang, som jo sikrer børns og familiers retssikkerhed.
LA, DF og ALT mener, at regeringen og de øvrige aftale-
partier er kørt ud på et ideologisk sidespor, hvor man ikke
levner plads til at stoppe op og ændre sin holdning, end
ikke i lyset af nye væsentlige oplysninger, som har enorm
betydning for den lov, man her er ved at vedtage. For det må
aldrig blive et krav i sig selv, at et vist antal børn absolut
skal tvangsfjernes. Det vigtige er, at de
rigtige
børn tvangs-
fjernes. LA, DF og ALT stemmer derfor ikke for barnets lov.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstate-
rer, at med L 93 og L 94 udmøntes dele af den politiske
aftale »Børnene Først«, som blev indgået af en bred politisk
kreds i maj 2021. SF er en del af aftalen bag »Børnene
Først«, hvor partiet har haft fokus på at afsætte midler til
forebyggelse og udbredelse af familiehuse og etablering af
børnebaser, på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen ved
at sikre to socialrådgivere i de svære sager, på en ny børne-
og familierådgiveruddannelse til at styrke sagsbehandlernes
kompetencer, på at forbedre kvaliteten i anbringelserne og
på et bedre og mere rettighedsbaseret efterværn. Kommu-
nerne og regionerne er således nu i gang med at styrke den
tidlige forebyggende indsats med familiehuse for småbørns-
familier, jf. besvarelsen af spørgsmål 39. Der er endvidere
nedsat en arbejdsgruppe til at se på vilkårene i plejefami-
lier og en arbejdsgruppe, der ser på en model for en ny
børne- og familierådgiveruddannelse, ligesom der er lagt op
til drøftelser om efterværn og om kvaliteten i anbringelser-
ne på døgninstitutioner og opholdssteder. Drøftelserne om
efterværn og kvalitet i anbringelserne er dog udestående, og
SF opfordrer på det kraftigste ministeren til hurtigst muligt
at indkalde til disse drøftelser og til at planlægge drøftelser
på baggrund af afrapporteringen i de nedsatte arbejdsgrup-
per. SF henviser til, at forhandlingerne efter planen i aftalen
burde være påbegyndt.
SF konstaterer samtidig, at behandlingen af L 93 og L 94
har været kompleks. SF understreger, at det er positivt, at
børn og unge får flere rettigheder, og at bestemmelsen om
to socialrådgivere på svære sager udmøntes. SF er endvidere
positive over for, at man i aftalekredsen er enige om at
fremsætte et ændringsforslag om at udvide bestemmelsen
om hjælp til børn i misbrugsramte familier, så den også skal
gælde børn i voldsramte familier. SF er desuden positive
over for, at man i aftalekredsen er enige om et ændrings-
forslag vedrørende tvangsbortadoption før fødslen, således
at det indskærpes, at en afgørelse om at frigive et barn
til adoption uden samtykke kun kan træffes, når der i helt
ekstraordinære tilfælde er grundlag herfor. SF understreger,
at det er helt afgørende at følge udviklingen på området tæt,
da flere organisationer har udtrykt kritik af bestemmelsen i
deres høringssvar.
SF understreger i forlængelse heraf, at det ligeledes er
vigtigt at følge udviklingen i forhold til de øvrige bestem-
melser om tvangsbortadoption, herunder i forhold til barnets
eget samtykke, i forhold til VISO’s kommende rolle, i for-
hold til bortadopterede unges mulighed for at have kontakt
med deres øvrige biologiske familie såsom søskende eller
bedsteforældre, jf. spørgsmål 7, og i forhold til L 93 § 69,
stk. 1, nr. 1, hvor det fremgår, at kommunerne også skal
overveje adoption ved anbringelser med samtykke efter den
foreslåede bestemmelse i lovens § 46. SF har spurgt til sidst-
nævnte bestemmelse, idet det af aftaleteksten i »Børnene
Først« alene fremgår, at kommunerne skal have pligt til lø-
bende at overveje, om adoption er den bedste løsning i sager
om anbringelse uden samtykke, i forbindelse med at anbrin-
gelsen skal genbehandles. SF understreger, jf. besvarelsen
af spørgsmål 32-34, at der med § 69, stk. 1, nr. 1, er tale
om videreførelse af gældende ret og ikke en udvidelse af
kommunernes pligt til at overveje bortadoption ved frivillige
anbringelser, hvilket således heller ikke følger af aftalen
»Børnene Først«.
SF understreger endvidere, at det i det hele taget er
afgørende at følge implementeringen af og den praktiske
brug af lovgivningen uhyre tæt, herunder konsekvenserne
af de generelt færre tidsfrister og indholdskrav. Det gælder
særlig inddragelsen af barnet eller den unge. Det er afgø-
rende, at man i praksis sikrer, at denne er bekendt med
sine rettigheder, herunder også retten til en bisidder, og at
inddragelsen og informationen om rettigheder reelt foregår
i øjenhøjde. Det gælder ligeledes børn og unges mulighed
for let at kunne komme i kontakt med kommunen, herunder
uden for almindelig arbejdstid, jf. besvarelsen af spørgsmål
41. SF påpeger, at det desuden er vigtigt, at anbragte børn
og unge også inddrages og lyttes til, såfremt de anmoder
om, at en anbringelse afbrydes eller skiftes, eller anmoder
om mere samvær med forældrene på samme måde, som de
kan anmode om at blive anbragt eller at få begrænset eller
suspenderet samværet med forældrene.
SF påpeger, at det ligeledes er afgørende at følge op
på forældresamarbejdet og brugen af forældrehandleplaner,
herunder, jf. besvarelsen af spørgsmål 36, at disse altid bør
vedlægges i sager om anbringelser uden samtykke, og at det
endvidere fremgår eksplicit af aftalen »Børnene Først«, at
»Aftalepartierne bemærker, at forældrehandleplanerne også
er vigtige i ikke-obligatoriske sager«, ligesom det fremgår af
L 93 i § 103, stk. 4, om samvær og kontakt med forældre og
netværk under anbringelsen, at kommunen under hensyn til
barnets og den unges bedste skal understøtte, at forældrene
kan spille en positiv rolle i barnets eller den unges liv, jf.
besvarelsen af spørgsmål 14. SF opfordrer endvidere kraftigt
til, at der følges op på og sikres, at forældre, som får anbragt
eller bortadopteret et barn uden samtykke, får den fornødne
støtte.
SF konstaterer, at der har været en række bekymringer fra
flere organisationer, i forhold til hvorvidt der i kommunerne
tages tilstrækkelig højde for, at mistrivsel og skolevægring
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0003.png
OMTRYK
3
kan skyldes eksempelvis adhd eller autisme. Det bør derfor
følges, om lovgivningen medfører, at de rigtige støttebehov
afdækkes, således at støtten ydes og at lovgivningen ikke får
utilsigtede konsekvenser.
SF noterer endvidere, at det fremgår, at kommunerne kan
kommunikere digitalt, herunder via sms, med børnene og de
unge, men at brugen af digitale platforme i sagsbehandlin-
gen og forhold vedrørende GDPR ikke er særskilt reguleret
i barnets lov, jf. besvarelsen af spørgsmål 50 og 51. SF
opfordrer derfor kraftigt ministeren og KL til konkret at gå i
dialog med Datatilsynet om det digitale spor, så det sikres, at
databeskyttelsesreglerne overholdes.
SF understreger, at de i betænkningsteksten nævnte om-
råder både bør følges løbende i aftalekredsen og indgå i
vejledningen til og evalueringen af barnets lov. SF opfordrer
i forlængelse heraf kraftigt til, at det i forbindelse med
evalueringen af barnets lov drøftes at udarbejde en ændret
formålsparagraf i barnets lov med mere fokus på omsorg
og forventninger til omgivelserne i anbragtes børns børneliv,
eksempelvis med inspiration i Norges Barnevernslov, hvor
der står følgende: »Loven skal sikre at barn og unge som
lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven
skal bidra til at barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet
og forståelse og at alle barn og unge får gode og trygge
oppvekstvilkår«.
Med disse bemærkninger kan SF støtte lovforslagene L
93 og L 94.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget noterer
sig, at lovforslaget, der skal udmønte aftalen »Børnene
Først«, bygger på gode intentioner, som Danmarksdemokra-
terne bakker op om, men DD er i tvivl om, hvordan intentio-
nerne vil udmønte sig i praksis, når loven implementeres, og
om lovforslaget fremover vil bidrage til et bedre børne- og
ungeliv.
DD bemærker samtidig, at partiet ikke deler regeringens
intention om, at flere børn og unge skal anbringes eller
bortadopteres, for det må ikke handle om antal. Vi henviser i
den henseende til statsministerens nytårstale i 2020.
DD ønsker bedre anbringelser, hvor der er et større fokus
på kvaliteten, end tilfældet er i dag.
Når man fra systemets side tyer til indgreb i en familie,
som kan være helt nødvendige for at beskytte børn og unge,
skal der være styr på retssikkerheden, og det skal sikres, at
børnene og de unge bliver anbragt til noget bedre end det, de
kommer fra. I dag er det desværre ofte sådan, at dette ikke
sker i praksis.
Med dette lovforslag lægges der op til, at børn og unge
under 18 år skal ses som selvstændige individer. Lovforsla-
get skal sikre, at børns og unges retssikkerhed prioriteres, at
børn og unge får flere rettigheder og bliver hørt og inddraget
i de beslutninger, der vedrører deres eget liv.
I den forbindelse bemærker DD, at det allerede i dag er
sådan, at børn og unge skal inddrages og høres. Der henvi-
ses til »Barnets Reform«, som blev gennemført i 2011.
I den forbindelse noterer DD sig de mange høringssvar,
der er kommet forud for behandlingen af forslag til barnets
lov, bl.a. fra Justitia, der påpeger, at det er positivt, at børn
får flere rettigheder, at barnets og den unges stemme tillæg-
ges mere vægt, men at barnets ret til f.eks. at fremsætte
ønsker og anmodninger allerede indgår i myndighedernes
sagsbehandling i dag. Udfordringen er, at børnene ofte ikke
inddrages i praksis, jf. f.eks. »Svigt af børn i Danmark« fra
Børns Vilkår og Tryg Fonden 2022, hvor hvert andet barn i
alderen 11-17 år svarer, at de ikke tages med på råd i forhold
til valg af f.eks. anbringelsessted.
I den forbindelse finder DD, at der bør være øget fokus
på familieanbringelser og netværksanbringelser. Inden man
foretager en anbringelse eller adoption, bør netværkets og
barnets relationer afdækkes med mulighed for, at barnet kan
anbringes hos nære relationer.
Det er bekymrende, at dette med lovforslaget blot er en
overvejelse, kommunen kan gøre sig. Der henvises til lov-
forslagets § 8, stk. 3, hvoraf det fremgår, at kommunen skal
overveje, »hvordan der kan ske en systematisk inddragelse
af barnets familie og netværk«. Det er uforpligtende for
kommunen, og der bør sikres en bedre inddragelse af foræl-
drene og netværket svarende til ordlyden i lovforslagets § 8,
stk. 1, om inddragelse af børnene.
DD konstaterer også, at der er ændret en række bestem-
melser i lovgivningen fra »skal« til »kan«, som vi i DD ikke
oplever som værende i overensstemmelse med intentionen
bag den politiske aftale »Børnene Først« jf. svar på spørgs-
mål nr. 16.
DD noterer sig og deler desuden den bekymring, der rej-
ses af adskillige høringsparter, om muligheden for at træffe
beslutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser op til
3 måneder før termin. Det er problematisk af flere årsager,
dels fordi forældrene ikke får en chance for at bevise deres
forældreevne, dels fordi det kan medføre, at moderen ople-
ver øget stress under graviditeten, hvilket i sig selv kan
skade barnet. Endelig kan kommunerne opleve det som et
økonomisk incitament at bortadoptere et barn fra fødslen,
fordi det i modsætning til forebyggende indsatser eller en
anbringelse er billigere for kommunen. Vi har desværre tid-
ligere set eksempler på, at økonomi risikerer at trumfe fag-
lighed og barnets behov, jf. f.eks. »Kommune sætter turbo
på tvangsadoptioner«, www.dr.dk, den 19. december 2018.
DD ser med bekymring på muligheden for at træffe be-
slutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser før føds-
len i lyset af de mange eksempler på fejl og lovbrud i
anbringelsessager, vi har været vidne til de senere år, hvor
børn er blevet fjernet på et fejlagtigt grundlag, og hvor kom-
munerne ikke har levet op til de lovfastsatte krav i forhold
til faglig udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølg-
ning, jf. f.eks. »Børnesagsbarometret« 2022.
DD mener, at der fremfor et fokus på at øge tvangsan-
bringelser og bortadoptioner først og fremmest bør være
fokus på at iværksætte den rette hjælp og støtte til familierne
og sikre kvaliteten i de forebyggende indsatser. Når en an-
bringelse er aktuel, skal vi som samfund sørge for, at det er
de rette børn, der bliver anbragt, at det er på et dokumenteret
og oplyst grundlag, og at anbringelsen bidrager til et bedre
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0004.png
OMTRYK
4
børneliv. Det er vi ikke gode nok til i dag, jf. f.eks. under-
søgelser fra De Anbragtes Vilkår, hvor omtrent halvdelen
af de adspurgte medlemmer svarer, at de ikke blev anbragt
til noget bedre, jf. »Vi skal være sikre på, at fjernede børn
bliver anbragt til noget bedre«, www.berlingske.dk, den 13.
februar 2023.
I den forbindelse bemærker DD, at loven bør forpligte
kommunen til rent faktisk at inddrage og undersøge netvær-
ket og ikke blot at overveje netværket, som det fremgår af
lovforslagets nuværende ordlyd og bestemmelser. Det bør
f.eks. ske forud for en beslutning om anbringelse uden for
hjemmet. Ofte kan det resultere i bedre løsninger for bar-
net. I dag er det desværre sådan, at netværket ofte heller
ikke bliver inddraget. Der er altså behov for at kvalitetssikre
de tidlige, forebyggende indsatser.
Det er samtidig DD�½s holdning, at børn fortsat skal have
ret til at kende deres biologiske ophav, og DD noterer i den
forbindelse, at det er uhensigtsmæssigt, at et barn på ned til
10 år kan anmode om at blive anbragt uden for hjemmet,
men at barnet skal være 15 år, før kommunen er forpligtet
til at behandle en anmodning om hjemgivelse af barnet, hvis
det er barnets ønske.
DD bemærker desuden, at hele efterværnsindsatsen sam-
men med plejefamilieområdet er en mangel i lovforslaget og
opfordrer regeringen til at indkalde til drøftelser herom.
I DD anerkender vi, at der er børn, som ikke kan eller
skal bo hjemme. Men vi må ikke risikere, at der bliver an-
bragt børn, som ikke skulle have været det. Det skal sikres,
at anbringelser uden for hjemmet fører til et bedre børne-
liv. Det er vi i DD ikke overbeviste om vil være resultatet af
barnets lov. Derudover er det DD�½s opfattelse, at regeringen
ikke har været lydhør over for de mange bekymringer, der er
rejst i de indkomne høringssvar til barnets lov.
DD er også bekymret for, om loven er opmærksom nok
på børn med specielle behov og funktionsnedsættelser, og
DD henviser til Danske Handicaporganisationers hørings-
svar. DD har på den baggrund stillet en række ændringsfor-
slag til lovforslaget.
DD noterer med beklagelse, at ministeren har afvist at
yde teknisk bistand til en række ændringsforslag, jf. herun-
der bl.a. svaret på spørgsmål nr. 109.
DD er ikke på noget tidspunkt blevet inddraget eller hørt
i forbindelse med loven eller i processen trods ministerens
besvarelse af spm. 19 og kan på den baggrund hverken
støtte lovforslaget om barnets lov eller følgeloven.
Det Konservative Folkeparti
Konservatives medlemmer af udvalget udtrykker bekym-
ring for at slække på fagligheden af den behandling, som
børn i meget sårbare positioner tilbydes. KF mener, at det
er en falliterklæring at slække på tilbuddene i aftalen om
barnets lov – især på et tidspunkt, hvor aftalen endnu ikke
er implementeret. Derfor vil KF�½s medlemmer løbende være
opmærksomme på, at børn tilbydes behandling af rette fag-
kundskab.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget støtter forslag til
barnets lov og følgelovforslag til barnets lov, fordi de byg-
ger på vores børnesyn om, at det enkelte barn skal ses og
høres, og at sagsbehandlingen har udgangspunkt i barnets
bedste.
RV lægger vægt på, at forslagene samlet set styrker børns
og unges rettigheder i mødet med kommunen og systemet
og indfører en række tiltag, der skal sikre en god sagsbe-
handling, hvor børn og unge føler sig inddraget.
Lovforslaget viderefører dog samtidig en række tidligere
bestemmelser, som RV er imod. Det gælder lovens § 38 og
§ 39 om forældre- og børne og ungepålæg og § 134 om
standsning af børne- og ungeydelsen som følge af ulovligt
skolefravær på 15 pct. eller derover. Radikale Venstre vil
fortsat arbejde for at afskaffe disse regler.
Derudover er det meget vigtigt for RV, at alle børn får en
støtteperson og en venskabsfamilie, hvis de ønsker det. Vi
mener, at kommunerne skal finde en støtteperson og ven-
skabsfamilie, men det giver ikke mening at skulle betale
kommunerne for principielt at kunne afregne alle venskabs-
familier og støttepersoner, og vi vil derfor finde en anden
vej til at sikre, at der ikke er børn, som bliver ladt i stikken.
RV mener også, der er brug for at efteruddanne relevant
personale sideløbende med lovens implementering og un-
dersøge forslaget fra Børns Vilkår om, at børn kan få en
børnerettighedsrådgiver.
Med lovforslagene gør vi nogle af reglerne mere me-
ningsfulde, men det er stadig lang vej til reel frisættelse på
socialområdet. RV vil gerne fremover helt grundlæggende
lave politik på en ny måde og gå fra velfærdsstat til vel-
færdssamfund: Vi vil fremme fagfolks dømmekraft og etiske
forpligtelse og sætte fri fra proceskrav og regeltung styring.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 6
1)
I
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »end barnets eller den
unges« ordene: », dette gælder særlig, hvor bisidderen er i
et ansættelsesforhold hos eller har driftsoverenskomst med
kommunen«.
[Tydeliggørelse af bestemmelsen i forhold til bisiddere, som
er i ansættelsesforhold m.v. hos kommunen]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 15
2)
Stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til
forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og
unge og til behandling af sager om sådanne overgreb.«
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0005.png
OMTRYK
5
[Sproglig tydeliggørelse af bestemmelsen]
Til § 17
3)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 20
4)
I
stk. 2
indsættes som
2. pkt.:
»Hvis barnet, den unge eller forældremyndighedsindeha-
veren anmoder om en børnefaglig undersøgelse, skal kom-
munalbestyrelsen vurdere, om der er behov herfor.«
[Tydeliggørelse af, at børn, unge og forældremyndigheds-
indehaveren altid kan anmode om en børnefaglig undersø-
gelse]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af DD og NB):
Til § 41
5)
I overskriften før paragraffen ændres »Psykologbe-
handling« til: »Behandling af psykolog eller psykoterapeut«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
6)
I
stk. 1
ændres »psykologbehandling« til: »behandling
af en psykolog eller en psykoterapeut«, og efter »misbrugs-
problemer« indsættes: », psykiske sygdom, konfliktfyldte
samlivsophævelse eller overgreb mod barnet eller den unge,
eller som følge af at barnet eller den unge har oplevet fysisk
eller psykisk vold i nære relationer,«.
[Udvidelse af personkredsen sådan, at behandlingen kan va-
retages af andre end autoriserede psykologer, og udvidelse
af anvendelsesområdet for forslaget om børns og unges ret
til at modtage behandling uden samtykke]
7)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Den enkelte civilsamfundsorganisation skal påse,
sikre og kunne dokumentere, at de psykologer og psykotera-
peuter, der udfører behandling efter stk. 1 af børn og unge,
har de fornødne faglige kompetencer og den fornødne ud-
dannelse og indsigt til at kunne varetage behandlingen af
civilsamfundsorganisationens målgruppe.«
[Fastsættelse af krav til civilsamfundsorganisationer, der
yder behandling til børn og unge over 12 år uden forældre-
myndighedsindehaverens samtykke]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 45
8)
I
stk. 1, nr. 4,
udgår »i denne lov«.
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 46
9)
I
stk. 3
indsættes som
3. pkt.:
»En begrundet stillingtagen, jf. § 22, stk. 5, om anbrin-
gelse af et barn eller en ung uden for hjemmet skal indehol-
de en vurdering af forældrenes kompetencer.«
[Skærpelse af oplysningskravene i afgørelser om anbringel-
se med samtykke]
Til § 50
10)
Stk. 7
udgår.
[Kommunalbestyrelsens forpligtelse til af egen drift at over-
veje permanent anbringelse udgår]
Til § 51
11)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 5:
»5) Forældrehandleplanen, jf. § 77, stk. 2, skal vedlægges
en indstilling om anbringelse efter §§ 47 og 49.«
[Krav om, at forældrehandleplanen skal indgå i indstillingen
om anbringelse uden samtykke efter §§ 47 og 49]
12)
Stk. 2
udgår.
»Stk. 3 og 4 bliver herefter til stk. 2 og 3.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 52
13)
I
stk. 1
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i denne
lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
14)
I
stk. 5
ændres »informere« til: »orientere«.
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 53
15)
I
stk. 1
udgår »så vidt muligt«.
[Tydeliggørelse af, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til
at finde en støtteperson til børn og unge inden anbringelse
uden for hjemmet]
16)
I
stk. 2
ændres »kan kommunalbestyrelsen« til: »skal
kommunalbestyrelsen«.
[Fastsættelse af regler om, at kommunalbestyrelsen er for-
pligtet til at samarbejde med en civilsamfundsorganisation
om at finde en støtteperson til børn og unge inden anbringel-
se uden for hjemmet]
Til § 54
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0006.png
OMTRYK
6
17)
I
stk. 1
ændres »børne- eller ungehjem« til: »børne- og
ungehjem m.v.«
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
18)
I
stk. 2
ændres »kan kommunalbestyrelsen« til: »skal
kommunalbestyrelsen«.
[Udvidelse af kommunernes forpligtelse til at finde en ven-
skabsfamilie til et barn eller en ung anbragt på et børne- og
ungehjem]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 66
19)
I
stk. 1
indsættes efter »§§ 46 eller 47«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 67
20)
I
stk. 1
indsættes efter »jf. dog«: »§ 50, stk. 7, og«.
[Rettelse af fejl]
21)
I
stk. 4, nr. 2,
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i
denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Til § 70
22)
I
stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i
denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 77
23)
I
stk. 1
indsættes efter »forældrene«: »og i forbindelse
med en anbringelse efter § 46«.
[Krav om udarbejdelse af en forældrehandleplan ved afgø-
relse om anbringelse af et barn eller en ung med samtyk-
ke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er
fyldt 15 år]
24)
I
stk. 2
indsættes efter » hos forældrene«: »og i forbin-
delse med en anbringelse efter §§ 47 og 49«.
[Krav om udarbejdelse af en forældrehandleplan ved afgø-
relse om anbringelse af et barn eller en ung med samtyk-
ke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er
fyldt 15 år]
25)
I
stk. 3
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for en indstilling om an-
bringelse efter §§ 47 eller 49.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 91
26)
I
stk. 1
indsættes som
3. pkt.:
»Hvis barnet, den unge eller forældremyndighedsindeha-
veren anmoder om en barnets plan, når der er truffet afgørel-
se om en støttende indsats efter § 32, skal kommunalbesty-
relsen vurdere, om der er behov herfor.«
[Tydeliggørelse af, at børn, unge og forældremyndigheds-
indehaveren altid kan anmode om en barnets plan, når der er
iværksat en støttende indsats efter lovforslagets § 32]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 95
27)
I
stk. 4
indsættes efter »§ 91«, »§ 108« og »§ 110«: »i
denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 95
28)
Som
stk. 7
indsættes:
»Stk. 7.
Barnet, den unge eller forældremyndighedsinde-
haveren kan anmode kommunalbestyrelsen om at ændre be-
slutningen om den fremadrettede tilrettelæggelse af opfølg-
ningen efter stk. 3.«
[Tydeliggørelse af, at børn, unge og forældremyndigheds-
indehaveren altid kan anmode om at ændre den fremadrette-
de tilrettelæggelse af opfølgningen]
Til § 101
29)
Paragraffen udgår.
[Fjernelse af forslaget om, at barnets plejefamilie, støtteper-
son eller venskabsfamilie skal kunne anmode Ankestyrelsen
om en vurdering af kommunalbestyrelsens afgørelse efter §
100, stk. 1, om hjemgivelse af et barn under 10 år]
Til § 102
30)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »15 år« til: »10 år«.
[Aldersgrænsen ændres fra 15 år til 10 år]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 118
31)
Efter »kapitel 5« og »§ 120« indsættes: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Til § 120
32)
I
stk. 1
indsættes efter »kapitel 5« og »§§ 46 og 47«:
»i denne lov«, og efter »§ 43, stk. 1, nr. 1-4,« indsættes: »i
denne lov,«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0007.png
OMTRYK
7
Til § 135
33)
Ordet »dets« ændres til: »barnets eller den unges«.
[Opdatering af sprogbrug]
Til § 143
34)
I
stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 23«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 144
35)
Overskriften
»Klage og domstolsprøvelse«
før para-
graffen udgår.
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD, LA, DF og ALT):
Til § 145
36)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Afslag på en anmodning om en børnefaglig
undersøgelse efter § 20, stk. 2, 2. pkt., kan af barnet eller
den unge indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som følge af ændringsfor-
slag nr. 4]
37)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Afslag på en anmodning om en barnets plan
efter § 91, stk. 1, 3. pkt., kan af barnet eller den unge
indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som følge af ændringsfor-
slag nr. 26]
38)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Afslag på en anmodning, jf. § 95, stk. 7, om
ændring af kommunalbestyrelsens beslutning om den frem-
adrettede tilrettelæggelse af opfølgningen efter § 95, stk. 3,
kan af barnet eller den unge indbringes for Ankestyrelsen
efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som følge af ændringsfor-
slag nr. 28]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 151
39)
I
stk. 6, 1. pkt.,
ændres »§ 46« til: »§§ 46 eller 47«.
[Rettelse af fejl]
Til § 153
40)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 101«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 177
41)
Ordene »pensionsforpligtelsen om« ændres til: »pen-
sionsforpligtelsen vedrørende«.
[Sproglig tydeliggørelse]
Til § 212
42)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar
2024«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
43)
I
stk. 2
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar
2024«, og »1. januar 2024« ændres til: »1. april 2024«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
44)
I
stk. 3
ændres »1. september 2023« til: »1. december
2023«, »1. oktober 2023« ændres til: »1. januar 2024«, og
»28. september 2023« ændres til: »28. december 2023«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
45)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
§ 195, stk. 3 og stk. 4, nr. 4, og § 211 træder i
kraft den 1. juli 2023.«
[Fastsættelse af særskilt ikrafttrædelsestidspunkt]
Til § 213
46)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar
2024«, og »30. september 2023« ændres til: »31. december
2023«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
47)
I
stk. 6
ændres »1. april 2024« til: »1. juli 2024«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
48)
Stk. 7
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
49)
Stk. 8
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 45]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede § 6, stk. 1, i barnets lov har et
barn eller en ung på ethvert tidspunkt af behandlingen af
en sag efter barnets lov ret til at lade sig bistå af andre,
og kommunalbestyrelsen har pligt til at oplyse barnet eller
den unge herom. Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 2, 2.
pkt., at myndigheden endvidere kan træffe afgørelse om at
tilsidesætte barnets eller den unges valg af bisidder, hvis der
er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage
andre interesser end barnets eller den unges.
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte, at dette
særlig gælder, hvor den bisidder, barnet eller den unge har
peget på, samtidig er i et ansættelsesforhold hos eller har
driftsoverenskomst med kommunen.
Bestemmelsen vil skulle sikre, at myndigheden, der be-
handler eller træffer afgørelser i en sag, er særlig opmærk-
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0008.png
OMTRYK
8
som på, om barnets eller den unges bisidder varetager andre
interesser end barnets eller den unges, når der er tale om
en bisidder, der også er i et ansættelsesforhold hos eller har
driftsoverenskomst med samme kommune.
Bestemmelsen vil f.eks. kunne omfatte barnets eller den
unges faste kontaktperson eller en ansat på anbringelsesste-
det, som barnet eller den unge har ønsket som bisidder.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
Det foreslås, at ændringsforslaget finansieres af bevillin-
gen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10 Reserven til initi-
ativer ifm. aftale om Børnene Først, eller via kommende
reserveforhandlinger.
Til nr. 2
Efter den foreslåede § 15, stk. 2, i barnets lov skal kom-
munalbestyrelsen udarbejde et beredskab til forebyggelse,
tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod
børn og unge.
Ændringsforslaget stilles for at sikre sproglig tydeliggø-
relse af indholdet af bestemmelsen. Med ændringsforslaget
vil kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde et be-
redskab til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod
børn og unge og behandling af sager om sådanne overgreb
fortsat gælde uændret i overensstemmelse med gældende
ret.
Til nr. 3
Efter den foreslåede § 17, stk. 1, i barnets lov skal kom-
munalbestyrelsen samarbejde med frivillige sociale organi-
sationer og foreninger på børne- og ungeområdet. Rammer-
ne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbe-
styrelse.
Ved en fejl er der i lovforslagets § 17, stk. 1, indsat en
henvisning til stk. 1. Ændringsforslaget stilles for at rette
henvisningen til 1. pkt. i bestemmelsen.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 1, i barnets
lov er kommunalbestyrelsen i visse tilfælde forpligtet til at
træffe afgørelse om en børnefaglig undersøgelse. Det gælder
bl.a. i sager, hvor der er grund til at antage, at der er tale
om en alvorlig eller kompleks sag, herunder i sager, hvor
der er grund til at antage, at et barn eller en ung skal anbrin-
ges uden for hjemmet med eller uden samtykke, og i sager
hvor et barn eller en ung har været udsat for overgreb eller
ved mistanke herom. Efter den foreslåede bestemmelse i §
20, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen endvidere iværksætte
en børnefaglig undersøgelse, når kommunalbestyrelsen vur-
derer, at det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den
unges støttebehov. En børnefaglig undersøgelse skal, jf. den
foreslåede § 22 i barnets lov, afdække udfordringer og res-
sourcer hos barnet eller den unge, familien og netværket. Ef-
ter bestemmelsen vil en kommunes beslutning om, at der
ikke er behov for en børnefaglig undersøgelse, ikke kunne
påklages, i det omfang kommunen vælger at gennemføre en
afdækning.
Med ændringsforslaget foreslås en tydeliggørelse i lovbe-
stemmelsen af gældende ret, hvorefter et barn, en ung eller
forældremyndighedsindehaver altid vil kunne anmode kom-
munalbestyrelsen om, at der gennemføres en børnefaglig
undersøgelse af barnets eller den unges og familiens behov
for hjælp og støtte.
Bestemmelsen vil indebære en tydeliggørelse af gælden-
de ret, hvorefter kommunalbestyrelsen vil skulle foretage en
vurdering af, om der er behov for en børnefaglig undersø-
gelse, hvis et barn, en ung eller forældremyndighedsindeha-
ver anmoder om en sådan. Vurderer kommunalbestyrelsen,
at der ikke skal gennemføres en børnefaglig undersøgelse,
vil kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse herom, og
afgørelsen vil kunne påklages af barnet eller den unge, jf.
den foreslåede ændring af § 145. Afgørelsen vil ligeledes
kunne påklages af forældremyndighedsindehaver efter de
almindelige regler herom i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område. Adgangen med ændringsfor-
slaget vil betyde, at retten til at klage over et afslag på en
børnefaglig undersøgelse vil gælde, selv om kommunalbe-
styrelsen vurderer, at en afdækning efter den foreslåede § 19
i barnets lov vil være tilstrækkelig til at oplyse sagen. Dette
vil indebære en udvidelse af gældende ret og adgangen til
at klage i forhold til den foreslåede bestemmelse i § 20 i bar-
nets lov. Efter den foreslåede bestemmelse i § 20 i barnets
lov vil kommunens beslutning om, at der ikke er behov for
en børnefaglig undersøgelse, ikke kunne påklages, i det om-
fang kommunen vælger at gennemføre en afdækning. Anke-
styrelsen vil skulle behandle klagen efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
I forhold til børn og unges adgang til at indbringe afgø-
relsen for Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkninger-
ne til det foreslåede § 145, stk. 01.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 5-7
Efter det foreslåede § 41, stk. 1, i barnets lov vil børn
og unge, der er fyldt 12 år, have ret til at opsøge og mod-
tage psykologbehandling som følge af forældres misbrugs-
problemer i regi af civilsamfundsorganisationer uden for-
ældremyndighedsindehaverens samtykke. Det vil efter det
foreslåede stk. 2 være en betingelse for behandling uden
samtykke efter det foreslåede stk. 1, at behandlingen ydes af
en autoriseret psykolog.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 6, at kravet i det
foreslåede § 41, stk. 1, om, at behandlingen skal varetages
af en autoriseret psykolog ændres, sådan at behandlingen
vil kunne varetages af psykologer, og psykoterapeuter. Det
vil med forslaget være op til den enkelte civilsamfundsorga-
nisation at vurdere, at den enkelte psykolog eller psykotera-
peut har den fornødne viden og indsigt til at kunne varetage
behandlingen for organisationens målgruppe. Forslaget vil
herunder indebære, at kravet om, at behandlingen skal fore-
tages af en autoriseret psykolog, fjernes, jf. ændringsforslag
nr. 3.
Det foreslås videre med ændringsforslag nr. 6, at adgan-
gen til at tilbyde behandling til børn og unge, der er fyldt 12
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0009.png
OMTRYK
9
år, udvides til også at omfatte børn og unge, der opsøger så-
dan behandling hos civilsamfundsorganisationer som følge
af forældrenes psykiske sygdom, overgreb mod barnet eller
den unge eller konflikter mellem forældrene i forbindelse
med samlivsophævelse, eller fordi barnet eller den unge har
oplevet fysisk eller psykisk vold i nære relationer.
Udvidelsen vil indebære, at civilsamfundsorganisationer
inden for de nævnte områder, herunder også patient- eller
pårørendeforeninger, vil kunne tilbyde behandling til børn
og unge, der er fyldt 12 år, uden at der forud for igangsæt-
telsen af behandlingen vil skulle indhentes samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren.
Det foreslås videre med ændringsforslag nr. 4, at over-
skriften til § 41 ændres som konsekvens af ændringsforslag
nr. 5.
Endvidere foreslås det med ændringsforslag nr. 7, at det
foreslåede § 41, stk. 2, affattes således, at det fastsættes,
at den enkelte civilsamfundsorganisation skal påse, sikre og
dokumentere, at de faggrupper, der udfører behandling efter
stk. 1 af børn og unge, har de fornødne faglige kompetencer,
uddannelse og indsigt til at kunne varetage behandlingen af
civilsamfundsorganisationens målgruppe.
Ændringen indebærer, at den enkelte civilsamfundsorga-
nisation vil have ansvaret for at påse, sikre og dokumentere,
at de relevante faggrupper, dvs. psykologer og psykotera-
peuter, har de fornødne faglige kompetencer og den fornød-
ne uddannelse samt den fornødne indsigt til at varetage
behandling af børn og unge, der er fyldt 12 år, på en forsvar-
lig måde, der ikke indebærer yderligere traumatisering. Der
fastsættes ikke nærmere krav til karakteren af dokumentatio-
nen.
Forslaget skal ses i forlængelse af den foreslåede ændring
af § 41, stk. 1, og vil indebære, at den behandling, civilsam-
fundsorganisationer vil kunne tilbyde børn og unge, der er
fyldt 12 år, ikke alene vil kunne varetages af en autoriseret
psykolog, men også kan varetages af psykologer uden auto-
risation og af psykoterapeuter. Dette vil medføre, at der ikke
vil være tilsyn med den pågældende behandler, da alene
autoriserede psykologer er underlagt et tilsyn af Psykolog-
nævnet.
Til nr. 8
Ved en fejl fremgår det af den foreslåede bestemmelse i
§ 45, stk. 1, nr. 4, i barnets lov, at bestemmelsen omfatter
døgnophold efter § 13, stk. 1, nr. 5 eller 6, i barnets lov. Det
er ikke tilfældet, idet begge henvisninger omhandler bestem-
melser om anbringelse efter Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelse efter reglerne i lov om bekæmpelse af ungdoms-
kriminalitet. Med ændringsforslaget foreslås denne fejl ret-
tet, sådan at der korrekt henvises til § 13, stk. 1, nr. 5 eller 6,
i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Til nr. 9
Efter den foreslåede bestemmelse i § 46 i lovforslaget
kan kommunalbestyrelsen med samtykke fra forældremyn-
dighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe
afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for
hjemmet på et anbringelsessted, når det må anses for at være
af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges
særlige behov for støtte. Afgørelsen skal angive formålet
med anbringelsen og den forventede varighed.
I bestemmelsens stk. 3 er fastsat, at der kun kan træffes
afgørelse om anbringelse uden for hjemmet efter gennemfø-
relse af en børnefaglig undersøgelse, jf. § 20 i barnets lov,
medmindre særlige forhold taler for det. I sådanne tilfælde
kan der træffes afgørelse om foreløbig eller akut anbrin-
gelse, sideløbende med at der gennemføres en børnefaglig
undersøgelse efter § 20 i barnets lov eller en ungefaglig
undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af ungdoms-
kriminalitet.
Efter den foreslåede § 20 i barnets lov skal der gen-
nemføres en børnefaglig undersøgelse i sager, hvor der er
overvejelser om anbringelse af et barn eller en ung uden
for hjemmet. Efter den foreslåede § 22 i barnets lov skal
den børnefaglige undersøgelse tilrettelægges ud fra en hel-
hedsbetragtning og afdække udfordringer og ressourcer hos
barnet eller den unge, familien og netværket. Iværksætter
kommunalbestyrelsen en psykologisk undersøgelse af foræl-
dremyndighedsindehaveren, skal undersøgelsen foretages af
en autoriseret psykolog.
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte, at kom-
munalbestyrelsen altid vil være forpligtet til at foretage en
vurdering af forældrenes kompetencer, der vil skulle indgå
i den begrundede stillingtagen til, om der er grundlag for at
iværksætte en anbringelse af et barn eller en ung uden for
hjemmet.
Ændringsforslaget indebærer dermed, at en sådan vurde-
ring altid vil skulle indgå som en del af afgørelsesgrundlaget
for en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden
for hjemmet efter den foreslåede § 46 i barnets lov om
anbringelse med samtykke.
En vurdering af forældrenes kompetencer vil kunne være
en psykologisk undersøgelse af forældremyndighedsindeha-
veren. En sådan undersøgelse vil skulle foretages af en auto-
riseret psykolog, jf. den foreslåede § 22, stk. 3, i barnets lov.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Det foreslås, at ændringsforslaget finansieres af bevillin-
gen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10 Reserven til initi-
ativer ifm. aftale om Børnene Først, eller via kommende
reserveforhandlinger.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 50, stk. 7, skal kommunalbestyrel-
sen forud for børne- og ungeudvalgets genbehandling af
en anbringelse uden for hjemmet efter stk. 1 overveje, om
hensynet til barnets bedste taler for, at der udarbejdes en
indstilling om permanent anbringelse efter § 67, stk. 4. Har
barnet eller den unge på tidspunktet for genbehandlingen
efter stk. 1 været anbragt uden for hjemmet i mindre end 3
år, er kommunalbestyrelsen ikke forpligtet til at overveje en
permanent anbringelse efter 1. pkt.
Det foreslås, at det foreslåede § 50, stk. 7, udgår, således
at kommunalbestyrelsen ikke bliver forpligtet til at skulle
overveje permanent anbringelse. Muligheden for, at kommu-
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0010.png
OMTRYK
10
nalbestyrelsen kan overveje permanent anbringelse, vil dog
fortsat være gældende.
Ændringsforslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsen
ikke bliver forpligtet til af egen drift at overveje at udarbejde
en indstilling om permanent anbringelse forud for børne-
og ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for
hjemmet på et givent tidspunkt i sagen.
Ændringsforslaget vil dermed medføre, at en indstilling
om en permanent anbringelse kun vil blive overvejet i kom-
munalbestyrelsen, såfremt kommunalbestyrelsen selv væl-
ger at tage stilling til, om hensynet til barnets bedste taler
for, at der bør udarbejdes en indstilling om permanent an-
bringelse. Det vil dermed være op til kommunalbestyrelsen
i den konkrete sag at afgøre, hvorvidt der er grund til, at en
indstilling om permanent anbringelse bør overvejes.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 11, 12, 24 og 25
Efter den foreslåede § 47 i lovforslaget kan børne- og
ungeudvalget uden samtykke fra forældremyndighedsinde-
haveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, når
der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed
eller udvikling lider alvorlig skade på grund af f.eks. util-
strækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den
unge, overgreb, som barnet eller den unge har været udsat
for, misbrugsproblemer eller andre svære sociale vanskelig-
heder hos barnet eller den unge. Det er en forudsætning for
en sådan afgørelse, at der er begrundet formodning om, at
problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges
fortsatte ophold i hjemmet.
Efter den foreslåede § 49 i lovforslaget kan børne- og
ungeudvalget i helt særlige tilfælde uden samtykke fra de
kommende forældre træffe afgørelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 47, stk. 1, i lovforslaget om, at et ufødt barn
umiddelbart efter fødslen anbringes uden for hjemmet. En
sådan afgørelse kan træffes tidligst 3 måneder inden kvin-
dens terminsdato, når der er åbenbar risiko for, at det ufødte
barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlig skade i tiden
efter fødslen på grund af de kommende forældres manglen-
de evner eller ressourcer til at tilbyde barnet tilstrækkelig
omsorg eller behandling. Det er en forudsætning for en så-
dan afgørelse, at problemerne ikke kan løses inden barnets
fødsel eller ved barnets kommende ophold i hjemmet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 1, i lov-
forslaget vil kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og
ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet efter §§ 47
og 49 skulle omfatte en række nærmere fastsatte elementer,
herunder den børnefaglige undersøgelse efter § 20 eller un-
dersøgelsen efter § 26 og en beskrivelse af, at betingelserne
i §§ 47 og 49 er opfyldt, samt barnets plan eller ungepla-
nen. Efter den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 2, i
lovforslaget skal forældrehandleplanen efter den foreslåede
bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovforslaget eller begrundelsen
efter den foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget vedlægges
indstillingen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovfor-
slaget skal kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan
for støtten til forældrene, når der iværksættes støtte i form
af en støtteperson efter den foreslåede § 75 i lovforslaget
eller anden støtte efter den foreslåede § 76 i lovforslaget til
forældrene under barnets eller den unges anbringelse uden
for hjemmet. Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk.
2, i lovforslaget skal der udarbejdes en forældrehandleplan
i forbindelse med en indstilling om anbringelse af et barn
eller en ung uden samtykke, uanset om forældrene har afvist
støtte under anbringelsen, når der er søskende under 18 år
i husstanden og anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt
eller andre alvorlige sociale forhold hos forældrene. Kom-
munalbestyrelsen kan efter det foreslåede § 77, stk. 3, i
lovforslaget undlade at udarbejde en handleplan efter den
foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i tilfælde, hvor det
er åbenlyst unødvendigt, og skal i så fald begrunde, hvorfor
der ikke udarbejdes en plan for støtten til forældrene.
Ændringsforslagene indebærer, at kommunalbestyrelsen
altid vil skulle udarbejde en forældrehandleplan, når kom-
munalbestyrelsen indstiller til børne- og ungeudvalget, at
der træffes afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung
uden for hjemmet efter de foreslåede §§ 47 og 49 i lovfor-
slaget om anbringelse uden samtykke fra forældremyndig-
hedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, eller fra
de kommende forældre. Forældrehandleplanen vil dermed
skulle udarbejdes, uanset om forældrene eller de kommende
forældre ønsker en sådan plan, og uanset om forældremyn-
dighedsindehaveren eller de kommende forældre takker nej
til en støtteperson eller forældrene takker nej til anden støtte
under anbringelsen. Ændringsforslaget vil dermed indebære,
at der skal udarbejdes en forældrehandleplan, uanset om der
iværksættes støtte efter §§ 75 og 76 i lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer videre, at kommunalbesty-
relsen altid vil skulle vedlægge forældrehandleplanen til
indstillingen til børne- og ungeudvalget om anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke
til at løse de problemer, som har været årsag til anbringel-
sen, med henblik på at støtte forældrene eller de kommende
forældre i at varetage omsorgen for barnet eller den unge
ved en eventuel hjemgivelse eller i at have samvær med
barnet eller den unge under anbringelsen.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Det foreslås, at ændringsforslaget finansieres af bevillin-
gen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10 Reserven til initi-
ativer ifm. aftale om Børnene Først, eller via kommende
reserveforhandlinger.
Til nr. 13, 19, 21-22, 27, 31, 32, 34 og 40
I en række bestemmelser i forslaget til barnets lov er der
både henvisninger til andre konkrete bestemmelser i lovfor-
slaget og til bestemmelser i andre love, herunder særlig lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ændringsforslagene stilles for at sikre tydelighed om,
hvilken lov de konkrete paragrafhenvisninger vedrører.
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0011.png
OMTRYK
11
Til nr. 14
Efter den foreslåede § 52, stk. 5, i barnets lov skal kom-
munalbestyrelsen, når et anbringelsessted er beliggende i en
anden kommune end den kommune, der har truffet afgørel-
se om anbringelsen, forud for anbringelsen informere den
kommune hvor anbringelsesstedet er beliggende, om anbrin-
gelsen af barnet eller den unge.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl i sprogbrugen
i bestemmelsen, idet ordet informere foreslås erstattet med
orientere i overensstemmelse med sprogbrugen i barnets
lov. Hvis et anbringelsessted er beliggende i en anden kom-
mune, vil kommunalbestyrelsen i den anbringende kommu-
ne således forud for en anbringelse være forpligtet til at ori-
entere den kommune, hvor anbringelsesstedet er beliggende.
Til nr. 15
Efter den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 1, i lovfor-
slaget skal kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden en
anbringelse hjælpe barnet eller den unge med at finde en
person i barnets eller den unges familie eller netværk, som
kan udpeges til at være dennes støtteperson under anbringel-
sen. Hvis barnet eller den unge er anbragt på et børne- og
ungehjem m.v., jf. lovforslagets § 43, stk. 1, nr. 5-7, kan
støttepersonen dog, jf. den foreslåede § 54, stk. 1, i lovfor-
slaget, erstattes af en venskabsfamilie.
Med ændringsforslaget foreslås det at tydeliggøre, at
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at afsøge muligheder-
ne for at hjælpe barnet eller den unge med at finde en
person i barnets eller den unges familie eller netværk, der
kan være støtteperson for barnet eller den unge under an-
bringelsen. Bestemmelsen vil indebære, at mulighederne for
at finde en støtteperson må afsøges meget bredt i barnets
eller den unges familie eller netværk.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at barnet eller den unge
vil være forpligtet til at modtage en støtteperson, men at
kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at kontakte den
eller de personer, barnet eller den unge har peget på som
mulige støttepersoner, for at afklare, om en af disse personer
ønsker at være støtteperson for barnet eller den unge.
At være støtteperson vil være en frivillig opgave, og
kommunalbestyrelsen vil derfor ikke kunne pålægge den
person, barnet eller den unge har peget på, at påtage sig
opgaven som støtteperson.
Ændringsforslaget vil ikke indebære, at kommunalbesty-
relsen løbende vil skulle tale med barnet eller den unge,
om der er andre personer i familien eller netværket, som
barnet eller den unge kunne tænke sig, skulle være deres
støtteperson, indtil det lykkes at finde en sådan.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 16
Efter den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 1, i lovfor-
slaget skal kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden en
anbringelse hjælpe barnet eller den unge med at finde en
person i barnets eller den unges familie eller netværk, som
kan udpeges til at være dennes støtteperson under anbringel-
sen. Hvis barnet eller den unge er anbragt på et børne- og
ungehjem, jf. lovforslagets § 43, stk. 1, nr. 5-7, kan støtte-
personen dog, jf. den foreslåede § 54, stk. 1, i lovforslaget,
erstattes af en venskabsfamilie. Kommunalbestyrelsen kan
efter den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 2, i lovforsla-
get i samarbejde med en civilsamfundsorganisation hjælpe
barnet eller den unge med at finde en støtteperson uden for
barnets eller den unges familie eller netværk.
Med ændringsforslaget foreslås det, at kommunalbesty-
relsen forpligtes til at samarbejde med civilsamfundsorgani-
sationer om at finde en støtteperson, når det ikke efter den
foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 1, er muligt at finde en
støtteperson i barnets eller den unges familie eller netværk.
Bestemmelsen vil indebære, at kommunalbestyrelsen
skal indgå i et samarbejde med en civilsamfundsorganisation
om at finde en egnet frivillig person, som barnet eller den
unge vil være indforstået med udpeges til at være støtteper-
son under anbringelsen.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at barnet eller den unge
vil være forpligtet til at takke ja til en støtteperson.
At være støtteperson vil være en frivillig opgave, og
kommunalbestyrelsen vil derfor ikke kunne pålægge den
person, som civilsamfundsorganisationen har fundet, og som
barnet eller den unge har accepteret, at påtage sig opgaven
som støtteperson, ligesom den frivillige vil kunne træde ud
af opgaven, hvis vedkommende ikke længere kan eller vil
påtage sig opgaven.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Det foreslås, at ændringsforslaget finansieres af bevillin-
gen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10 Reserven til initi-
ativer ifm. aftale om Børnene Først, eller via kommende
reserveforhandlinger.
Til nr. 17
Efter den foreslåede § 54 i barnets lov skal kommunalbe-
styrelsen så vidt muligt inden en anbringelse på et børne- og
ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5-7, hjælpe barnet eller den
unge med at finde en støtteperson efter § 53 eller en familie
i barnets eller den unges familie eller netværk, som kan
udpeges til at være dennes venskabsfamilie under anbringel-
sen.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl, idet den rette
betegnelse efter den foreslåede bestemmelse i § 43, stk. 1,
nr. 6, i barnets lov er »børne- og ungehjem«.
Med ændringsforslaget sikres således overensstemmelse
med sprogbrugen i den foreslåede § 43. Tilføjelsen af »m.v.«
vil indebære, at der samtidig tages højde for, at henvisnin-
gen omfatter de foreslåede § 43, stk. 1, nr. 5-7, og dermed
ud over børne- og ungehjem også omfatter anbringelsesty-
perne egne værelser, kollegier og kollegielignende børne- og
ungehjem samt pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie
grundskoler med kostafdeling.
Til nr. 18
Efter lovforslagets § 54, stk. 1, skal kommunalbestyrel-
sen så vidt muligt inden en anbringelse på et børne- og un-
gehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5-7, hjælpe barnet eller den unge
med at finde en støtteperson efter lovforslagets § 53 eller
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0012.png
OMTRYK
12
en familie i barnets eller den unges familie eller netværk,
som kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie under
anbringelsen.
Det fremgår af lovforslagets § 54, stk. 2, at er det ikke
muligt forud for anbringelsen at finde en familie efter det
foreslåede stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i samarbejde
med en civilsamfundsorganisation hjælpe barnet eller den
unge med at finde en familie uden for barnets eller den
unges familie eller netværk, som kan udpeges til at være
dennes venskabsfamilie under anbringelsen.
Det foreslås, at det foreslåede § 54, stk. 2, ændres så-
dan, at kommunalbestyrelsen ikke kan, men derimod skal
samarbejde med civilsamfundsorganisationer for at finde en
venskabsfamilie til et barn og ung anbragt på et børne- og
ungehjem jf. lovforslagets § 43, stk. 5-7.
Ændringsforslaget vil betyde, at i de tilfælde, hvor det
ikke er muligt forud for anbringelsen af et barn på et børne-
og ungehjem, jf. lovforslagets § 43, stk. 5-7, at finde en støt-
teperson eller en familie i barnets eller den unges netværk,
som kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie, skal
kommunalbestyrelsen i samarbejde med en civilsamfundsor-
ganisation hjælpe barnet eller den unge med at finde en fa-
milie uden for barnets eller den unges familie eller netværk,
som kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie under
anbringelsen.
Ændringsforslaget vil dermed medføre, at kommunalbe-
styrelsen vil have pligt til at samarbejde med en civilsam-
fundsorganisation med henblik på at finde en venskabsfami-
lie, hvis det ikke er muligt, at finde en støtteperson eller en
venskabsfamilie i barnets familie eller netværk. Det vil være
op til kommunalbestyrelsen i den konkrete sag at afgøre,
hvilke civilsamfundsorganisationer der vil være relevante at
samarbejde med i forbindelse med at finde en venskabsfami-
lie til et konkret barn eller en ung.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
Til nr. 20
Ændringsforslaget stilles, for at der sikres sammenhæng
mellem den foreslåede § 67 i barnets lov om børne- og
ungeudvalgets adgang til at træffe afgørelse om permanente
anbringelser i visse tilfælde og den foreslåede § 50, stk. 7,
i barnets lov om, at kommunalbestyrelsen forud for børne-
og ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke skal overveje, om hensynet til bar-
nets bedste taler for, at der udarbejdes en indstilling om
permanent anbringelse.
Efter den foreslåede § 50, stk. 7, i barnets lov vil kom-
munen ikke være forpligtet til at overveje en permanent
anbringelse, hvis barnet eller den unge på tidspunktet for
genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke har været anbragt i mindre end 3 år.
Med ændringsforslaget sikres i overensstemmelse med
aftalen om »Børnene Først«, at der vil kunne udarbejdes en
indstilling om permanent anbringelse, når barnet eller den
unge har været anbragt i mindre end 3 år, hvis kommunalbe-
styrelsen vurderer, at hensynet til barnets bedste taler herfor.
Til nr. 23
Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovfor-
slaget skal kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan
for støtten til forældrene, når der iværksættes støtte i form
af en støtteperson eller anden støtte til forældrene under
barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet. Efter
den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 2, i lovforslaget skal
der udarbejdes en forældrehandleplan i forbindelse med en
indstilling om anbringelse af et barn eller en ung uden sam-
tykke, uanset om forældrene har afvist støtte under anbrin-
gelsen, når der er søskende under 18 år i husstanden, og når
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvor-
lige sociale forhold hos forældrene. Kommunalbestyrelsen
kan efter det foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget undlade at
udarbejde en handleplan efter den foreslåede bestemmelse i
§ 77, stk. 1, i tilfælde, hvor det er åbenlyst unødvendigt, og
skal i så fald begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes en plan
for støtten til forældrene.
Ændringsforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen al-
tid vil skulle udarbejde en forældrehandleplan, når kommu-
nalbestyrelsen på baggrund af en begrundet stillingtagen, jf.
det foreslåede § 22, stk. 5, i lovforslaget, træffer afgørelse
om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet
efter den foreslåede § 46 i lovforslaget om anbringelse med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge,
der er fyldt 15 år.
Ændringsforslaget indebærer dermed, at der skal udarbej-
des en forældrehandleplan, uanset om der iværksættes støtte
efter § 75 eller § 76 i lovforslaget.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke
til at løse de problemer, som har været årsag til anbringel-
sen, med henblik på at støtte forældrene i at varetage omsor-
gen for barnet eller den unge ved en eventuel hjemgivelse
eller i at have samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Det foreslås, at ændringsforslaget finansieres af bevillin-
gen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10 Reserven til initi-
ativer ifm. aftale om Børnene Først eller via kommende
reserveforhandlinger.
Til nr. 26
Efter den foreslåede bestemmelse i § 91 i lovforslaget
skal kommunalbestyrelsen, når der træffes afgørelse om ind-
satser efter § 32, stk. 1, i lovforslaget, tage stilling til, om
der skal udarbejdes en barnets plan, jf. dog lovforslagets §
108 om ungeplan. Planen skal i givet fald foreligge, senest 3
måneder efter at der er truffet afgørelse om en indsats.
Med ændringsforslaget foreslås, at der fastsættes udtryk-
kelige regler om, at et barn, en ung eller forældremyndig-
hedsindehaver altid vil kunne anmode kommunalbestyrelsen
om, at der udarbejdes en barnets plan, når der træffes afgø-
relse om en støttende indsats efter lovforslagets § 32, stk. 1.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis et barn, en ung eller
forældremyndighedsindehaver i forbindelse med en afgørel-
se om en støttende indsats anmoder kommunalbestyrelsen
om, at der udarbejdes en barnets plan for et barn eller en
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0013.png
OMTRYK
13
ung under 15 år, vil kommunalbestyrelsen skulle foretage en
vurdering af, om der er behov for en barnets plan.
Vurderer kommunalbestyrelsen, at der ikke skal udarbej-
des en barnets plan, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe
afgørelse herom, og afgørelsen om afslag på barnets plan vil
kunne påklages af barnet eller den unge, jf. den foreslåede
ændring af § 145 i lovforslaget. Afgørelsen vil ligeledes
kunne påklages af forældremyndighedsindehaver efter de al-
mindelige regler herom. Ankestyrelsen vil i sådanne tilfælde
skulle behandle klagen efter reglerne i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
I forhold til børns og unges adgang til at indbringe afgø-
relsen for Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkninger-
ne til det foreslåede § 145, stk. 02.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 28
Efter det foreslåede § 95, stk. 3, i forslaget til barnets
lov skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med den førs-
te opfølgning træffe beslutning om den fremadrettede tilret-
telæggelse af opfølgningen. Kommunalbestyrelsens beslut-
ning skal afspejle forholdene i den konkrete sag, og barnets
eller den unges ønsker og behov skal inddrages. Kommu-
nalbestyrelsen skal begrunde sin beslutning over for barnet
eller den unge og forældrene. Det følger af det foreslåede
stk. 3, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den første
opfølgning vil skulle træffe beslutning om den fremadret-
tede tilrettelæggelse af opfølgningen på barnets trivsel og
udvikling, når der er iværksat en indsats efter de foreslåede
bestemmelser i §§ 32, 46, 47, 114-116 og 120 eller §§ 13 og
14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Med ændringsforslaget foreslås, at der indføres en ud-
trykkelig ret for barnet, den unge og forældremyndigheds-
indehaver til at anmode kommunalbestyrelsen om at ændre
den fremadrettede tilrettelæggelse af den fremadrettede op-
følgning, som kommunalbestyrelsen træffer beslutning om
efter det foreslåede stk. 3.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis et barn, en ung eller
forældremyndighedsindehaver anmoder om at ændre den
beslutning, som kommunalbestyrelsen har truffet, for så vidt
angår tilrettelæggelsen af den fremadrettede opfølgning, vil
kommunalbestyrelsen skulle foretage en vurdering af, om
der er behov for at ændre denne beslutning.
Vurderer kommunalbestyrelsen, at anmodningen ikke gi-
ver anledning til at ændre i tilrettelæggelsen af opfølgnin-
gen, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse herom,
og afgørelsen vil kunne påklages af barnet, den unge eller
forældremyndighedsindehaver, jf. den foreslåede ændring af
§ 145 i forslaget til barnets lov. Ankestyrelsen vil skulle
behandle klagen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
I forhold til børns og unges adgang til at indbringe afgø-
relsen for Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkninger-
ne til det foreslåede § 145, stk. 03.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 29
Det fremgår af lovforslagets § 100, stk. 1, at kommu-
nalbestyrelsen skal træffe afgørelse om hjemgivelse og om
hjemgivelsesperiodens længde, jf. lovforslagets § 100, stk.
3, forud for hjemgivelse af et barn eller en ung, der er
anbragt uden for hjemmet efter lovforslagets §§ 46 eller
47. I særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at
der ikke skal være en hjemgivelsesperiode. I vurderingen
af, om et barn eller en ung skal hjemgives, skal indgå, om
hjemgivelsen vil være til barnets eller den unges bedste.
Det følger af lovforslagets § 101, at barnets plejefamilie,
støtteperson eller venskabsfamilie kan anmode Ankestyrel-
sen om en vurdering af kommunalbestyrelsens afgørelse ef-
ter § 100, stk. 1, om hjemgivelse af et barn under 10 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §
101 udgår.
Dette vil medføre, at barnets plejefamilie, støtteperson
eller venskabsfamilie ikke vil kunne anmode Ankestyrelsen
om en vurdering af kommunalbestyrelsens afgørelse efter
det foreslåede § 100, stk. 1, om hjemgivelse af et barn under
10 år.
Med lovforslagets § 145 foreslås aldersgrænsen for selv-
stændig partstatus for børn at blive sat ned til 10 år mod
12 år i dag. Det vil betyde, at børn fra 10 år og opefter
selvstændigt vil kunne udøve partsbeføjelser, dvs. at de bl.a.
vil få mulighed for selv at klage til Ankestyrelsen over en
afgørelse om eksempelvis hjemgivelse. Børn under 10 år vil
derimod ikke få selvstændig mulighed for at udøve partsbe-
føjelser.
Ændringsforslaget vil således betyde, at den særlige ord-
ning, der foreslås i § 101 i lovforslaget, ikke vil blive ind-
ført. Det vil sige, at plejeforældre, en støtteperson eller ven-
skabsfamilie til børn under 10 år ikke vil få ret til på barnets
vegne at bede Ankestyrelsen om en uvildig vurdering i form
af en second opinion af en afgørelse om hjemgivelse. Børn
fra 10 år og opefter vil, jf. ovenfor, fortsat efter den foreslåe-
de § 145 kunne indbringe en afgørelse om hjemgivelse efter
det foreslåede § 100, stk. 1, for Ankestyrelsen efter reglerne
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil der blive stillet de
nødvendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling af
lovforslaget.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 30
Efter lovforslagets § 102, stk. 1, skal kommunalbestyrel-
sen i tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaver anmoder
om at få hjemgivet et barn eller en ung, der er anbragt
med samtykke efter § 46, tage stilling til spørgsmålet om
hjemgivelse, senest 7 dage efter at anmodningen fremsæt-
tes. Tilsvarende gælder, såfremt en ung, som er fyldt 15 år
og er anbragt med samtykke efter § 46, anmoder om at blive
hjemgivet.
Det foreslås, at det foreslåede § 102, stk. 1, 2. pkt., æn-
dres sådan, at forpligtelsen gælder, fra et barn er fyldt 10 år.
Ændringsforslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at tage stilling til et spørgsmål om hjemgivel-
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0014.png
OMTRYK
14
se, senest 7 dage efter at anmodningen fremsættes, også vil
gælde anmodninger om hjemgivelse fra børn i aldersgrup-
pen 10-14 år, frem for kun at gælde unge i aldersgruppen
15-17 år, som det fremgår af lovforslaget.
Ændringsforslaget vil dermed medføre, at kommunerne
forpligtes til at tage stilling til et spørgsmål om hjemgivelse
fra en større andel af anbragte børn, end lovforslaget tilskri-
ver.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 33
Der er tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 35
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl, idet der
fremgår to paragrafoverskrifter til den foreslåede § 144 i
barnets lov. Da § 144 kun vedrører klage til Ankestyrelsen,
foreslås overskriften om klage og domstolsprøvelse at udgå.
Til nr. 36
Den foreslåede § 145 i barnets lov omhandler særregler i
forhold til klage over afgørelser. Det fremgår af bestemmel-
sens stk. 1, at børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for Ankesty-
relsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område. Det gælder bl.a. afgørelser om
støttende indsatser efter den foreslåede § 32, børne- og un-
gepålæg efter den foreslåede § 39 og afgørelser om samvær
og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i § 104, stk.
2-4, i barnets lov. Det fremgår videre af bestemmelsens stk.
2, at visse afgørelser, der angår en forælder, der ikke har del
i forældremyndigheden, kan indbringes for Ankestyrelsen af
denne forælder. Endelig fremgår det af bestemmelsens stk.
3, at afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
lovforslagets § 6 om barnets eller den unges ret til at lade
sig bistå af andre, kan indbringes af barnet eller den unge for
Ankestyrelsen uanset barnets eller den unges alder. Bestem-
melsen i stk. 3, adskiller sig derved fra den foreslåede § 3 i
loven, der fastsætter, i hvilke tilfælde barnet eller den unge,
der er fyldt 10 år, selv kan udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at give børn og unge,
uanset barnets eller den unges alder, adgang til at indbringe
en afgørelse om afslag på en børnefaglig undersøgelse for
Ankestyrelsen, selv om kommunen vælger at iværksætte en
afdækning af barnets, den unges og familiens behov for
støtte.
Bestemmelsen indebærer en udvidelse af, hvilke afgørel-
ser et barn eller en ung vil kunne klage over til Ankestyrel-
sen, og forslaget må derfor forventes at indebære merudgif-
ter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 37
Den foreslåede § 145 i barnets lov omhandler særregler i
forhold til klage over afgørelser. Det fremgår af bestemmel-
sens stk. 1, at børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for Ankesty-
relsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område. Det gælder bl.a. afgørelser om
støttende indsatser efter den foreslåede § 32, børne- og un-
gepålæg efter den foreslåede § 39 og afgørelser om samvær
og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i § 104, stk.
2-4, i barnets lov. Det fremgår videre af bestemmelsens stk.
2, at visse afgørelser, der angår en forælder, der ikke har del
i forældremyndigheden, kan indbringes for Ankestyrelsen af
denne forælder. Endelig fremgår det af bestemmelsens stk.
3, at afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
lovforslagets § 6 om barnets eller den unges ret til at lade
sig bistå af andre, kan indbringes af barnet eller den unge for
Ankestyrelsen uanset barnets eller den unges alder. Bestem-
melsen i stk. 3 adskiller sig derved fra den foreslåede § 3 i
loven, der fastsætter, i hvilket tilfælde barnet eller den unge,
der er fyldt 10 år, selv kan udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at give børn og unge
uanset barnets eller den unges alder adgang til at indbringe
en afgørelse om afslag på en børnefaglig undersøgelse for
Ankestyrelsen.
Bestemmelsen vil indebære en udvidelse af, hvilke afgø-
relser et barn eller en ung vil kunne klage over til Ankesty-
relsen, og forslaget må derfor forventes at indebære merud-
gifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 38
Den foreslåede § 145 i forslaget til barnets lov omhandler
særregler i forhold til klage over afgørelser. Det fremgår af
bestemmelsens stk. 1, at børn og unge, der er fyldt 10 år,
kan indbringe afgørelser efter nærmere angivne bestemmel-
ser for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område. Det gælder bl.a.
afgørelser om støttende indsatser efter den foreslåede § 32,
børne- og ungepålæg efter den foreslåede § 39 og afgørelser
om samvær og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i §
104, stk. 2-4, i forslaget til barnets lov. Det fremgår videre af
bestemmelsens stk. 2, at visse afgørelser, der angår en foræl-
der, der ikke har del i forældremyndigheden, kan indbringes
for Ankestyrelsen af denne forælder. Endelig fremgår det
af bestemmelsens stk. 3, at afgørelser i sager om bisidder
til børn og unge efter lovforslagets § 6 om barnets eller
den unges ret til at lade sig bistå af andre kan indbringes
af barnet eller den unge for Ankestyrelsen uanset barnets
eller den unges alder. Bestemmelsen i stk. 3 adskiller sig
derved fra den foreslåede § 3 i loven, der fastsætter, i hvilket
tilfælde barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, selv kan
udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at give børn og unge,
uanset barnets eller den unges alder, adgang til at indbrin-
ge en afgørelse om afslag på en anmodning om at ændre
kommunalbestyrelsens beslutning om den fremadrettede til-
rettelæggelse af opfølgningen efter § 95, stk. 3, for Ankesty-
relsen.
Bestemmelsen vil indebære en udvidelse af, hvilke afgø-
relser et barn eller en ung vil kunne klage over til Ankesty-
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0015.png
OMTRYK
15
relsen, og forslaget må derfor forventes at indebære merud-
gifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 39
Ved en fejl fremgår det ikke af den foreslåede bestem-
melse i § 151, stk. 6, i barnets lov, at Ankestyrelsens kompe-
tence til at træffe foreløbig afgørelse af egen drift er begræn-
set både i forhold til anbringelse med (lovforslagets § 46)
og anbringelse uden (lovforslagets § 47) samtykke, når af-
gørelsen vedrører et barn eller en ung i et forbedringsforløb
efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskrimina-
litet. Med ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet, sådan
at der i det foreslåede § 151, stk. 6, henvises både til § 46 og
§ 47.
Til nr. 41
Efter den foreslåede § 177 i barnets lov fastsætter social-
og boligministeren nærmere regler om overtagelse af aktiver
og passiver, rettigheder og pligter og ansatte i tilbud, som
efter reglerne i den foreslåede § 176 om kommunalbesty-
relsens overtagelse af regionale tilbud, herunder regler om
fordelingen mellem regionen og beliggenhedskommunen af
pensionsforpligtelsen om tjenestemænd og andre ansatte.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl og for at sikre
overensstemmelse med gældende ret i § 186, stk. 9, i lov om
social service.
Med ændringsforslaget vil det således blive tydeliggjort,
at der vil være tale om regler om fordelingen af pensionsfor-
pligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte.
Til nr. 42
Ændringsforslaget stilles for at sikre bedre tid for kom-
munerne til implementering af barnets lov. Samtidig vil
ændringsforslaget sikre, at barnets lov ikke træder i kraft
i løbet af et kalenderår med de særlige udfordringer, det
vil kunne give i forhold til kommunernes budgetter og regn-
skabsaflæggelse og i forhold til indberetning af oplysninger
til Danmarks Statistik.
Ændringsforslaget indebærer følgende økonomiske kon-
sekvenser for det offentlige: -135,4 mio. kr. i 2023, 41,4
mio. kr. i 2024, -30,4 mio. kr. i 2025, -8,8 mio. kr. i 2026
og 3,9 mio. kr. i 2027. De økonomiske konsekvenser af
ændringsforslaget skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 43
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge
af den foreslåede ændring i nr. 42 af lovforslagets § 212,
stk. 1, om ikrafttrædelsestidspunktet for barnets lov. For
at sikre kommunerne tid til at kunne udarbejde en synlig
og lettilgængelig indgang til kommunen for børn og unge
og beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering
af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ek-
stremisme blandt børn, unge og deres familier foreslås, at
bestemmelserne herom træder i kraft den 1. januar 2024,
men har virkning fra den 1. april 2024.
Til nr. 44
Ændringsforslaget er en teknisk konsekvensændring, der
vedrører statens ydelse af forskudsrefusion efter visse be-
stemmelser. Ændringsforslaget er en følge af den foreslåede
ændring i nr. 42 af lovforslagets § 212, stk. 1, hvorefter
barnets lov foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 45
Ændringsforslaget stilles for hurtigst muligt at sikre en
udtrykkelig hjemmel til udveksling af oplysninger mellem
Kriminalforsorgen og Social-, Bolig- og Ældreministeriet
om unge under 18 år, der har ophold i institutioner under
Kriminalforsorgen. Herved sikres, at der også kan ske ud-
veksling af oplysninger i 2023. Der vil være tale om oplys-
ninger om institution, den unges opholdskommune, dato og
tidspunkt for opholdets start og afslutning m.v.
Oplysningerne vil kunne udveksles med henblik på So-
cial-, Bolig- og Ældreministeriets beregning og opkrævning
af den kommunale betaling, den såkaldte kriminalpræventi-
ve takst, for den unges ophold. Udvekslingen og behandlin-
gen af oplysningerne vil ske som led i Kriminalforsorgens
og ministeriets myndighedsudøvelse.
Til nr. 46
Ændringsforslaget er en teknisk konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i nr. 42 af lovforslagets §
212, stk. 1, hvorefter barnets lov foreslås at træde i kraft den
1. januar 2024.
Til nr. 47
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
den foreslåede ændring i nr. 42 af lovforslagets § 212, stk. 1,
om ikrafttrædelsestidspunktet for barnets lov.
Med ændringsforslaget vil kommunens forpligtelse efter
den foreslåede § 54 i barnets lov om venskabsfamilier til
børn og unge, der er anbragt på et børne- og ungehjem inden
lovens ikrafttræden, have virkning fra den 1. april 2024.
Til nr. 48
Det foreslås, at det foreslåede § 213, stk. 7, i barnets
lov udgår, da bestemmelsen er overflødig som følge af den
foreslåede ændring i nr. 42, idet refusion opgøres for kalen-
deråret.
Til nr. 49
Det foreslås, at det foreslåede § 213, stk. 8, udgår som
følge af den foreslåede ændring i nr. 34 af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse. Hvis ændringsforslag nr. 45
vedtages, vil det foreslåede § 213, stk. 8, være overflødigt.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 16: Betænkning afgivet den 30. maj 2023
2718260_0016.png
OMTRYK
16
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et tidligere udkast til lovforslaget har inden fremsættel-
sen været sendt i høring, og ministeren sendte den 27. maj
2022 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag 225,
folketingsåret 2021-22. Den 29. marts 2023 sendte social-
og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15 bilag på lovfor-
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til social- og boligmini-
steren til mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i
et åbent samråd med udvalget den 30. maj 2023.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 102 spørgsmål
til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M)
fmd.
Nanna W. Gotfredsen (M) Karin Liltorp (M)
Marlene Harpsøe (DD) Anne Valentina Berthelsen (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF)
Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL)
Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1