Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93 Bilag 15
Offentligt
2715882_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. maj 2023
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til barnets lov
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget]
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 49 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances og Danmarksdemokraternes medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 10, 9, 11, 12, 15, 16,
18, 23-26, 28-30 og 36-38, og Social- og boligministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2, 3, 5-8, 13, 14, 17, 19-22,
27, 31-35, 39-49.
3. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstate-
rer, at med L 93 og L 94 udmøntes dele af den politiske afta-
le Børnene Først, som blev indgået af en bred politisk kreds
i maj 2021. SF er en del af aftalen bag Børnene Først, hvor
partiet har haft fokus på at afsætte midler til forebyggelse
og udbredelse af familiehuse og etablering af børnebaser,
på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen ved at sikre to
socialrådgivere i de svære sager, på en ny børne- og fami-
lierådgiveruddannelse til at styrke sagsbehandlernes kompe-
tencer, på at forbedre kvaliteten i anbringelserne og på et
bedre og mere rettighedsbaseret efterværn. Kommunerne og
regionerne er således nu i gang med at styrke den tidlige
forebyggende indsats med familiehuse for småbørnsfamilier,
jf. besvarelsen af spørgsmål 39 (L 93). Der er endvidere
nedsat en arbejdsgruppe til at se på vilkårene i plejefamilier,
en arbejdsgruppe der ser på en model for en ny børne- og fa-
milierådgiveruddannelse, ligesom der er lagt op til drøftelser
om efterværn og om kvaliteten i anbringelserne på døgnin-
stitutioner og opholdssteder. Drøftelserne om efterværn og
kvalitet i anbringelserne er dog udestående, og SF opfordrer
på det kraftigste ministeren til hurtigst muligt at indkalde til
disse drøftelser samt til at planlægge drøftelser på baggrund
af afrapporteringen i de nedsatte arbejdsgrupper. SF henvi-
ser til, at forhandlingerne efter planen i aftalen burde være
påbegyndt.
SF konstaterer samtidig, at behandlingen af L 93 og L
94 har været kompleks. SF understreger, at det er positivt,
at børn og unge får en flere rettigheder, og at bestemmelsen
om to socialrådgivere på svære sager udmøntes. SF er end-
videre positive overfor, at man i aftalekredsen er enige om
at fremsætte et ændringsforslag om at udvide bestemmelsen
om hjælp til børn i misbrugsramte familier, så den også skal
gælde børn i voldsramte familier. SF er desuden positive
overfor, at der man i aftalekredsen er enige om et ændrings-
forslag vedrørende tvangsbortadoption før fødslen, således
at det indskærpes, at den foreslåede bestemmelse ændres
sådan, at en afgørelse om at frigive et barn til adoption
uden samtykke kun kan træffes, når der i helt ekstraordinære
tilfælde er grundlag herfor. SF understreger, at det er helt
afgørende at følge udviklingen på området tæt, da flere
DokumentId
Journalnummer
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0002.png
2
organisationer har udtrykt kritik af bestemmelsen i deres
høringssvar.
SF understreger i forlængelse heraf, at det ligeledes er
vigtigt at følge udviklingen i forhold til de øvrige bestem-
melser om tvangsbortadoption, herunder i forhold til barnets
eget samtykke, i forhold til VISO’s kommende rolle, i for-
hold til bortadopterede unges mulighed for at have kontakt
med deres øvrige biologiske familie som søskende eller bed-
steforældre, jf. spørgsmål 7 (L 93), samt i forhold til L 93
§ 69, stk. 1, nr. 1, hvor det fremgår, at kommunerne også
skal overveje adoption ved anbringelser med samtykke efter
den foreslåede bestemmelse i lovens § 46. SF har spurgt
til sidstnævnte bestemmelse, idet det af aftaleteksten om
Børnene Først alene fremgår, at kommunerne skal have pligt
til løbende at overveje, om adoption er den bedste løsning
i sager om anbringelse uden samtykke i forbindelse med, at
anbringelsen skal genbehandles. SF understreger, jf. besva-
relsen af spørgsmål 32-34 (L 93), at der med § 69, stk. 1,
nr. 1, er tale om videreførelse af gældende ret og ikke en
udvidelse af kommunernes pligt til at overveje bortadoption
ved frivillige anbringelser, hvilket således heller ikke følger
af aftalen Børnene Først.
SF understreger endvidere, at det i det hele taget er afgø-
rende at følge implementeringen af og den praktiske brug
af lovgivningen uhyre tæt, herunder konsekvenserne af de
generelle færre tidsfrister og indholdskrav. Det gælder end-
videre særligt også inddragelsen af barnet eller den unge,
og at det er afgørende, at man i praksis sikrer, at denne
er bekendt med sine rettigheder, herunder også retten til
en bisidder, og at inddragelsen og informationen om rettig-
heder reelt foregår i øjenhøjde. Det gælder ligeledes børn
og unges mulighed for let at kunne komme i kontakt med
kommunen, herunder uden for almindelig arbejdstid, jf. be-
svarelsen af spørgsmål 41 (L 93). SF påpeger, at det desuden
er vigtigt, at anbragte børn og unge også inddrages og lyttes
til, såfremt de anmoder om, at en anbringelse afbrydes eller
skiftes eller anmoder om mere samvær med forældrene, på
samme måde som de kan anmode om at blive anbragt, at
begrænse eller suspendere samværet med forældrene.
SF påpeger, at det ligeledes er afgørende at følge op
på forældresamarbejdet og brugen af forældrehandleplaner,
herunder jf. besvarelsen af spørgsmål 36 (L 93), at disse
altid bør vedlægges sager om anbringelser uden samtykke,
og at det endvidere fremgår eksplicit af aftalen om Børnene
Først, at »Aftalepartierne bemærker, at forældrehandlepla-
nerne også er vigtige i ikke-obligatoriske sager«, ligesom
det fremgår af L 93 § 103, stk. 4 om samvær og kontakt
med forældre og netværk under anbringelsen, at kommunen
under hensyn til barnets og den unges bedste skal understøt-
te, at forældrene kan spille en positiv rolle i barnets eller
den unges liv, jf. besvarelsen af spørgsmål 14 (L 93). SF
opfordrer endvidere kraftigt til, at der følges op på og sikres,
at forældre, som får anbragt eller bortadopteret et barn uden
samtykke, får den fornødne støtte.
SF konstaterer endvidere, at der har været en række be-
kymringer fra flere organisationer i forhold til, hvorvidt der
i kommunerne tages tilstrækkelig højde for, at mistrivsel og
skolevægring kan skyldes eksempelvis ADHD eller autisme,
og at det bør følges, at lovgivningen medfører, at de rigtige
støttebehov afdækkes, således at støtten ydes, og at lovgiv-
ningen ikke får utilsigtede konsekvenser.
SF noterer endvidere, at det fremgår, at kommunerne
kan kommunikere digitalt, herunder via SMS, med børnene
og de unge, men at brugen af digitale platforme i sagsbe-
handlingen og forhold vedrørende GDPR er ikke særskilt
reguleret i barnets lov, jf. besvarelsen af spørgsmål 50-51
(L 93). SF opfordrer derfor kraftigt ministeren og KL til at
gå i dialog med Datatilsynet konkret om det digitale spor,
således at det sikres, at databeskyttelsesreglerne overholdes.
SF understreger, at de i betænkningsteksten nævnte om-
råder både bør følges løbende i aftalekredsen og indgå i
vejledningen til og evalueringen af Barnets lov. SF opfor-
drer i forlængelse heraf kraftigt til, at det i forbindelse med
evalueringen af Barnets lov drøftes at udarbejde en ændret
formålsparagraf i Barnets lov med mere fokus på omsorg
og forventninger til omgivelserne i anbragtes børns børneliv
eksempelvis med inspiration i Norges Barnevernslov »Lo-
ven skal sikre at barn og unge som lever under forhold som
kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp,
omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven skal bidra til at barn
og unge møtes med trygghet, kjærlighet og forståelse og at
alle barn og unge får gode og trygge oppvekstvilkår«.
Med disse bemærkninger kan SF støtte lovforslagene L
93 og L 94.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget noterer
sig, at lovforslaget, der skal udmønte barnets lov, bygger på
nogle gode intentioner, som Danmarksdemokraterne bakker
op om, men DD er i tvivl om, hvordan den vil udmønte sig
i praksis, når loven implementeres, og om den fremover vil
bidrage til et bedre børne- og ungeliv.
DD bemærker samtidig, at partiet ikke deler regeringens
intention om, at flere børn og unge skal anbringes eller
bortadopteres, det må ikke handle om antal. Vi henviser i
den henseende til statsministerens nytårstale i 2020.
DD ønsker bedre anbringelser, hvor der er et større fokus
på kvaliteten, end tilfældet er i dag.
Når man fra systemets side tyer til indgreb i en familie,
som kan være helt nødvendigt for at beskytte børn og unge,
så skal der være styr på retssikkerheden, og det skal sikres,
at børnene og de unge bliver anbragt til noget bedre end det,
de kommer fra. I dag er det desværre ofte sådan, at dette
ikke sker i praksis.
Med dette lovforslag lægges der op til, at børn og unge
under 18 år skal ses som selvstændige individer. Lovforsla-
get skal sikre, at børns og unges retssikkerhed prioriteres, at
børn og unge får flere rettigheder og bliver hørt og inddraget
i de beslutninger, der vedrører deres eget liv.
I den forbindelse bemærker DD, at det allerede i dag er
sådan, at børn og unge skal inddrages og høres. Der henvi-
ses til Barnets reform som blev gennemført i 2011.
I den forbindelse noterer DD sig de mange høringssvar,
der er kommet forud for behandlingen af barnets lov, bl.a.
fra Justitia, der påpeger, at det er positivt, at børn får flere
rettigheder, at barnets og den unges stemme tillægges mere
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0003.png
3
vægt, men at barnets ret til f.eks. at fremsætte ønsker og
anmodninger allerede indgår i myndighedernes sagsbehand-
ling i dag. Udfordringen er, at børnene ofte ikke inddrages i
praksis, jf. f.eks. »Svigt af børn i Danmark« fra Børns Vilkår
og Tryg Fonden 2022, hvor hvert andet barn i alderen 11-17
år svarer, at de ikke tages med på råd i forhold til valg af
f.eks. anbringelsessted.
I den forbindelse finder DD, at der bør være øget fokus
på familieanbringelser og netværksanbringelser. Inden man
foretager en anbringelse eller adoption, bør netværkets og
barnets relationer afdækkes med mulighed for, at barnet kan
anbringes hos nære relationer.
Med lovforslaget er det bekymrende, at dette blot er en
overvejelse, kommunen kan gøre sig. Der henvises til lov-
forslagets § 8, stk. 3, hvoraf det fremgår af bestemmelsen,
at kommunen skal overveje, »hvordan
der kan ske en syste-
matisk inddragelse af barnets familie og netværk«.
Det er
uforpligtende for kommunen, og der bør sikres en bedre ind-
dragelse af forældrene og netværket, svarende til ordlyden i
lovforslagets § 8, stk. 1, om inddragelse af børnene.
DD konstaterer også, at der er ændret en række bestem-
melser i lovgivningen fra »skal« til »kan«, som vi i DD ikke
oplever som værende i overensstemmelse med intentionen
bag den politiske aftale om Børnene Først jf. svar på spørgs-
mål nr. 16 (L 93).
DD noterer sig og deler desuden den bekymring, der
rejses af adskillige høringsparter, om muligheden for at træf-
fe beslutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser op
til 3 måneder før termin. Det er problematisk af flere årsa-
ger. Dels fordi forældrene ikke får en chance for at bevise
deres forældreevne, dels fordi det kan medføre, at moderen
oplever en øget stress under graviditeten, der i sig selv kan
skade barnet. ¬¬Endelig kan kommunerne opleve det som
et økonomisk incitament at bortadoptere et barn fra fødslen,
fordi det i modsætning til forebyggende indsatser eller en
anbringelse er billigere for kommunen. Vi har desværre tid-
ligere set eksempler på, at økonomi risikerer at trumfe fag-
lighed og barnets behov, jf. f.eks. »Kommune sætter turbo
på tvangsadoptioner«, DR.dk, 19. december 2018.
DD ser med bekymring på muligheden for at træffe be-
slutning om bortadoptioner og tvangsanbringelser før føds-
len i lyset af de mange eksempler på fejl og lovbrud i
anbringelsessager, vi har været vidne til de senere år, hvor
børn er blevet fjernet på et fejlagtigt grundlag, og hvor kom-
munerne ikke har levet op til de lovfastsatte krav i forhold
til faglig udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølg-
ning, jf. f.eks. Børnesagsbarometret fra 2022.
DD mener, at der fremfor et fokus på at øge tvangsan-
bringelser og bortadoptioner, først og fremmest bør være
fokus på at iværksætte den rette hjælp og støtte til familierne
og sikre kvaliteten i de forebyggende indsatser. Når en an-
bringelse er aktuel, så skal vi som samfund sørge for, at det
er de rette børn, der bliver anbragt, og at det er på et doku-
menteret og oplyst grundlag, samt at anbringelsen bidrager
til et bedre børneliv. Det er vi ikke gode nok til i dag, jf.
f.eks. undersøgelser fra De Anbragtes Vilkår, hvor omtrent
halvdelen af de adspurgte medlemmer svarer, at de ikke blev
anbragt til noget bedre, jf. »Vi skal være sikre på, at fjernede
børn bliver anbragt til noget bedre«, Berlingske.dk, den 13.
februar 2023.
I den forbindelse bemærker DD, at loven bør forpligte
kommunen til rent faktisk at inddrage og undersøge netvær-
ket, og ikke blot at overveje netværket, som det fremgår
af lovforslagets nuværende ordlyd og bestemmelser. Det
bør f.eks. ske forud for en beslutning om anbringelse uden
for hjemmet. Ofte kan det resultere i bedre løsninger for
barnet. I dag er det desværre sådan, at netværket ofte heller
ikke bliver inddraget. Der er altså behov for at kvalitetssikre
de tidlige, forebyggende indsatser.
Det er samtidig DDs holdning, at børn fortsat skal have
ret til at kende sit biologiske ophav, og noterer i den forbin-
delse, at det er uhensigtsmæssigt, at et barn ned til 10 år
kan anmode om at blive anbragt uden for hjemmet, men at
barnet skal være 15 år, før kommunen er forpligtet til at
behandle en anmodning om hjemgivelse af barnet, hvis det
er barnets ønske.
DD bemærker desuden, at hele efterværnsindsatsen er en
mangel i lovforslaget sammen med plejefamilieområdet og
opfordrer regeringen til at indkalde til drøftelser herom.
I DD anerkender vi, at der er børn, som ikke kan eller
skal bo hjemme. Men vi må ikke risikere, at der bliver
anbragt børn, som ikke skulle have været det. Og det skal
sikres, at anbringelser uden for hjemmet fører til et bedre
børneliv. Det er vi i DD ikke overbeviste om vil være re-
sultatet af barnets lov. Derudover er det DDs opfattelse, at
regeringen ikke har været lydhør over for de mange bekym-
ringer, der er rejst i de indkomne høringssvar til barnets lov.
DD er også bekymret for, om loven er opmærksom nok
på børn med specielle behov og funktionsnedsættelser, DD
henviser til DH’s høringssvar. DD har på den baggrund stil-
let en række ændringsforslag til lovforslaget.
DD er ikke på noget tidspunkt blevet inddraget eller
hørt i forbindelse med loven eller i processen, trods mini-
sterens besvarelse på spm. https://www.ft.dk/samling/20222/
lovforslag/L93/spm/19/svar/1956042/2704191/index.htm og
kan på den baggrund ikke støtte lovforslaget om barnets lov
samt følgeloven.
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at landets statsminister
i sin første nytårstale som politisk leder for Danmark 1.
januar 2020 varslede, at der er forældre, der får for mange
chancer, og at flere børn derfor skal tvangsfjernes fra deres
familie i fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundste-
nen for, at vi her 3 år senere står med lovforslaget til barnets
lov, hvor statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser
er en central del. Dansk Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance var del af aftalen Børnene Først, som ligger til
grund for lovforslaget, men ALT, DF og LA kan ovenpå
det sidste års afdækning af kommuners lovbrud på området,
kritiske høringssvar, en lukket eksperthøring som rejste al-
vorlige spørgsmål og hård kritik, ikke længere se os selv i
aftalen. Vi har oplevet processen og udvalgsbehandlingen af
barnets lov som værende utrolig lukket, hård i retorikken og
en kende udemokratisk. Vi har desuden fundet det bekym-
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0004.png
4
rende, at social- og boligministeren i Folketingssalen har
anvendt tal, som argumentation for at fjerne flere børn, der
senere viste sig at indeholde en »formidlingsmæssig fejl«.
Alternativet, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance me-
ner, at barnets lov forringer børnenes og forældrenes rets-
sikkerhed, og vi bekymrer os ligeledes for, om loven i
sine mest vidtgående passager risikerer at kompromittere
menneskerettighederne. Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet mener, at udsatte børn og familier er bedre
stillet med den nuværende lovgivning, og at problemet i vir-
keligheden har været, at kommunerne ikke overholder den
nuværende lovgivning. I stedet for at skabe incitamenter, der
forbedrer den problematik, fjerner man med barnets lov i
stedet dele af den lovgivning, som kommunerne i forvejen
ikke kan finde ud af at overholde. Med barnets lov giver
man ligeledes kommunerne friere rammer for at bruge an-
bringelse som forebyggende indsats. Samtidig gør man i
større grad sagsbehandlere og socialrådgivere til gidsler, da
de skal håndtere sagerne hurtigere samt bruge og vægte de
socialfaglige kompetencer mindre. Dette, mener vi i ALT,
DF og LA, ikke er til børnenes bedste. Barnets lov giver
børnene en række nye rettigheder, som dog ikke kan påkla-
ges. Dette kan kun skyldes manglende finansiering, samt
at man fokuserer mere på populistiske budskaber end på
egentlige rettigheder med klageadgang, som jo sikrer børns
og familiers retssikkerhed.
Alternativet, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti me-
ner, at regeringen og de øvrige aftalepartier er kørt ud på et
ideologisk sidespor, hvor man ikke levner plads til at stoppe
op og ændre sin holdning. End ikke i lyset af nye væsentlige
oplysninger, som har enorm betydning for den lov, man her
er ved at gennemføre. For det må aldrig blive et krav i sig
selv, at et vist antal børn absolut skal tvangsfjernes. Det
vigtige er, at de
rigtige
børn tvangsfjernes. Liberal Alliance,
Dansk Folkeparti og Alternativet stemmer derfor ikke for
barnets lov.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
Til § 6
1)
I
stk. 2, 2. pkt.
indsættes efter »end barnets eller den
unges« ordene: », dette gælder særligt, hvor bisidderen er i
et ansættelsesforhold hos eller har driftsoverenskomst med
kommunen«.
[Tydeliggørelse af bestemmelsen i forhold til bisiddere, som
er i ansættelsesforhold mv. hos kommunen]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 15
2)
Stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til
forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og
unge og behandling af sager om sådanne overgreb.«
[Sproglig tydeliggørelse af bestemmelsen]
Til § 17
3)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
Til § 20
4)
I
stk. 2
indsættes som
2. pkt.:
»Hvis barnet, den unge eller forældremyndighedsindeha-
veren anmoder om en børnefaglig undersøgelse, skal kom-
munalbestyrelsen vurdere, om der er behov herfor.«
[Tydeliggørelse af, at børn, unge og forældremyndigheds-
indehaveren altid kan anmode om en børnefaglig undersø-
gelse]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 41
5)
I overskriften før paragraffen ændres »Psykologbe-
handling« til: »Behandling af psykolog eller psykoterapeut«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
6)
I
stk. 1
ændres »psykologbehandling« til: »behandling
af en psykolog eller en psykoterapeut«, og efter »misbrugs-
problemer« indsættes: », psykisk sygdom, overgreb eller
konfliktfyldt samlivsophævelse, eller når barnet eller den
unge har oplevet vold i nære relationer«.
[Udvidelse af personkredsen sådan, at behandlingen kan va-
retages af andre end autoriserede psykologer og udvidelse af
anvendelsesområdet for forslaget om børns og unges ret til
at modtage behandling uden samtykke]
7)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Den enkelte civilsamfundsorganisation skal påse,
sikre og kunne dokumentere, at de psykologer og psykotera-
peuter, der udfører behandling efter stk. 1 af børn og unge,
har de fornødne faglige kompetencer, uddannelse og indsigt
til at kunne varetage behandlingen af civilsamfundsorgani-
sationens målgruppe.«
[Fastsættelse af krav til civilsamfundsorganisationer, der
yder behandling til børn og unge over 12 år uden forældre-
myndighedsindehaverens samtykke]
Til § 45
8)
I
stk. 1, nr. 4,
udgår »i denne lov«.
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0005.png
5
Til § 46
9)
I
stk. 3
indsættes som
3. pkt.:
»En begrundet stillingtagen, jf. § 22, stk. 5, om anbrin-
gelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, skal indehol-
de en vurdering af forældrenes kompetencer.«
[Skærpelse af oplysningskravene i afgørelser om anbringel-
se med samtykke]
Til § 50
10)
Stk. 7
udgår.
[Kommunalbestyrelsens forpligtelse til af egen drift at over-
veje permanent anbringelse udgår]
Til § 51
11)
I
stk. 1
indsættes som nyt nr.:
»5)
Forældreplanen, jf. § 77, stk. 2, skal vedlægges en
indstilling om anbringelse efter §§ 47 og 49.«
[Krav om at forældrehandleplanen skal indgå i indstillingen
om anbringelse uden samtykke efter §§ 47 og 49]
12)
Stk. 2
udgår.
»Stk. 3 og 4 bliver herefter til stk. 2 og 3.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 52
13)
I
stk. 1
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i denne
lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
14)
I
stk. 5
ændres »informere« til: »orientere«.
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
Til § 53
15)
I
stk. 1
udgår »så vidt muligt«.
[Tydeliggørelse af, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til
at finde en støtteperson til børn og unge inden anbringelse
uden for hjemmet]
16)
I
stk. 2
ændres »kan kommunalbestyrelsen« til: »skal
kommunalbestyrelsen«.
[Fastsættelse af regler om at kommunalbestyrelsen er for-
pligtet til at samarbejde med en civilsamfundsorganisation
om at finde en støtteperson til børn og unge inden anbringel-
se uden for hjemmet]
Til § 54
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
17)
I
stk. 1
ændres »børne- eller ungehjem« til: »børne- og
ungehjem m.v.«
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
18)
I
stk. 2
ændres »kan kommunalbestyrelsen« til: »skal
kommunalbestyrelsen«.
[Udvidelse af kommunernes forpligtelse til at finde en ven-
skabsfamilie til et barn eller ung anbragt på et børne- eller
ungehjem]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 66
19)
I
stk. 1
indsættes efter »§§ 46 eller 47«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 67
20)
I
stk. 1
indsættes efter »jf. dog«: »§ 50, stk. 7, og«.
[Rettelse af fejl]
21)
I
stk. 4, nr. 2,
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i
denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Til § 70
22)
I
stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i
denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
Til § 77
23)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Indsættes efter »forældrene« ordene: »og i for-
bindelse med en anbringelse efter § 46«.«
[Krav om udarbejdelse af en forældrehandleplan ved afgø-
relse om anbringelse af et barn eller en ung med samtyk-
ke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er
fyldt 15 år]
24)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Indsættes efter » hos forældrene« ordene: »og i
forbindelse med en anbringelse efter §§ 47 og 49«.«
[Krav om udarbejdelse af en forældrehandleplan ved afgø-
relse om anbringelse af et barn eller en ung med samtyk-
ke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er
fyldt 15 år]
25)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03
»1. pkt. finder ikke anvendelse for en indstilling
om anbringelse efter §§ 47 eller 49.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 91
26)
I
stk. 1
indsættes som
3. pkt.:
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0006.png
6
»Hvis barnet, den unge eller forældremyndighedsindeha-
veren anmoder om en barnets plan, når der er truffet afgørel-
se om en støttende indsats efter § 32, skal kommunalbesty-
relsen vurdere, om der er behov herfor.«
[Tydeliggørelse af, at børn, unge og forældremyndigheds-
indehaveren altid kan anmode om en barnets plan, når der er
iværksat en støttende indsats efter lovforslagets § 32]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 95
27)
I
stk. 4
indsættes efter »§ 91«, »§ 108« og »§110«: »i
denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
Til § 95
28)
Som
stk. 7
indsættes:
»Stk. 7.
Barnet, den unge eller forældremyndighedsinde-
haveren kan anmode kommunalbestyrelsen om at ændre be-
slutningen om den fremadrettede tilrettelæggelse af opfølg-
ningen efter stk. 3.«
[Tydeliggørelse af, at børn, unge og forældremyndigheds-
indehaveren altid kan anmode om at ændre den fremadrette-
de tilrettelæggelse af opfølgningen]
Til § 101
29)
Paragraffen udgår.
[Fjernelse af forslaget om, at barnets plejefamilie, støtteper-
son eller venskabsfamilie skal kunne anmode Ankestyrelsen
om en vurdering af kommunalbestyrelsens afgørelse efter §
100, stk. 1, om hjemgivelse af et barn under 10 år]
Til § 102
30)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »15 år« til: »10 år«.
[Aldersgrænsen ændres fra 15 år til 10 år]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 118
31)
Efter »kapitel 5« og »§ 120« indsættes: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisninger]
Til § 120
32)
I
stk. 1
indsættes efter »kapitel 5« og »§§ 46 og 47«:
»i denne lov«, og efter »§ 43, stk. 1, nr. 1-4,« indsættes: »i
denne lov,«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 135
33)
Ordet »dets« ændres til: »barnets eller den unges«.
[Opdatering af sprogbrug]
Til § 143
34)
I
stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 23«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 144
35)
Overskriften
»Klage og domstolsprøvelse«
før para-
graffen udgår.
[Rettelse af fejl]
Af et
mindretal
(DD og LA), tiltrådt af
<>:
Til § 145
36)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Afslag på en anmodning om en børnefaglig
undersøgelse efter § 20, stk. 2, 2. pkt., kan af barnet eller
den unge indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som følge af ændringsfor-
slag nr. 1]
37)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Afslag på en anmodning om en barnets plan
efter § 91, stk. 1, 3. pkt., kan af barnet eller den unge
indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som følge af ændringsfor-
slag nr. 1]
38)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Afslag på en anmodning, jf. § 95, stk. 7, om
ændring af kommunalbestyrelsens beslutning om den frem-
adrettede tilrettelæggelse af opfølgningen efter § 95, stk. 3,
kan af barnet eller den unge indbringes for Ankestyrelsen
efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som følge af ændringsfor-
slag nr. 1]
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 151
39)
I
stk. 6, 1. pkt.,
ændres »§ 46« til: »§§ 46 eller 47«.
[Rettelse af fejl]
Til § 153
40)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 101«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 177
41)
Ordene »pensionsforpligtelsen om« ændres til: »pen-
sionsforpligtelsen vedrørende«.
[Sproglig tydeliggørelse]
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0007.png
7
Til § 212
42)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar
2024«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
43)
I
stk. 2
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar
2024«, og »1. januar 2024« ændres til: »1. april 2024«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
44)
I
stk. 3
ændres »1. september 2023« til: »1. december
2023«, »1. oktober 2023« ændres til: »1. januar 2024«, og
»28. september 2023« ændres til: »28. december 2023«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
45)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
§ 195, stk. 3 og stk. 4, nr. 4, og § 211 træder i
kraft den 1. juli 2023.«
[Fastsættelse af særskilt ikrafttrædelsestidspunkt]
Til § 213
46)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar
2024«, og »30. september 2023« ændres til: »31. december
2023«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
47)
I
stk. 6
ændres »1. april 2024« til: »1. juli 2024«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
48)
Stk. 7
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 42]
49)
Stk. 8
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 45]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede § 6, stk. 1, i barnets lov, har et
barn eller en ung på ethvert tidspunkt af behandlingen af
en sag efter barnets lov ret til at lade sig bistå af andre
og kommunalbestyrelsen har pligt til at oplyse barnet eller
den unge herom. Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 2, 2.
pkt., at myndigheden endvidere kan træffe afgørelse om at
tilsidesætte barnets eller den unges valg af bisidder, hvis der
er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage
andre interesser end barnets eller den unges.
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte, at dette
særligt gælder, hvor den bisidder, barnet eller den unge har
peget på, samtidig er i et ansættelsesforhold hos eller har
driftsoverenskomst med kommunen.
Bestemmelsen vil skulle sikre, at myndigheden, der be-
handler eller træffer afgørelser i en sag, er særligt opmærk-
som på, om barnets eller den unges bisidder varetager andre
interesser end barnets eller den unges, når der er tale om
en bisidder, der også er i et ansættelsesforhold hos eller har
driftsoverenskomst med samme kommune.
Bestemmelsen vil f.eks. kunne omfatte barnets eller den
unges faste kontaktperson eller en ansat på anbringelsesste-
det, som barnet eller den unge har ønsket som bisidder.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
Danmarksdemokraterne har på den baggrund stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget.
Til nr. 2
Efter den foreslåede § 15, stk. 2, i barnets lov skal kom-
munalbestyrelsen udarbejde et beredskab til forebyggelse,
tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod
børn og unge.
Ændringsforslaget stilles for at sikre sproglig tydeliggø-
relse af indholdet af bestemmelsen. Med ændringsforslaget
vil kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde et be-
redskab til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod
børn og unge og behandling af sager om sådanne overgreb
fortsat skal gælde uændret i overensstemmelse med gælden-
de ret.
Til nr. 3
Efter den foreslåede § 17, stk. 1, i barnets lov skal kom-
munalbestyrelsen samarbejde med frivillige sociale organi-
sationer og foreninger på børne- og ungeområdet. Rammer-
ne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbe-
styrelse.
Ved en fejl er der i lovforslagets § 17, stk. 1, indsat en
henvisning til stk. 1. Ændringsforslaget stilles for at rette
henvisningen til 1. pkt. i bestemmelsen.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 1, i barnets
lov, er kommunalbestyrelsen i visse tilfælde forpligtet til at
træffe afgørelse om en børnefaglig undersøgelse. Det gælder
bl.a. i sager, hvor der er grund til at antage, at der er tale
om en alvorlig eller kompleks sag og herunder i sager, hvor
der er grund til at antage, at et barn eller en ung skal anbrin-
ges uden for hjemmet med eller uden samtykke, og i sager
hvor et barn eller en ung har været udsat for overgreb eller
ved mistanke herom. Efter den foreslåede bestemmelse i §
20, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen endvidere iværksætte
en børnefaglig undersøgelse, når kommunalbestyrelsen vur-
derer, at det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den
unges støttebehov. En børnefaglig undersøgelse skal, jf. den
foreslåede § 22 i barnets lov, afdække udfordringer og res-
sourcer hos barnet eller den unge, familien og netværket. Ef-
ter bestemmelsen vil en kommunes beslutning om, at der
ikke er behov for en børnefaglig undersøgelse, ikke kunne
påklages, i det omfang kommunen vælger at gennemføre en
afdækning.
Med ændringsforslaget foreslås en tydeliggørelse i lovbe-
stemmelsen af gældende ret, hvorefter et barn eller en ung
eller forældremyndighedsindehaver altid vil kunne anmode
kommunalbestyrelsen om, at der gennemføres en børnefag-
lig undersøgelse af barnets eller den unges og familiens
behov for hjælp og støtte.
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0008.png
8
Bestemmelsen vil indebære en tydeliggørelse af gælden-
de ret, hvorefter kommunalbestyrelsen vil skulle foretage en
vurdering af, om der er er behov for en børnefaglig undersø-
gelse, hvis et barn, en ung eller forældremyndighedsindeha-
ver anmoder om en sådan. Vurderer kommunalbestyrelsen,
at der ikke skal gennemføres en børnefaglig undersøgelse,
vil kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse herom, og
afgørelsen vil kunne påklages af barnet eller den unge, jf.
den foreslåede ændring af § 145. Afgørelsen vil ligeledes
kunne påklages af forældremyndighedsindehaver efter de
almindelige regler herom i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område. Adgangen med ændringsfor-
slaget vil betyde, at retten til at klage over et afslag på
en børnefaglig undersøgelse vil gælde, selvom om kommu-
nalbestyrelsen vurderer, at en afdækning efter den foreslåe-
de § 19 i barnets lov vil være tilstrækkelig til at oplyse
sagen. Dette vil indebære en udvidelse af gældende ret og
adgangen til at klage i forhold til den foreslåede bestemmel-
se i § 20 i barnets lov. Efter den foreslåede bestemmelse
i § 20 i barnets lov vil kommunens beslutning om, at der
ikke er behov for en børnefaglig undersøgelse, ikke kunne
påklages, i det omfang kommunen vælger at gennemføre en
afdækning. Ankestyrelsen vil skulle behandle klagen efter
reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
I forhold til børn og unges adgang til at indbringe afgø-
relsen for Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkninger-
ne til det foreslåede § 145, stk. 01.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 5-7
Efter det foreslåede § 41, stk. 1, i barnets lov vil børn
og unge, der er fyldt 12 år, have ret til at opsøge og mod-
tage psykologbehandling som følge af forældres misbrugs-
problemer i regi af civilsamfundsorganisationer uden for-
ældremyndighedsindehaverens samtykke. Det vil efter det
foreslåede stk. 2 være en betingelse for behandling uden
samtykke efter det foreslåede stk. 1, at behandlingen ydes af
en autoriseret psykolog.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5, at kravet i det
foreslåede § 41, stk. 1, om, at behandlingen skal varetages
af en autoriseret psykolog ændres sådan, at behandlingen
vil kunne varetages af psykologer og psykoterapeuter. Det
vil med forslaget være op til den enkelte civilsamfundsor-
ganisation at vurdere, at den enkelte psykolog eller psyko-
terapeut har den fornødne viden og indsigt til at ville kun-
ne varetage behandlingen for organisationens målgruppe,
Forslaget vil herunder indebære, at kravet om, at behandlin-
gen skal foretages af en autoriseret psykolog, fjernes, jf.
ændringsforslag nr. 3.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5 videre, at adgan-
gen til at tilbyde behandling til børn og unge, der er fyldt 12
år, udvides til også at omfatte børn og unge, der opsøger så-
dan behandling hos civilsamfundsorganisationer som følge
af forældrenes psykiske sygdom, overgreb mod barnet eller
den unge eller konflikter mellem forældrene i forbindelse
med samlivsophævelse, eller fordi barnet eller den unge har
oplevet fysisk eller psykisk vold i nære relationer.
Udvidelsen vil indebære, at civilsamfundsorganisationer
inden for de nævnte områder, herunder også patient- eller
pårørendeforeninger, vil kunne tilbyde behandling til børn
og unge, der er fyldt 12 år, uden at der forud for igangsæt-
telsen af behandlingen vil skulle indhentes samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren.
Det foreslås videre med ændringsforslag nr. 4, at over-
skriften til § 41 ændres som konsekvens af ændringsforslag
nr. 5.
Endvidere foreslås det med ændringsforslag nr. 6, at det
foreslåede § 41, stk. 2, affattes således, at det fastsættes,
at den enkelte civilsamfundsorganisation skal påse, sikre og
dokumentere, at de faggrupper, der udfører behandling efter
stk. 1 af børn og unge, har de fornødne faglige kompetencer,
uddannelse og indsigt til at kunne varetage behandlingen af
civilsamfundsorganisationens målgruppe.
Ændringen indebærer, at den enkelte civilsamfundsorga-
nisation vil have ansvaret for at påse, sikre og kunne doku-
mentere, at de relevante faggrupper, det vil sige psykologer
og psykoterapeuter, har de fornødne faglige kompetencer
og uddannelse samt den fornødne indsigt til at varetage
behandling af børn og unge, der er fyldt 12 år, på en forsvar-
lig måde, der ikke indebærer yderligere traumatisering. Der
fastsættes ikke nærmere krav til karakteren af dokumentatio-
nen.
Forslaget skal ses i forlængelse af den foreslåede ændring
af § 41, stk. 1, og vil indebære, at den behandling, civilsam-
fundsorganisationer vil kunne tilbyde børn og unge, der er
fyldt 12 år, ikke alene vil kunne varetages af en autoriseret
psykolog, men også kan varetages af psykologer uden auto-
risation og af psykoterapeuter. Dette vil medføre, at der ikke
vil være tilsyn med den pågældende behandler, da alene
autoriserede psykologer er underlagt et tilsyn af Psykolog-
nævnet.
Til nr. 8
Ved en fejl fremgår det af den foreslåede bestemmelse i
§ 45, stk. 1, nr. 4, i barnets lov, at bestemmelsen omfatter
døgnophold efter § 13, stk. 1, nr. 5 eller 6, i barnets lov. Det
er ikke tilfældet, idet begge henvisninger omhandler bestem-
melser om anbringelse efter Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelse efter reglerne i lov om bekæmpelse af ungdoms-
kriminalitet. Med ændringsforslaget foreslås denne fejl ret-
tet, sådan at der korrekt henvises til § 13, stk. 1, nr. 5 eller 6,
i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Til nr. 9
Efter den foreslåede bestemmelse i § 46 i lovforslaget,
kan kommunalbestyrelsen med samtykke fra forældremyn-
dighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe
afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for
hjemmet på et anbringelsessted, når det må anses for at være
af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges
særlige behov for støtte. Afgørelsen skal angive formålet
med anbringelsen og den forventede varighed.
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0009.png
9
I bestemmelsens stk. 3 er fastsat, at der kun kan træffes
afgørelse om anbringelse uden for hjemmet efter gennemfø-
relse af en børnefaglig undersøgelse, jf. § 20 i barnets lov,
medmindre særlige forhold taler for det. I sådanne tilfælde
kan der træffes afgørelse om foreløbig eller akut anbringelse
sideløbende med, at der gennemføres en børnefaglig under-
søgelse efter § 20 i barnets lov eller en ungefaglig undersø-
gelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminali-
tet.
Efter den foreslåede § 20 i barnets lov, skal der gennem-
føres en børnefaglig undersøgelse i sager, hvor der er over-
vejelser om anbringelse af et barn eller en ung uden for
hjemmet. Efter den foreslåede § 22 i barnets lov, skal den
børnefaglige undersøgelse tilrettelægges ud fra en helheds-
betragtning og skal afdække udfordringer og ressourcer hos
barnet eller den unge, familien og netværket. Iværksætter
kommunalbestyrelsen en psykologisk undersøgelse af foræl-
dremyndighedsindehaveren, skal undersøgelsen foretages af
en autoriseret psykolog.
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte, at kom-
munalbestyrelsen altid vil være forpligtet til at foretage en
vurdering af forældrenes kompetencer, der vil skulle indgå
i den begrundede stillingtagen til, om der er grundlag for at
iværksætte en anbringelse af et barn eller en ung uden for
hjemmet.
Ændringsforslaget indebærer dermed, at en sådan vurde-
ring altid vil skulle indgå som en del af afgørelsesgrundlaget
for en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden
for hjemmet efter den foreslåede § 46 i barnets lov om
anbringelse med samtykke.
En vurdering af forældrenes kompetencer vil kunne være
en psykologisk undersøgelse af forældremyndighedsindeha-
veren. En sådan undersøgelse vil skulle foretages af en auto-
riseret psykolog, jf. den foreslåede § 22, stk. 3, i barnets lov.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Danmarksdemokraterne har på den baggrund stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 50, stk. 7, skal kommunalbestyrel-
sen forud for børne- og ungeudvalgets genbehandling af
en anbringelse uden for hjemmet efter stk. 1 overveje, om
hensynet til barnets bedste taler for, at der udarbejdes en
indstilling om permanent anbringelse efter § 67, stk. 4. Har
barnet eller den unge på tidspunktet for genbehandlingen
efter stk. 1 været anbragt uden for hjemmet i mindre end 3
år, er kommunalbestyrelsen ikke forpligtet til at overveje en
permanent anbringelse efter 1. pkt.
Det foreslås, at det foreslåede § 50, stk. 7, udgår, således
at kommunalbestyrelsen ikke bliver forpligtet til at skulle
overveje permanent anbringelse. Muligheden for at kommu-
nalbestyrelsen kan overveje permanent anbringelse vil dog
fortsat være gældende.
Ændringsforslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsen
ikke bliver forpligtet til af egen drift at overveje at udarbejde
en indstilling om permanent anbringelse forud for børne-
og ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for
hjemmet på et givent tidspunkt i sagen.
Ændringsforslaget vil dermed medføre, at en indstilling
om en permanent anbringelse kun vil blive overvejet i kom-
munalbestyrelsen, såfremt kommunalbestyrelsen selv væl-
ger at tage stilling til, om hensynet til barnets bedste taler
for, at der bør udarbejdes en indstilling om permanent an-
bringelse. Det vil dermed være op til kommunalbestyrelsen
i den konkrete sag at afgøre, hvorvidt der er grund til, at en
indstilling om permanent anbringelse bør overvejes.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 11, 12, 24 og 25
Efter den foreslåede § 47 i lovforslaget kan børne- og
ungeudvalget uden samtykke fra forældremyndighedsinde-
haveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet, når
der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed
eller udvikling lider alvorlig skade på grund af f.eks. util-
strækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den
unge, overgreb, som barnet eller den unge har været udsat
for, misbrugsproblemer eller andre svære sociale vanskelig-
heder hos barnet eller den unge. Det er en forudsætning for
en sådan afgørelse, at der er er begrundet formodning om,
at problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges
fortsatte ophold i hjemmet.
Efter den foreslåede § 49 i lovforslaget kan børne- og
ungeudvalget i helt særlige tilfælde uden samtykke fra de
kommende forældre træffe afgørelse efter den foreslåede
bestemmelse § 47, stk. 1, i lovforslaget om at et ufødt barn
umiddelbart efter fødslen anbringes uden for hjemmet. En
sådan afgørelsen kan træffes tidligst 3 måneder inden kvin-
dens terminsdato, når der er åbenbar risiko for, at det ufødte
barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlig skade i tiden
efter fødslen på grund af de kommende forældres manglen-
de evner eller ressourcer til at tilbyde barnet tilstrækkelig
omsorg eller behandling. Det er en forudsætning for en så-
dan afgørelse, at problemerne ikke kan løses inden barnets
fødsel eller ved barnets kommende ophold i hjemmet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 1, i lov-
forslaget vil kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og
ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet efter §§ 47
og 49 skulle omfatte en række nærmere fastsatte elementer,
herunder den børnefaglige undersøgelse efter § 20 eller un-
dersøgelsen efter § 26 og en beskrivelse af, at betingelserne
i §§ 47 eller 49 er opfyldt, samt barnets plan eller unge-
planen. Efter den foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 2, i
lovforslaget skal forældrehandleplanen, efter den foreslåede
bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovforslaget eller begrundelsen
efter den foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget vedlægges
indstillingen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovfor-
slaget skal kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan
for støtten til forældrene, når der iværksættes støtte i form
af en støtteperson efter den foreslåede § 75 i lovforslaget
eller anden støtte efter den foreslåede § 76 i lovforslaget til
forældrene under barnets eller den unges anbringelse uden
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0010.png
10
for hjemmet. Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk.
2, i lovforslaget skal der udarbejdes en forældrehandleplan
i forbindelse med en indstilling om anbringelse af et barn
eller en ung uden samtykke, uanset om forældrene har afvist
støtte under anbringelsen, når der er søskende under 18 år
i husstanden, og anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt
eller andre alvorlige sociale forhold hos forældrene. Kom-
munalbestyrelsen kan efter det foreslåede § 77, stk. 3, i
lovforslaget undlade at udarbejde en handleplan efter den
foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i tilfælde, hvor det
er åbenlyst unødvendigt, og skal i så fald begrunde, hvorfor
der ikke udarbejdes en plan for støtten til forældrene.
Ændringsforslagene indebærer, at kommunalbestyrelsen
altid vil skulle udarbejde en forældrehandleplan, når kom-
munalbestyrelsen indstiller til børne- og ungeudvalget, at
der træffes afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung
uden for hjemmet efter de foreslåede §§ 47 og 49 i lovfor-
slaget om anbringelse uden samtykke fra forældremyndig-
hedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år eller fra
de kommende forældre. Forældrehandleplanen vil dermed
skulle udarbejdes uanset, om forældrene eller de kommende
forældre ønsker en sådan plan, og uanset om forældremyn-
dighedsindehaveren eller de kommende forældre takker nej
til en støtteperson, eller forældrene takker nej til anden støtte
under anbringelsen. Ændringsforslaget vil dermed indebære,
at der skal udarbejdes en forældrehandleplan, uanset om der
iværksættes støtte efter §§ 75 eller 76 i lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer videre, at kommunalbesty-
relsen altid vil skulle vedlægge forældrehandleplanen til
indstillingen til børne- og ungeudvalget om anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke
til at løse de problemer, som har været årsag til anbringel-
sen, med henblik på at støtte forældrene eller de kommende
forældre i at varetage omsorgen for barnet eller den unge
ved en eventuel hjemgivelse eller i at have samvær med
barnet eller den unge under anbringelsen.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Danmarksdemokraterne har på den baggrund stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget.
Til nr. 13, 19, 21-22, 27, 31-34 og 40
I en række bestemmelser i forslaget til barnets lov er der
både henvisninger til andre konkrete bestemmelser i lovfor-
slaget og til bestemmelser i andre love, herunder særligt lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ændringsforslagene stilles for at sikre tydelighed om,
hvilken lov de konkrete paragrafhenvisninger vedrører.
Til nr. 14
Efter den foreslåede § 52, stk. 5, i barnets lov skal kom-
munalbestyrelsen, når et anbringelsessted er beliggende i en
anden kommune, end den kommune, der har truffet afgørel-
se om anbringelsen, forud for anbringelsen informere den
kommune, hvor anbringelsesstedet er beliggende om anbrin-
gelsen af barnet eller den unge.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl i sprogbru-
gen i bestemmelsen, idet ordet »informere« foreslås erstat-
tet med ”orientere” i overensstemmelse med sprogbrugen i
barnets lov. Hvis et anbringelsessted er beliggende i en an-
den kommune, vil kommunalbestyrelsen i den anbringende
kommune således forud for en anbringelse være forpligtet
til at orientere den kommune, hvor anbringelsesstedet er
beliggende.
Til nr. 15
Efter den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 1, i lovfor-
slaget, skal kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden en
anbringelse hjælpe barnet eller den unge med at finde en
person i barnets eller den unges familie eller netværk, som
kan udpeges til at være dennes støtteperson under anbringel-
sen. Hvis barnet eller den unge er anbragt på et børne- og
ungehjem mv., jf. lovforslagets § 43, stk. 1, nr. 5-7, kan støt-
tepersonen dog jf. den foreslåede § 54, stk. 1, i lovforslaget
erstattes af en venskabsfamilie.
Med ændringsforslaget foreslås det at tydeliggøre, at
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at afsøge muligheder-
ne for at hjælpe barnet eller den unge med at finde en
person i barnets eller den unges familie eller netværk, der
kan være støtteperson for barnet eller den unge under an-
bringelsen. Bestemmelsen vil indebære, at mulighederne for
at finde en støtteperson må afsøges meget bredt i barnets
eller den unges familie eller netværk.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at barnet eller den unge
vil være forpligtet til at modtage en støtteperson, men at
kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at kontakte den
eller de personer, barnet eller den unge har peget på som
mulige støttepersoner, for at afklare, om en af disse personer
ønsker at være støtteperson for barnet eller den unge.
At være støtteperson vil være en frivillig opgave, og
kommunalbestyrelsen vil derfor ikke kunne pålægge den
person, barnet eller den unge har peget på, at påtage sig
opgaven som støtteperson.
Ændringsforslaget vil ikke indebære, at kommunalbesty-
relsen løbende vil skulle tale med barnet eller den unge,
om der er andre personer i familien eller netværket, som
barnet eller den unge vil kunne tænke sig, skal være deres
støtteperson, ind til det lykkes at finde en sådan.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 16
Efter den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 1, i lovfor-
slaget skal kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden en
anbringelse hjælpe barnet eller den unge med at finde en
person i barnets eller den unges familie eller netværk, som
kan udpeges til at være dennes støtteperson under anbringel-
sen. Hvis barnet eller den unge er anbragt på et børne- og
ungehjem jf. lovforslagets § 43, stk. 1, nr. 5-7, kan støtteper-
sonen dog, jf. den foreslåede § 54, stk. 1, i lovforslaget,
erstattes af en venskabsfamilie. Kommunalbestyrelsen kan
efter den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 2, i lovforsla-
get i samarbejde med en civilsamfundsorganisation hjælpe
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0011.png
11
barnet eller den unge med at finde en støtteperson uden for
barnets eller den unges familie eller netværk.
Med ændringsforslaget foreslås det, at kommunalbesty-
relsen forpligtes til at samarbejde med civilsamfundsorgani-
sationer om at finde en støtteperson, når det ikke efter den
foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 1, er muligt at finde en
støtteperson i barnets eller den unges familie eller netværk.
Bestemmelsen vil indebære, at kommunalbestyrelsen
skal indgå i et samarbejde med en civilsamfundsorganisation
om at finde en egnet frivillig person, som barnet eller den
unge vil være indforstået med udpeges til at være støtteper-
son under anbringelsen.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at barnet eller den unge
vil være forpligtet til at takke ja til en støtteperson.
At være støtteperson vil være en frivillig opgave, og
kommunalbestyrelsen vil derfor ikke kunne pålægge den
person, som civilsamfundsorganisationen har fundet, og bar-
net eller den unge har accepteret, at påtage sig opgaven
som støtteperson – ligesom den frivillige vil kunne træde ud
af opgaven, hvis vedkommende ikke længere kan eller vil
påtage sig opgaven.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Danmarksdemokraterne har på den baggrund stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget.
Til nr. 17
Efter den foreslåede § 54 i barnets lov skal kommunalbe-
styrelsen så vidt muligt inden en anbringelse på et børne-
eller ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5-7, hjælpe barnet eller
den unge med at finde en støtteperson efter § 53 eller en
familie i barnets eller den unges familie eller netværk, som
kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie under an-
bringelsen.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl, idet den rette
betegnelse efter den foreslåede bestemmelse i § 43, stk. 1,
nr. 6, i barnets lov, er »børne- og ungehjem«.
Med ændringsforslaget sikres således overensstemmelse
med sprogbrugen i den foreslåede § 43. Tilføjelsen af »m.v.«
vil indebære, at der samtidig tages højde for, at henvisnin-
gen omfatter de foreslåede § 43, stk. 1, nr. 5-7, og dermed
ud over børne- og ungehjem også omfatter anbringelsesty-
pen ”egne værelser, kollegier og kollegielignende børne- og
ungehjem” samt »pladser på efterskoler, frie fagskoler og
frie grundskoler med kostafdeling«.
Til nr. 18
Efter lovforslagets § 54, stk. 1, skal kommunalbestyrel-
sen så vidt muligt inden en anbringelse på et børne- eller
ungehjem jf. § 43, stk. 1, nr. 5-7, hjælpe barnet eller den un-
ge med at finde en støtteperson efter lovforslagets § 53 eller
en familie i barnets eller den unges familie eller netværk,
som kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie under
anbringelsen.
Det fremgår af lovforslagets § 54, stk. 2, at er det ikke
muligt forud for anbringelsen at finde en familie efter det
foreslåede stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i samarbejde
med en civilsamfundsorganisation hjælpe barnet eller den
unge med at finde en familie uden for barnets eller den
unges familie eller netværk, som kan udpeges til at være
dennes venskabsfamilie under anbringelsen.
Det foreslås, at det foreslåede § 54, stk. 2, ændres så-
dan, at kommunalbestyrelsen ikke
kan,
men derimod
skal
samarbejde med civilsamfundsorganisationer for at finde en
venskabsfamilie til et barn eller ung anbragt på et børne-
eller ungehjem jf. lovforslagets § 43, stk. 5-7.
Ændringsforslaget vil betyde, at i de tilfælde, hvor det
ikke er muligt forud for anbringelsen af et barn på et børne-
eller ungehjem, jf. lovforslagets § 43, stk. 5-7, at finde en
støtteperson eller en familie i barnets eller den unges net-
værk, som kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie,
skal
kommunalbestyrelsen i samarbejde med en civilsam-
fundsorganisation hjælpe barnet eller den unge med at finde
en familie uden for barnets eller den unges familie eller net-
værk, som kan udpeges til at være dennes venskabsfamilie
under anbringelsen.
Ændringsforslaget vil dermed medføre, at kommunalbe-
styrelsen vil have pligt til at samarbejde med en civilsam-
fundsorganisation med henblik på at finde en venskabsfami-
lie, hvis det ikke muligt at finde en støtteperson eller en
venskabsfamilie i barnets familie eller netværk. Det vil være
op til kommunalbestyrelsen i den konkrete sag at afgøre,
hvilke civilsamfundsorganisationer som vil være relevante
at samarbejde med i forbindelse med at finde en venskabsfa-
milie til et konkret barn eller en ung.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
Til nr. 20
Ændringsforslaget stilles, for at der sikres sammenhæng
mellem den foreslåede § 67 i barnets lov om børne- og
ungeudvalgets adgang til at træffe afgørelse om permanente
anbringelser i visse tilfælde og den foreslåede § 50, stk. 7,
i barnets lov, om at kommunalbestyrelsen forud for børne-
og ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke, skal overveje, om hensynet til bar-
nets bedste taler for, at der udarbejdes en indstilling om
permanent anbringelse.
Efter den foreslåede § 50, stk. 7, i barnets lov, vil kom-
munen ikke være forpligtet til at overveje en permanent
anbringelse, hvis barnet eller den unge på tidspunktet for
genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke har været anbragt i mindre end 3 år.
Med ændringsforslaget sikres i overensstemmelse med
aftalen om Børnene Først, at der vil kunne udarbejdes en
indstilling om permanent anbringelse, når barnet eller den
unge har været anbragt i mindre end 3 år, hvis kommunalbe-
styrelsen vurderer, at hensynet til barnets bedste taler herfor.
Til nr. 23
Efter den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovfor-
slaget, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan
for støtten til forældrene, når der iværksættes støtte i form
af en støtteperson eller anden støtte til forældrene under
barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet. Efter
den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 2, i lovforslaget
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0012.png
12
skal der udarbejdes en forældrehandleplan i forbindelse med
en indstilling om anbringelse af et barn eller en ung uden
samtykke, uanset om forældrene har afvist støtte under an-
bringelsen, når der er søskende under 18 år i husstanden, og
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvor-
lige sociale forhold hos forældrene. Kommunalbestyrelsen
kan efter det foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget undlade at
udarbejde en handleplan efter den foreslåede bestemmelse i
§ 77, stk. 1, i tilfælde, hvor det er åbenlyst unødvendigt, og
skal i så fald begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes en plan
for støtten til forældrene.
Ændringsforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen al-
tid vil skulle udarbejde en forældrehandleplan, når kommu-
nalbestyrelsen på baggrund af en begrundet stillingtagen, jf.
den foreslåede § 22, stk. 5, i lovforslaget, træffer afgørelse
om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet
efter den foreslåede § 46 i lovforslaget om anbringelse med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge,
der er fyldt 15 år.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at der skal udar-
bejdes en forældrehandleplan, uanset om der iværksættes
støtte efter §§ 75 eller 76 i lovforslaget.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke
til at løse de problemer, som har været årsag til anbringel-
sen, med henblik på at støtte forældrene i at varetage omsor-
gen for barnet eller den unge ved en eventuel hjemgivelse
eller i at have samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Danmarksdemokraterne har på den baggrund stillet en
række ændringsforslag til lovforslaget.
Til nr. 26
Efter den foreslåede bestemmelse i § 91 i lovforslaget
skal kommunalbestyrelsen, når der træffes afgørelse om ind-
satser efter § 32, stk. 1, i lovforslaget, tage stilling til, om
der skal udarbejdes en barnets plan, jf. dog lovforslagets §
108 om ungeplan. Planen skal i givet fald foreligge senest
tre måneder efter, at der er truffet afgørelse om en indsats.
Med ændringsforslaget foreslås, at der fastsættes udtryk-
kelige regler om, at et barn, en ung eller forældremyndig-
hedsindehaver altid vil kunne anmode kommunalbestyrelsen
om, at der udarbejdes en barnets plan, når der træffes afgø-
relse om en støttende indsats efter lovforslagets § 32, stk. 1.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis et barn, en ung eller
forældremyndighedsindehaver i forbindelse med en afgørel-
se om en støttende indsats anmoder kommunalbestyrelsen
om, at der udarbejdes en barnets plan for et barn eller en
ung under 15 år, vil kommunalbestyrelsen skulle foretage en
vurdering af, om der er er behov for en barnets plan.
Vurderer kommunalbestyrelsen, at der ikke skal udarbej-
des en barnets plan, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe
afgørelse herom, og afgørelsen om afslag på barnets plan vil
kunne påklages af barnet eller den unge, jf. den foreslåede
ændring af § 145 i lovforslaget. Afgørelsen vil ligeledes
kunne påklages af forældremyndighedsindehaver efter de al-
mindelige regler herom. Ankestyrelsen vil i sådanne tilfælde
skulle behandle klagen efter reglerne i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
I forhold til børns og unges adgang til at indbringe afgø-
relsen for Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkninger-
ne til det foreslåede § 145, stk. 01.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 28
Efter det foreslåede § 95, stk. 3, i forslaget til barnets
lov, skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med den førs-
te opfølgning træffe beslutning om den fremadrettede tilret-
telæggelse af opfølgningen. Kommunalbestyrelsens beslut-
ning skal afspejle forholdene i den konkrete sag, og barnets
eller den unges ønsker og behov skal inddrages. Kommu-
nalbestyrelsen skal begrunde sin beslutning over for barnet
eller den unge og forældrene. Det følger af det foreslåede
stk. 3, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den første
opfølgning vil skulle træffe beslutning om den fremadret-
tede tilrettelæggelse af opfølgningen på barnets trivsel og
udvikling, når der er iværksat en indsats efter de foreslåede
bestemmelser i §§ 32, 46, 47, 114-116 og 120 eller §§ 13 og
14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Med ændringsforslaget foreslås, at der indføres en ud-
trykkelig ret for barnet, den unge og forældremyndigheds-
indehaver til at anmode kommunalbestyrelsen om at ændre
den fremadrettede tilrettelæggelse af den fremadrettede op-
følgning, som kommunalbestyrelsen træffer beslutning om
efter det foreslåede stk. 3.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis et barn, en ung eller
forældremyndighedsindehaver anmoder om at ændre den
beslutning, som kommunalbestyrelsen har truffet for så vidt,
angår tilrettelæggelsen af den fremadrettede opfølgning, vil
kommunalbestyrelsen skulle foretage en vurdering af, om
der er behov for at ændre denne beslutning.
Vurderer kommunalbestyrelsen, at anmodningen ikke gi-
ver anledning til at ændre i tilrettelæggelsen af opfølgnin-
gen, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse herom,
og afgørelsen vil kunne påklages af barnet, den unge eller
forældremyndighedsindehaver, jf. den foreslåede ændring af
§ 145 i forslaget til barnets lov. Ankestyrelsen vil skulle
behandle klagen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
I forhold til børns og unges adgang til at indbringe afgø-
relsen for Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkninger
til den foreslåede § 145, stk. 01.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 29
Det fremgår af lovforslagets § 100, stk. 1, at kommu-
nalbestyrelsen skal træffe afgørelse om hjemgivelse og om
hjemgivelsesperiodens længde, jf. lovforslagets § 100, stk.
3, forud for hjemgivelse af et barn eller en ung, der er
anbragt uden for hjemmet efter lovforslagets §§ 46 eller
47. I særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at
der ikke skal være en hjemgivelsesperiode. I vurderingen
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0013.png
13
af, om et barn eller en ung skal hjemgives, skal indgå, om
hjemgivelsen vil være til barnets eller den unges bedste.
Det følger af lovforslagets § 101, at barnets plejefamilie,
støtteperson eller venskabsfamilie kan anmode Ankestyrel-
sen om en vurdering af kommunalbestyrelsens afgørelse ef-
ter § 100, stk. 1, om hjemgivelse af et barn under 10 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §
101 udgår.
Dette vil medføre, at barnets plejefamilie, støtteperson
eller venskabsfamilie ikke vil kunne anmode Ankestyrelsen
om en vurdering af kommunalbestyrelsens afgørelse efter
det foreslåede § 100, stk. 1, om hjemgivelse af et barn under
10 år.
Med lovforslagets § 145 foreslås aldersgrænsen for selv-
stændig partstatus for børn at blive sat ned til 10 år mod
12 år i dag. Det vil betyde, at børn fra 10 år og opefter
selvstændigt vil kunne udøve partsbeføjelser, dvs. at de bl.a.
vil få mulighed for selv at klage til Ankestyrelsen over en
afgørelse om eksempelvis hjemgivelse. Børn under 10 år vil
derimod ikke få selvstændig mulighed for at udøve partsbe-
føjelser.
Ændringsforslaget vil således betyde, at den særlige ord-
ning, der foreslås i § 101 i lovforslaget, ikke vil blive ind-
ført. Det vil sige, at plejeforældre, en støtteperson eller ven-
skabsfamilie til børn under 10 år ikke vil få ret til på barnets
vegne at bede Ankestyrelsen om en uvildig vurdering i form
af en second opinion af en afgørelse om hjemgivelse. Børn
fra 10 år og opefter vil, jf. ovenfor, fortsat efter den foreslåe-
de § 145 kunne indbringe en afgørelse om hjemgivelse efter
det foreslåede § 100, stk. 1, for Ankestyrelsen efter reglerne
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil der blive stillet de
nødvendige konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 30
Efter lovforslagets § 102, stk. 1, skal kommunalbestyrel-
sen i tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaver anmoder
om at få hjemgivet et barn eller en ung, der er anbragt
med samtykke efter § 46, tage stilling til spørgsmålet om
hjemgivelse senest 7 dage efter, at anmodningen fremsæt-
tes. Tilsvarende gælder, såfremt en ung, som er fyldt 15 år
og er anbragt med samtykke efter § 46, anmoder om at blive
hjemgivet.
Det foreslås, at det foreslåede § 102, stk. 1, 2. pkt., æn-
dres sådan, at forpligtelsen gælder, fra et barn er fyldt 10 år.
Ændringsforslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at tage stilling til et spørgsmål om hjemgivel-
se senest 7 dage efter, at anmodningen fremsættes, også vil
gælde anmodninger om hjemgivelse fra børn i aldersgrup-
pen 10-14 år, fremfor kun at gælde unge i aldersgruppen
15-17 år, som det fremgår af lovforslaget.
Ændringsforslaget vil dermed medføre, at kommunerne
forpligtes til at tage stilling til et spørgsmål om hjemgivelse
fra en større andel af anbragte børn, end lovforslaget tilskri-
ver.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med KL.
Til nr. 35
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl, idet der
fremgår to paragrafoverskrifter til den foreslåede § 144 i
barnets lov. Da § 144 kun vedrører klage til Ankestyrelsen,
foreslås overskriften om klage og domstolsprøvelse at udgå.
Til nr. 36
Den foreslåede § 145 i barnets lov omhandler særregler i
forhold til klage over afgørelser. Det fremgår af bestemmel-
sens stk. 1, at børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for Ankesty-
relsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område. Det gælder bl.a. afgørelser om
støttende indsatser efter den foreslåede § 32, børne- og un-
gepålæg efter den foreslåede § 39 og afgørelser om samvær
og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i § 104, stk.
2-4, i barnets lov. Det fremgår videre af bestemmelsens stk.
2, at visse afgørelser, der angår en forælder, der ikke har del
i forældremyndigheden, kan indbringes for Ankestyrelsen af
denne forælder. Endelig fremgår det af bestemmelsens stk.
3, at afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
lovforslagets § 6 om barnets eller den unges ret til at lade
sig bistå af andre, kan indbringes af barnet eller den unge for
Ankestyrelsen uanset barnets eller den unges alder. Bestem-
melsen i stk. 3, adskiller sig derved fra den foreslåede § 3 i
loven, der fastsætter, i hvilke tilfælde barnet eller den unge,
der er fyldt 10 år, selv kan udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at give børn og unge,
uanset barnets eller den unges alder, adgang til at indbringe
en afgørelse om afslag på en børnefaglig undersøgelse for
Ankestyrelsen, selvom kommunen vælger at iværksætte en
afdækning af barnets, den unges og familiens behov for
støtte.
Bestemmelsen indebærer en udvidelse af, hvilke afgørel-
ser, et barn eller en ung vil kunne klage over til Ankestyrel-
sen, og forslaget må derfor forventes at indebære merudgif-
ter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 37
Den foreslåede § 145 i barnets lov omhandler særregler i
forhold til klage over afgørelser. Det fremgår af bestemmel-
sens stk. 1, at børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for Ankesty-
relsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område. Det gælder bl.a. afgørelser om
støttende indsatser efter den foreslåede § 32, børne- og un-
gepålæg efter den foreslåede § 39 og afgørelser om samvær
og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i § 104, stk.
2-4, i barnets lov. Det fremgår videre af bestemmelsens stk.
2, at visse afgørelser, der angår en forælder, der ikke har del
i forældremyndigheden, kan indbringes for Ankestyrelsen af
denne forælder. Endelig fremgår det af bestemmelsens stk.
3, at afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0014.png
14
lovforslagets § 6 om barnets eller den unges ret til at lade
sig bistå af andre, kan indbringes af barnet eller den unge for
Ankestyrelsen uanset barnets eller den unges alder. Bestem-
melsen i stk. 3 adskiller sig derved fra den foreslåede § 3 i
loven, der fastsætter, i hvilket tilfælde barnet eller den unge,
der er fyldt 10 år, selv kan udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at give børn og unge,
uanset barnets eller den unges alder, adgang til at indbringe
en afgørelse om afslag på en børnefaglig undersøgelse for
Ankestyrelsen.
Bestemmelsen vil indebære en udvidelse af, hvilke afgø-
relser et barn eller en ung vil kunne klage over til Ankesty-
relsen, og forslaget må derfor forventes at indebære merud-
gifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 38
Den foreslåede § 145 i forslaget til barnets lov omhandler
særregler i forhold til klage over afgørelser. Det fremgår af
bestemmelsens stk. 1, at børn og unge, der er fyldt 10 år,
kan indbringe afgørelser efter nærmere angivne bestemmel-
ser for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område. Det gælder bl.a.
afgørelser om støttende indsatser efter den foreslåede § 32,
børne- og ungepålæg efter den foreslåede § 39 og afgørelser
om samvær og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i §
104, stk. 2-4, i forslaget til barnets lov. Det fremgår videre af
bestemmelsens stk. 2, at visse afgørelser, der angår en foræl-
der, der ikke har del i forældremyndigheden, kan indbringes
for Ankestyrelsen af denne forælder. Endelig fremgår det
af bestemmelsens stk. 3, at afgørelser i sager om bisidder
til børn og unge efter lovforslagets § 6 om barnets eller
den unges ret til at lade sig bistå af andre, kan indbringes
af barnet eller den unge for Ankestyrelsen uanset barnets
eller den unges alder. Bestemmelsen i stk. 3, adskiller sig
derved fra den foreslåede § 3 i loven, der fastsætter, i hvilket
tilfælde barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, selv kan
udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at give børn og unge,
uanset barnets eller den unges alder, adgang til at indbrin-
ge en afgørelse om afslag på en anmodning om at ændre
kommunalbestyrelsens beslutning om den fremadrettede til-
rettelæggelse af opfølgningen efter § 95, stk. 3, for Ankesty-
relsen.
Bestemmelsen vil indebære en udvidelse af, hvilke afgø-
relser et barn eller en ung vil kunne klage over til Ankesty-
relsen, og forslaget må derfor forventes at indebære merud-
gifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle for-
handles med KL.
Til nr. 39
Ved en fejl fremgår det ikke af den foreslåede bestem-
melse i § 151, stk. 6, i barnets lov, at Ankestyrelsens kompe-
tence til at træffe foreløbig afgørelse af egen drift er begræn-
set både i forhold til anbringelse med (lovforslagets § 46)
og anbringelse uden (lovforslagets § 47) samtykke, når af-
gørelsen vedrører et barn eller en ung i et forbedringsforløb
efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskrimina-
litet. Med ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet, sådan
at der i det forslåede § 151, stk. 6, henvises både til § 46 og
§ 47.
Til nr. 41
Efter den foreslåede § 177 i barnets lov fastsætter social-
og boligministeren nærmere regler om overtagelse af aktiver
og passiver, rettigheder og pligter og ansatte i tilbud, som
efter reglerne i den foreslåede § 176 om kommunalbesty-
relsens overtagelse af regionale tilbud, herunder regler om
fordelingen mellem regionen og beliggenhedskommunen af
pensionsforpligtelsen om tjenestemænd og andre ansatte.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl og for at sikre
overensstemmelse med gældende ret i § 186, stk. 9, i lov om
social service.
Med ændringsforslaget vil det således blive tydeliggjort,
at der vil være tale om regler om fordelingen af pensionsfor-
pligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte.
Til nr. 42
Ændringsforslaget stilles for at sikre bedre tid for kom-
munerne til implementering af barnets lov. Samtidig vil
ændringsforslaget sikre, at barnets lov ikke træder i kraft
i løbet af et kalenderår med de særlige udfordringer, det
vil kunne give i forhold til kommunernes budgetter og regn-
skabsaflæggelse, og i forhold til indberetning af oplysninger
til Danmarks Statistik.
Ændringsforslaget indebærer følgende økonomiske kon-
sekvenser for det offentlige: -135,4 mio. kr. i 2023, 41,4
mio. kr. i 2024, -30,4 mio. kr. i 2025, -8,8 mio. kr. i 2026
samt 3,9 mio. kr. i 2027. De økonomiske konsekvenser af
ændringsforslaget skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 43
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge
af den foreslåede ændring i nr. 20 af lovforslagets § 212,
stk. 1, om ikrafttrædelsestidspunktet for barnets lov. For
at sikre kommunerne tid til at kunne udarbejde en synlig
og lettilgængelig indgang til kommunen for børn og unge
og beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering
af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ek-
stremisme blandt børn, unge og deres familier, foreslås, at
bestemmelserne herom træder i kraft den 1. januar 2024,
men har virkning fra 1. april 2024.
Til nr. 44
Ændringsforslaget er en teknisk konsekvensændring, der
vedrører statens ydelse af forskudsrefusion efter visse be-
stemmelser. Ændringsforslaget er en følge af den foreslåede
ændring i nr. 31 af lovforslagets § 212, stk. 1, hvorefter
barnets lov foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 45
Ændringsforslaget stilles for hurtigst muligt at sikre en
udtrykkelig hjemmel til udveksling af oplysninger mellem
Kriminalforsorgen og Social-, Bolig- og Ældreministeriets
om unge under 18 år, der har ophold i institutioner under
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0015.png
15
Kriminalforsorgen. Herved sikres, at der også kan ske ud-
veksling af oplysninger i 2023. Der vil være tale om oplys-
ninger om institution, den unges opholdskommune, dato og
tidspunkt for opholdets start og afslutning mv.
Oplysningerne vil kunne udveksles med henblik på at So-
cial-, Bolig- og Ældreministeriets beregning og opkrævning
af den kommunale betaling, den såkaldte kriminalpræven-
tive takst for den unges ophold. Udvekslingen og behand-
lingen af oplysningerne vil således ske således som led i
Kriminalforsorgens og ministeriets myndighedsudøvelse.
Til nr. 46
Ændringsforslaget er en teknisk konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i nr. 31 af lovforslagets §
212, stk. 1, hvorefter barnets lov foreslås at træde i kraft den
1. januar 2024.
Til nr. 47
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
den foreslåede ændring i nr. 31 af lovforslagets § 212, stk. 1,
om ikrafttrædelsestidspunktet for barnets lov.
Med ændringsforslaget vil kommunens forpligtelse efter
den foreslåede § 54 i barnets lov om venskabsfamilier til
børn og unge, der er anbragt på et børne- og ungehjem inden
lovens ikrafttræden, have virkning fra 1. april 2024.
Til nr. 48
Det foreslås, at det foreslåede § 213, stk. 7, i barnets
lov udgår, da bestemmelsen er overflødig som følge af den
foreslåede ændring i nr. 20, idet refusion opgøres for kalen-
deråret
Til nr. 49
Det foreslås, at det foreslåede § 213, stk. 8, udgår som
følge af den foreslåede ændring i nr. 34 af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse. Hvis ændringsforslag nr. 34
vedtages, vil det foreslåede § 213, stk. 8, være overflødigt.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [5] møder.
Høringssvar
Et tidligere udkast til lovforslaget har inden fremsættel-
sen været sendt i høring, og ministeren sendte den 27. maj
2022 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag 225,
folkeingsåret 2021-22. Den 29. marts 2023 sendte social- og
boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [13] bilag på lovfor-
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til social- og boligmini-
steren til mundtlig besvarelse, [som ministrene har besvaret
i et åbent samråd med udvalget den 30. maj 2023. ]
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [5] skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [102] spørgs-
mål til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M)
fmd.
Nanna W. Gotfredsen (M)
Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF)
Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Peder Hvelplund (EL)
Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
2715882_0016.png
16
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1