Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93 Bilag 12
Offentligt
2713292_0001.png
Enhed
Udsatte Børn
Sagsnr.
2022-6299
Doknr.
697922
Dato
24-05-2023
Ændringsforslag
til
I. Forslag til barnets lov
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
[… ]:
Til § 15
1)
Stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til forebyggelse og tidlig
opsporing af overgreb mod børn og unge og behandling af sager om sådanne
overgreb.«
[Sproglig tydeliggørelse af bestemmelsen]
Til § 17
2)
I
Stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Til § 45
3)
I
stk. 2, nr. 4,
udgår »i denne lov«.
[Rettelse af fejl]
Til § 52
4)
I
stk. 1
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
5)
I
stk. 5
ændres »informere« til: »orientere«.
[Rettelse af fejl]
Til § 54
6)
I
stk. 1
ændres »børne- eller ungehjem« til: »børne- og ungehjem m.v.«
[Rettelse af fejl]
Til § 66
7)
I
stk. 1
indsættes efter »§§ 46 eller 47«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2713292_0002.png
Til § 67
8)
I
stk. 1
indsættes efter »jf. dog«: »§ 50, stk. 7, og«.
[Rettelse af fejl]
9)
I
stk. 4, nr. 2,
indsættes efter »§ 91« og »§ 108«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 70
10)
I
stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »§ 91« og efter »§ 108«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 95
11)
I
stk. 4
indsættes efter »§ 91«, »§ 108« og » §110«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 118
12)
Efter »kapitel 5«, »§ 114, stk.1« og »§ 120«, indsættes: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 120
13)
I
stk. 1
indsættes efter »kapitel 5«, »§ 43, stk. 1, nr. 1-4,« og »”§§
46
og
47«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 135
14)
»dets« ændres til: »barnets eller den unges«.
[Opdatering af sprogbrug]
Til § 143
15)
I
stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 23«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 144
16)
Overskriften »Klage
og domstolsprøvelse«
før § 144 udgår.
[Rettelse af fejl]
Til § 151
17)
I
stk. 6, 1. pkt.,
ændres »§ 46« til: »§§ 46 eller 47«.
[Rettelse af fejl]
2
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2713292_0003.png
Til § 153
18)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 101«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af henvisning]
Til § 177
29)
»pensionsforpligtelsen om« ændres til: »pensionsforpligtelsen
vedrørende«.
[Sproglig tydeliggørelse]
Til § 212
20)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar 2024«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
21)
I
stk. 2
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar 2024«, og »1. januar
2024« ændres til: »1. april 2024«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20]
22)
I
stk. 3
ændres »1. september 2023« til: »1. december 2023«, »1.
oktober 2023« til: »1. januar 2024«, og »28. september 2023« ændres til: »28.
december 2023«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20]
23)
Efter stk. 4 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
§ 195, stk. 3, og stk. 4, nr. 4, træder i kraft 1. juli 2023«.
[Fastsættelse af særskilt ikrafttrædelsestidspunkt]
Til § 213
24)
I
stk. 1
ændres »1. oktober 2023« til: »1. januar 2024«, og »30.
september 2023« ændres til: »31. december 2023«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20]
25)
I
stk.6
ændres »1. april 2024« til: »1. juli 2024«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20]
26)
Stk. 7
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20]
27)
Stk.8
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 23]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede § 15, stk. 2, i barnets lov skal kommunalbestyrelsen
udarbejde et beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af
sager om overgreb mod børn og unge.
Ændringsforslaget stilles for at sikre sproglig tydeliggørelse af indholdet af
bestemmelsen. Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsens forpligtelse til
at udarbejde et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod
3
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2713292_0004.png
børn og unge og behandling af sager om sådanne overgreb forsæt gælde
uændret i overensstemmelse med gældende ret.
Til nr. 2
Efter den foreslåede § 17, stk. 1, i barnets lov skal kommunalbestyrelsen
samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på børne- og
ungeområdet. Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte
kommunalbestyrelse.
Ved en fejl er der i lovforslagets § 17, stk. 1, indsat en henvisning til stk. 1.
Ændringsforslaget stilles for at rette henvisningen til 1. pkt. i bestemmelsen.
Til nr. 3
Ved en fejl fremgår det af den foreslåede bestemmelse i § 45, stk. 1, nr. 4, i
barnets lov, at bestemmelsen omfatter døgnophold efter § 13, stk. 1, nr. 5 eller
6, i barnets lov. Det er ikke tilfældet, idet begge henvisninger omhandler
bestemmelser om anbringelse efter Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse
efter reglerne i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Med
ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet, sådan at der korrekt henvises til §
13, stk. 1, nr. 5 eller 6, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Til nr. 4, 7, 9-15 og 18
I en række bestemmelser i forslaget til barnets lov er der både henvisninger
til andre konkrete bestemmelser i lovforslaget og til bestemmelser i andre love,
herunder særligt lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ændringsforslagene stilles for at sikre tydelighed om, hvilken lov de konkrete
paragrafhenvisninger vedrører.
Til nr. 5
Efter den foreslåede § 52, stk. 5, i barnets lov skal kommunalbestyrelsen, når
et anbringelsessted er beliggende i en anden kommune, end den kommune,
der har truffet afgørelse om anbringelsen, forud for anbringelsen informere den
kommune, hvor anbringelsesstedet er beliggende om anbringelsen af barnet
eller den unge.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl i sprogbrugen i bestemmelsen,
idet ordet ”informere” foreslås erstattet med ”orientere” i overensstemmelse
med sprogbrugen i barnets lov. Hvis et anbringelsessted er beliggende i en
anden kommune, vil kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune
således forud for en anbringelse være forpligtet til at orientere den kommune,
hvor anbringelsesstedet er beliggende.
Til nr. 6
Efter den foreslåede § 54 i barnets lov skal kommunalbestyrelsen så vidt
muligt inden en anbringelse på et børne- eller ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5-7,
hjælpe barnet eller den unge med at finde en støtteperson efter § 53 eller en
familie i barnets eller den unges familie eller netværk, som kan udpeges til at
være dennes venskabsfamilie under anbringelsen.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl, idet den rette betegnelse efter
den foreslåede bestemmelse i § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov, er
”børne-
og
ungehjem”.
Med ændringsforslaget sikres således overensstemmelse med sprogbrugen i
den foreslåede § 43. Tilføjelsen af
”m.v.”
vil indebære, at der samtidig tages
højde for, at henvisningen omfatter de foreslåede § 43, stk. 1, nr. 5-7, og
dermed ud over børne- og ungehjem også omfatter anbringelsestypen
”egne
værelser, kollegier og kollegielignende børne- og ungehjem” samt
”pladser
efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling”.
4
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2713292_0005.png
Til nr. 8
Ændringsforslaget stilles, for at der sikres sammenhæng mellem den
foreslåede § 67 i barnets lov om børne- og ungeudvalgets adgang til at træffe
afgørelse om permanente anbringelser i visse tilfælde og den foreslåede § 50,
stk. 7, i barnets lov, om at kommunalbestyrelsen forud for børne- og
ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke, skal overveje, om hensynet til barnets bedste taler for, at der
udarbejdes en indstilling om permanent anbringelse.
Efter den foreslåede § 50, stk. 7, i barnets lov, vil kommunen ikke være
forpligtet til at overveje en permanent anbringelse, hvis barnet eller den unge
på tidspunktet for genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke har været anbragt i mindre end tre år.
Med ændringsforslaget sikres i overensstemmelse med aftalen om Børnene
Først, at der vil kunne udarbejdes en indstilling om permanent anbringelse, når
barnet eller den unge har været anbragt i mindre end tre år, hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at hensynet til barnets bedste taler herfor.
Til nr. 16
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl, idet der fremgår to
paragrafoverskrifter til den foreslåede § 144 i barnets lov. Da § 144 kun
vedrører klage til Ankestyrelsen, foreslås overskriften om klage og
domstolsprøvelse at udgå.
Til nr. 17
Ved en fejl fremgår det ikke af den foreslåede bestemmelse i § 151, stk. 6, i
barnets lov, at Ankestyrelsens kompetence til at træffe foreløbig afgørelse af
egen drift er begrænset både i forhold til anbringelse med (lovforslagets § 46)
og anbringelse uden (lovforslagets § 47) samtykke, når afgørelsen vedrører et
barn eller en ung i et forbedringsforløb efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet. Med ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet, sådan
at der i det forslåede § 151, stk. 6, henvises både til § 46 og § 47.
Til nr. 19
Efter den foreslåede § 177 i barnets lov fastsætter social- og boligministeren
nærmere regler om overtagelse af aktiver og passiver, rettigheder og pligter og
ansatte i tilbud, som efter reglerne i den foreslåede § 176 om
kommunalbestyrelsens overtagelse af regionale tilbud, herunder regler om
fordelingen mellem regionen og beliggenhedskommunen af
pensionsforpligtelsen om tjenestemænd og andre ansatte.
Ændringsforslaget stilles for at rette en fejl og for at sikre overensstemmelse
med gældende ret i § 186, stk. 9, i lov om social service.
Med ændringsforslaget vil det således blive tydeliggjort, at der vil være tale
om regler om fordelingen af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd
og andre ansatte.
Til nr. 20
Ændringsforslaget stilles for at sikre bedre tid for kommunerne til
implementering af barnets lov. Samtidig vil ændringsforslaget sikre, at barnets
lov ikke træder i kraft i løbet af et kalenderår med de særlige udfordringer, det
vil kunne give i forhold til kommunernes budgetter og regnskabsaflæggelse, og
i forhold til indberetning af oplysninger til Danmarks Statistik.
Ændringsforslaget indebærer følgende økonomiske konsekvenser for det
offentlige: -135,4 mio. kr. i 2023, 41,4 mio. kr. i 2024, -30,4 mio. kr. i 2025, -8,8
mio. kr. i 2026 samt 3,9 mio. kr. i 2027. De økonomiske konsekvenser af
ændringsforslaget skal forhandles med kommunerne.
5
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2713292_0006.png
Til nr. 21
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i nr. 20 af lovforslagets § 212, stk. 1, om ikrafttrædelsestidspunktet for
barnets lov. For at sikre kommunerne tid til at kunne udarbejde en synlig og
lettilgængelig indgang til kommunen for børn og unge og beredskaber til
forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede
konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier, foreslås, at
bestemmelserne herom træder i kraft den 1. januar 2024, men har virkning fra
1. april 2024.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er en teknisk konsekvensændring, der vedrører statens
ydelse af forskudsrefusion efter visse bestemmelser. Ændringsforslaget er en
følge af den foreslåede ændring i nr. 20 af lovforslagets § 212, stk. 1, hvorefter
barnets lov foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 23
Ændringsforslaget stilles for hurtigst muligt at sikre en udtrykkelig hjemmel til
udveksling af oplysninger mellem Kriminalforsorgen og Social-, Bolig- og
Ældreministeriets om unge under 18 år, der har ophold i institutioner under
Kriminalforsorgen. Herved sikres, at der også kan ske udveksling af
oplysninger i 2023. Der vil være tale om oplysninger om institution, den unges
opholdskommune, dato og tidspunkt for opholdets start og afslutning mv.
Oplysningerne vil kunne udveksles med henblik på at Social-, Bolig- og
Ældreministeriets beregning og opkrævning af den kommunale betaling, den
såkaldte kriminalpræventive takst for den unges ophold. Udvekslingen og
behandlingen af oplysningerne vil således ske således som led i
Kriminalforsorgens og ministeriets myndighedsudøvelse.
Til nr. 24
Ændringsforslaget er en teknisk konsekvensændring som følge af den
foreslåede ændring i nr. 20 af lovforslagets § 212, stk. 1, hvorefter barnets lov
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 25
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i nr. 20 af lovforslagets § 212, stk. 1, om ikrafttrædelsestidspunktet for
barnets lov.
Med ændringsforslaget vil kommunens forpligtelse efter den foreslåede § 54 i
barnets lov om venskabsfamilier til børn og unge, der er anbragt på et børne-
og ungehjem inden lovens ikrafttræden, have virkning fra 1. april 2024.
Til nr. 26
Det foreslås, at det foreslåede § 213, stk. 7, i barnets lov udgår, da
bestemmelsen er overflødig som følge af den foreslåede ændring i nr. 20, idet
refusion opgøres for kalenderåret.
Til nr. 27
Det foreslås, at det foreslåede § 213, stk. 8, udgår som følge af den
foreslåede ændring i nr. 23 af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse. Hvis
ændringsforslag nr. 23 vedtages, vil det foreslåede § 213, stk. 8, være
overflødigt.
6