Tusind tak for ordet, formand. Så vil jeg også gerne kvittere for modtagelsen af lovforslaget og debatten her i salen i dag. Og jeg vil også gerne kvittere for opbakningen, som jeg lytter mig frem til der er hele vejen rundt. Det, jeg hæfter mig ved, er jo, at det er, fordi vi alle sammen brænder for ældreplejen; vi brænder for, at ældre i vores samfund skal have et liv med nærvær, omsorg og livsglæde, og at vi også skal understøtte de ledere og medarbejdere, som har den utrolig vigtige opgave hver eneste dag at arbejde omkring og med vores ældre. Så tusind tak for det.
Med lovforslaget udmønter vi nemlig den politiske aftale, som vi indgik den 3. marts i år, i et bredt flertal af Folketingets partier i forbindelse med forhandlingerne om udmøntningen af SSA-reserven for 2023-2025. Og også tusind tak til alle partierne bag den aftale.
Jeg er rigtig glad for den opbakning, der er til at genindføre forsøgsordningen med obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb efter påbud fra ældretilsynet under Styrelsen for Patientsikkerhed. For med lovforslaget vil vi genindføre forsøgsordningen, som vil have virkning fra samme periode som forsøgsordningen med ældretilsynet, dvs. frem til og med udgangen af 2024. Og for mig at se giver det god mening at gennemføre en forsøgsordning, som har fokus på at understøtte forandringer og læring i de plejeenheder, der har problemer med den socialfaglige og plejefaglige kvalitet. Det handler jo netop om at få fat i at understøtte en udvikling af kompetencer og kulturer, hvilket flere af jer også har været inde omkring i jeres ordførertaler.
For mig er det også vigtigt, at tilsyn ikke kun handler om kontrol; det handler netop også rigtig meget om læring og udvikling. For det, vi alle sammen skal understøtte, er jo, at medarbejderne og lederne bliver dygtige til at skabe de gode rammer for ældre, så de får et liv i deres hverdag, hvor de hver dag kan glæde sig til og se frem til en dag med nærvær og omsorg.
I og med at vi genindfører ordningen uændret, fastholder vi også, at ordningen skal være obligatorisk, hvilket jo også var en del af den politiske aftale bag ordningen. Erfaringerne viser jo også, hvilket flere af jer også har været inde på, at opfølgningsforløbene er blevet taget godt imod, altså at det udgående rejsehold er blevet taget godt imod, også selv om det er obligatorisk, og det er det, fordi de obligatoriske opfølgnings- og læringsforløb bidrager til positive forandringer. Jeg hæfter mig også ved, at høringssvarene fra den eksterne høring over lovforslaget generelt er meget positive over for lovforslaget om genindførelse af ordningen.
I forhold til lovforslaget står jeg naturligvis til rådighed for besvarelse af eventuelle spørgsmål, og før jeg sådan runder af og hører, om der er nogle spørgsmål, vil jeg gerne lige slå ned på tre ting, som jeg hørte i ordførertalerne. Den ene var, at flere af ordførerne – jeg tror faktisk, at jeg talte det til 5-6 stykker – taler om, at det kunne være en god idé at gøre ordningen permanent. Jeg tror, at det var hr. Hans Christian Schmidt, der indledte opfordringen, og der var flere andre, der også pegede på det.
Jeg hører jo også, at der generelt set er opbakning til tilsynet, også i det videre arbejde. Og jeg bakker fuldstændig op om, at tilsyn er en utrolig vigtig del, og jeg bakker også op om den tone, jeg hører i det. Jeg synes, det er vigtigt, at det har fokus på læring og tillid, for jeg tror egentlig ikke, der er en modsætning mellem kontrol og tillid og læring; det handler i vid, vid udstrækning om, hvordan man gennemfører sine tilsyn. Nu har jeg jo fornøjelsen af at være ude fra den kommunale verden igennem mange år, og jeg har arbejdet rigtig meget med tilsyn. Det har så været de kommunale tilsyn, som jeg selv har været med til at gennemføre, men vi har faktisk også haft besøg af tilsyn; det har så været på socialområdet. Og hvis man som leder og som medarbejder har fokus på, at det netop er en hjælp og en mulighed for at lære at blive bedre, så kan tilsyn være rigtig, rigtig fornuftige.
Så jeg synes, at vi skal tage de gode erfaringer med ind i det ældrelovsarbejde, som jeg ved I alle sammen er virkelig meget optaget af, og som jeg godt kan forstå I er optaget af. Og der er jeg helt enig i, at arbejdet med tilsyn skal være en central del, og at vi også skal tage de gode erfaringer med.
Den anden ting, jeg lige vil slå ned på af det, der var i ordførertalerne, er det, fru Mette Abildgaard nævner. Som jeg hører det, anerkender fru Mette Abildgaard fuldt ud det forhold, at der jo er rigtig mange dele i et ældrelovsarbejde, og spørger, om vi kan gå i gang med en del af det, altså tilsynet, så man ligesom tager det i nogle stafetter. Som jeg ser det, er der i forbindelse med ældrelovsarbejdet tale om en række tandhjul, der egentlig hænger sammen, for hvad er det, vi skal føre tilsyn med? Altså, jeg tror, det er en god idé at holde det i et samlet ældrelovsudspil, for når vi skal lave tilsyn, hvad er det så for et formål, tilsynet har? Hvad er det for en kvalitet, der skal følges op på? Hvad er det for nogle enheder, der udfører noget, der skal føres tilsyn med? Det er jo nogle af alle de ting, vi kommer til at kigge på i forbindelse med ældrelovsarbejdet.
Jeg anerkender i øvrigt også den rapport, som fru Mette Abildgaard henviser til. Det var jo en arbejdsgruppe, der primært skitserede nogle udviklingsmuligheder, hvis jeg lige husker det rigtigt, med hensyn til hvor det er, man kan udvikle, og hvad det er for nogle udviklingspotentialer, der er i tilsynet. Jeg er helt enig i, at det også er nogle af de erfaringer, vi skal stå på. Men jeg mener, at man ikke kan se isoleret på hele ældrelovsarbejdet som regler, tilsyn, formål osv., men at der netop er mange facetter i det, sådan som hr. Peder Hvelplund talte om. Det er tandhjul.
Den sidste ting, jeg lige vil adressere foranlediget af ordførernes taler, er det, mange taler om, nemlig ledelsens og medarbejdernes kompetence som omdrejningspunkter, og at det er lederne og medarbejderne ude i hverdagen, der er med til at give tryghed for de ældre, og at det også er dem, der er vigtige, hvis det er sådan, at vi skal skabe kvalitet i vores ældrepleje. Det var hr. Mike Villa Fonseca bl.a. inde på, og det var ordføreren for SF og ordføreren for Danmarksdemokraterne, fru Marlene Harpsøe, også inde på. Jeg er helt enig i, at ledere og medarbejdere er nøgleaktører, når det er sådan, at vi skal skabe kvalitet for vores medarbejdere. Og jeg glæder mig til det, når vi nu kommer ind i ældrelovsforhandlingerne, som jo grundlæggende handler om hele frisættelsesdagsordenen, hvor det her med at frisætte medarbejdere og ledere og skabe et større lokalt ansvar bliver helt centralt.
Det skulle til en indledning være ordene fra min side, og så ser jeg frem til spørgsmål, hvis der er nogen.