Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
L 91 Bilag 1
Offentligt
2683988_0001.png
Social- Bolig- og Ældreministeriet
Att. [email protected]
Høring over udkast til ændring om lov om velfærdsafta-
ler på ældreområdet.
24.marts 2023
Kost og Ernæringsforbundet
Holmbladsgade 70
2300 København S
[email protected]
51215960
www.kost.dk
facebook.com/forbundet
Kost og Ernæringsforbundet takker for muligheden for at afgive hø-
ringssvar i forhold til de fremsendte ændringsforslag.
Indledende bemærkninger
Indledningsvist finder vi det ikke klart af fremsendte udkast til lov-
forslag, bemærkninger eller høringsbrev, hvad der konkret menes
med ”tilbud der træder i stedet for madservice”.
Det er således ganske vanskeligt at vurdere, hvilken betydning lov-
forslaget vil få i praksis, herunder, om der er tale om en formulering,
der skal gøre forsøgsordningen mulig ifht serviceloven, om det kan
tolkes som fx fritvalgsbeviser eller en helt ny form for levering af hjælp
til borgerne.
Kost og Ernæringsforbundet lægger derfor til grund i det følgende, at
lovforslaget ikke forringer eller begrænser svækkede ældre/borgeres
mulighed for at modtage madservice, samt at madservice fortsat skal
overholde de til en hver tid gældende nationale anbefalinger
1
samt
produceres af ernæringsprofessionelle for at sikre den tilstrækkelige
kvalitet.
Lettere og smidigere arbejdsgange i kommunerne
Kost og Ernæringsforbundet støtter, at kommunerne undersøger,
hvordan deres arbejds- og sagsgange kan udføres med så lidt bureau-
krati som muligt, så der frigives tid til kerneopgaverne og medarbej-
ders faglighed.
Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen og DTU Fødevareinstituttet, 2015. Anbefa-
linger for den danske institutionskost
1
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0002.png
Det er dog samtidig forbundets holdning, at dette ikke må ske på be-
kostning af kvalificerede faglige vurderinger i forhold til borgernes in-
dividuelle ernæringsmæssige behov.
Ældre, der modtager hjælp til deres mad igennem kommunen i form
af madservice med udbringning, ansøger typisk om madservice, når
deres fysiske, psykiske eller sociale funktionsniveau er faldet midlerti-
digt eller permanent. Dette kan fx være i forbindelse med, at den æl-
dre udskrives fra sygehus. Der er således tale om svækkede ældre
borgere, som muligvis er i en særlig belastende situation.
Kost og Ernæringsforbundet finder det ikke hensigtsmæssigt, hvis der
ikke finder en faglig vurdering sted i forhold til fx hvilken kostform,
diæt og eller konsistensmodificering, som den ældre borger har behov
for, samt at den ældre borger vejledes i dette. Dette kan være et be-
hov for kost til småtspisende, hvis den ældre lider af underernæring,
eller fx dysfagidiæt til en borger, der fejlsynker og derved risikere lun-
geinfektion eller kvælning.
Det er uklart i det fremsendte materiale, hvordan det med selvvisite-
ring sikres, at selvvisiterende borgere kommer til at modtage en kost-
form, der passer til deres funktionsniveau og behov.
Hvis en borger modtager den forkerte kostform, eller fx forkert konsi-
stens, kan det have alvorlige konsekvenser for borgerens helbred
samt for på kommunens økonomi, da behandling og pleje vil blive
mere krævende og omkostningsfuld.
Vi anerkender, at der i forslaget fortsat er mulighed for, at hjælpen
kan gives under samme regler, som er gældende pt., hvis borgeren
ikke selv kan mestre en selvvisitation.
Med venlig hilsen
Ghita Parry
Formand
Kost og Ernæringsforbundet
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0003.png
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0004.png
Høringssvar
Høringssvar til lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar til ændringsforslaget til lov
om velfærdsaftaler.
Lovforslaget ændrer i Lov om Velfærdsaftaler på ældreområdet, som konkret
vedrører Viborg, Langelang og Middelfart Kommune, der er omfattet af
Velfærdsaftalen på ældreområdet.
Vedr. krav om skriftlighed
Lovforslaget vil give hjemmel til, at kommunerne fremover er underlagt
samme forpligtelser som kommuner, der ikke er omfattet af velfærdsaftalen i
forhold til skriftlighed ved visitation og revisitation til hjælp. Kravene til
skriftlighed i afgørelser om hjælp og støtte vil med lovændringen være i
overensstemmelse med de krav, som generelt gælder for kommuner i
medfør af § 89 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24.
januar 2022, som ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og § 2 i lov
nr. 892 af 21. juni 2022 (serviceloven).
KL bakker op om forslaget om lovændringen, da det også er KL’s opfattelse,
at velfærdsaftalen på dette punkt har genereret unødige sagsgange for
kommunerne – modsat af, hvad der var intentionen med aftalen.
Vedr. selvvisitation til madtilbud
Lovforslaget vil ydermere give hjemmel til, at kommunerne fremover kan
give borgere mulighed for selv at tilmelde sig tilbud, der træder i stedet for
madservice efter Servicelovens §83, stk. 1.
Med lovændringen fritages kommunerne fra at træffe en forvaltningsretlig
afgørelse om tildeling af madservice, og borgere, som kan benytte tilbuddet
kan således selvstændigt tilmelde sig uden kommunalbestyrelsens
vurdering.
KL bakker op om forslaget om lovændringen, da KL er enige med ministeriet
i, at forslaget vil reducere administrative sagsgange i kommunerne og
samtidig gøre det nemt for borgerne at benytte tilbuddet. KL er også enige i
bemærkningen om, at borgere, der ikke kan forventes selv at tilmelde sig
tilbuddet, skal støttes i at tilgå et ordinært tilbud om madservice.
Vedr. sagsbehandlingstiden og ikrafttrædelse af lovændringen
Såfremt lovændringen vedtages, vil lovens ændringer træde i kraft fra 1. juli
2023. Set i lyset af, at Viborg Kommune ansøgte om fritagelse fra Lov om
Velfærdsaftalen 1. april 2022, finder KL det beklageligt, at ikrafttrædelsen
først sker 15 måneder senere. Dette også set i lyset af, at velfærdsaftalen er
berammet til at vare til 30. juni 2024.
Dato: 23. marts 2023
Sags ID: SAG-2023-01439
Dok. ID: 3318136
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3680
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0005.png
NOTAT
Ministeriets lange sagsbehandlingstid begrænser kommunernes mulighed
for at få gavn af lovændringen, da et år er meget kort tid til at udvikle,
afprøve og implementere nye tiltag.
KL tager forbehold for politisk behandling.
Hanne Agerbak, Kontorchef
Center for Sundheds- og Ældre
Kommunernes Landsforening
Dato: 23. marts 2023
Sags ID: SAG-2023-01439
Dok. ID: 3318136
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3680
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0006.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
[email protected]
23. marts 2023 • dbe
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med høring af lov
om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet.
Positivt med øget selvbestemmelse i form af selvvisitation
Efter Ældre Sagens opfattelse er der flere gode takter i lovforslaget, hvor der åbnes for
forsøg med øget grad af selvbestemmelse i form af selvvisitation til madservice.
Lovforslaget medfører, at borgere i de nuværende tre frikommuner på ældreområdet
selvstændigt kan tilmelde sig tilbuddet om madservice uden forudgående ansøgning og
visitation. Dermed fjernes noget af det kommunale bureaukrati, som i årevis har hersket på
ældreplejeområdet. Ingen beder om hjælp til kommunal madservice eller anden
hjemmehjælp, hvis de ikke har brug for hjælpen.
En undersøgelse om hjemmehjælp fra Danmarks Statistik i 2021 viser, at 40 % af alle
hjemmehjælpsmodtagere oplever, at de ikke har indflydelse på den hjælp, de modtager.
Ældre Sagen har derfor også længe argumenteret for behovet for at indføre mere
fleksibilitet og selvbestemmelse i kommunerne, herunder at der indføres mulighed for
selvvisitation. Så hurtig hjælp iværksættes, når den enkelte ældre får behov for hjælp. Det
er derfor også positivt, at der med lovforslaget gives mulighed for mere indflydelse til den
enkelte ældre, hvis de nuværende tre frikommuner vælger at indføre muligheden for
selvvisitation til madservice.
Skærpet fokus på vejledningspligten ved brug af digital selvbetjening
Det fremgår af lovforslaget, at tilbuddet om selvvisitation kan stilles til rådighed via en
digital selvbetjeningsløsning. Det er yderst positivt, at det samtidig indskærpes i forslaget,
at brugen af digital selvbetjening stiller øgede krav til kommunernes vejlednings-
forpligtelse, og at kommunerne skal være opmærksomme på både at yde vejledning om
selve tilbuddet og om, hvordan man foretager tilmeldingen. I denne forbindelse bifalder vi,
at kommunerne skal være særligt opmærksomme på, at især ældre borgere kan have
udfordringer med at anvende digitale løsninger, ligesom nogle ældre med behov for
madservice kan være fritaget fra anvendelse af digital post fra det offentlige. Vi ved fra
Ældre Sagens undersøgelse ved Epinion
(februar 2023), at 4 ud af 10 75+ årige oplever at
være nødt til at anvende digitale løsninger i deres hverdag, selvom de ikke har lyst. Vi ved
også, at knapt hver 3. ældre over 84 år oplever digitale udfordringer som følge af helbred
eller funktionsnedsættelse.
Det er efter Ældre Sagens opfattelse også positivt for de ikke-digitale borgeres
retssikkerhed, at lovforslaget fastslår, at kommunerne er forpligtede til at foretage konkrete
og individuelle vurderinger af ikke-digitale borgeres behov for madservice og bevilge dette
tilbud. Herunder har vi hæftet os ved, at kommunerne for denne målgruppe ikke frisættes
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0007.png
fra pligterne i forvaltningsloven, men at kommunerne skal træffe skriftlige afgørelser med
begrundelse og klagemulighed i overensstemmelse med forvaltningslovens regler.
I denne forbindelse skal vi understrege, at det er Ældre Sagens opfattelse, at lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område fortsat gælder i frikommunerne. Vi
skal derfor også henlede opmærksomheden på, at kommunerne bør indskærpes korrekt
anvendelse af sagsbehandlingsreglerne i denne lov. Det gælder ikke mindst regler om
helhedsvurdering, sagsbehandlingstid og oplysningspligt. Det er desværre Ældre Sagens
oplevelse, at mange kommuner ikke har en korrekt anvendelse af hele det socialretlige
regelsæt på ældreområdet. Vi har således gentagne gange i 2023 italesat problemstillingen
med, at kommuner ikke overholder gældende ret.
Aldersgrænser kan medføre aldersdiskrimination
Det foreslås i lovforslaget, at tilbuddet om selvvisitation kan begrænses ved, at
kommunerne fastsætter aldersgrænser. Det kan eksempelvis være ved at begrænse
tilbuddet om selvvisitation til kun at gælde for ældre over eller under en vis alder.
Ældre Sagen mener helt generelt, at sådanne aldersgrænser skal undgås. Vores principielle
udgangspunkt er ”personen frem for alderen”.
Det betyder, at ydelser som fx madservice og
muligheden for selvvisitation skal tildeles efter behov og ikke efter en bestemt alder. Et
kriterie om alder kan efter Ældre Sagens opfattelse medføre aldersdiskrimination.
Aldersgrænser skyldes ofte en gammeldags tankegang om ældre. Alder kan ikke sættes på
formel. Ældre er forskellige og har vidt forskellige behov. Nogle ældre lider under multiple
sygdomme og deraf følgende nedsat funktionsevne længe før folkepensionsalderen og kan
derfor have behov for at kunne tilmelde sig en ordning om madservice relativt tidligt i livet.
Andre ældre lever et aktivt liv uden sygdom eller fysiske begrænsninger til langt op i
90’erne.
Ældre Sagen mener derfor, at det skal være behovet for madservice og evnen samt
lysten til at kunne selvvisitere sig, der til enhver tid skal gå forud for rigide aldersgrænser.
Hvis Folketinget tilslutter sig muligheden for at fastsætte aldersgrænser, hæfter Ældre
Sagen sig positivt ved, at det kun er muligheden for selvvisitation, der kan alders-
begrænses, og at kommunen i denne situation er forpligtet til at foretage en konkret og
individuel vurdering af behovet for hjælp for de borgere, der på grund af aldersgrænsen
ikke omfattes af tilbuddet om selvvisitation.
Retssikkerheden skal sikres
Lov om velfærdsaftaler fjerner ældres rettigheder efter serviceloven. Når rettigheder
fjernes, skabes usikkerhed om ældres retssikkerhed. VIVE har udarbejdet en midtvejs-
evaluering af lov om velfærdsaftaler, som konkluderer, at det kun er ganske få forsøgs-
aktiviteter i de nuværende tre velfærdsaftalekommuner på ældreområdet, der har krævet
fritagelse fra national lovgivning. Langt den overvejende del af aktiviteterne handler
derimod om at forenkle kommunale arbejdsgange og andet kommunalt bureaukrati. Alle
kommuner kan derfor rydde ud i bureaukratiet
uden yderligere lovændringer, hvor
ældres retssikkerhed sættes over styr ved at fjerne rettigheder i serviceloven.
Ældre Sagens budskab er derfor fortsat, at kommunal ældrepleje skal skabes ved at sætte
ældres behov i centrum. Det er svækkede ældre, der skal sættes fri - ikke kommunerne.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0008.png
Albertslund | 24.03.2023
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Kontor for Ældre
Sags nr 2022 – 2063
Kære Camilla Bogetoft Larsen
Tak for muligheden for at kommentere på udkast vedrørende forslag til Lov om
ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (justering af skriftelighedskravet
og mulighed for forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i stedet for
madservice).
Det Danske Madhus A/S er en privat leverandør af madservice. Det Danske Madhus
A/S tilbereder og producerer mad efter de officielle anbefalinger, så maden passer til
de ældres næringsbehov, allergier etc. Det Danske Madhus A/S leverer mad til
hjemmeboende ældre i 93 af landets kommuner. Vi leverer mad til ca. 20.000
borgere, enten som hovedleverandør, fritvalgsleverandør eller som leverandør på
baggrund af fritvalgsbeviser.
Risiko for undervisitering
Det Danske Madhus oplever, at kommunerne har meget forskellige
adgangskrav/visitationskrav til madservice. Nogle kommuner anser det som en
sundhedsydelse, da god ernæringstilstand og tilstrækkelige proteiner vedligeholder
muskelmassen, understøtter immunforsvaret og som en del af rehabilitering efter fx
en indlæggelse. Præcis som Sundhedsstyrelsen anbefaler i deres seneste
publikation.
Samtidig ser vi kommuner, der i langt mindre omfang visiterer borgere til
madservice, selvom de ældre er svækkede, og derfor ikke har mulighed for at
tilberede mad selv, eller de er afhængige af andre for at få tilstrækkelig næring.
Det Danske Madhus A/S ser derfor gode takter i muligheden for selvvisitering, men
kan være bekymrede for, at de ældre som er i næringsrisiko eller er underernærede,
ikke får den hjælp der skal til.
Hvorledes vil man sikre at borgere ikke overser muligheden for selvvisitering til
madservice?
Risiko for fejlvisitering
Professionel madservice er ikke blot mad, men mad der er designet, beregnet og
sammensat efter den enkeltes ernæringstilstand, behov for næring samt appetit og
Det Danske Madhus A/S – Roholmsvej 11D – 2620 Albertslund – CVR 27385354 – www.detdanskemadhus.dk
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0009.png
funktionsevne fx ift. at tygge og synke. Det betyder at alle vores retter er udviklet i op
til 42 forskellige variationer, så de kan tilgodese borgeres individuelle behov.
Underernærede med en lille appetit skal formegentlig have Kost til småtspisende –
en lille energi- og proteintæt portion, en forret/dessert og 6 små energi- og
proteintætte mellemmåltider, for at få dækket behovet. Det kan være den skal være i
en anden konsistens, hvis den ældre har dysfagi og ikke kan tygge og synke maden
sikkert, og derfor har forhøjet risiko for at få maden i lungerne med en
lungebetændelse som konsekvens. En mere rørig ældre med fx diabetes, skal have
normalkost med mindre fedt og evt. en sukkerfri dessert; mad der har et mere
forebyggende sigte.
For at sætte et godt billede på målgruppen kan vi oplyse, at gennemsnitsalderen for
de borgere vi leverer madservice til er 82,1. 82,3 for kvinder og 76,8 for mænd.
Et andet godt billede af målgruppen er, at vi i uge 11 leverede 46.250 hovedmåltider
i kostformerne normalkost og kost til ældre (sygehuskost) og 15.957 hovedmåltider
som en eller anden form for diæt.
I de kontrakter Det Danske Madhus A/S har med kommunerne beskrives det,
hvordan kommunernes visitation og sundhedsfaglige skal tilbyde en individuel og
faglig vurdering. Det Danske Madhus A/S leverer herefter den mad den enkelte
borger har brug for. Det Danske Madhus A/S og alle andre
professionelle/kommunale leverandører af madservice er derfor afhængige af
kommunens sundhedsfaglige vurdering ift. at kunne levere den rette mad.
I Det Danske Madhus A/S er vi af den årsag bekymrede for, hvordan kommunerne
vil sikre, at selvvisiterede borgere får den nødvendige vurdering og vejledning af
f.eks. ergoterapeuter og kliniske diætister, så borgerne får den mad de har brug for.
Forslag til reduktion af risiko for fejlvisitering
Som forslag til reduktion af risiko for fejlvisitering kan det være en mulighed at
specificere, at kommunen fortsat skal kunne garantere, at borgerne får den rigtige
ernæring, ved at borgerne efterfølgende bliver kontaktet af kommunens
sundhedsfaglige, for en ernæringsvurdering, som anbefalet i Sundhedsstyrelsens
vejledning.
Vi forslår ligeledes at dette eventuelt kan være en ydelse som (kan) pålægges
leverandørerne af madservice. Hvor håndteringen i praksis og kravet til
dokumentation potentielt kan flyttes ud på de private leverandører.
Ministeriet bør desuden her være opmærksomme på, at alle leverandører af
madservice er udfordrede af anprisningsforordningen, da man som udgangspunkt
ikke kan kommunikere, at borgerne har mulighed for at mad der passer til deres
sygdomme.
Potentiel risiko for erhvervslivet
Det Danske Madhus A/S – Roholmsvej 11D – 2620 Albertslund – CVR 27385354 – www.detdanskemadhus.dk
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0010.png
Det Danske Madhus A/S hæfter sig samtidigt ved at ministeriet vurderer, at
ændringerne ikke påvirker borgernes frie valg og at det ikke påvirker erhvervslivet.
Ved en kort gennemgang af kommunernes hjemmesider ses det, at det frie valg
indenfor madservice umiddelbart ikke står højt på kommunernes dagsorden. Ofte
henviser kommunerne alene til deres eget kommunale tilbud om madservice. Ønsker
man at finde en privatleverandør af madservice, er det ofte gemt væk under ’frit valg’
eller ikke eksisterende.
Et eksempel herpå ses her:
https://viborg.dk/service-og-selvbetjening/stoette-og-omsorg/pleje-og-omsorg-i-
dagligdagen/madtilbud-til-aeldre/#alle
Dykker man ned i tallene for 2022 hos Danmarks Statistik ses det, at 562 borgere i
Viborg kommune fik mad fra den kommunale leverandør, mod 77 fra den private.
Mens 240 fik mad fra den kommunale leverandør mod 90 fra den private i Middelfart
Kommune.
De private leverandører af madservice er derfor afhængige af samarbejde med
visitationen og de sundhedsprofessionelle, for at kunne formidle til borgerne, at de
har et frit valg. De fleste visitatorer er flinke til at udlevere de private leverandørers
skriftlige materiale i dialogen med borgerne. Når borgeren ikke længer har kontakt
med visitationen, bortfalder de private leverandørers kontaktmulighed med borgerne.
Det Danske Madhus er derfor ikke enige i vurderingen af, at ændringerne ikke
påvirker borgernes frie valg, at borgerne ikke er i kontakt med visitationen.
Det Danske Madhus er derfor heller ikke enige i vurderingen af, at erhvervslivet ikke
bliver påvirket af ændringen, medmindre kommunerne bliver pålagt at orientere
borgerne om de forskellige leverandørers tilbud i de nye måder borgerne kan tilgå
tilbud, der træder i stedet for madservice.
Igen takker vi for muligheden for at kommentere på forslaget. Det Danske Madhus
stiller sig til rådighed og præsenterer gerne yderligere relevant data og viden på
området for Ministeriet, såfremt det ønskes.
Med venlig hilsen
Søren Vilmand
Administrerende direktør
Det Danske Madhus A/S
Det Danske Madhus A/S – Roholmsvej 11D – 2620 Albertslund – CVR 27385354 – www.detdanskemadhus.dk
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0011.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
23. marts 2023
Ankestyrelsens svar på høring om lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677069)
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 27. februar 2023 bedt
Ankestyrelsen om bemærkninger til høring om forslag til ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet (Justering af skriftlighedskravet og
mulighed for forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i stedet for
madservice).
Ankestyrelsens bemærkninger
Forslag til ændring af § 9, stk. 3
Ankestyrelsen noterer sig lovudkastets § 1, nr. 1, (ændring af lovens §
9, stk. 3) om, at kommunen ”ved mindre, begunstigende justeringer i
hjælpen [kan] undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til
borgeren”. Ankestyrelsen er opmærksom på, at den foreslåede regel
svarer til, hvad der gælder for kommuner, der ikke er omfattet af
velfærdsaftalelovens område (servicelovens § 89).
Ankestyrelsen forstår den foreslåede regel sådan, at der på
velfærdsaftalelovens område ønskes hjemmel til at meddele
afgørelser
om ”mindre, begunstigende justeringer i hjælpen”
mundtligt,
og at
reglen således alene går på, at borger ikke skal underrettes skriftligt om
sådanne afgørelser. Ankestyrelsen foreslår, at dette tydeliggøres i
lovbemærkningerne.
J.nr. 23-17784
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
Forslag til nyt § 9 a
Madserviceordning
Ankestyrelsen har noteret sig, at der i den foreslåede § 9 a, stk. 2,
henvises til servicelovens § 83, stk. 1, men i den foreslåede lovtekst
omtales alene ”madservice”. Det fremgår af lovbemærkningerne til den
foreslåede § 9 a, stk. 2, at bestemmelsen bl.a. medfører, ”at kommunen
ikke forud for borgerens selvvisitation til ydelsen vil skulle foretage en
vurdering af, om borgeren er i personkredsen for praktisk støtte til
madlavning i hjemmet”, jf. de specielle bemærkninger til det foreslåede
§ 1, nr. 2.
Ankestyrelsen bemærker, at praktisk støtte til madlavning i hjemmet er
hjemlet i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2, mens hjælp i form af
madservice er hjemlet i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3. Ankestyrelsen
forstår den foreslåede bestemmelse sådan, at den omfatter såvel
praktisk støtte til madlavning i hjemmet som hjælp i form af madservice.
Hvis dette er korrekt, skal Ankestyrelsen opfordre til, at dette gøres klart
i lovteksten og alle steder i lovbemærkningerne, hvor der alene henvises
til madserviceordninger. Hvis det derimod er hensigten, at det alene er
madserviceordninger efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, der skal
være omfattet af adgangen til selvvisitation, skal Ankestyrelsen opfordre
til, at det nærmere beskrives, hvad det afsnit fra lovbemærkningerne,
der er citeret ovenfor, indebærer.
Det kunne derudover overvejes alene at henvise til servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 2 og/eller 3 (afhængig af svaret på foregående), i stedet for
servicelovens § 83, stk. 1, i det hele, da bestemmelsens nr. 1 om
personlig hjælp og pleje, ikke ses at være relevant for indholdet af den
foreslåede § 9 a, stk. 2.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 9 a, stk. 3, at
vurderingen af, om en borger kan forventes selvstændigt at kunne
tilmelde sig kommunens tilbud efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a,
stk. 1, ikke vil være en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, og at
beslutningen derfor ikke vil kunne påklages.
Det bemærkes i den forbindelse, at dette efter Ankestyrelsens vurdering
potentielt kan føre til, at borgere, der er henvist til at benytte sig af
tilbuddet efter stk. 1, reelt ikke har nogen klagemuligheder i forhold til
den pågældende borgers adgang til madservice.
2
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
Ankestyrelsen forudsætter, at der som hidtil træffes en afgørelse over for
borgere, som ansøger om madservice, men hvor kommunen vurderer, at
borgeren ikke er berettiget til madservice. Styrelsen forudsætter
derudover, at der som hidtil vil være adgang til at klage over disse
afgørelser.
Personkreds
Ankestyrelsen har noteret sig, at muligheden for efter lovforslaget at
fravige lovgivningen ikke kun gælder i forhold til ældre, men alle
borgere, selvom lovændringen vedrører lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet,
men at kommunalbestyrelsen kan beslutte at begrænse
tilbud efter det foreslåede § 9 a, stk. 1, til visse aldersgrupper, jf. det
foreslåede § 9 a, stk. 4.
Øvrigt
Ankestyrelsen gør opmærksom på, at der i lovforslaget er to steder, hvor
der ikke er sat komma, og hvor de manglende kommaer efter
Ankestyrelsens vurdering kan skabe tvivl om meningen i de to
sætninger. Der henvises til lovforslagets side 6, 3. afsnit efter ”mindre”
og side 17, 5. afsnit efter ”mindre”. Ankestyrelsen skal opfordre til, at
der sættes kommaer de pågældende steder.
Ankestyrelsen gør derudover opmærksom på, at pkt. 2 i
indholdsfortegnelsen til bemærkningerne til lovforslaget ikke ses
medtaget i selve bemærkningerne.
Venlig hilsen
Jesper Hagen
3
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0014.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
Fuldmægtig Signe Rasmussen
Social- Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
22 marts 2023
DKL/MIKJEN
J.nr. 2022 - 4026
Kære Signe Rasmussen
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om justering af skriftlighedskravet og mulighed for forsøg med selvvisitation til til-
bud, der træder i stedet for madservice i høring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser, og om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Et lovforslags implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på
at understøtte, at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Sekretariatet noterer sig, at ministeriet angiver, at lovforslaget har implemente-
ringskonsekvenser for kommunerne, hvis de vælger at gøre brug af de muligheder,
for at fravige lovgivning på ældreområdet, som der foreslås i lovforslaget.
Sekretariatet anbefaler i forlængelse heraf, at implementeringskonsekvenserne spe-
cificeres yderligere for kommunerne, der gør brug af muligheden for at fravige
lovgivning på ældreområdet. Hertil kan der bl.a. fokuseres på, om det forventes, at
kommunernes it-infrastruktur skal tilpasses for at kunne håndtere borgernes selv-
visitation. Endvidere anbefales det, at der angives et estimat over de forventede
mer- eller mindreudgifter, som implementeringen forventes at resultere i.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Sekretariatet tager ministeriets vurdering af, at lovforslaget overholder princip-
perne for digitaliseringsklar lovgivning til efterretning.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0015.png
Side 2 af 2
Sekretariatet finder det positivt, at lovforslaget repræsenterer en regelforenkling,
som skal afhjælpe unødvendig bureaukrati ved at lempe kravet om orientering til
borgere ved mindre begunstigende ændringer i tildelingen af hjælp og støtte til
borgeren. Dette er i overensstemmelse med princip #1 om regelforenkling. Mini-
steriet kan vælge at angive denne efterlevelse i lovforslaget.
Sekretariatet finder det ydermere positivt, at lovforslaget er udarbejdet i overens-
stemmelse med princip #2 om obligatorisk digital kommunikation, da kommu-
nerne forventes at anvende en digital selvbetjeningsløsning til selvvisitationen.
Samtidig er der med lovforslaget tænkt i muligheden for fritagelse fra kravet om
obligatorisk digital kommunikation for de borgere, der har svært ved det digitale.
At tænkte i fritagelse er i dette tilfælde særligt vigtigt, da målgruppen er ældre bor-
gere.
Der henvises i øvrigt til
digst.dk/dkl
samt
Vejledning om digitaliseringsklar lovgiv-
ning,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vej-
ledning.
Med venlig hilsen
Mikkel Bo Jensen
Fuldmægtig
E
[email protected]
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
FOAs høringssvar vedr. yderligere frihedsgrader i velfærdsaftaler på
ældreområdet
FOA vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar til forslaget om to yderligere
frihedsgrader i velfærdsaftalerne på ældreområdet.
FOA ser meget positivt på de forandringer med bl.a. større fagligt råderum, nærvisitation og små
teams, som mange kommuner er i gang med på ældreområdet. Det gælder også de tre
velfærdskommuner på ældreområdet.
FOA bakker op om, at kommunerne får større friheder til at organisere og tilrettelægge ældreplejen
på nye måder, til gavn for borgere og medarbejdere. Vi er nødt til at tænke nyt på området, og det
skal lovgivningen understøtte. Det gælder også i dette tilfælde, hvor Viborg Kommune har ansøgt
om to yderligere frihedsgrader.
FOA bakker dermed op om lovforslaget.
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0017.png
BORGMESTEREN
Prinsens Alle 5
8800 Viborg
Tlf.: 87 87 87 87
[email protected]
www.viborg.dk
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
Viborg Kommune har modtaget det udsendte forslag til Lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet.
Viborg Kommune vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar. Vi har
ingen kommentarer til lovforslaget, men vil gerne benytte lejligheden til at
anerkende ændringsforslagene, som imødekommer to af punkterne i Viborg
Kommunes ansøgning om yderligere frihedsgrader i forbindelse med
Velfærdsaftalen.
Ligeledes vil Viborg Kommune gerne takke for den positive tilbagemelding på
kommunens ansøgning om yderligere frihedsgrader på hjælpemiddelområdet.
Dato: 21-03-2023
Sagsbehandler.: vpjgf
Direkte e-mail:
[email protected]
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Ulrik Wilbek
Borgmester
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0018.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 6133 2554
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Kontoret for Ældre
1216 København k
[email protected]
Den 27. marts 2023
Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
(Justering af skriftlighedskravet og mulighed for forsøg med selvvisitation til tilbud,
Sagsnr. 2022-709-0351
madservice)
der træder i stedet for
Dansk Erhverv har modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet (Justering af skriftlighedskravet og mulighed for forsøg med selvvisitation til til-
bud, der træder i stedet for madservice). Dansk Erhverv finder det grundlæggende sympatisk, at
man fortsat forsøger at fjerne regler og
bureaukrati for på den måde at sikre en bedre og mere effektiv velfærd for borgerne.
Dansk Erhverv vil understrege vigtigheden af, at man ikke går på kompromis med borgerens frie
valg i frikommunerne, således frisættelsen af kommunerne sker på bekostning af helt grundlæg-
gende rettigheder for den enkelte borger.
Reglerne om frit valg er i Dansk Erhvervs optik ikke-fravigelige. Reglerne er ikke unødigt bureau-
krati, men derimod en garanti for en grundlæggende rettighed til at træffe egne valg om helt
grundlæggende forhold i borgerens hverdag.
Derfor er hegnspæle vedrørende reglerne om frit valg af leverandør af praktisk hjælp, personlig
pleje samt madservice for Dansk Erhverv stadig et centralt element, og det bør fortsat fremgå ty-
deligt, at såfremt kommunen vælger at afvige fra reglerne, må dette ikke ske på bekostning af bor-
gerens medbestemmelse og ret til at træffe egne valg.
Specifik bemærkning
§ 9 a. Ret til tilbud, der træder i stedet for madservice
Under § 9 a foreslås det, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at opfylde sin forplig-
telse efter § 9, stk. 1, for så vidt angår madservice, ved at stille et tilbud, der træder i stedet for
madservice, til rådighed. Dette er overordnet positivt, da det styrker borgerens selvbestemmelse
og valgmuligheder mellem forskellige leverandører af mad.
Men forslaget stiller også krav til en øget opmærksomhed på kommunens vejledningsforpligtelse,
således borgeren kan træffe oplyste valg om leverandør af mad. Kommunalbestyrelsen er, som led
i kommunalbestyrelsens generelle pligt til at oplyse om mulighederne for frit at vælge leverandør,
Side 1/2
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0019.png
DANSK ERHVERV
forpligtiget til at oplyse modtagere af frit valg om, hvilke godkendte leverandører borgeren kan
vælge imellem. Dette skal kommunalbestyrelsen selvfølgelig stadigt leve op til.
Dansk Erhverv anbefaler:
Der skal være en opmærksom på at give borgeren en let tilgængelig oversigt over de for-
skellige tilbud, samt informere borgerne om, hvordan man tilmelder sig tilbuddet.
Såfremt der er behov for uddybning af ovenstående, står Dansk Erhverv til rådighed.
Med venlig hilsen
Anders Nyberg Olesen
Politisk konsulent, Dansk Erhverv
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0020.png
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
10. marts 2023
J.nr. 2023-11-0973
Dok.nr. 572244
Sagsbehandler
Rikke Madsen
Sendt til: [email protected]
Høringssvar til forslag om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet
Ved e-mail af 27. februar 2023 har Social-, Bolig- og Ældreministeriet rettet henvendelse til
Datatilsynet og anmodet om tilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lov-
forslag.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger til.
Datatilsynet forudsætter, at databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyttelsesloven
2
vil blive
iagttaget i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der vil ske som følge af
lovforslaget.
Med venlig hilsen
Rikke Madsen
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0021.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Camilla Bogetoft Larsen ([email protected])
Hovedpostkassen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
VS: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
VS: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677086)
28-02-2023 11:17
Høringsbrev.docm; Høringsliste.pdf; Lovforslag om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet.docx;
Til Social- og Ældreministeriet
Danske Regioner har ingen bemærkninger til forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet.
Med venlig hilsen
Mikkel Lambach
Teamleder, Center for Sundheds- og Socialpolitik (SUS)
Mobil: 29170902
Mail:[email protected]
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
3529 8100
Officiel post:
[email protected]
Følg os på
Twitter, Facebook
og
regioner.dk
Fra:
Signe Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
27. februar 2023 17:26
Til:
[email protected]
Emne:
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677086)
Til Danske Regioner
Se vedlagte brev fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet vedr. høring af lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet. Vedlagt finder I desuden en høringsliste.
Frist for høringssvar er den 27. marts. I må gerne sende til Camilla Bogetoft Larsen på
[email protected].
Såfremt vi ikke hører fra jer, vil vi gå ud fra, at I ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Signe Rasmussen
Fuldmægtig
Ældre
Mobil: +45 22 26 63 58
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0022.png
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
LinkedIn Twitter
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0023.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Camilla Bogetoft Larsen ([email protected])
Anja Bihl-Nielsen ([email protected])
VS: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
VS: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677094)
20-03-2023 11:58
Høringsbrev.docm; Høringsliste.pdf; Lovforslag om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet.docx;
DKDK kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar. Vi har ingen bemærkninger til det fremsendte
Med venlig hilsen
Anja Bihl-Nielsen
Faglig sekretær
Mobil: 51832134
Fra:
Signe Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
27. februar 2023 17:33
Til:
Demenskoordinatorer i Danmark <[email protected]>
Emne:
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677094)
Til DemensKoordinatorer i Danmark
Se vedlagte brev fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet vedr. høring af lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet. Vedlagt finder I desuden en høringsliste.
Frist for høringssvar er den 27. marts. I må gerne sende til Camilla Bogetoft Larsen på
[email protected].
Såfremt vi ikke hører fra jer, vil vi gå ud fra, at I ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Signe Rasmussen
Fuldmægtig
Ældre
Mobil: +45 22 26 63 58
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
LinkedIn Twitter
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0024.png
Camilla Bogetoft Larsen ([email protected])
1-DEP Høringer ([email protected])
EMs høringssvar: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (EM Id nr.:
632927)
Sendt:
27-03-2023 10:08
Bilag:
Høringsbrev.docm; Høringsliste.pdf; Lovforslag om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet.docx;
Til:
Fra:
Titel:
Til Social- og Ældreministeriet
Erhvervsministeriet har ingen bemærkninger til den fremsendte høring: Høring af Forslag til Lov om ændring
af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
Det noteres, at høringen er blevet sendt til følgende af Erhvervsministeriets styrelser:
ERST, SIK, KFST, NH, FT
Med venlig hilsen
PERNILLE FROM PERSSON (EM-DEP)
Direktionssekretær
DEP Høringer
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
+45 91 33 72 17
EAN
5798000026001
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede modtager,
bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl,
skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Fra:
Signe Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
27. februar 2023 17:40
Til:
1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse <[email protected]>
Emne:
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677101)
Til Erhvervsministeriet
Se vedlagte brev fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet vedr. høring af lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet. Vedlagt finder I desuden en høringsliste.
Frist for høringssvar er den 27. marts. I må gerne sende til Camilla Bogetoft Larsen på
[email protected].
Såfremt vi ikke hører fra jer, vil vi gå ud fra, at I ikke har bemærkninger til lovforslaget.
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0025.png
Med venlig hilsen
Signe Rasmussen
Fuldmægtig
Ældre
Mobil: +45 22 26 63 58
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
LinkedIn Twitter
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0026.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Nadia Pedersen ([email protected]), Camilla Bogetoft Larsen ([email protected])
RH-FP-Videncenter-for-Demens ([email protected])
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 678646)
24-03-2023 14:05
Høringsbrev.pdf; Lovforslag om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet.docx; Høringsliste.pdf;
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Tak for invitationen til at deltage i høring over
Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet
(Sags nr.: 2022 – 2063)
Vi har ingen bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen
Nationalt Videnscenter for Demens
Med venlig hilsen
Tove Buk
Uddannelseskonsulent, sygeplejerske
Direkte: 35 45 81 03
Mail:
[email protected]
Nationalt Videnscenter for Demens
Rigshospitalet – afsnit 8007
Inge Lehmanns Vej, opgang 8, stuen
(indgang via opgang 7)
2100 København Ø
Telefon: 35 45 69 22
Web:
www.videnscenterfordemens.dk
Nationalt Videnscenter for Demens, Neurologisk Klinik behandler de personoplysninger, du giver os mhp. sagsbehandling af din henvendelse.
Du kan læse mere om dine rettigheder jf. Persondataforordningen på regionens hjemmeside
www.regionh.dk/persondatapolitik
herunder retten til at gøre
indsigelse mod vores behandling og kontaktoplysninger til Region Hovedstadens databeskyttelsesrådgiver
Fra:
Nadia Pedersen <[email protected]>
Sendt:
2. marts 2023 12:48
Til:
RH-FP-Videncenter-for-Demens <[email protected]>
Emne:
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 678646)
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0027.png
Til Nationalt Videnscenter for Demens
Se vedlagte brev fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet vedr. høring af lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet. Vedlagt finder I desuden en høringsliste.
Frist for høringssvar er den 27. marts. I må gerne sende til Camilla Bogetoft Larsen på
[email protected].
Såfremt vi ikke hører fra jer, vil vi gå ud fra, at I ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Nadia Pedersen
Specialkonsulent
Mobil: 41 85 10 22
Mail:
[email protected]
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi personoplysninger
Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine
rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0028.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Camilla Bogetoft Larsen ([email protected])
Anja Bihl-Nielsen ([email protected])
VS: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
VS: Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677091)
06-03-2023 13:29
Høringsbrev.docm; Høringsliste.pdf; Lovforslag om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet.docx;
Danske Ældreråd kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar – vi har ingen kommentarer til det fremsendte
Venlig hilsen
Anja Bihl-Nielsen
Sundhedspolitisk konsulent
Telefon: 38 77 01 64 | Mobil: 51 83 21 34| Mail:
[email protected]
Danske Ældreråd | Jernbane Allé 54, 3. sal | 2720 Vanløse
Danske Ældreråd er landsorganisation for landets 98 folkevalgte ældreråd. Vi har viden, holdninger og anbefalinger til
ældreområdet.
www.aeldreraad.dk
Fra:
Signe Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
27. februar 2023 17:30
Til:
Danske Ældreråd <[email protected]>
Emne:
Høring af Forslag til Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (SM Id nr.: 677091)
Til Danske Ældreråd
Se vedlagte brev fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet vedr. høring af lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet. Vedlagt finder I desuden en høringsliste.
Frist for høringssvar er den 27. marts. I må gerne sende til Camilla Bogetoft Larsen på
[email protected].
Såfremt vi ikke hører fra jer, vil vi gå ud fra, at I ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Signe Rasmussen
Fuldmægtig
Ældre
Mobil: +45 22 26 63 58
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
L 91 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2683988_0029.png
LinkedIn Twitter
Sådan behandler vi dine personoplysninger