Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 90 Bilag 6
Offentligt
2708096_0001.png
Til lovforslag nr.
L 90
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. og lov
om juridisk rådgivning
(Indførelse af regler for køberformidling og skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL
og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil ved 2. behandling rede-
gøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, EL og RV):
Til § 1
1)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 4,
ændres »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, og stk. 2, er opfyldt« til: »§
6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt og godkendelsen ikke kan
nægtes efter § 6, stk. 2«.
[Sproglig ændring]
2)
I den under
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 11, stk. 2,
ændres »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, og stk. 2, er opfyldt« til: »§
6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt og godkendelsen ikke kan
nægtes efter § 6, stk. 2«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Foretages værdiansættelsen uden fysisk besigtigelse
af ejendommen, skal ejendomsmægleren oplyse sælgeren
skriftligt herom.««
[Oplysningspligt over for sælgeren ved værdiansættelse
uden fysisk besigtigelse]
4)
I den under
nr. 23
foreslåede affattelse af
§ 49
indsættes
i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Foretages værdiansættelsen uden fysisk besigtigelse af
ejendommen, skal den erhvervsdrivende oplyse køberen
skriftligt herom.«
[Oplysningspligt over for køberen ved værdiansættelse uden
fysisk besigtigelse]
5)
I det under
nr. 29
foreslåede
§ 52, stk. 6,
udgår »given«.
[Sproglig ændring]
6)
Nr. 44
affattes således:
AX028752
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11/5-23
2708096_0002.png
2
»44.
I
§ 65, stk. 2,
ændres »§ 29, stk. 4« til: »§ 29, stk. 5«,
og »§ 48, stk. 3« ændres til: »§ 48, stk. 5«.«
[Ændring af henvisninger]
7)
Nr. 45
affattes således:
»45.
I
§ 65
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Overtrædelse af § 53 a straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 12, om affattelse af § 8, stk. 4,
foretages en sproglig ændring, der betyder, at en person, der
har deponeret sin godkendelse som ejendomsmægler, efter
anmodning kan få registreret sin godkendelse som aktiv
i det offentlige register over godkendte ejendomsmæglere,
hvis betingelserne i § 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt og
godkendelsen ikke kan nægtes efter § 6, stk. 2. Med ændrin-
gen præciseres det sprogligt, at registrering af godkendelsen
som aktiv i det offentlige register over godkendte ejendoms-
mæglere bl.a. forudsætter, at den pågældende person ikke
er dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende
fare for misbrug af hvervet, og ikke har misligholdt gæld
til det offentlige på 50.000 kr. eller derover, som er under
inddrivelse.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 15, om affattelse af § 11, stk. 2,
foretages en sproglig ændring, der betyder, at hvis årsagen
til en godkendelses bortfald eller frafaldelse ophører eller
frakendelsen af en godkendelse udløber eller ophæves, skal
godkendelsen efter anmodning på ny sættes i kraft og per-
sonen registreres som aktiv i det offentlige register, hvis
betingelserne i § 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt og godken-
delsen ikke kan nægtes efter § 6, stk. 2. Med ændringen
præciseres det sprogligt, at godkendelsens ikraftsættelse og
personens registrering som aktiv i det offentlige register
bl.a. forudsætter, at vedkommende ikke er dømt for strafbart
forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af
hvervet, og ikke har misligholdt gæld til det offentlige på
50.000 kr. eller derover, som er under inddrivelse.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
Det følger af den gældende § 27, stk. 1, at ejendomsmæg-
leren ved værdiansættelse af en ejendom med henblik på
salg skal angive, hvilken kontantpris ejendommen skønnes
at kunne sælges til inden for en bestemt periode. Ejendoms-
mægleren skal herved tage hensyn til markedsforholdene,
ejendommens beliggenhed og indretning og bygningens al-
der og tilstand.
Det foreslås at indsætte et nyt 3. pkt., der angiver, at hvis
værdiansættelsen foretages uden fysisk besigtigelse af ejen-
dommen, skal ejendomsmægleren oplyse sælgeren skriftligt
herom. Det vil være naturligt at oplyse herom i formidlings-
aftalen, men oplysningspligten kan også opfyldes på anden
vis. Der gælder den samme undersøgelsespligt, jf. § 46, og
oplysningspligt, jf. § 25, for ejendomsmægleren, uanset om
værdiansættelsen foretages ved fysisk besigtigelse eller uden
fysisk besigtigelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslaget
under § 1, nr. 4, hvor der foreslås en lignende oplysnings-
pligt for erhvervsdrivende, som foretager værdiansættelser
for købere uden fysisk besigtigelse af ejendommen
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 23, om affattelse af § 49, stk. 1,
indsættes et nyt 2. pkt., der angiver, at hvis værdiansættelsen
foretages uden fysisk besigtigelse af ejendommen, skal den
erhvervsdrivende oplyse køberen skriftligt herom. Det vil
være naturligt at oplyse herom i aftalen om rådgivning eller
bistand, men oplysningspligten kan også opfyldes på anden
vis.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af § 27, stk. 1, jf. ændringsforslaget under § 1,
nr. 3, hvor der foreslås en lignende oplysningspligt for ejen-
domsmæglere, som foretager værdiansættelser på vegne af
sælgere uden fysisk besigtigelse af ejendommen.
Til nr. 5
I lovforslagets § 1, nr. 29, om § 52, stk. 6, udgår ordet
given i »i en given sag« som en sproglig ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 19, indsættes et nyt stykke i §
29 med den konsekvens, at stk. 2-4 bliver stk. 3-5. I det
gældende § 65, stk. 2, henvises til § 29, stk. 4. Henvisningen
til § 29, stk. 4, skal som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 19, ændres til § 29, stk. 5.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 45, om § 65, stk. 4, om strafhjem-
mel for overtrædelse af den foreslåede § 53 a foretages en
lovteknisk ændring, så det foreslåede § 65, stk. 4, i stedet
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke 3. Det gældende stk.
3 om strafansvar for juridiske personer efter straffelovens 5.
kapitel bliver herefter stk. 4. Med ændringen præciseres, at
juridiske personer også kan ifalde bødestraf ved overtrædel-
se af den foreslåede § 53 a.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11/5-23
2708096_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 22. februar
2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
59. Den 28. marts 2023 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1