Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 90 Bilag 5
Offentligt
2704216_0001.png
Til lovforslag nr.
L 90
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [11. maj 2023]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. og lov
om juridisk rådgivning
(Indførelse af regler for køberformidling og skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af < >:
Til § 1
1)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 4,
ændres »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, og stk. 2, er opfyldt« til: »§
6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt, og godkendelsen ikke kan
nægtes efter § 6, stk. 2«.
[Sproglig ændring]
2)
I den under
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 11, stk. 2,
ændres »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, og stk. 2, er opfyldt« til: »§
6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt, og godkendelsen ikke kan
nægtes efter § 6, stk. 2«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Foretages værdiansættelsen uden fysisk besigtigelse
af ejendommen, skal ejendomsmægleren oplyse sælgeren
skriftligt herom.««
[Oplysningspligt ved værdiansættelser for sælgere uden fy-
sisk besigtigelse]
4)
I den under
nr. 23
foreslåede affattelse af
§ 49
indsættes
i
stk. 1,
som
2. pkt.:
»Foretages værdiansættelsen uden fysisk besigtigelse af
ejendommen, skal den erhvervsdrivende oplyse køberen
skriftligt herom.«
[Oplysningspligt ved værdiansættelser for købere uden fy-
sisk besigtigelse]
5)
I den under
nr. 29
foreslåede
§ 52, stk. 6,
udgår »gi-
ven«.
[Sproglig ændring]
6)
Nr. 44
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2704216_0002.png
2
»44.
I
§ 65, stk. 2,
ændres »§ 29, stk. 4« til: »§ 29, stk. 5«,
og »§ 48, stk. 3« ændres til: »§ 48, stk. 5«.«
[Ændring af henvisninger]
7)
Nr. 45
affattes således:
»45.
I
§ 65
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Overtrædelse af § 53 a straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 12, til den foreslåede affattelse
af § 8, stk. 4, foretages en sproglig ændring, der betyder,
at en person, der har deponeret sin godkendelse som ejen-
domsmægler, efter anmodning kan få registreret sin godken-
delse som aktiv i det offentlige register over godkendte
ejendomsmæglere, hvis betingelserne i § 6, stk. 1, nr. 1–4
og 7, er opfyldt, og godkendelsen ikke kan nægtes efter §
6, stk. 2. Med ændringen præciseres det sprogligt, at regi-
strering af godkendelsen som aktiv i det offentlige register
over godkendte ejendomsmæglere bl.a. forudsætter, at den
pågældende person ikke er dømt for strafbart forhold, der
begrunder en nærliggende fare for misbrug af hvervet, og
ikke har misligholdt gæld til det offentlige på 50.000 kr.
eller derover, som er under inddrivelse.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 15, til den foreslåede affattelse
af § 11, stk. 2, foretages en sproglig ændring, der betyder,
at hvis årsagen til en godkendelses bortfald eller frafaldelse
ophører, eller frakendelsen af en godkendelse udløber eller
ophæves, skal godkendelsen efter anmodning på ny sættes
i kraft og personen registreres som aktiv i det offentlige
register, hvis betingelserne i § 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er
opfyldt, og godkendelsen ikke kan nægtes efter § 6, stk.
2. Med ændringen præciseres det sprogligt, at godkendel-
sens ikraftsættelse og personens registrering som aktiv i det
offentlige register bl.a. forudsætter, at vedkommende ikke
er dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende
fare for misbrug af hvervet, og ikke har misligholdt gæld
til det offentlige på 50.000 kr. eller derover, som er under
inddrivelse.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
Det følger af den gældende § 27, stk. 1, at ejendomsmæg-
leren ved værdiansættelse af en ejendom med henblik på
salg skal angive, hvilken kontantpris ejendommen skønnes
at kunne sælges til inden for en bestemt periode. Ejendoms-
mægleren skal herved tage hensyn til markedsforholdene,
ejendommens beliggenhed og indretning samt bygningens
alder og tilstand.
Det foreslås at indsætte et nyt 3. pkt., der betyder, at hvis
værdiansættelsen foretages uden fysisk besigtigelse af ejen-
dommen, skal ejendomsmægleren oplyse sælgeren skriftligt
herom. Det vil være naturligt at oplyse herom i formidlings-
aftalen, men oplysningspligten kan også opfyldes på anden
vis. Der gælder den samme undersøgelsespligt, jf. § 46, og
oplysningspligt, jf. § 25, for ejendomsmægleren, uanset om
værdiansættelsen foretages ved fysisk besigtigelse eller uden
fysisk besigtigelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslaget
under § 1, nr. 4, hvor der foreslås en lignende oplysnings-
pligt for erhvervsdrivende, som foretager værdiansættelser
for købere uden fysisk besigtigelse af ejendommen
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 23, til den foreslåede affattelse af
§ 49, stk. 1, indsættes et nyt 2. pkt., der betyder, at hvis vær-
diansættelsen foretages uden fysisk besigtigelse af ejendom-
men, skal den erhvervsdrivende oplyse køberen skriftligt
herom. Det vil være naturligt at oplyse herom i aftalen om
rådgivning eller bistand, men oplysningspligten kan også
opfyldes på anden vis.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af § 27, stk. 1, jf. ændringsforslaget under § 1,
nr. 3, hvor der foreslås en lignende oplysningspligt for ejen-
domsmæglere, som foretager værdiansættelser på vegne af
sælgere uden fysisk besigtigelse af ejendommen.
Til nr. 5
I lovforslagets § 1, nr. 29, til det foreslåede § 52, stk. 6,
udgår ordet »given« fra »i en given sag« som en sproglig
ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 19, indsættes et nyt stykke i §
29 med den konsekvens, at stk. 2-4 bliver stk. 3-5. I den
gældende § 65, stk. 2, henvises til § 29, stk. 4. Henvisningen
til § 29, stk. 4, skal som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 19, ændres til § 29, stk. 5.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 45, til det foreslåede § 65, stk.
4, om strafhjemmel for overtrædelse af den foreslåede § 53
a foretages en lovteknisk ændring, så det foreslåede § 65,
stk. 4, i stedet indsættes efter stk. 2 som nyt stk. 3. Det
gældende stk. 3 om strafansvar for juridiske personer efter
straffelovens 5. kapitel bliver herefter stk. 4. Med ændringen
præciseres, at juridiske personer også kan ifalde bødestraf
ved overtrædelse af den foreslåede § 53 a.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2704216_0003.png
3
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 22. februar
2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
59. Den 28. marts 2023 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt < 5 > bilag på lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1