Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 90 Bilag 1
Offentligt
Første høring
22. juli 2022
2. september 2022
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
22. juli 2022
Oversigt over myndigheder og organisationer m.v., der høres over
ændringer til selskabsloven, lov om formidling af fast ejendom m.v.,
lov om næring, restaurationsloven, lov om sikkerhed til søs og lov om
en fælles patentdomstol m.v.
3F
Accura Advokataktieselskab
ADIPA
Advokatfirmaet Vingaardshus
Advokatsamfundet
Advokatrådet
Aera-IP
Akademiet for de Tekniske Videnskaber
Akademikernes
ALK-Abelló
Alkohol & Samfund
AMBU A/S
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdstilsynet
Arla Foods
ATP - Arbejdsmarkedets Tillægs Pension
Awapatent A/S
Bager- og Konditormestre I Danmark
Bech-Bruun Advokatfirma
Bender von Haller Dragsted
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation
Beskæftigelsesministeriet
BL
Danmarks Almene Boliger
Blå Kors
Boghandlerforeningen
Bryggeriforeningen
Budde, Schou A/S
BUPL
Børne- og Undervisningsministeriet
Børnerådet
Carlsberg A/S
Centralorganisationens Fællesudvalg
CEPOS
Center for Politiske Studier
CEREDA
Chas. Hude A/S
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2/6
Chr. Hansen A/S
Coloplast A/S
Computershare
Convatec A/S
Coop Danmark A/S
COPA Copenhagen Patents
Copenhagen Business School
DAKO A/S
DAKOFO
Danders & More Advokatfirma
Danfoss A/S
Danish Venture Capital and Private Equity Association
Danmarks Aktive Forbrugere
Danmarks Apotekerforening
Danmarks Fiskehandlere
Danmarks Nationalbank
Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Rederiforening,
Danmarks Skibskredit A/S,
Danmarks Statistik,
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Aktionærforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Center vedr. Alkoholisme og andre Afhængighedssygdomme (DCAA)
Dansk Detail
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Erhverv
Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister (DIP)
Dansk Forening til Bekæmpelse af Produktpirateri (DACG)
Dansk Frisør og Kosmetikerforbund
Dansk Industri
Dansk Industri Byggeri
Dansk Initiativ for Etisk Handel
Dansk Iværksætterforening
Dansk Metal
Dansk Standard
Dansk Supermarked
Dansk Sygeplejeråd
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
Danske Advokater
Danske Annoncører og Markedsførere
Danske Cykelhandlere
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening
Danske Guldsmede og Urmagere
Danske Helsekostforretningers Brancheforening
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Slagtermestre
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
3/6
Datatilsynet
De Fries & Tufekovic IP
Den Danske Aktuarforening
Den Danske Dommerforening
Den Danske Finansanalytikerforening
Den Danske Fondsmæglerforening
Det Økonomiske Råds Sekretariat
Digitaliseringsstyrelsen
DIRF - Dansk Investor Relations Forening
Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
DLA Piper Denmark Law Firm
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
DRC - Danmarks Restauranter & Cafeer
Drivkraft Danmark
DSK - De Samvirkende Købmænd
Effektivt Landbrug
EjendomDanmark
Ejendomsmæglernes Landsorganisation
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering
F.L. Smidth & Co. A/S
Ferring A/S
Ferrosan A/S
FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
Finans Danmark
Finansforbundet
Finansiel Stabilitet
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Finansministeriet
Finanstilsynet
First North
Fiskeristyrelsen
Focus Advokater
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet
Foreningen af J. A. K. Pengeinstitutter
Foreningen af Socialchefer
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse
Forhandlingsfællesskabet
Formanden for Forbrugerklagenævnet
Forsikring & Pension
Forsvarsministeriet
Forumadvokater A/S
Fotobranchen
Frederiksberg Kommune
FSR
Danske Revisorer
Færøernes Landsstyre (Rigsombudsmanden)
Gea NIRO A/S
Geodatastyrelsen
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
4/6
GN Store Nord A/S
Gorrissen Federspiel Kierkegaard
GRAKOM
Grønlands Selvstyre
H. Lundbeck A/S
Haldor Topsøe A/S
Hammelsvang Consult
Hans Harding Holding ApS
Helsebranchens Leverandørforening
HK
Holme Patent A/S
HORESTA
Horten
Høiberg ApS
Ingeniørforeningen i Danmark
Inspicos
Institut for Menneskerettigheder
Intertrust (Denmark)
IT-Branchen
Justitsministeriet
KBH
Commerce & Culture
KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark
Kirk Larsen & Ascanius
Kirkeministeriet
KL
Klagenævnet for Ejendomsformidling
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Komiteen for god Selskabsledelse
Komiteen for sundhedsoplysning
Kommunekredit
Kommunernes Landsforening
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Kooperationen
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse
Kromann Reumert
Kræftens bekæmpelse
Kulturministeriet
Kuratorforeningen
Københavns Kommune
Københavns Politi
Københavns Universitet
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landsdækkende Banker
Landsforeningen Lænken
Larsen & Birkeholm A/S
Ledernes Hovedorganisation
LEGO Holding A/S
LEGO Juris A/S
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
5/6
LEO-Pharma A/S
LIF Lægemiddelindustriforeningen
Ligebehandlingsnævnet
Lokale Pengeinstitutter
Lund Elmer Sandager Advokatfirma
Lægeforeningen
Lægemiddelstyrelsen
Løje IP
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
Managementrådgiverne
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MM Patents ApS
NASDAQ OMX Copenhagen A/S
NKT A/S
Nordia Advokatfirma
Nordic Patent Service
Novo Nordisk A/S
Novozymes A/S
Nærbutikkernes Landsforening
Opfinderforeningen.dk
Optikerforeningen
Orsnes Patent ApS
Ostehandlerforeningen Danmark
Oticon A/S
OXFAM IBIS
International Bistand
Parcelhusejernes Landsforening
Patentgruppen ApS
Patrade A/S
Penneo
Plesner
Plougmann Vingtoft A/S
Politidirektørforeningen
Promaxx Ejendomsadministration
Radiometer Medical A/S
Red Barnet
Retspolitisk Forening
Rigsadvokaten
Rigsombuddet på Færøerne
Rigsrevisionen
Rockwool International A/S
Roskilde Universitet Center (RUC)
Roskilde Universitetscenter
SEGES
Sex og samfund
Sikkerhedsbranchen
Sikkerhedsstyrelsen
Sirius Advokater
Skatteministeriet
Skattestyrelsen
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
6/6
SMVdanmark
Social- og ældreministeriet
Statsadvokaten for Særlig kriminalitet
Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet,Syddansk Universitet
Statsministeriet
Sportsbranchen DK
Sundhedsministeriet
Sundhedsstyrelsen
Syddansk Universitet
Sø- og Handelsretten
Søfartsstyrelsen
Takeda A/S
Teknologisk Institut
Transportministeriet
TROPA
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Urmagernes og Optikernes landssammenslutning
Vestas Wind Systems A/S
Viking Life-Saving Equipment A/S
Vin og Spiritusorganisationen i Danmark
VKR-Holding A/S
VP Securities og værdipapircentralen
WTC-advokaterne
XBRL Danmark
Zacco Danmark A/S
Aalborg Universitet
Aarhus BSS
Århus Universitet
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0008.png
Erhvervsstyrelsen
Sendt til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Den 2. september 2022
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Høringssvar over forslag til lov om ændring af selskabsloven m.fl.
(Implementering af mobilitetsdirektivet samt skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
m.v.)
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar
er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for selskabsret fsva.
bemærkninger til ændring af selskabslovens bestemmelser om grænseoverskridende
transaktioner og fagudvalg for bolig fsva. forslag til skærpelse af
sanktionsmulighederne i Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere.
Dok.nr. D-2022-031364
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater er overordnet set positiv over for de forelagte ændringsforslag.
Det er længe ønsket, at der kommer et harmoniseret regelsæt omfattende alle tre
former
for
grænseoverskridende
fusioner.
De
ensartede
regler
for
grænseoverskridende transaktioner på EU-plan vil bidrage til at forenkle og
effektivisere gennemførelsen af sådanne transaktioner.
For så vidt angår ændringsforslagene til lov om formidling af fast ejendom, noterer
Danske Advokater med tilfredshed, at ændringerne vurderes at styrke mulighederne
for at undgå omgåelse af reglerne i ejendomsbranchen, ligesom det vurderes, at de
foreslåede ændringer kan have en adfærdsregulerende effekt.
Generelle bemærkninger til ændring af selskabslovens bestemmelser om
grænseoverskridende transaktioner
Danske Advokaters fagudvalg for selskabsret har behandlet de foreslåede ændringer til
selskabslovens bestemmelser om grænseoverskridende transaktioner. Nedenfor er angivet
Danske Advokaters bemærkninger til enkelte af bestemmelserne i afsnit 3.1 i udkastet til
lovforslaget. Da de omfattede regler er ens for fusioner, spaltninger og omdannelser, angår
bemærkningerne alle tre typer transaktioner, som i det følgende betegnes
”grænseoverskridende transaktioner” eller blot ”transaktioner”.
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
1 PLAN FOR GRÆNSEOVERSKRIDENDE TRANSAKTIONER (§§ 279, stk. 1, nr. 2,
299, stk. 1, nr. 2 og 318 g, stk. 1, nr. 2)
1.1 Formkrav til indgivelse af bemærkninger
Lovforslagets bestemmelser indeholder ingen formkrav til, hvordan bemærkningerne
kan indgives.
Da det ifølge lovforslaget er et krav for registrering af transaktionen hos
Erhvervsstyrelsen, at anmeldelsen deraf vedlægges eventuelle indkomne
bemærkninger til transaktionsplanen, foreslår Danske Advokater, at de relevante
bestemmelser justeres, så det fremgår, at sådanne bemærkninger skal sendes på skrift
til en af selskabet oplyst elektronisk adresse.
2 REDEGØRELSE FOR GRÆNSEOVERSKRIDENDE TRANSAKTIONER (§§ 273,
stk. 4, 293, stk. 4 og 318 c, stk. 4)
2.1 Frist til indgivelse af bemærkninger
Det fremgår af ovenstående bestemmelser, at eventuelle bemærkninger fra
medarbejderrepræsentanterne/medarbejderne til transaktionsredegørelsen skal være
modtaget af selskabet senest 5 hverdage før datoen for den generalforsamling, hvor
der træffes beslutning om gennemførelse af den pågældende transaktion.
Modsat fristen for indgivelse af bemærkninger til transaktionsplanen, indeholder
direktivet ikke en udtrykkelig frist til indgivelse af bemærkninger til
transaktionsredegørelsen, idet sådanne bemærkninger blot skal være indgivet
rettidigt
inden generalforsamlingen.
Da direktivet ikke indeholder nogen fast frist, som skal implementeres i lovforslaget,
som tilfældet er med fristen for indgivelse af bemærkninger til transaktionsplanen
(implementeret efter princippet om minimumsimplementering), mener Danske
Advokater, at man bør overveje, om den i lovforslaget foreslåede frist for indgivelse af
bemærkninger til transaktionsredegørelsen er passende, i forhold til at sikre
kapitalejerne den fornødne tid til at kunne træffe beslutning på et tilstrækkeligt
velinformeret og velovervejet grundlag. Dette er især relevant i et scenarie, hvor der
indkommer bemærkninger til transaktionsredegørelsen umiddelbart før fristens
udløb.
2.2 Formkrav til indgivelse af bemærkninger
Lovforslagets bestemmelser indeholder ingen formkrav til, hvordan bemærkningerne
kan indgives.
Der henvises til Danske Advokaters bemærkninger under punkt 1.1 ovenfor, som
finder tilsvarende anvendelse i forhold til formkrav for indgivelse af bemærkninger til
transaktionsredegørelsen.
3 TILGÆNGELIGGØRELSE AF PLAN OG REDEGØRELSE (§ 280, stk. 4, nr. 1, 300,
stk. 4, nr. 1, 318 i, stk. 4, nr. 1)
2/5
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
3.1 Frist for tilgængeliggørelse
Det fremgår af ovenstående bestemmelser, at selskabet skal sørge for, at
transaktionsredegørelsen sammen med transaktionsplanen, hvis den foreligger, bliver
stillet elektronisk til rådighed for kapitalejerne og medarbejderrepræsentanterne/
medarbejderne senest 6 uger før den generalforsamling, hvor kapitalejerne træffer
beslutning om gennemførelse af transaktionen. Fristen fremgår også af direktivet.
Det er Danske Advokaters erfaring, at det i praksis fungerer sådan, at
transaktionsplanen udarbejdes forinden eller samtidig med transaktionsredegørelsen,
og at planen indberettes til Erhvervsstyrelsen med henblik på offentliggørelse, så snart
den foreligger, således at man sikrer tidligst mulig påbegyndelse af den 4-ugers
venteperiode, som skal være udløbet, før generalforsamlingen kan træffe beslutning
om gennemførelse af den pågældende transaktion.
Ovenstående frist på 6 uger vil derfor
i praksis
kunne medføre, at den gældende 4-
ugers venteperiode - som også vil gælde efter de nye regler - vil blive ændret til en 6-
ugers venteperiode.
Danske Advokater vil derfor opfordre Erhvervsstyrelsen til at tydeliggøre de praktiske
konsekvenser af ændringerne (f.eks. i en kommende vejledning til de nye regler), så
virksomhederne er opmærksomme på disse i forbindelse med fastlæggelse af
tidsrammerne og fristerne for gennemførelse af en grænseoverskridende transaktion.
4 UENIGHED OM SIKKERHEDSSTILLELSE I FORHOLD TIL KREDITOR-KRAV
(§§ 278, stk. 4, 298, stk. 4, og 318 f, stk. 4) OG ATTESTUDSTEDELSE (§§ 289, 309,
og 318 o)
Det fremgår af ovenstående bestemmelser, at i tilfælde af uenighed mellem selskabet
og kreditorerne om, (i) hvorvidt der skal stilles sikkerhed i forhold til et krav, eller (ii)
hvorvidt en tilbudt sikkerhed er tilstrækkelig, da kan begge parter indbringe sagen for
skifteretten. Indbringelse skal ske senest 3 måneder efter offentliggørelse af
transaktionsplanen. Denne rettighed gælder både for anmeldte krav og for krav, som
ikke er anmeldte (men som bestod inden planens offentliggørelse).
De nuværende regler omfatter kun en ret til at indbringe sager for skifteretten i forhold
til anmeldte krav og fristen for indbringelse er 2 uger efter kravets anmeldelse.
Efter de nuværende regler gælder endvidere, at Erhvervsstyrelsen ikke kan udstede
attesten om, at alle handlinger og formaliteter for transaktionen anses for opfyldt, før
krav anmeldt af kreditorerne
er afgjort. Det betyder efter Erhvervsstyrelsens
gældende praksis, at hvis en sag er indbragt for skifteretten, da kan attesten ikke
udstedes, før skifteretten har afgjort sagen.
I lovforslaget er ovennævnte betingelse om afgørelse af kreditorernes krav, ikke
gentaget i relation til attestudstedelsen.
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget, hvilken virkning det har for
Erhvervsstyrelsens udstedelse af attesten, hvis der forinden er indbragt en sag for
skifteretten, herunder om det fortsat vil være et krav, at en sådan sag skal være afgjort
af skifteretten, før der kan udstedes en attest.
3/5
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
Danske Advokater foreslår, at det i lovforslaget præciseres, hvilke konsekvenser det
har for attestudstedelsen, at der indbringes en sag for skifteretten, herunder i forhold
til sagens afgørelse.
Ved indarbejdelse af en sådan præcisering kan man eventuelt tage afsæt i lovforslagets
§ 286, stk. 4, som udtrykkeligt angiver, hvilke konsekvenser det har for
attestudstedelsen, hvis der mellem selskabet og kapitalejere, der ønsker deres
kapitalandele indløst, er uenighed om den tilbudte indløsningspris. Ordlyden af
nævnte bestemmelse er:
”Den
attest, der skal udstedes i henhold til § 289, kan først
udstedes, når der er stillet betryggende sikkerhed for
kapitalandelenes værdi. Skønsmænd udmeldt af retten på
kapitalselskabets hjemsted afgør, om sikkerheden er
betryggende. Indbringes skønsmændenes afgørelse for
retten, har dette ikke opsættende virkning for
Erhvervsstyrelsens mulighed for at udfærdige attesten,
medmindre retten bestemmer andet.”
Generelle bemærkninger til forslag til skærpelse af
sanktionsmulighederne i Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere
Danske Advokaters fagudvalg for bolig har behandlet de foreslåede ændringer til lov
om formidling af fast ejendom, som tager udgangspunkt i den rapport, som den af
erhvervsministeren nedsatte ”Arbejdsgruppe
om eftersyn af sanktionsmuligheder for
Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere” præsenterede i juni 2021.
Danske Advokater har noteret sig, at ændringerne
blandt andet
indebærer:
-
at der indføres forbud mod at udøve erhvervsmæssige aktiviteter i forbindelse
med formidling af fast ejendom til forbrugere såfremt den erhvervsdrivende
har forfaldne udbetalte bøder
udstedt af Disciplinærnævnet. En
overtrædelse vil kunne straffes med bøde eller fængsel op til 4 måneder.
at Disciplinærnævnet skal have mulighed for at udtale kritik af mindre
alvorlige sager, som en formel irettesættelse, som er en mildere sanktion end
en advarsel.
at Disciplinærnævnet skal have mulighed for at sanktionere med en betinget
frakendelse af godkendelsen som ejendomsmægler.
at afgørelser om betinget frakendelse skal offentliggøres i ikke anonymiseret
stand.
at prøvetiden ved en betinget frakendelse bør være minimum 1 år og max 5 år
hovedregel 2 år.
at beløbsgrænsen for fratagelse og genoptagelse nedsættes fra kr. 100.000 til
kr. 50.000.
-
-
-
-
-
4/5
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
-
at det foreslås, at ejendomsmæglere, der yder rådgivning og bistand i
forbindelse med køb af fast ejendom, som noget nyt skal kunne indbringes for
Disciplinærnævnet for overtrædelse af reglerne herom. Danske Advokater har
i den forbindelse noteret sig, at Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler
om ejendomsmægleres erhvervsmæssige rådgivning og bistand i forbindelse
med forbrugeres køb af fast ejendom.
at det foreslås, at der fastsættes en øvre grænse på max. 5 for hvor mange
personer, som en ansvarlig ejendomsmægler må udøve tilsyn med.
at udpegningsperioden for medlemmer af Disciplinærnævnet foreslås til max
4 år
og ikke som nu 4 år
så en udpegningsperiode herefter følger
Disciplinærnævnet øvrige medlemmer, hvis et medlem af Disciplinærnævnet
udtræder i løbet af perioden.
-
-
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid
gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Nikoline Sneholt
Juridisk konsulent
[email protected]
5/5
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0013.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
København, den
8. september 2022
J.nr. H.23-22-023
Bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. fra Dansk
Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet Tænk:
Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) og Forbrugerrådet Tænk (FBRT) skal hermed fremsætte vores
fælles høringssvar vedrørende ovennævnte ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (LOFE).
Høringen er officielt benævnt Forslag til lov om ændring af selskabsloven m.fl. (Implementering af
mobilitetsdirektivet samt skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere m.v.), og ændringerne til LOFE fremgår af høringens § 2.
DE og FBRT er generelt meget tilfredse med lovforslagets ændringer til LOFE, idet vi dog bemærker, at vi
i denne sammenhæng – i udgangspunktet - alene forholder os til de fremkomne forslag, ikke til den
samlede regulering som sådan.
Vi hilser det især velkomment, at opgaver udført for
købere
af fast ejendom nu også omfattes af loven
(omtales herefter blot som ”køberrådgivning”). Området er på nuværende tidspunkt udelukkende dækket
af lov om juridisk rådgivning med tilhørende bekendtgørelse, som dog kun regulerer området i meget
generelle og overordnede termer. Vi anser derfor, at der er et behov for mere præcise regler, der er
målrettet området, og som stiller større krav til kvaliteten af rådgivningen, end tilfældet er i dag.
Samtidig giver det god mening, at reglerne for salgsformidling og reglerne for køberrådgivning fastsættes
i samme lovgivning, da de to områder er nært forbundet – selvom der naturligvis også er forskelle.
Det findes tillige positivt, at selve reguleringen af køberrådgiverområdet sker i bekendtgørelsesform, som
vil være lettere løbende at regulere i overensstemmelse med evt. senere behov, som der kan opstå.
Ligeledes hilser vi det velkomment, at Disciplinærnævnets kompetence udvides til også at omfatte
køberrådgivning, og at sanktionsmulighederne i øvrigt udvides og i et vist omfang styrkes.
Vi har dog fortsat visse bemærkninger til lovforslaget, som vi hermed skal redegøre for. Det bemærkes,
at for så vidt angår de foreslåede bestemmelser, som ikke er nævnt nedenfor, kan de støttes.
Generelle bemærkninger:
Vi anser ikke at det er hensigtsmæssigt, at en så betydningsfuld lovændring ”gemmes” i en 441 sider
lang høring, hvor mange forskellige love ændres på samme tid, og som i sin overskrift henviser til
ændring af Selskabsloven. Flere af høringens lovændringer har intet med hinanden at gøre, og det er
derfor problematisk, at lovforslagets synlighed på denne måde reduceres.
Der er flere passager i bemærkningerne til lovforslaget, som er kopieret fra de tidligere bemærkninger til
loven vedrørende salgsformidling, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en sådan kopiering. I
bemærkningerne til nr. 16 (side 315-317) fremgår det f.eks. bl.a., at en køberrådgiver blot skal oplyse
herom, såfremt det er køberrådgiverens egen ejendom, som køberen ønsker at erhverve, se side 316
øverst. En køberrådgiver kan ikke være køberrådgiver på en sag, hvor det er køberrådgiverens egen
ejendom der sælges, idet køberrådgiveren i så tilfælde vil være inhabil, jf. bestemmelsen i § 48, stk. 5
om at ingen må være repræsentant for både køber og sælger.
1
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0014.png
Lidt længere nede på siden fremgår det desuden, at: ”Der
er intet til hinder for, at den erhvervsdrivende
sælger sin egen ejendom.”
Eftersom bestemmelsen omhandler en erhvervsdrivende, som yder
køberrådgivning, giver det ikke mening at skrive, at den erhvervsdrivende sælger sin ejendom. Der er
flere eksempler på dette. Bemærkningerne bør derfor gennemgås nøje for at rydde ud i sådanne
uhensigtsmæssigheder.
Der mangler konsekvenstilretning af diverse begreber i loven. Flere steder er der nævnt, at en
bestemmelse omhandler salgsformidling, hvor den også bør omhandle køberrådgivning. Vi vil forsøge at
fremhæve nogle af disse steder nedenfor.
Derudover er lovforslaget ikke konsekvent i sin benyttelse af ord for forskellige begreber. Forslaget bør
også konsekvensrettes i forhold hertil. Det drejer sig f.eks. om køberrådgiver, købermægler,
erhvervsmæssig aktivitet, rådgivning, bistand, ejendomsmægler/formidler mv.
Konkrete bemærkninger (hvor intet andet fremgår af overskriften, henvises til gældende LOFE):
Ad § 1, stk. 4:
Heraf fremgår det, at §§ 48 og 49 gælder for ”enhver
erhvervsdrivende der yder rådgivning og bistand i
forbindelse med omsætning af fast ejendom”
[vores understregning] – på nær advokater og finansielle
virksomheder. Med denne formulering betyder det, at bestemmelsen gælder for rådgivning og bistand
ved både køb og salg af fast ejendom. §§ 48 og 49 indeholder dog kun bestemmelser vedrørende
rådgivning og bistand i forbindelse med køb af fast ejendom.
Ad § 3, stk. 1:
Heraf fremgår det at loven finder anvendelse, når den erhvervsmæssige aktivitet udføres i Danmark –
uanset hvor ejendommen er beliggende. Bestemmelsens nuværende formulering omhandler dog kun
erhvervsmæssig formidling og udbud af salg af fast ejendom. Den bør derfor omformuleres, så den også
omfatter køberrådgivning.
Ad § 4, nr. 1:
Heraf fremgår definitionen på en
ejendomsformidlingsvirksomhed.
Bestemmelsen er formuleret, så den
umiddelbart kun omfatter salgsformidling. Den bør også omfatte køberrådgivning. Det foreslås, at
begrebet ”ejendomsformidlingsvirksomhed” beholdes, men at det beskrives, at en
ejendomsformidlingsvirksomhed er en virksomhed, som beskæftiger sig med omsætning af fast ejendom,
hvilket både kan omfatte salgsformidling og køberrådgivning.
Ad § 4, nr. 2:
En forbruger er her defineret som en person, som handler med henblik på ”afhændelse” af en fast
ejendom. Som konsekvensretning af lovforslagets § 2, nr. 2 om køberrådgivning, bør definitionen
udvides til at vedrøre personer, som handler med henblik på ”afhændelse
eller erhvervelse”
af en fast
ejendom.
Ad kapitel 3:
Kapitlet omhandler ”Advokater”, og beskriver bl.a. hvornår en advokat skal lade sig registrere som
ejendomsformidler. Det bør præciseres i § 14, stk. 1, at det udelukkende er i forhold til opgaver omfattet
af kapitel 5, dvs. salgsformidlingsopgaver. På nuværende tidspunkt er bestemmelsen formuleret på en
sådan måde, at advokaten skal lade sig registrere, hvis advokaten foretager ”opgaver
i henhold til denne
lov”,
dvs. inkl. §§ 48 og 49, hvilket strider imod bestemmelsen i den nye § 1, stk. 4.
Der skal evt. foretages tilsvarende præcisering i §§ 16 og 17.
Ad kapitel 4:
Kapitlets overskrift er ”Ejendomsformidlingsvirksomheder”, hvilket indikerer, at kapitlet udelukkende
omhandler virksomheder, der laver salgsformidling. Kapitlet bør dog også omfatte virksomheder, som
laver køberrådgivning.
2
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0015.png
Denne bemærkning hænger sammen med vores bemærkning til § 4, nr. 1 og kan evt. løses ved, at man i
denne bestemmelse beskriver, at en ejendomsformidlingsvirksomhed både kan beskæftige sig med
salgsformidling og køberrådgivning. Alternativt kunne man blot benytte begrebet virksomhed, der
beskæftiger sig med opgaver omfattet af loven.
Begrebet ejendomsformidlingsvirksomhed nævnes i alle kapitlets paragraffer.
Ad § 23:
Denne bestemmelse omhandler, hvornår der opstår en interessekonflikt i forbindelse med
salgsformidling. Bestemmelsen bør flyttes til kapitel 5. Det er vigtigt at samle alle bestemmelser, som
udelukkende omhandler salgsformidling i kapitel 5, og bestemmelser, der udelukkende omhandler
køberrådgivning, i kapitel 6, jf. lovforslagets § 2, nr. 3.
Ad kapitel 5:
Kapitlets overskrift er i dag ”Ejendomsformidling”. For at være stringent i sprogbrugen foreslås det, at
denne ændres til ”Formidling
af salg af fast ejendom”.
I henhold til vores bemærkninger til § 4, stk. 1,
hvor vi foreslår, at begrebet ”ejendomsformidlingsvirksomhed” bør omfatte både salgsformidling og
køberrådgivning, bør det i denne overskrift præciseres, at dette kapitel udelukkende vedrører
salgsformidling.
AD. § 29 vedr. nyt stk. 2 – lovforslagets § 2, nr. 13:
Den nye bestemmelse i stk. 2 er formuleret generelt, og vil derfor gælde for alle variable
vederlagsaftaler. Det vil betyde, at der i
alle
variable vederlagsaftaler fremover skal laves et
regneeksempel. Der vurderes dog ikke at være behov for en regulering af
alle
variable vederlagsaftaler.
Formålet med den nye bestemmelse må være at sikre, at de variable vederlagsaftaler, som forbrugeren
på aftaletidspunktet ikke kan gennemskue størrelsen af, skal indeholde oplysning om, hvilket beløb
forbrugeren maksimalt kan komme til at betale sammen med et regneeksempel. Er der for eksempel
aftalt et variabelt vederlag svarende til xx % af ejendommens værdiansættelse eller den aftalte
udbudspris, anses der således ikke behov for at lave et regneeksempel for dette. Derimod vil der være et
behov for et regneeksempel og anførelse af et maksimalt vederlag, såfremt der er tale om et
præstationsafhængigt vederlag, for eksempel hvis der aftales et ekstra vederlag, som afhænger af
ejendomsmæglerens præstation i form af opnåelse af en højere pris for ejendommen. Her vurderes der
at være et behov for, at forbrugeren på aftaletidspunktet har klarhed om konsekvensen af den indgåede
vederlagsaftale, og dermed et behov for at lave et regneeksempel samt en maksimering af, hvor stort et
vederlag, som forbrugeren kan komme til at betale.
På baggrund af ovenstående foreslås det derfor, at bestemmelsen omformuleres til alene at omfatte
variable vederlagsaftaler som er præstationsafhængige.
Forslag:
Såfremt der aftales et ekstra/mer- vederlag, som er præstationsafhængigt, skal aftalen indeholde
oplysning om på hvilket grundlag vederlaget beregnes. En sådan aftale skal indeholde oplysning om,
hvilket beløb forbrugerne maksimalt kan komme til at betale, og et regneeksempel.
Da behovet for en klar og gennemskuelig vederlagsaftale tillige gælder for forbrugere, som indgår
variable vederlagsaftaler med køberrådgivere/købermæglere, støtter vi, at en tilsvarende bestemmelse
foreslås indsat i den kommende bekendtgørelse for erhvervsmæssig rådgivning og bistand i forbindelse
med køb af fast ejendom.
Ad § 48 – lovforslagets § 2, nr. 16:
I lovforslagets § 48, stk. 1 fremgår det flg. ”En
erhvervsdrivende, der yder rådgivning og bistand …
.
Herved lyder det som om § 48 gælder for personer, der laver både rådgivning og bistand. Der bør i
stedet stå ”eller”, da der som udgangspunkt er tale om to forskellige opdrag.
I lovforslagets § 48, stk. 5 beskrives det, at ingen må være repræsentant for både køber og sælger.
Sidste ord i stykket er ”ejendomsformidlingsvirksomheden”.
3
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0016.png
Da § 48 ikke er begrænset til at omhandle ejendomsmæglere, synes denne betegnelse at være for
snæver. Der bør således blot stå ”virksomheden”. Denne bemærkning hænger sammen med vores
bemærkning til § 4, nr. 1 og overskriften til kapitel 4.
I § 48, stk. 6, sidste pkt. fremgår det, at ”Tilsvarende gælder hvis den erhvervsdrivende, i forbindelse
med sit hverv som ejendomsmægler, tidligere har haft samme ejendom til salg for sælgeren i forbindelse
med det samme udbud.
Vi finder som det klare udgangspunkt, at den erhvervsdrivende i den beskrevne situation vil være inhabil,
jf. også forbuddet om dobbeltrepræsentation i § 26, stk. 1, som tidsmæssigt ikke er begrænset til et
aktuelt udbud. Vi skal derfor opfordre til, at dette sidste afsnit slettes, således at situationen ikke
legitimeres til alene at afhænge af en oplysningsforpligtelse.
Ad § 49 – lovforslagets § 2, nr. 16:
§ 49 bør generelt omformuleres således, at der ikke henvises til § 27. Dette skyldes, at der oftest er
meget stor forskel på opgaven forbundet med vurdering af ejendommen for hhv. sælgermægleren og
køberrådgiveren. Derudover giver det ikke mening for en køberrådgiver at værdiansætte ejendommen ud
fra hvilken kontantpris den kan sælges til inden for en bestemt periode, jf. formuleringen i § 27.
De fleste købere efterspørger ikke en decideret vurdering af ejendommen, men er blot interesseret i at få
et pristjek/overslag fra køberrådgiveren. Der kan dog undtagelsesvist være situationer, hvor
køberrådgiveren skal foretage en egentlig vurdering af ejendommen, f.eks. i en situation, hvor der ikke
har medvirket en sælgermægler, og hvor køber og sælger selv har fundet hinanden.
Vi foreslår derfor, at bestemmelsen formuleres således:
§ 49. Når en erhvervsdrivende, der yder rådgivning eller bistand i forbindelse med køb af fast ejendom,
skal foretage en værdiansættelse af en ejendom på vegne af køber, skal den erhvervsdrivende tage
hensyn til markedsforholdene, ejendommens beliggenhed og indretning, bygningernes alder og tilstand
samt købers individuelle forudsætninger.
Stk. 2.
Såfremt den erhvervsdrivende skal foretage et uforpligtende prisoverslag for ejendommen uden
fysisk besigtigelse af ejendommen, skal den erhvervsdrivende udtrykkeligt oplyse køberen, at der ikke er
tale om en værdiansættelse, og at prisoverslaget er foretaget uden fysisk besigtigelse af ejendommen.
Ad § 52, stk. 3:
FBRT skal opfordre til, at betegnelsen for vores organisation opdateres til ”Forbrugerrådet Tænk”.
Ad § 52, stk. 4 (lovforslagets § 2, nr. 21):
Vi finder det positivt, at der lægges op til en afskaffelse af klagegebyret til Disciplinærnævnet for
behandling af en klage. Gebyret forekommer af flere årsager uhensigtsmæssigt, herunder idet klager ikke
kan drage civilretlig nytte af en afgørelse og i øvrigt ikke råder fuldt over sagen, når denne er indbragt.
Ad § 53, stk. 2 – lovforslagets § 2, nr. 23:
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i stk. 2, som omhandler indførelse af betinget frakendelse af
titlen. Det foreslås, at bestemmelsen også kommer til at omfatte betinget frakendelse af retten til at
udøve ejendomsformidling samt køberrådgivning.
Bestemmelsen bør formuleres således, at den ikke kun omfatter situationer, hvor en ejendomsmægler
har overtrådt forpligtelser vedr. salgsformidling, men også situationer hvor ejendomsmægleren har
overtrådt forpligtelser vedr. køberrådgivning.
I den nye stk. 3 (den nuværende stk. 2) fremgår det, at nævnet kan ”…
begrænse den pågældendes
adgang til at udøve ejendomsformidling eller frakende ejendomsmægleren godkendelsen…”.
Det foreslås
at denne formulering ændres til: ”… begrænse eller
frakende den pågældendes adgang til at udøve
ejendomsformidling eller udøve rådgivning eller bistand i forbindelse med køb af fast ejendom samt
frakende ejendomsmægleren godkendelsen…”.
På denne måde sikres det, at såfremt en mægler mister
sin titel, vil vedkommende også miste adgangen til at udøve salgsformidling/køberrådgivning.
4
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0017.png
Alternativt kan der laves en formulering, så vedkommende enten mister både titel og retten til at udøve –
eller kun mister sin titlen. DE foretrækker dog den førstnævnte mulighed.
§ 64 skal evt. tilrettes i forbindelse med ovenstående.
Ad § 53a – lovforslagets § 2, nr. 25:
Bestemmelsen omhandler, at en person, der har ubetalte bøder, kan fratages retten til at udøve
ejendomsformidling. Bestemmelsen er formuleret, så den kun gælder fsva. situationer, hvor en
ejendomsmægler har overtrådt forpligtelser vedr. salgsformidling. Den bør omformuleres, så den også
gælder i situationer, hvor ejendomsmægleren har overtrådt forpligtelser vedr. køberrådgivning.
Bemærk i øvrigt, at ordet ”ejendomsformidlingsvirksomhed” også benyttes flere steder i kap. 7, jf. vores
bemærkninger til § 4, nr. 1 mv.
Ad ikrafttrædelsestidspunkt:
I forhold til ikrafttrædelsesdato skal DE gøre opmærksom på, at der i ejendomsmæglerbranchen er behov
for rimelig tid til at få tilrettet ændringerne i formularer og systemer m.v. DE vil derfor foreslå en
ikrafttrædelsesdato tidligst 6 måneder fra lovens vedtagelse.
Desuden bør der i loven fastsættes en overgangsbestemmelse vedr. den nye § 28. Det vil tage lang tid
for nogle firmaer at overholde den nye bestemmelse i § 28 om, at ansvarlig mægler max må føre tilsyn
med 5 personer. Ansatte skal opsiges, og andre skal ansættes. Alternativt en bekræftelse fra
Erhvervsstyrelsen om, at bestemmelsen ikke vil blive håndhævet i f.eks. det første år efter lovens
ikrafttræden.
Særligt vedr. § 27:
DE opfordrer til, at der indsættes et nyt stk. 2, som præciserer, at ejendomsmæglerens værdiansættelse
forudsætter en
fysisk besigtigelse
af ejendommen, idet følgende fremgår af lovbemærkningerne til § 27:
”Det må som udgangspunkt antages at være i strid med god ejendomsmæglerskik, hvis ikke
ejendomsmægleren i forbindelse med værdiansættelse foretager en fysisk besigtigelse af ejendommen,
jf. kendelse (103-2009) fra Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere afsagt i 2011, hvor nævnet udtaler,
at: »Nævnet finder det særdeles kritisabelt og i strid med god ejendomsmæglerskik, at indklagede har
foretaget en vurdering af ejendommen uden forinden at have besigtiget den.«”
DE finder, at det til enhver tid at nødvendigt at foretage en fysisk besigtigelse af ejendommen for at
sikre, at der bliver lavet korrekt værdiansættelse til forbrugeren.
Dette skyldes, at ejendommens fysiske stand, fremtoning og beliggenhed i forhold til omgivelserne har
en meget stor betydning, når ejendommen skal værdiansættes, da det er køberens samlede indtryk af
ejendommen, som de får, når de kommer ud på en fremvisning, der er afgørende for, hvilken pris
køberen er villig til at betale for ejendommen. Dette gælder både i forhold til de indvendige og de
udvendige forhold. Såfremt man udelukkende baserer sin værdiansættelse af ejendommen ud fra
ejendommens dokumenter, samt en beskrivelse og diverse billeder fra sælger, vil man ikke selv kunne
vurdere, hvordan det samlede indtryk er. Der er desuden stor risiko for, at den beskrivelse og de billeder,
som sælgeren fremlægger, tegner et mere positivt billede af ejendommen, end hvad forholdene i
virkeligheden er. Dette med henblik på at få så høj en værdiansættelse fra ejendomsmægleren som
muligt.
Der vil være en overordentlig stor risiko for, at der er informationer/forhold, som ikke opdages af
ejendomsmægleren som f.eks. støj, lugt, og som der derfor ikke tages højde for i værdiansættelsen, hvis
ejendommen værdiansættes uden fysisk besigtigelse.
Alternativt opfordrer DE til, at der indsættes et nyt stk. 2, som bestemmer, at det udtrykkeligt skal
fremgå af aftalen med forbrugeren, såfremt ejendomsmægleren ikke har foretaget en fysisk besigtigelse
af ejendommen. Dette for at sikre, at forbrugeren kan tiltræde aftalen på et veloplyst grundlag. Dette
alternativ kan Forbrugerrådet Tænk støtte op om.
5
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0018.png
Særligt vedr. § 32, stk. 2 og § 33, stk. 2:
§ 32, stk. 2 blev ændret ved seneste ændring af lov om formidling af fast ejendom tilbage i 2014/2015,
men har desværre været genstand for uklarhed om, hvad der skal til for at ejendomsmægleren er
berettiget til vederlag i denne situation. Uklarheden ses tillige ved en nærmere gennemgang af både
klagenævnspraksis og domspraksis. Senest med de to sager, som ved tredjeinstansbevilling blev afgjort
for Højesteret. (BS-19083/2021-HJR og BS-19080/2021-HJR).
Vi skal derfor opfordre til at genbesøge bestemmelsens ordlyd og bemærkninger med henblik på at skabe
større klarhed over, i hvilke situationer ejendomsmægleren vil være berettiget til at kræve vederlag.
Dette for at sikre, at der for både forbrugeren og ejendomsmægleren kommer større klarhed om
reglerne, og at bestemmelsen i praksis rammer de situationer, som er tilsigtet, og fører til rimelige
resultater for begge parter.
Tilsvarende problematik gør sig gældende for § 33, stk. 2, hvor det er uklart efter hvilke principper og i
hvilken størrelsesorden et ”rimeligt vederlag” skal fastsættes. Således henvises i forarbejder på den ene
side til et maksimum på ¼, men på den anden side til en række kriterier, som efter klagenævnspraksis
ofte fører til vederlagt på 50 % eller mere. På samme måde skal vi derfor opfordre til, at også denne
bestemmelse genbesøges for en mere klar retsstilling for begge parter.
Med venlig hilsen
Anders Palmkvist
VICEDIREKTØR
Advokat og ejendomsmægler
Juridisk- og mæglerfaglig afdeling
Islands Brygge 43
2300 København S
Tel: 32 64 45 94
Mail:
[email protected]
Jakob Steenstrup
Seniorjurist/Senior legal adviser
Ryesgade 3A, 2. th.
2200 København S.
Tlf. 4194 7918
Mail:
[email protected]
6
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0019.png
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0020.png
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0021.png
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
Fornyet høring
22. februar 2023
3. marts 2023
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
22. februar 2023
Oversigt over myndigheder og organisationer m.v., der høres over
udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom
m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere)
3F Fagligt Fælles Forbund
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Akademikerne
Amnesty International
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Association of Danish Intellectual Property Attorneys
ATP
BL
Danmarks Almene Boliger
Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen
Business Danmark
Bygherreforeningen
Centralorganisationernes Fællesudvalg
CEPOS
Cevea
Copenhagen Business School (Juridisk Institut)
DA
Danish Venture Capital and Private Equity Association
Dansk Byggeri
Dansk Ejendomskredit
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk InkassoBrancheforening
Dansk Kredit Råd
Dansk Told og Skatteforbund
Danske Advokater
Danske Dødsboadvokater
Danske FAMILIEadvokater
Danske Inkassoadvokater
Danske Insolvensadvokater
Danske Regioner
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2/3
Det Faglige Hus
Det Kriminalpræventive Råd
DI
Dansk Industri
Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere
Djøf
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolenes Tjenestemandsforening
Domstolsstyrelsen
EjendomDanmark
Ejendomsmæglernes Landsorganisation
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Familieretsadvokater
Foreningen af Offentlige Anklagere
Foreningen af Statsadvokater
Forsikring & Pension
Forsvarerforeningen i Grønland
Forumadvokater A/S
FRIE
FSR
danske revisorer
Færøernes Landsstyre
Grundejernes Landsorganisation
Grønlands Landsret
Grønlands Politiforening
Grønlandske Advokater
HK Danmark
HK Landsklubben Danmarks Domstole
HK Landsklubben Politiet
Højesteret
Institut for Menneskerettigheder
InvesteringsForeningsRådet
ISOBRO
Justitia
KL
Klagenævnet for Ejendomsformidling
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Kooperationen
Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i
Danmark
Kredsdommerforeningen
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse
Københavns Retshjælp
Københavns Universitet (Juridisk Fakultet)
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
Landsforeningen KRIM
Landsforsvareren for Grønland
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
3/3
Lederne
Naalakkersuisut
Nævnenes Hus
Politiforbundet i Danmark
Politimesteren i Grønland
Procesbevillingsnævnet
PROSA
Retspolitisk Forening
Retten i Grønland
Rigsadvokaten
Rigsombudsmanden på Færøerne
Rigspolitiet
Samtlige byretter
Skatteministeriet
SMVdanmark
Syddansk Universitet (Juridisk Institut)æ
Sø- og Handelsretten
Vestre Landsret
Ældre Sagen
Østre Landsret
Aalborg Universitet (Juridisk Institut)
Aarhus Retshjælp
Aarhus Universitet (Juridisk Institut)
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0026.png
Ny lov om formidling af fast ejendom m.v.
3. marts 2023
Høringssvar
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast
ejendom m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere)
Ved en mail af den 22. februar 2023 har Erhvervsstyrelsen anmodet Det Kriminalpræventive Råd (DKR) om
eventuelle bemærkninger.
I den anledning skal DKR oplyse, at vi er et uafhængigt sagkyndigt råd og vores mission er at skabe tryghed
ved at oplyse om og forebygge kriminalitet.
Det aktuelle forslag har til formål at give Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere nye og skærpede
sanktionsmuligheder, på baggrund af anbefalingerne fra Arbejdsgruppen om eftersyn af
sanktionsmuligheder for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere.
Det Kriminalpræventive Råd hilser det velkomment, at man vil skabe større sikkerhed for borgere i
forbindelse med køb og salg af fast ejendom.
Venlig hilsen
Anna Karina Nickelsen
Sekretariatschef, Det Kriminalpræventive Råd
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0027.png
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø.
Sendt pr. e-mail til [email protected] samt [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2023-008483
3. marts 2023
Høringssvar over høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om
formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne
for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar
er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for fast ejendom.
Overordnede bemærkninger
Lovforslaget, der tager udgangspunkt i den afgivne rapport udarbejdet af
Arbejdsgruppen om eftersyn af sanktionsmuligheder for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere, er overordnet set helt fornuftigt, og kan tiltrædes.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser/løsningsforslag:
Danske Advokater har noteret sig bl.a. følgende ændringer, og hvortil skal bemærkes:
at
lovens anvendelsesområde udvides til også at omfatte erhvervsmæssig
rådgivning eller bistand i forbindelse med køb af fast ejendom, som indtil nu
alene har været omfattet af lovens §§ 48-49 omkring oplysningspligter.
Herefter vil loven omfatte ejendomsmæglere, der bistår som repræsentant for
en køber. I DNFE 452 af 21. januar 2019, måtte man således afvise en klage,
fordi den pågældende ejendomsmægler havde virket som rådgiver for køber.
Med den foreslåede ændring af formidlingslovens § 1, stk. 1, nr. 3, omfattes
køberrådgivere herefter af loven. Danske Advokater bemærker, at det vil
medføre en konsekvensrettelse af disciplinærnævnsbekendtgørelsens § 8, stk.
1,
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0028.png
at
man ændrer formidlingslovens § 3, stk. 1 til ligeledes at omfatte
erhvervsmæssig rådgivning eller bistand i forbindelse med køb af fast
ejendom, således at loven også finder anvendelse, når der ydes bistand fra
Danmark. Til spørgsmålet omkring hele formidlingslovens § 3 om lovens
geografiske anvendelsesområde, og nu tillige bistanden ved køb, opfordrer
Danske Advokater til, at man i lovbemærkningerne forholder sig til branchens
agentvirksomhedsregler. Sidstnævnte er udtryk for, at danske
ejendomsmæglere indretter sig på en måde, hvor de forsøger at optræde som
agenter for udenlandske ejendomsmæglere, således at der alene foreligger et
henvisningsforhold, alt sammen med henblik på at bringe sig ud lovens
anvendelsesområde.
Dansk Ejendomsmæglerforening har udarbejdet regler for agentforhold i
forbindelse med formidling af fast ejendom i udlandet (typisk sommerhuse-
og ferieboliger i udlandet), men hvor pointen er, at de ikke formidler, men
alene henviser. Den danske ejendomsmægler, der er agent, vil således blot
bistå med at den danske køber her i landet får underskrevet en købsaftale, og
bistår med alle praktiske ting, mens det formelt er ejendomsmægleren i
udlandet, der samarbejdes med, som formelt har udarbejdet købsaftalen.
Sondringen mellem formidling, henvisningsforhold, og nu tillige bistand, er
ikke uden vanskeligheder, og i praksis en gråzone.
Danske Advokater vil
derfor opfordre til,
at man fra lovgivers side, af hensyn til danske forbrugere,
regulerer i et eller andet omfang, eller i det mindste beskriver og forholder sig
til dette i lovbemærkningerne. Om problemstillingen henvises til Kristian
Dreyer: Ejendomsmæglerloven med kommentarer, 2. udgave, KARNOV, s.
34-35, samt note 5 og 6 med henvisning til en udtalelse fra den tidligere
Erhvervs-
og Selskabsstyrelse, og særligt s. 55 ff. ad afsnittet ”Dansk
Ejendomsmæglerforenings Normer for Udlandsaktivitet”.
Det vil
efter Danske Advokaters opfattelse
være en kærkommen lejlighed, at
man i det hele taget forholder sig til netop agentbegrebet i lovbemærkningerne
til formidlingslovens § 3, når man alligevel nu er ved at ændre bestemmelsen,
og lader bistanden omfatte af bestemmelsen.
Hvor går grænsen eksempelvis mellem agentvirksomhed og bistand? Er det
bistand, at en dansk ejendomsmægler hjælper med at gennemgå købsaftalen
og indhente købers underskrift, og sørger for at returnere købsaftalen efter
afsluttet underskriftsmøde på ejendomsmæglerens kontor her i Danmark?
Eller er det blot et henvisningsforhold, hvor man hjælper med praktiske ting,
uden at være omfattet af loven? Det fremstår på ingen måde klart, og
Danske
Advokater opfordrer derfor til, at det beskrives.
Det er nok nemmere at
sondre mellem ”agent- og henvisningsforhold” contra ”formidling”, mens det
bliver mere flydende og uklart, hvis der er tale om ”agent-
og
henvisningsforhold” contra ”bistand”,
at
man ændrer definitionen af ejendomsformidlingsvirksomhed, som
fremadrettet også
vil omfatte ”rådgivning” om fast ejendom. Er det med vilje,
at man ikke skriver ”rådgivning og bistand” – når begrebet ”bistand” anvendes
i øvrige sammenhænge?
2/6
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0029.png
at
at
forbrugerdefinitionen ændres, hvortil der ikke er bemærkninger,
man ændrer ordlyden
fra ”forfalden gæld” til ”misligholdt gæld,
som er under
inddrivelse”, i forhold til spørgsmålet om, hvornår man kan nægte at
godkende en person som ejendomsmægler. Tanken med lovforslaget har
været at gøre det sværere at blive godkendt som ejendomsmægler, og beskytte
forbrugerne, men den foreslåede ordlyd har den modsatte effekt, og bliver
reelt en lempelse. Det har næppe været tanken med lovforslaget.
Med den gamle formulering kunne man ikke blive godkendt som
ejendomsmægler, hvis man havde forfalden gæld til det offentlige på 50.000
kr. eller derover. Med den nye formulering kan man godt have 500.000 kr. i
gæld til det offentlige, men have indgået en afdragsordning, som man ikke
misligholder, men afdrager på.
Det samme gælder bøder efter den foreslåede lovs § 53a (se
lovbemærkningerne til nr. 33). Det bør
efter Danske Advokaters opfattelse
være således, at man ikke kan blive godkendt som ejendomsmægler, endsige
få sin godkendelse tilbage, hvis man har gæld til det offentlige på 50.000 kr.
eller mere, herunder som følge af ubetalte bøder, som man blot afvikler på.
Man kan sagtens forestille sig en ejendomsmægler med adskillige ubetalte
bøder (som også er udtryk for gæld til det offentlige), og som blot afdrages,
men som således kan fortsætte som ejendomsmægler. Der er et behov for at få
standset ejendomsmæglere, der har betydelig gæld til det offentlige herunder
ubetalte bøder. Disse ejendomsmæglere må
efter Danske Advokaters
opfattelse
indstille deres aktiviteter indtil der er gjort ”rent bord”.
Et par sager de seneste år har meget godt illustreret, hvordan et par
ejendomsmæglere har kunnet fortsætte som ejendomsmæglere trods
adskillige bøder, herunder en ubetalt virksomhedsbøde. Danske Advokater
tænker, at formålet med lovændringen må være at forhindre noget sådant i
fremtiden, og det opnås ikke helt med dette lovforslag. I det hele taget skal
Danske Advokater opfordre til
en overvejelse om at lade sig inspirere af
retsplejelovens § 121, der gælder for advokater. Det er således udelukket at
optræde som advokat, hvis vedkommende person er dømt for et strafbart
forhold, og såfremt forholdet begrunder en nærliggende fare for misbrug af
adgangen til at udøve advokatvirksomhed eller gør den pågældende uværdig
til den agtelse og tillid, der må kræves til udøvelse af advokatvirksomhed.
Beskikkelse kan endvidere nægtes den, der i stilling eller erhverv har udvist en
sådan adfærd, at der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil udøve
advokatvirksomhed på forsvarlig måde. Og endeligt indeholder
retsplejelovens § 121, stk. 3 bestemmelse om, at beskikkelse endvidere kan
nægtes den, der har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås
beløb på 50.000 kr. eller derover. De samme hensyn, der ligger bag
retsplejelovens § 121 for advokater, ligger bag formidlingslovens § 6, stk. 2.
Formålet med disse regler er bl.a. i forhold til gælden at sikre, at hverken
advokater eller ejendomsmæglere lader sig påvirke af at mangle penge og være
så økonomisk pressede, at der er risiko for, at de træffer uhensigtsmæssige og
dadelværdige beslutninger for at tjene (nemme) penge på bekostning af
3/6
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0030.png
kunden eller med nærliggende risiko herfor. Hvis man således har gæld til det
offentlige,
herunder
ubetalte
disciplinære
bøder,
eller
ens
formidlingsvirksomhed har sådan gæld, bør gælden være afviklet til under
50.000 kr., således at vedkommendes dømmekraft ikke kan antages at være
påvirket heraf.
Det samme kan anføres til forslagets nr. 33 vedrørende lovens foreslåede §
53a, hvoraf det i bemærkningerne hertil er anført, at blot man afdrager på
gælden, og overholder sin afdragsordning med Gældsstyrelsen, kan man
fortsætte med at optræde som ejendomsmægler.
Danske Advokater opfordrer
til at dette ændres,
således at man hverken kan optræde som ejendomsmægler
eller anmode om genoptagelse af sin godkendelse, så længe man selv eller den
ejendomsformidlingsvirksomhed, som man er ejer eller medejer af, har
væsentlig gæld til det offentlige, uanset at man afdrager, og grænsen kan
passende fastsættes til de 50.000 kr.,
at
man ændrer reglerne for godkendelse efter deponering og frakendelse, og
ensretter reglerne og kravene for igen at opnå godkendelse som
ejendomsmægler, herunder beløbsgrænsen for gæld til det offentlige, således
at man hverken kan godkendes eller modtage sin godkendelse tilbage efter
deponering eller frakendelse, hvis man har gæld til det offentlige på 50.000
kr. eller derover. Her bør der også blot anvendes et udtryk om ”forfalden gæld”
til det offentlige, jf. bemærkningerne ovenfor,
der indføres et loft over, hvor mange en ansvarlig ejendomsmægler maksimalt
kan føre tilsyn med, og at grænsen fastsættes til 5 personer, hvilket
forekommer rimeligt og velafbalanceret.
Af lovforslagets særlige bemærkninger til nr. 18 fremgår helt afslutningsvist:
”Den ansvarlige ejendomsmægler er ansvarlig
for et formidlingsopdrag indtil
berigtigelsen er afsluttet og købesummen er frigivet.”
Denne sætning er efter
gældende opfattelse ikke helt korrekt, hvor eksempelvis den
kommissionerende ejendomsmægler efter købsaftalens indgåelse, og efter
aftale med forbrugeren, overdrager eftersagsbehandlingen til anden godkendt
ejendomsmægler, der eksempelvis sidder i et servicecenter, og derved
overtager hele sagen, og fører den til ende. Når forbrugeren er gjort bekendt
med, at den første ansvarlige ejendomsmægler derved udskiftes med en ny, og
måske helt forlader forretningen og overdrages til et centralt beliggende
servicecenter, kan den første ejendomsmægler ikke på rimelig vis længere føre
noget tilsyn eller nogen kontrol med, hvordan sagen i næste led hos den nye
ansvarlige ejendomsmægler bliver behandlet.
Det samme gælder i situationer, hvor den første ansvarlige ejendomsmægler
bliver syg, er bortrejst for en periode, eller af andre årsager udskiftes med en
ny ansvarlig ejendomsmægler. Muligheden for således at kunne udskifte den
ansvarlige ejendomsmægler, bør således,
efter Danske Advokaters vurdering,
bevares, på den ene betingelse, at forbrugeren bliver gjort bekendt med,
hvornår ansvaret overgår. Hvis ikke man har denne mulighed, sætter man
ejendomsmæglerne i en helt urimelig og fastlåst situation, og det tjener ikke
noget sagligt formål. Det afgørende må være, at der altid er en ansvarlig
at
4/6
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0031.png
ejendomsmægler tilknyttet formidlingsopdraget, og at forbrugeren altid er
bekendt med, hvem det er,
at
der indføres krav om specifikation i formidlingsaftalen omkring det
maksimale beløb, forbrugerne kan risikere at skulle betale i
ejendomsmæglerhonorar, og et priseksempel. Dette er særligt relevant, hvor
der er tale om bonusaftaler. Lovændringen er som sådan blot en kodificering
af gældende nævnspraksis fra Klagenævnet for Ejendomsformidling, og
Danske Advokater finder denne ændring hensigtsmæssig, jf. KFE2019-0023
og KFE2018-0015, der begge er refereret og behandlet hos Kristian Dreyer:
Ejendomsmæglerloven med kommentarer, 2. udgave, KARNOV, s. 225, og
KFE2001-0049 i samme værk s. 256,
formidlingslovens §§ 48-49 ændres, hvortil der ikke er bemærkninger,
det i loven præciseres, at Disciplinærnævnets sager håndteres med bistand fra
Nævnenes Hus, hvortil der ikke er bemærkninger,
perioden for hvilken formanden og medlemmer af Disciplinærnævnet
udpeges, ikke som sådan ændres, men fortsat er maksimeret til 4 år, men at
de med den ændrede formulering kan udskiftes, hvilket giver bedre
fleksibilitet, og hvortil der ikke er bemærkninger,
Disciplinærnævnets kompetence udvides til også at omfatte erhvervsdrivende,
der yder rådgivning eller bistand, hvilket jf. bemærkningerne ovenfor, er
hensigtsmæssigt og fornuftigt, og tillige en konsekvens af denne gruppe af
personer/virksomheder nu også omfattes af lovens anvendelsesområde,
det til de særlige bemærkninger til nr. 28 bør tilføjes, at det som sådan ikke
kan anses for at være i strid med god ejendomsmæglerskik at indgå forlig med
klager, og
ikke i sig selv
kan medføre en disciplinær sanktion. Det er helt i
orden, at Disciplinærnævnet ikke indstiller behandlingen af klagesagen, og
efter en konkret vurdering fortsætter behandlingen heraf. Men det skal være
muligt for den indklagede ejendomsmægler eller ejendomsformidlings-
virksomhed at kunne indgå forlig med klageren uden at risikere at dette i sig
selv medfører en ny disciplinær bøde eller anden sanktion. Disciplinærnævnet
har i en kendelse været inde på noget sådant, og det må være i alles interesse,
at ejendomsmægleren eller ejendomsformidlingsvirksomheden har mulighed
for at indgå forlig forud for indlevering af klage, og samtidig betinge forliget
af, at klage ikke indleveres, uden frygt for, at en sådan forligsaftale i sig selv
kan medføre disciplinære sanktioner. Ellers bliver forbrugeren reelt taberen,
fordi ejendomsmægleren eller ejendomsformidlingsvirksomheden ikke tør
finde en god løsning for forbrugeren i frygt for blot at blive ramt af yderligere
sanktioner,
det i de særlige bemærkninger til nr. 28,
efter Danske Advokaters opfattelse,
bør tilføjes i lovbemærkningerne, at Disciplinærnævnet, forinden der ex
officio sker udvidelse af klagen med yderligere klagepunkter, skal orientere
indklagede herom, således at den indklagede har mulighed for konkret at
forsvare sig og på forhånd ved, hvad klagepunkterne angår. Det her anførte
må også følge af forvaltningslovens regler om partshøring, og
at
at
at
at
at
at
5/6
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0032.png
at
der bliver mulighed for at Disciplinærnævnet kan udtale kritik, og træffe
kendelse om betinget frakendelse, og begge dele kan tiltrædes.
De øvrige ændringer, herunder ikrafttrædelsesbestemmelserne, giver ikke anledning
til bemærkninger.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og står altid gerne
til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Annette Lerche
Specialkonsulent
[email protected]
Kristian Dreyer
Advokat,
Formand, Fagudvalg for fast
ejendom
[email protected]
6/6
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0033.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
København
Marts 2023
J.nr. H.23-22-023
Bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. fra Dansk
Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet Tænk:
Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) og Forbrugerrådet Tænk (FBRT) skal hermed fremsætte vores
fælles høringssvar vedrørende ovennævnte ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v.
(Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere).
Indledningsvist vil vi henvise til vores tidligere fremsendte høringssvar af 8. september 2022 og kvittere
for de bemærkninger, som ses imødekommet i det aktuelle lovforslag. De resterende finder vi dog fortsat
aktuelle, hvorfor de gentages i dette høringssvar. Herudover har vi visse nye bemærkninger, som der
redegøres for i nærværende høringssvar.
DE og FBRT er generelt meget tilfredse med lovforslagets ændringer til LOFE, idet vi dog bemærker, at vi
i denne sammenhæng – i udgangspunktet - alene forholder os til de fremkomne forslag, ikke til den
samlede regulering som sådan.
Vi hilser det især velkomment, at opgaver udført for
købere
af fast ejendom nu også omfattes af loven
(omtales herefter blot som ”køberrådgivning”). Området er på nuværende tidspunkt udelukkende dækket
af lov om juridisk rådgivning med tilhørende bekendtgørelse, som dog kun regulerer området i meget
generelle og overordnede termer. Vi anser derfor, at der er et behov for mere præcise regler, der er
målrettet området, og som stiller større krav til kvaliteten af rådgivningen, end tilfældet er i dag.
Samtidig giver det god mening, at reglerne for salgsformidling og reglerne for køberrådgivning fastsættes
i samme lovgivning, da de to områder er nært forbundet – selvom der naturligvis også er forskelle.
Det findes tillige positivt, at selve reguleringen af køberrådgiverområdet sker i bekendtgørelsesform, som
vil være lettere løbende at regulere i overensstemmelse med evt. senere behov, som der kan opstå.
Ligeledes hilser vi det velkomment, at Disciplinærnævnets kompetence udvides til også at omfatte
køberrådgivning, og at sanktionsmulighederne i øvrigt udvides og i et vist omfang styrkes.
Vi har dog fortsat visse bemærkninger til lovforslaget, som vi hermed skal redegøre for. Det bemærkes,
at for så vidt angår de foreslåede bestemmelser, som ikke er nævnt nedenfor, er vi enige:
Bemærkninger (hvor intet andet fremgår af overskriften, henvises til gældende LOFE):
Ad kapitel 3:
1
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0034.png
Kapitlet omhandler ”Advokater”, og beskriver bl.a. hvornår en advokat skal lade sig registrere som
ejendomsformidler. Det bør præciseres i § 14, stk. 1, at det udelukkende er i forhold til opgaver omfattet
af kapitel 5, dvs. salgsformidlingsopgaver. På nuværende tidspunkt er bestemmelsen formuleret på en
sådan måde, at advokaten skal lade sig registrere, hvis advokaten foretager ”opgaver
i henhold til denne
lov”,
dvs. inkl. §§ 48 og 49, hvilket strider imod bestemmelsen i den nye § 1, stk. 4.
Der skal evt. foretages tilsvarende præcisering i §§ 16 og 17.
Ad § 23:
Denne bestemmelse omhandler, hvornår der opstår en interessekonflikt i forbindelse med
salgsformidling. Bestemmelsen bør flyttes til kapitel 5. Det er vigtigt at samle alle bestemmelser, som
udelukkende omhandler salgsformidling i kapitel 5, og bestemmelser, der udelukkende omhandler
køberrådgivning, i kapitel 6.
Ad § 29, stk. 2 – lovforslagets § 1, nr. 19:
Den nye bestemmelse i stk. 2 er formuleret generelt, og vil derfor gælde for alle variable
vederlagsaftaler. Det vil betyde, at der i
alle
variable vederlagsaftaler fremover skal laves et
regneeksempel. Der vurderes dog ikke at være behov for en regulering af
alle
variable vederlagsaftaler.
Formålet med den nye bestemmelse må være at sikre, at de variable vederlagsaftaler, som forbrugeren
på aftaletidspunktet ikke kan gennemskue størrelsen af, skal indeholde oplysning om, hvilket beløb
forbrugeren maksimalt kan komme til at betale sammen med et regneeksempel. Er der for eksempel
aftalt et variabelt vederlag svarende til xx % af ejendommens værdiansættelse eller den aftalte
udbudspris, anses der således ikke behov for at lave et regneeksempel for dette. Derimod vil der være et
behov for et regneeksempel og anførelse af et maksimalt vederlag, såfremt der er tale om et
præstationsafhængigt vederlag, for eksempel hvis der aftales et ekstra vederlag, som afhænger af
ejendomsmæglerens præstation i form af opnåelse af en højere pris for ejendommen. Her vurderes der
at være et behov for, at forbrugeren på aftaletidspunktet har klarhed om konsekvensen af den indgåede
vederlagsaftale, og dermed et behov for at lave et regneeksempel samt en maksimering af, hvor stort et
vederlag, som forbrugeren kan komme til at betale.
På baggrund af ovenstående foreslås det derfor, at bestemmelsen omformuleres til alene at omfatte
variable vederlagsaftaler som er præstationsafhængige.
Forslag:
Såfremt der aftales et ekstra/mer- vederlag, som er præstationsafhængigt, skal aftalen indeholde
oplysning om på hvilket grundlag vederlaget beregnes. En sådan aftale skal indeholde oplysning om,
hvilket beløb forbrugerne maksimalt kan komme til at betale, og et regneeksempel.
Da behovet for en klar og gennemskuelig vederlagsaftale tillige gælder for forbrugere, som indgår
variable vederlagsaftaler med køberrådgivere/købermæglere, støtter vi, at en tilsvarende bestemmelse
foreslås indsat i den kommende bekendtgørelse for erhvervsmæssig rådgivning og bistand i forbindelse
med køb af fast ejendom.
Ad § 48 – lovforslagets § 1, nr. 22:
Det er foreslået, at § 48, stk. 6 formuleres på flg. måde:
”Har den erhvervsdrivende en væsentlig økonomisk eller personlig interesse i, om en handel indgås, skal
den erhvervsdrivende oplyse køber og sælger herom. Den erhvervsdrivende skal give oplysningerne i 1.
pkt. til køber i aftalen om rådgivning eller bistand og til sælger skriftligt. Opstår interessen først på et
senere tidspunkt, skal den erhvervsdrivende oplyse køberen og sælger skriftligt herom umiddelbart efter
det tidspunkt, hvor interessen opstår.”
DE og FBRT finder det ikke hensigtsmæssigt, at fastsættes så frie rammer for indgåelse af
køberrådgivningsopdrag, som køberrådgiveren har væsentlig interesse i, i selve loven. Vi opfordrer derfor
til, at den foreslående § 48, stk. 6 udgår, og at forholdet i stedet reguleres i den kommende
bekendtgørelse.
2
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0035.png
I bemærkningerne til lovforslaget s. 54 fremgår det, at fremgår der flg.:
”Det kan aftales, at ejendomsmægleren laver nogle af opgaverne under berigtigelsen og købers rådgiver
alene laver én eller flere af opgaverne, men ikke alle.”
Dette er ikke korrekt, idet det oftest aftales, at enten sælgers ejendomsmægler eller køberrådgiveren
laver
hele
berigtigelsen. Der er dog mulighed for lave individuelle aftaler om, at opgaven deles på en
given måde mellem de to parter, men dette er ikke den normale kutyme.
Ad § 53, stk. 2 – lovforslagets § 1, nr. 30:
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i stk. 2, som omhandler indførelse af betinget frakendelse af
godkendelsen som ejendomsmægler (dvs. frakendelse af titlen). Det foreslås, at bestemmelsen også
kommer til at omfatte betinget frakendelse af retten til at udøve ejendomsformidling samt
køberrådgivning.
Bestemmelsen bør formuleres således, at den ikke kun omfatter situationer, hvor en ejendomsmægler
har overtrådt forpligtelser vedr. salgsformidling, men også situationer hvor ejendomsmægleren har
overtrådt forpligtelser vedr. køberrådgivning.
I den nye stk. 3 (den nuværende stk. 2) fremgår det, at nævnet kan ”…
begrænse den pågældendes
adgang til at udøve ejendomsformidling eller frakende ejendomsmægleren godkendelsen…”.
Det foreslås
at denne formulering ændres til: ”… begrænse eller
frakende den pågældendes adgang til at udøve
ejendomsformidling eller udøve rådgivning eller bistand i forbindelse med køb af fast ejendom samt
frakende ejendomsmægleren godkendelsen…”.
På denne måde sikres det, at såfremt en mægler mister
sin titel, vil vedkommende også miste adgangen til at udøve salgsformidling/køberrådgivning. Alternativt
kan der laves en formulering, så vedkommende enten mister både titel og retten til at udøve – eller kun
mister sin titlen. DE foretrækker dog den førstnævnte mulighed.
§ 64 skal evt. tilrettes i forbindelse med ovenstående.
Ad § 53a – lovforslagets § 1, nr. 33:
Bestemmelsen omhandler, at en person, der har ubetalte bøder, kan fratages retten til at udøve
ejendomsformidling. Bestemmelsen er formuleret, så den kun gælder fsva. situationer, hvor en
ejendomsmægler har overtrådt forpligtelser vedr. salgsformidling. Den bør omformuleres, så den også
gælder i situationer, hvor ejendomsmægleren har overtrådt forpligtelser vedr. køberrådgivning.
Ad lov om juridisk rådgivning – lovforslagets § 2, nr. 1:
DE og FBRT finder det essentielt, at forholdet til lov om juridisk rådgivning (LJR) er klart defineret i
lovgivningen.
Ændringsforslaget til LJR bør imidlertid mere generelt afspejle, at LOFE’s konkrete bestemmelser om
køberrådgivning (herunder den kommende bekendtgørelse) har forrang i forhold til LJR i det omfang, at
der er uoverensstemmelser mellem de to regelsæt, og at LJR udfylder/supplerer retstilstanden, hvor det
ikke er tilfældet. Dette vil også være i overensstemmelse med det almindelige juridiske
retsanvendelsesprincip lex specialis.
Vi finder det i den forbindelse unødigt vidtgående generelt at undtage lovens § 3 for erhvervsmæssig
juridisk rådgivning ydet af ejendomsmæglere, og dermed fratage Forbrugerombudsmandens
tilsynskompetence på området. Tanken med en sektorbestemt bekendtgørelse på området for
køberrådgivning har været at stille større krav og målrette reguleringen på en fornuftig måde til den
praktiske virkelighed, når der ydes køberrådgivning, ikke at slække på tilsynsmulighederne.
Det bemærkes i den forbindelse, at der er forskellige hensyn og formål for henholdsvist de civilretlige
klagemuligheder og forbrugernes mulighed for i enkeltsager, hvor der er retlig interesse, at indbringe
sager for Disciplinærnævnet, contra et offentligretligt tilsyn, som har mulighed for at gribe ind mere
generelt.
Ad ikrafttrædelsestidspunkt – lovforslagets § 3:
3
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0036.png
DE og FBRT er tilfredse med at lovforslagets bestemmelser træder i kraft den 1. januar 2024, da vi på
denne måde får god tid til at implementere reglerne i branchen.
Fsva. bestemmelsen i § 3, nr. 2 om, at den nye bestemmelse i § 28, stk. 2, 2. pkt. (lovforslagets § 1, nr.
18) først skal træde i kraft den 1. januar 2028, skal vi dog bemærke, at vi anser, at det vil være muligt
at lade bestemmelsen træde i kraft på et tidligere tidspunkt, f.eks. den 1. januar 2025.
Særligt vedr. § 27:
DE opfordrer til, at der indsættes et nyt stk. 2, som præciserer, at ejendomsmæglerens værdiansættelse
forudsætter en
fysisk besigtigelse
af ejendommen, idet følgende fremgår af lovbemærkningerne til § 27:
”Det må som udgangspunkt antages at være i strid med god ejendomsmæglerskik, hvis ikke
ejendomsmægleren i forbindelse med værdiansættelse foretager en fysisk besigtigelse af ejendommen,
jf. kendelse (103-2009) fra Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere afsagt i 2011, hvor nævnet udtaler,
at: »Nævnet finder det særdeles kritisabelt og i strid med god ejendomsmæglerskik, at indklagede har
foretaget en vurdering af ejendommen uden forinden at have besigtiget den.«”
DE finder, at det til enhver tid at nødvendigt at foretage en fysisk besigtigelse af ejendommen for at
sikre, at der bliver lavet korrekt værdiansættelse til forbrugeren.
Dette skyldes, at ejendommens fysiske stand, fremtoning og beliggenhed i forhold til omgivelserne har
en meget stor betydning, når ejendommen skal værdiansættes, da det er køberens samlede indtryk af
ejendommen, som de får, når de kommer ud på en fremvisning, der er afgørende for, hvilken pris
køberen er villig til at betale for ejendommen. Dette gælder både i forhold til de indvendige og de
udvendige forhold. Såfremt man udelukkende baserer sin værdiansættelse af ejendommen ud fra
ejendommens dokumenter, samt en beskrivelse og diverse billeder fra sælger, vil man ikke selv kunne
vurdere, hvordan det samlede indtryk er. Der er desuden stor risiko for, at den beskrivelse og de billeder,
som sælgeren fremlægger, tegner et mere positivt billede af ejendommen, end hvad forholdene i
virkeligheden er. Dette med henblik på at få så høj en værdiansættelse fra ejendomsmægleren som
muligt.
Der vil være en overordentlig stor risiko for, at der er informationer/forhold, som ikke opdages af
ejendomsmægleren som f.eks. støj, lugt, og som der derfor ikke tages højde for i værdiansættelsen, hvis
ejendommen værdiansættes uden fysisk besigtigelse.
Alternativt opfordrer DE til, at der indsættes et nyt stk. 2, som bestemmer, at det udtrykkeligt skal
fremgå af aftalen med forbrugeren, såfremt ejendomsmægleren ikke har foretaget en fysisk besigtigelse
af ejendommen. Dette for at sikre, at forbrugeren kan tiltræde aftalen på et veloplyst grundlag. Dette
alternativ kan Forbrugerrådet Tænk tillige støtte op om.
Særligt vedr. § 32, stk. 2 og § 33, stk. 2:
§ 32, stk. 2 blev ændret ved seneste ændring af lov om formidling af fast ejendom tilbage i 2014/2015,
men har desværre været genstand for uklarhed om, hvad der skal til for at ejendomsmægleren er
berettiget til vederlag i denne situation. Uklarheden ses tillige ved en nærmere gennemgang af både
klagenævnspraksis og domspraksis. Senest med de to sager, som ved tredjeinstansbevilling blev afgjort
for Højesteret. (BS-19083/2021-HJR og BS-19080/2021-HJR).
Vi skal derfor opfordre til at genbesøge bestemmelsens ordlyd og bemærkninger med henblik på at skabe
større klarhed over, i hvilke situationer ejendomsmægleren vil være berettiget til at kræve vederlag.
Dette for at sikre, at der for både forbrugeren og ejendomsmægleren kommer større klarhed om
reglerne, og at bestemmelsen i praksis rammer de situationer, som er tilsigtet, og fører til rimelige
resultater for begge parter.
Tilsvarende problematik gør sig gældende for § 33, stk. 2, hvor det er uklart efter hvilke principper og i
hvilken størrelsesorden et ”rimeligt vederlag” skal fastsættes. Således henvises i forarbejder på den ene
side til et maksimum på ¼, men på den anden side til en række kriterier, som efter klagenævnspraksis
ofte fører til vederlagt på 50 % eller mere. På samme måde skal vi derfor opfordre til, at også denne
bestemmelse genbesøges for en mere klar retsstilling for begge parter.
4
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0037.png
Med venlig hilsen
Anders Palmkvist
VICEDIREKTØR
Advokat og ejendomsmægler
Juridisk- og mæglerfaglig afdeling
Islands Brygge 43
2300 København S
Tel: 32 64 45 94
Mail:
[email protected]
Jakob Steenstrup
Seniorjurist/Senior legal adviser
Ryesgade 3A, 2. th.
2200 København S.
Tlf. 7741 7716
Mail:
[email protected]
5
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0038.png
Michael Aske Alexis Jepsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
22. februar 2023 12:46
Michael Aske Alexis Jepsen
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast
ejendom m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere)
Kære Michael Aske Alexis Jepsen
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Michael Aske Alexis Jepsen <[email protected]>
Sendt:
22. februar 2023 12:11
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
Se vedhæftede materiale om udkast til ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere).
Materialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67223
Erhvervsstyrelsen imødeser eventuelle bemærkninger til udkastet
senest fredag den 3. marts 2023, kl. 12.
Bemærkninger og eventuelle spørgsmål kan rettes til:
Michael Aske Alexis Jepsen,
[email protected],
tlf. 3529 1186
Med venlig hilsen
Michael Aske Alexis Jepsen
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsret
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35 29 10 00
Direkte: +45 35 29 11 86
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
1
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0039.png
Michael Aske Alexis Jepsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Hanne Aaskov Paroli <[email protected]>
23. februar 2023 09:41
Michael Aske Alexis Jepsen
Hanne Aaskov Paroli
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom
m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere)
Kære Michael Aske Alexis Jepsen
KL har ingen bemærkninger til den fremsendte ”Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af
fast ejendom m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)”.
Med venlig hilsen
Hanne Aaskov Paroli
Chefsekretær
Jura & EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3495
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Fra:
Michael Aske Alexis Jepsen <[email protected]>
Sendt:
22. februar 2023 12:10
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
Ekstern mail
Se vedhæftede materiale om udkast til ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere).
Materialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67223
Erhvervsstyrelsen imødeser eventuelle bemærkninger til udkastet
senest fredag den 3. marts 2023, kl. 12.
Bemærkninger og eventuelle spørgsmål kan rettes til:
Michael Aske Alexis Jepsen,
[email protected],
tlf. 3529 1186
Med venlig hilsen
Michael Aske Alexis Jepsen
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsret
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35 29 10 00
1
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0040.png
Direkte: +45 35 29 11 86
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
2
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0041.png
Michael Aske Alexis Jepsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jan Hempel <[email protected]>
23. februar 2023 12:56
Michael Aske Alexis Jepsen
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast
ejendom m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere)
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til Forslag til ændring af lov om formidling
af fast ejendom.pdf
Vedhæftede filer:
Til Erhvervsstyrelsen.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2023-00244.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-politiforbundet/politiforbundets-
databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-mailen ved
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende
fra sikkermail.
Fra:
Michael Aske Alexis Jepsen <[email protected]>
Sendt:
22. februar 2023 12:10
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
Se vedhæftede materiale om udkast til ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere).
Materialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67223
Erhvervsstyrelsen imødeser eventuelle bemærkninger til udkastet
senest fredag den 3. marts 2023, kl. 12.
Bemærkninger og eventuelle spørgsmål kan rettes til:
Michael Aske Alexis Jepsen,
[email protected],
tlf. 3529 1186
Med venlig hilsen
Michael Aske Alexis Jepsen
Fuldmægtig
1
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0042.png
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsret
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35 29 10 00
Direkte: +45 35 29 11 86
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
2
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0043.png
Michael Aske Alexis Jepsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
3. marts 2023 13:24
Michael Aske Alexis Jepsen
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast
ejendom m.v. (Skærpelse af sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere)
Kære Michael
HK Politiet og Anklagemyndigheden, har ingen bemærkninger til denne hørring.
Ha en god weekend.
Med venlig hilsen
Mathias Hvid Dalgaard Jakobsen
Formand HK Politiet og Anklagemyndigheden
Tlf: (+45) 42 44 25 60
Mail:
[email protected]
Fra:
Michael Aske Alexis Jepsen <[email protected]>
Sendt:
23. februar 2023 12:32
Til:
Jakobsen, Mathias Hvid Dalgaard (MJA029) <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
Kære Mathias Jakobsen
Erhvervsstyrelsen sendte i går udkast til forslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom i høring, og jeg kan
i dag forstå, at mailen desværre er fremsendt til den tidligere formand for Landsklubben HK Politiet og
Anklagemyndigheden på mail
[email protected].
Jeg genfremsender derfor høringen til dig.
Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger.
Med venlig hilsen
Michael Aske Alexis Jepsen
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsret
1
L 90 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervministeren
2683332_0044.png
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35 29 10 00
Direkte: +45 35 29 11 86
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
Fra:
Michael Aske Alexis Jepsen
Sendt:
22. februar 2023 12:10
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere)
Se vedhæftede materiale om udkast til ændring af lov om formidling af fast ejendom m.v. (Skærpelse af
sanktionsmulighederne for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere).
Materialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/67223
Erhvervsstyrelsen imødeser eventuelle bemærkninger til udkastet
senest fredag den 3. marts 2023, kl. 12.
Bemærkninger og eventuelle spørgsmål kan rettes til:
Michael Aske Alexis Jepsen,
[email protected],
tlf. 3529 1186
Med venlig hilsen
Michael Aske Alexis Jepsen
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Erhvervsret
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35 29 10 00
Direkte: +45 35 29 11 86
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag
for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
2