Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 89 Bilag 6
Offentligt
2708116_0001.png
Til lovforslag nr.
L 89
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere og lov om markedsføring
(Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til beruselse og indførelse af mulighed for fængselsstraf)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL
og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil ved 2. behandling rede-
gøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, EL og RV):
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 5 a
affattes
stk. 2, 1. pkt.,
således:
»Forhandleren skal have en procedure for at føre effektiv
kontrol efter stk. 1.«
[Præcisering]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
udgår nr. 1-4, og i stedet indsættes:
»1) markedsfører eller indfører lattergas i strid med §§ 3, 4
eller 5,
2) besidder lattergas i strid med § 4 a,
3) ikke udfører kontrollen efter § 5 a, stk. 1, eller § 6, stk.
1,
4) ikke har procedure for at udføre kontrollen, ikke doku-
menterer kontrollen eller ikke opbevarer dokumentatio-
nen i 2 år, jf. § 5 a, stk. 2,
5) ikke har et effektivt alderskontrolsystem, jf. § 6, stk.
2,«.
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.
[Præcisering af numrene, så § 4 a ikke er omfattet af to
numre, og gerningsindholdet i §§ 5 a og 6 beskrives nærme-
re]
3)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
udgår i
nr. 7,
der bliver nr. 8: »overtræder eller«.
[Ændring af dobbeltkonfekt]
Til § 2
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 37, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk.
7«.
AX028753
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11/5-23
2708116_0002.png
2
02.
I
§ 38, stk. 1,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at lade »relevant« udgå af det foreslåede §
5 a, stk. 2, 1. pkt., og i stedet knytte »effektiv« sammen
med kontrollen, så der ikke rent sprogligt er tvivl om, at
proceduren skal bevirke, at forhandleren fører en effektiv
kontrol af, om der sælges til en virksomhed, når der sælges
mere end 17 g lattergas. Samtidig ændres »kontrol i«, så der
kommer til at stå »kontrol efter stk. 1«. Der er tale om rent
sproglige ændringer.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets foreslåede nye bestemmelser §§ 4 a
og 5 a er der behov for at præcisere strafbestemmelsen
i § 12 yderligere, så der ikke opstår tvivl om, hvilket
nummer overtrædelse af den foreslåede § 4 a skal høre
under. Samtidig deles de efterfølgende numre på en anden
måde, så de er mere beskrivende for det faktiske gernings-
indhold i bestemmelserne, der henvises til.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Af det foreslåede § 12, stk. 1, nr. 7, fremgår det, at den,
der overtræder eller undlader at efterkomme et påbud fra
kontrolmyndigheden meddelt i henhold til § 10 a, kan straf-
fes. Det betragtes som dobbeltkonfekt, og derfor foreslås
det, at første del af nummeret udgår, så det alene anføres, at
den, der undlader at efterkomme et påbud, kan straffes.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås der indsat et nyt stk.
4 i § 37 i markedsføringsloven, hvorefter stk. 4-10 bliver
stk. 5-11 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at
henvisninger til § 37, stk. 4-10, skal konsekvensrettes. På
denne baggrund foreslås det at ændre henvisningen i § 37,
stk. 5, der bliver stk. 6, så der i stedet henvises til stk. 7, og
henvisningen i § 38, stk. 1, så der tilsvarende henvises til §
37, stk. 7. Der foretages ikke nogen materiel ændring med
forslaget.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Lovforslaget er en delvis genfemsættelse af lovforslag
nr. L 14, folketingsåret 2022-23, 1. samling. Et udkast til
lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring,
og erhvervsministeren sendte den 5. oktober 2022 dette ud-
kast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 2, folketingsåret
2022-23, 1. samling. Den 28. marts 2023 sendte erhvervsmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
50
23
16
15
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
7
6
3
1
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11/5-23
2708116_0003.png
3
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
14
14
10
9
7
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1