Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 89 Bilag 5
Offentligt
2704058_0001.png
Til lovforslag nr.
L 89
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [11. maj 2023]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere og lov om markedsføring
(Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til beruselse og indførelse af mulighed for fængselsstraf)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af < >:
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 5 a
affattes
stk. 2, 1. pkt.,
således:
»Forhandleren skal have en procedure for at føre effektiv
kontrol efter stk. 1.«
[Præcisering]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
affattes
nr. 1-5
således:
»1) markedsfører eller indfører lattergas i strid med §§ 3, 4
eller 5,
2) besidder lattergas i strid med § 4 a,
3) ikke udfører kontrollen efter § 5 a, stk. 1, eller § 6, stk.
1,
4) ikke har procedure for at udføre kontrollen, ikke doku-
menterer kontrollen eller ikke opbevarer dokumentatio-
nen i 2 år, jf. § 5 a, stk. 2,
5) ikke har et effektivt alderskontrolsystem, jf. § 6, stk.
2,«.
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.
[Præcisering af numrene, så § 4 a ikke er omfattet af to
numre, og gerningsindholdet i §§ 5 a og 6 beskrives nærme-
re]
3)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
udgår i
nr. 7,
som bliver nr. 8: »overtræder eller«.
[Ændring af dobbeltkonfekt]
Til § 2
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 37, stk. 5,
som bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til:
»stk. 7«.
DokumentId
Journalnummer
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2704058_0002.png
2
02.
I
§ 38, stk. 1,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at lade ordet »relevant« udgå af den foreslåe-
de § 5 a, stk. 2, 1. pkt., og i stedet knytte »effektiv« sammen
med kontrollen, så der ikke rent sprogligt er tvivl om, at
proceduren skal bevirke, at forhandleren fører en effektiv
kontrol af, om der sælges til en virksomhed, når der sælges
mere end 17 g lattergas. Samtidig ændres formuleringen
»kontrol i«, så der kommer til at stå »kontrol efter stk.
1«. Der er tale om rent sproglige ændringer.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets foreslåede nye bestemmelser §§ 4 a
og 5 a er der behov for at præcisere strafbestemmelsen i §
12 yderligere, så der ikke opstår unødig tvivl om, hvilket
nummer overtrædelse af den foreslåede § 4 a skal høre
under. Samtidig deles de efterfølgende numre på en anden
måde, så de er mere beskrivende for det faktiske gernings-
indhold i bestemmelserne, der henvises til.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Af den foreslåede § 12, stk. 1, nr. 7, fremgår det, at den,
der overtræder eller undlader at efterkomme et påbud fra
kontrolmyndigheden meddelt i henhold til § 10 a, kan straf-
fes. Det betragtes som dobbeltkonfekt, og derfor foreslås
det, at første del af nummeret udgår, så det alene anføres, at
den, der undlader at efterkomme et påbud, kan straffes.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås der indsat et nyt stk.
4 i § 37 i markedsføringsloven, hvorefter stk. 4-10 bliver til
stk. 5-11 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at
henvisninger til § 37, stk. 4-10, skal konsekvensrettes. På
denne baggrund foreslås det at ændre henvisningen i § 37,
stk. 5, der bliver til stk. 6, så der i stedet henvises til stk. 7,
og henvisningen i § 38, stk. 1, så der tilsvarende henvises
til (§ 37) stk. 7. Der foretages ikke nogen materiel ændring
med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høringssvar
Lovforslaget er en delvis genfemsættelse af lovforslag
nr. L 14, folketingsåret 2022-23, 1. samling. Et udkast til
lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring,
og erhvervsministeren sendte den 5. oktober 2022 dette ud-
kast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 2, folketingsåret
2022-23, 1. samling. Den 28. marts 2023 sendte erhvervsmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt < 5 > bilag på lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
50
23
16
15
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
7
6
3
1
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2704058_0003.png
3
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
14
14
10
9
7
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1