Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 89 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere og lov om markedsføring (L 89)
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 5 a, stk. 2,
affattes 1. pkt. således:
»Forhandleren skal have en procedure for at føre effektiv kontrol efter stk. 1.«
[Præcisering]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 12, stk. 1,
affattes nr. 1-5 således:
»1) markedsfører eller indfører lattergas i strid med §§ 3, 4 eller 5,
2) besidder lattergas i strid med § 4 a,
3) ikke udfører kontrollen efter § 5 a, stk. 1, eller § 6, stk. 1,
4) ikke har procedure for at udføre kontrollen, ikke dokumenterer kontrollen eller ikke opbevarer
dokumentationen i 2 år, jf. § 5 a, stk. 2,
5) ikke har et effektivt alderskontrolsystem, jf. § 6, stk. 2,«
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.
[Præcisering af numrene, så § 4 a ikke er omfattet af to numre og gerningsindholdet i §§ 5 a og 6 beskrives
nærmere]
3)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 12, stk. 1, nr. 7,
som bliver nr. 8, udgår: »overtræder eller«.
[Ændring af dobbeltkonfekt]
Til § 2
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 37, stk. 5,
som bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
02.
I
§ 38, stk. 1,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lade ordet relevant udgå af den foreslåede § 5 a, stk. 2, 1. pkt. og i stedet knytte effektiv
sammen med kontrollen, så der ikke, rent sprogligt, er tvivl om, at proceduren skal bevirke at forhandleren
fører en effektiv kontrol af, om der sælges til en virksomhed, når der sælges mere end 17 g lattergas.
Samtidig ændres
formuleringen ”kontrol i”, så der kommer til at stå ”kontrol efter stk. 1”. Der er tale om rent
sproglige ændringer.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 2
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Med lovforslagets foreslåede nye bestemmelser § 4 a og § 5 a er der behov for at præcisere
strafbestemmelsen i § 12 yderligere, så der ikke opstår unødig tvivl om, hvilket nummer overtrædelse af den
foreslåede § 4 a skal høre under. Samtidig deles de efterfølgende numre på en anden måde, så de er mere
beskrivende for det faktiske gerningsindhold i bestemmelserne, der henvises til.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Af den foreslåede § 12, stk. 1, nr. 7, fremgår det, at den, der overtræder eller undlader at efterkomme et
påbud fra kontrolmyndigheden meddelt i henhold til § 10 a, kan straffes. Det betragtes som dobbeltkonfekt,
og derfor foreslås det, at første del af nummeret udgår, så det alene anføres, at den, der undlader at
efterkomme et påbud, kan straffes.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås der indsat et nyt stk. 4 i § 37 i markedsføringsloven, hvorefter stk. 4-10
bliver til stk. 5-11 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at henvisninger til § 37, stk. 4-10, skal
konsekvensrettes. På denne baggrund foreslås det at ændre henvisningen i § 37, stk. 5, der bliver til stk. 6, så
der i stedet henvises til stk. 7, samt henvisningen i § 38, stk. 1, så der tilsvarende henvises til (§ 37) stk. 7.
Der foretages ikke nogen materiel ændring med forslaget.