Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 89 Bilag 1
Offentligt
2683314_0001.png
HØRINGSNOTAT VEDRØRENDE FORSLAG TIL ÆN-
DRING AF LATTERGASLOVEN OG MARKEDSFØ-
RINGSLOVEN
16. marts 2023
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at begrænse brugen af lattergas til beruselses-
formål gennem skærpede regler ved salg til forbrugere, kontrol af CVR-
numre ved salg af større mængder lattergas, forbud mod at besidde lattergas
på offentligt tilgængelige steder samt mulighed for at lukke profiler og
fjerne indhold på sociale medier.
Desuden har lovforslaget til formål at sikre en større præventiv effekt i for-
hold til særligt grove, systematiske overtrædelser af markedsføringslovens
vildledningsbestemmelser.
Lovforslaget har været sendt i offentlig høring fra 27. juni til 18. august
2022. Der er modtaget 29 høringssvar, hvoraf syv indeholder konkrete be-
mærkninger til lovforslaget. I fire høringssvar er der bemærkninger til for-
slaget til ændring af lattergasloven, mens der i fem høringssvar er bemærk-
ninger til forslaget til ændring af lov om markedsføring.
Lovforslaget indeholdt oprindeligt en ændring af markedsføringsloven,
hvor der blev foreslået indført et krav om mærkning af retoucherede rekla-
mebilleder og reklamefilm, hvis kroppens facon, størrelse eller hud var æn-
dret, og ændringen kunne bidrage til kropspres. Denne del af lovforslaget
er udgået, og de dele af høringssvarene, der vedrører mærkningsordningen,
indgår derfor ikke i høringsnotatet.
De generelle bemærkninger fra høringen til forslaget til ændring af latter-
gasloven og lov om markedsføring gennemgås og kommenteres nedenfor i
afsnit 2.
De væsentligste konkrete bemærkninger til enkelte emner gennemgås og
kommenteres nedenfor i afsnit 3.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-
ciseringer i lovteksten og lovforslagets bemærkninger. Disse ændrer ikke
ved substansen i forslaget og omtales derfor ikke nærmere i notatet.
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2683314_0002.png
2/7
2. Generelle bemærkninger
2.1. Ændringer i lattergasloven
Høringssvarene fra Dansk Erhverv, Dansk Live, og De Samvirkende Køb-
mænd udtrykker opbakning til forslaget om ændring af lattergasloven.
2.2. Ændringer i markedsføringsloven
Høringssvarene fra Forbrugerombudsmanden og Green Power Denmark
udtrykker opbakning til forslaget om ændring af markedsføringsloven.
Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv (DE) og Kreativitet og Kommunika-
tion finder, at behovet for en stramning af sanktionerne for overtrædelse af
markedsføringsloven bør undersøges nærmere og afvente effekten af den
nye bødemodel, der blev indført den 1. januar 2022.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
3.1. Lattergasloven
Dansk Erhverv er positiv over for hensigten med lovforslaget om at be-
grænse forbrugernes og særligt unges adgang til lattergas og bifalder, at der
sættes fokus på salget af lattergas via sociale medier og ikke kun i fysiske
butikker. Dansk Erhverv finder det centralt, at virksomheder fortsat vil
kunne sælge lattergas i større mængder end to patroner til andre virksom-
heder.
De Samvirkende Købmænd (DSK) udtrykker tilfredshed med et øget fokus
på overtrædelser ved nethandel og i kioskmiljøet og understreger, at bevid-
ste og systematiske overtrædelser aldrig bør kunne betale sig. DSK fore-
slår, at alderskontrol ved salg af lattergas, men fx også tobak, alkohol og
håndkøbsmedicin, automatiseres, eksempelvis ved at kundens alder valide-
res gennem betalingskortet.
Dansk Live udtrykker opbakning til ændringerne i lattergasloven og be-
grunder det med, at det er bebyrdende for festivaller, spillesteder og kon-
certarrangører at rydde op, når gæster ulovligt har indtaget lattergas, udover
at det kan være livsfarligt at anvende lattergas, særligt når gæster er påvir-
ket af alkohol. Dansk Live understreger, at der ikke opleves de store udfor-
dringer med gæsters brug af lattergas, fordi reglerne på området har virket
og fordi nogle af Dansk Lives medlemmer har lavet yderligere interne til-
tag.
Forbrugerombudsmanden
ønsker ordet ”markedsføring” præciseret i lov-
forslaget for ikke at skabe tvivl om lovens rækkevidde. Desuden ønsker
forbrugerombudsmanden ordet ”anprise” fjernet fra den foreslåede § 10 a.
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2683314_0003.png
3/7
Kommentar
Alle afgivne høringssvar støtter ændringerne af lattergasloven. DSK fore-
slår en automatisering af alderskontrol, f.eks. gennem betalingskortet. In-
denrigs- og Sundhedsministeriet og Erhvervsministeriet arbejder løbende
på at sikre en effektiv alderskontrol.
3.2. Forhøjet strafferamme for overtrædelser af markedsføringslovens
vildledningsforbud
Bryggeriforeningen, DE og Kreativitet og Kommunikation henviser til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejdsgruppe for bødeniveauer for
overtrædelser af markedsføringsloven, som afgav sin rapport marts 2021
efter at have foretaget en grundig kortlægning af behovet for evt. ændringer
af sanktionsniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven. Arbejds-
gruppens anbefalinger vedrørende justering af bødeniveauerne er vedtaget
med ændringerne af markedsføringsloven pr. 1. januar 2022, hvor bødeni-
veauerne for overtrædelser af markedsføringsloven er sat markant op med
indførelse af den nye bødemodel, hvor udmålingen af bøder sker på bag-
grund af den erhvervsdrivendes omsætning.
Bryggeriforeningen, DE og Kreativitet og Kommunikation påpeger, at der
på nuværende tidspunkt ikke foreligger afsluttede sager, hvor den nye bø-
deberegningsmodel for overtrædelser af markedsføringsloven har været an-
vendt, og det er derfor for tidligt at øge sanktionerne for overtrædelser af
markedsføringsloven ved at indføre den forslåede ændring om mulighed
for fængselsstraf. Det anbefales derfor, at man afventer evt. yderligere
stramning af sanktionerne for overtrædelse af markedsføringsloven, indtil
der foreligger tilstrækkelig praksis til at kunne vurdere effekten af den nye
bødemodel.
DE bemærker at et flertal i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejds-
gruppen for bødeniveauer for overtrædelse af markedsføringsloven fra
2021 tilkendegav, at spørgsmålet om fængselsstraf skal undersøges yderli-
gere. Indførelse af fængselsstraf er en væsentlig udvidelse af sanktionsmu-
lighederne for overtrædelse af markedsføringsloven og skal kun indføres,
hvis forudgående grundige undersøgelser konkluderer, at det er proportio-
nalt og reelt har en effekt i forhold det meget lave antal erhvervsdrivende
(0-3 årligt), det vurderes at skulle anvendes i forhold til.
Forbrugerombudsmanden finder, at der i forhold til særligt grove, forsæt-
lige og systematiske overtrædelser af markedsføringsloven er behov for at
sanktionere med større præventiv effekt end en bødesanktion af hensyn til
både forbrugere og de konkurrerende lovlydige erhvervsdrivende, der kan
miste markedsandele som følge af de groft ulovlige forretningsmetoder.
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2683314_0004.png
4/7
Forbrugerombudsmanden henviser endvidere til, at overtrædelser af den
norske markedsføringslov kan straffes med bøde eller fængsel indtil 6 må-
neder eller begge dele, ligesom overtrædelser af andre forbrugerbeskyt-
tende bestemmelser i dansk lovgivning kan straffes med kortere fængsels-
straffe, således som anført i rapporten. På den baggrund støtter Forbruger-
ombudsmanden generelt, at overtrædelser af markedsføringsloven under
skærpende omstændigheder kan straffes med fængsel.
Forbrugerombudsmanden har enkelte lovtekniske forslag til præciseringer
af lovforslaget og foreslår bl.a., at det præciseres, at skærpende omstæn-
digheder vil være situationer, hvor overtrædelsen er begået som led i en
systematisk overtrædelse med økonomisk vinding for øje og at det præci-
seres, hvornår noget anses for systematisk.
Green Power Denmark støtter en skærpelse af markedsføringsloven, da det
er vigtigt at få stoppet og forebygget, at selskaber systematisk anvender
ulovlig markedsføring. Green Power Denmark finder imidlertid, at der er
tale om en meget vidtgående skærpelse af sanktionsniveauet, og at det skal
være helt klart, at fængselsstraf kun kan finde sted, hvis der er tale om grov
og systematisk vildledning af forbrugerne, så der sikres den fornødne pro-
portionalitet mellem forseelsen og sanktionen.
Green Power Denmark mener på den baggrund, at den foreslåede bestem-
melse i § 37, stk. 4, nr. 1, ifølge hvilken det anses som en skærpende om-
stændighed, hvis virksomheden har begået en lignende overtrædelse, bør
udgå, idet bestemmelsen kan få vidtgående og potentielt utilsigtede konse-
kvenser. Green Power Denmark peger på, at der ifølge bemærkningerne vil
være tale om gentagelsestilfælde, når den erhvervsdrivende inden for de
seneste fem år har begået en lignende overtrædelse. Det følger endvidere,
at den erhvervsdrivendes overtrædelser ikke behøver at være identiske, om
end ensartede. Endelig følger det, at det ikke er en forudsætning, at de tid-
ligere overtrædelser har været til pådømmelse i det strafferetlige system.
Green Power Denmark mener, at der er tale om et alt for langt tidsinterval,
og at det kan ramme tilfælde, hvor enkelte sælgere med flere års mellem-
rum fejlagtigt har overtrådt lovgivningen. Derudover mener Green Power
Denmark, at det er i strid med almindelige retssikkerhedsprincipper, at det
ikke er et krav, at overtrædelserne har været til pådømmelse i det straffe-
retlige system. Green Power Denmark mener, at gerningsbeskrivelserne i
den forslåede § 37, stk. 4, nr. 2, og den foreslåede § 37, stk. 4 nr. 3, fuldt
ud omfatter de forhold, som ønskes strafbelagt med fængsel.
Kommentar
Det er regeringens opfattelse, at det ikke må kunne betale sig at bryde mar-
kedsføringslovens regler. Det er ligeledes vurderingen, at det i tillæg til
den forventede effekt af den nye bødemodel vil have en yderligere præven-
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
5/7
tiv effekt for de særligt grove tilfælde af overtrædelser af markedsførings-
lovens vildledningsbestemmelser, som efter deres karakter kan have samme
strafværdighed som bedrageri, hvis de ansvarlige kan blive idømt fæng-
selsstraf. Erhvervsministeriet har sammen med Justitsministeriet foretaget
en afdækning af muligheden for at indføre fængselsstraf for grove og sy-
stematiske overtrædelser af markedsføringsloven. Afdækningen viser, at
der ikke er noget juridisk til hinder for at indføre en sådan fængselsstraf.
Lovforslaget tager sigte på, at særligt grove, forsætlige og systematiske
overtrædelser af markedsføringslovens bestemmelser om aggressiv han-
delspraksis eller forbud mod vildledning kan sanktioneres med fængsels-
straf. Det tager ikke sigte på at sanktionere tilfælde, hvor en sælger ved en
fejl har overtrådt lovgivningen en enkelt gang eller to, med fængselsstraf.
Det foreslås på den baggrund, at lovforslaget justeres i overensstemmelse
hermed. Systematiske overtrædelser kan f.eks. være, hvis der er tale om et
stort antal overtrædelser, eller hvis det kan påvises, at særligt grove over-
trædelser er gennemtænkte, tilrettelagte eller følger et fastlagt system med
økonomisk vinding for øje.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde og af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
Det bemærkes, at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der vil være
tale om 0-3 sager om året, hvor fængselsstraf vil kunne komme på tale. I
de få og særligt grove sager vil det efter regeringens opfattelse sende et
væsentligt præventivt signal, hvis de ansvarlige kan blive idømt fængsels-
straf.
4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
3F Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademikernes centralor-
ganisation, Alkohol og Samfund, AMGROS, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Arriva Tog, Asfaltindustrien, Autobranchen Danmark, Ba-
nedanmark, Begravelse Danmark, Bilbranchen, Bryggeriforeningen, Byg-
gesocietetet, Bygherreforeningen, Byretterne, Børnerådet, Børns Vilkår,
Clean Clothes Campaign, CO-Industri, Coop, Creative Club, Danmarks 29
Aktive Forbrugere, Danmarks Almene Boliger, Danmarks Apotekerfor-
ening, Danmarks Fotohandler Forening, Danmarks Fiskeriforening, Dan-
marks Idrætsforbund, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederier, Dan-
marks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks
Skohandler Forening, Danmarks Sportshandler-Forening, Dansk Affalds-
forening, Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
6/7
Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk Boldspil-Union, Dansk Detail,
Dansk DLF, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Elbil Alliance,
Dansk Energi, Dansk Energi Gas, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk
Fjernvarme, Dansk Fotografisk Forening, Dansk Industri, Dansk Inkasso
Brancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Live, Dansk Markedsføring, Dansk Retursy-
stem, Dansk Skovforening, Dansk Tandplejerforening, Dansk Taxi Råd,
Dansk Tekstil & Beklædning, Danske Advokater, Danske Andelsselska-
ber, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bedemænd, Danske Biludle-
jere, Danske Busvognmænd, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, Dan-
ske Fysioterapeuter, Danske Fodterapeuter, Danske Malermestre, Danske
Medier, Danske Regioner, Danske Reklame og Relationsbureauers Bran-
cheforening, Danske Revisorer, Danske Spil, De Danske Bilimportører, De
Lokale Ugeaviser A/S, Den Danske Dommerforening, Den Danske Dyrlæ-
geforening, Den Danske Fondsmæglerforening, DSK - De Samvirkende
Købmænd, Det Økologiske Råd, DSB, DTL
Danske Vognmænd, Ecola-
bel, Eksportrådet, Energi- og Olieforum, Fair Trade, Falck, FDM - For-
enede Danske Motorejere, FEHA
Foreningen af Producenter og Impor-
tører af Elektriske Husholdningsapparater, Feriehusudlejernes Branchefor-
ening, Finans og Leasing, Finans Danmark, Finanstilsynet, Forbrugerom-
budsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Advokater og Advo-
katfuldmægtige, Foreningen af Danske Inkassoadvokater, FDIM - Forenin-
gen af Danske Interaktive Medier, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Registrerede Revisorer/Foreningen af Statsautoriserede Re-
visorer, FDIH
Foreningen for Dansk Internethandel, Forsikring og Pen-
sion, Fødevarestyrelsen, Giftlinjen, Green Power Denmark, GRAKOM,
HORESTA, Huset Markedsføring, Håndværksrådet, I/S Amager Ressour-
cecenter, Ingeniørforeningen, Investeringsfondsbranchen, IT-Branchefor-
eningen, ITEK, Justitsministeriet, Kreativitet og Kommunikation, Kom-
munernes Landsforening, Kulturministeriet, Kosmetik & Hygiejne Bran-
chen, Kvinderådet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Forsvars-
advokater, Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lægeforeningen, Metroselskabet, Midttrafik,
No Retouch, Nærbutikkernes Landsforening, Patrade Legal ApS, Parcel-
husejernes Landsforening, Praktiserende Tandlægers Organisation, Radio-
og tv-nævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Samfundsan-
svar, Sex og Samfund, Statens og Kommunernes Indkøbsservice, Sund-
hedsstyrelsen, Sydtrafik, Søsportens Brancheforening, Tandlægeforenin-
gen, Teleindustrien, TEKNIQ, TV 2 DANMARK A/S, Vestre Landsret,
Vin og Spiritus Organisationen I Danmark (V. S. O. D.), Ørsted og Østre
Landsret.
L 89 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
7/7
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Bryggeriforeningen
Dansk Erhverv
Dansk Live
De Samvirkende Købmænd (DSK)
Forbrugerombudsmanden
Green Power Denmark
Kreativitet & Kommunikation