Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 88
Offentligt
2712655_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. maj 2023
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 88 stillet af erhvervsudvalget den 3.
maj 2023.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 2/5-23 fra Forsikring & Pen-
sion om bemærkninger til lovforslaget, jf. L 88 - bilag 4?
Svar:
Brug af bankbegreber på forsikringsselskaber (begrebet eksponering)
Emnet relaterer sig til punkt 3.22 og 3.23 i høringsnotatet, hvor der nær-
mere er redegjort definitionsbestemmelsen og for de hensyn, der ligger
bag, at forsikringsselskaber er underlagt et eksponeringsforbud.
F&P ønsker nærmere afklaring af den retlige betydning af, at forsikrings-
selskaber er underlagt
begrebet ”eksponering”, som stammer fra EU-
reguleringen af banker. Det gælder særligt i relation
til ”eksponeringsfor-
buddet”,
der forhindrer, at forsikringsselskabets ledelse deltager i ledelsen
af eller driften af anden erhvervsvirksomhed end forsikringsvirksomheden,
hvis forsikringsvirksomheden samtidig har eksponeringer over for den på-
gældende erhvervsvirksomhed, jf. § 123, stk. 1
1
, i lovforslaget.
På baggrund af ønske fra F&P er der efter den offentlige høring indsat ek-
sempler fra forsikrings- og pensionsbranchen i lovbemærkningerne til be-
stemmelsen. Det er derfor min opfattelse, at der derved er skabt større klar-
hed om eksponeringsforbuddets anvendelse for forsikringsselskaber.
De enkelte forsikringsselskaber og F&P kan derudover søge vejledning om
regelgrundlagets anvendelse ved at henvende sig til Finanstilsynet.
Kompetencekrav mv. til ansatte i forsikrings- og genforsikringsselskaber,
der direkte er beskæftiget med distribution (§ 70)
Kompetencekravene til ansatte har til formål at fremme, at kunderne kan
få tilstrækkelig rådgivning, når de skal vælge forsikringer.
F&P ønsker mulighed for, at ansatte i forsikringsselskaber, der kun sælger
ukomplekse og standardiserede produkter, kan undgå en egentlig test for
at demonstrere deres kompetencer, men i stedet kan gennemføre et uddan-
nelsesforløb.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
1
Benævnt § 124, stk. 1, i høringsnotatet pga. rykkede paragraffer, se indledningen i hø-
ringsnotatet for baggrund.
L 88 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere henvendelsen af 2/5-23 fra Forsikring & Pension om bemærkninger til lovforslaget, til erhvervsministeren
2/3
Dette forhold reguleres ikke direkte i loven, men i den gældende bekendt-
gørelse om kompetencekrav. Det er vurderingen, at den eksisterende hjem-
mel i lovforslaget til at fastsætte kompetencekrav ved bekendtgørelse in-
deholder tilstrækkelig fleksibilitet til,
at F&P’s forslag vil kunne imøde-
kommes med en eventuel bekendtgørelsesændring.
Jeg har derfor noteret mig forslaget, og vil vurdere om det er foreneligt
med kompetencekravenes formål om tilstrækkelig rådgivning af kunderne,
før det evt. indarbejdes i bekendtgørelsen.
Forebyggelse af skybrudsskader (§ 82)
Spørgsmålet er behandlet i punkt 3.31. i høringsnotatet. F&P ønsker, at
Finanstilsynet bekræfter, at videregivelse af kundeoplysninger til kommu-
ner for at forebygge skader som følge af skybrud altid er en berettiget vi-
deregivelse af oplysninger.
Hvorvidt en videregivelse er berettiget i henhold til lovgivningen afhænger
blandt andet af, hvilke og hvor mange oplysninger, der bliver videregivet,
hvordan oplysningerne videregives samt hvad oplysningerne efter videre-
givelsen anvendes til. Da reglernes formål er at beskytte mod uberettiget
videregivelse af oplysninger, mener jeg, at det er et sundt princip, at der
tages konkret stilling til videregivelsen, også i forhold til skybrudsdata.
Finanstilsynet kan på baggrund af en beskrivelse af en konkret model for
videregivelse udarbejde en vejledende fortolkning af lovgivningen i for-
hold til at give vished for, at en videregivelse er berettiget.
Videreførelse af bestemmelsen i § 118, stk. 4, i lov om finansiel virksom-
hed
§ 118, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, regulerer pengeinstitutters vi-
deregivelse af oplysninger om kapital- og ratepensioner. F&P ønsker, at
Erhvervsministeriet bekræfter, at denne bestemmelse forventes videreført
i fremtidig regulering af pengeinstitutter, herunder i en eventuel fremtidig
lov om kreditinstitutter (dvs. bl.a. pengeinstitutter), hvis et sådan lovforslag
fremsættes som led i opdelingen af lov om finansiel virksomhed.
Forslaget til lov om forsikringsvirksomhed ændrer ikke ved den nuværende
retstilstand i forhold til § 118, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, da
bestemmelsen ikke ophæves og dermed fortsat regulerer pengeinstitut-
terne. Der er ikke aktuelle planer om ændre bestemmelsen.
Krav til ledelseserfaring i større forsikringsselskaber
F&P foreslår, at der fremsættes et ændringsforslag til § 107, stk. 2, så rele-
vant ledelseserfaring i henhold til bestemmelsens ordlyd ligeledes vil om-
fatte ”andre
relevante finansielle virksomheder, som fx et kapital-/investe-
ringsforvaltningsselskab eller en udenlandsk kapitalforvalter”.
L 88 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere henvendelsen af 2/5-23 fra Forsikring & Pension om bemærkninger til lovforslaget, til erhvervsministeren
3/3
Bestemmelsen i § 107, stk. 2, medfører krav om, at ét medlem i bestyrelsen
i større forsikringsselskaber skal have erfaring fra et forsikringsselskab, re-
levant pengeinstitut eller realkreditinstitut. Det er altså ikke hele bestyrel-
sen, der skal have en relevant ledelseserfaring fra et forsikringsselskab eller
et relevant penge- eller realkreditinstitut. Kravet skyldes, at det er vigtigt
at sikre, at der i bestyrelsen i større forsikringsselskaber er mindst ét med-
lem, som har konkret erfaring fra disse typer virksomhed, der opererer med
komplicerede forretningsmodeller og omfattende regelgrundlag.
Bestemmelsens formulering er i tråd med eksisterende praksis og vejled-
ning for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser.
Kompetencekrav for nøglepersoner
F&P ønsker bekræftelse på, at § 127, stk. 7, skal fortolkes i overensstem-
melse med den tilsvarende bestemmelse i det vedtagne L 40/2022-2023
(Gennemførelse af Ansvarsudvalgets forslag mv.) og de nævnte lovbe-
mærkninger til lovforslagets § 105, stk. 1, nr. 1.
Jeg kan bekræfte, at det er hensigten med lovforslaget, at § 127, stk. 7 skal
fortolkes i overensstemmelse med L 40.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov