Tak for det, formand, og tusind tak for den enstemmige opbakning til det, der, indrømmet, er et temmelig omfangsrigt lovforslag. Men det er også meget, meget vigtig lovgivning, som vi har med at gøre.
Lovforslaget etablerer jo som sagt en ny hovedlov for forsikringssektoren og størstedelen af pensionssektoren. Som det også har været fremført, er reglerne for forsikrings- og pensionssektoren i dag forankret i lov om finansiel virksomhed – som hr. Pelle Dragsted også omtalte – som regulerer de fleste typer af virksomheder på det finansielle område. F.eks. omfatter loven også banker og realkreditinstitutter.
I løbet af årene og i takt med udbygningen af lovgivningen, særlig når man ser på EU-reguleringen, har det givet en temmelig omfangsrig lovgivning – det kan man roligt sige; det er jo derfor, at lovforslaget er så stort – der kan være svær at overskue, og hvor ikke alt er relevant for det, vi taler om her, nemlig forsikrings- og pensionsselskaber.
Med en ny hovedlov for forsikringssektoren og størstedelen af pensionssektoren skiller vi den regulering ud, som vedrører forsikring og pension. Det giver virksomhederne bedre overblik, så de lettere kan efterleve reglerne. Lovforslaget er et klart ønske fra sektoren. Ønsket er også afspejlet i anbefalingerne fra eftersynet af den finansielle regulering, der blev gennemført tilbage i 2018, som fru Lisbeth Bech-Nielsen rigtignok sagde.
Jeg er selvfølgelig tilfreds med, at vi med lovforslaget får en ny og mere målrettet hovedlov, om man vil, der for det første skaber overblik over reglerne for forsikrings- og pensionssektoren, for det andet har målrettede lovbemærkninger med konkrete eksempler for efterlevelse for sektoren og for det tredje bringer os videre med en opdeling af lov om finansiel virksomhed, så flere finansielle virksomheder kan få et bedre overblik over, hvilke regler der gælder for lige nøjagtig deres type af virksomhed.
Overordnet lægger lovforslaget op til at videreføre de gældende regler, men i en mere målrettet form, hvor der også lægges op til at fjerne og lempe nogle regler i forbindelse med loven og den efterfølgende bekendtgørelsesændring. Vi letter byrderne for virksomhederne, samtidig med at vi overordnet opretholder det beskyttelsesniveau, der er for forbrugerne, og også den sikkerhed for den finansielle stabilitet, som reglerne jo – og det skal vi huske – i dag er med til at give.
På den baggrund har vi fremsat det her lovforslag. Jeg er glad for opbakningen til det, og jeg ser frem til den videre udvalgsbehandling af forslaget.