Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 87 Bilag 7
Offentligt
2715577_0001.png
Til lovforslag nr.
L 87
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Enhedsli-
sten har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2, og justitsministe-
ren har stillet ændringsforslag nr. 3 og 4 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, IA og SP) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af SF, KF og
EL under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, LA, KF, DF, EL, RV
og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bakker
op om lovforslaget, da SF anerkender, at der er brug for at
opgradere rammerne for indsamlinger, så de i højere grad
er tilpasset den digitale virkelighed, og at indsamlinger til
stadighed bør være underlagt et regelsæt, der er både gen-
nemskueligt og robust, så vi undgår misbrug.
SF noterer sig, at indsamlinger på nettet via platforme og
sociale medier er blevet en hverdagsting og en naturlig måde
at rejse penge til velgørenhed og gode formål på. Det er
samtidig en effektiv måde at indsamle betydelige midler på,
og det er således blevet ekstremt populært og udbredt. Be-
klageligvis har vi tidligere set grove svindelsager i forbin-
delse med indsamlinger, hvor der er svindlet for millioner af
kroner.
Det skal ikke være muligt at samle penge ind, uden at
Indsamlingsnævnet kan kontrollere, at pengene reelt går til
det formål, som indsamleren oplyser. Der er brug for øgede
muligheder for at sanktionere indsamlere, der f.eks. undla-
der at indsende et regnskab og fortsætter med at samle ind,
uden at der er orden i tingene. Det er afgørende, at befolk-
ningen til enhver tid kan have tillid til, at en indsamling
rent faktisk har det formål, som indsamleren angiver. Derfor
bakker SF op om, at nævnet skal kunne give afslag og
tilbagekalde en tilladelse midlertidig, indtil indsamleren har
bragt orden i sagerne.
SF mener dog, at en ny ordning for Indsamlingsnævnet
ikke bør medføre, at indsamlingsorganisationerne fremover
får færre pladser i selve nævnet. På den baggrund er SF
uenige i regeringens forslag om at fratage indsamlingsorga-
nisationerne en plads. SF finder, at nævnet i stedet bør ud-
vides, så indsamlingsorganisationerne fortsat har 2 pladser,
hvorfor SF sammen med KF og EL har stillet et ændrings-
forslag herom. Med den løsning vil nævnet fortsat kunne
føre et solidt tilsyn og sikre, at indsamlinger foregår i over-
ensstemmelse med god indsamlingsskik, uden at hensynet
til en smidig sagsbehandling kompromitteres. SF har spurgt
om baggrunden for reduktionen af pladserne til indsamlings-
organisationerne, men regeringen har ikke leveret et overbe-
visende svar på nødvendigheden heraf. Regeringen refererer
til »en balance«, men SF køber ikke det argument. SF be-
mærker nemlig, at det fremgår af bemærkningerne til det
oprindelige lovforslag, hvorefter Indsamlingsnævnet blev
oprettet, at udvalget lægger afgørende vægt på, at indsam-
lingsorganisationerne selv bliver repræsenteret i nævnet, og
AX028891
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
2715577_0002.png
2
at det er af tilsvarende væsentlig betydning, at offentlighe-
den og erhvervslivet bliver repræsenteret på lige fod med
indsamlingsorganisationerne, idet lovens ordning i høj grad
er udtryk for en afvejning af hensynene til indsamlingsorga-
nisationerne, befolkningen og erhvervslivet. SF er af den
opfattelse, at en reduktion af indsamlingsorganisationerne til
1 plads i nævnet harmonerer dårligt med den oprindelige
forudsætning om, at offentligheden og erhvervslivet bliver
repræsenteret på lige fod med indsamlingsorganisationerne
i nævnet, og SF savner fortsat en fornuftig begrundelse her-
for.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF, KF og EL), tiltrådt af et
mindretal
(DD,
LA, DF, RV og ALT):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »5« til: »6«.«
[Udvidelse af Indsamlingsnævnet med yderligere et med-
lem]
Af et
mindretal
(SF, KF og EL), tiltrådt af et
mindretal
(DD,
LA, DF, RV, ALT):
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
affattes således:
»2 af de yderligere medlemmer beskikkes efter indstilling
fra ISOBRO (Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation), 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk Er-
hverv, 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Forbrugerrå-
det Tænk, 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Rigspoli-
tiet, og 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Erhvervsmi-
nisteriet.««
[Ændring af kredsen af nævnsmedlemmer]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af SIU):
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 10, stk. 5,
ændres »om« til: »om,«.«
[Sproglig konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1,
nr. 4]
Til § 2
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 2, nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af indsamlingslovens § 9, stk. 1, at Indsam-
lingsnævnet består af 1 formand, der skal være jurist, og
yderligere 5 medlemmer.
Det foreslås, at Indsamlingsnævnet udvides, så nævnet
fremover består af 1 formand og yderligere 6 medlemmer.
Til nr. 2
Det følger af indsamlingslovens § 9, stk. 1, 3. pkt., at
2 af Indsamlingsnævnets medlemmer beskikkes efter indstil-
ling fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation
(ISOBRO), 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk
Erhverv, 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Forbru-
gerrådet Tænk og 1 medlem beskikkes efter indstilling fra
Rigspolitiet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den eksisterende
nævnssammensætning fastholdes, men at nævnet fremover
udvides med 1 medlem med særlig viden om it og digital
udvikling beskikket efter indstilling fra Erhvervsministeriet.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages der en sproglig konse-
kvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages der en konsekvensret-
telse som følge af lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter § 3,
stk. 2, i lov nr. 81 af 30. januar 2019 om ændring af lov
om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger
ophæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 11. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 7. juli 2022
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 316 (fol-
ketingsåret 2021-22). Den 5. april 2023 sendte justitsmini-
steren høringssvarene og en kommenteret høringsoversigt til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
2715577_0003.png
3
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål,
hvoraf 2 er tilbagetaget, til justitsministeren til skriftlig be-
svarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1